Gezin en financiën (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Berichtdoor esli » 05 jun 2008 11:25

Over nuttige onderwerpen zijn cursussen wel handig en goed lijkt me. En natuurlijk kan iedereen de bijbel lezen om verantwoord om te gaan met natuur en medemens, maar helaas doen zo weinig mensen dat.
Wat bedoel je met deze vragen?

Als we overal cursussen voor moeten geven welke boodschap heeft Gods woord dan eigenlijk nog?
Wat brengt de Ds. dan voor een boodschap elke zondag van de preekstoel?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 05 jun 2008 11:31

anders openen we een topic. Dit gaat niet echt over het onderwerp gezin en financieen.

gempa
Kapitein
Kapitein
Berichten: 992
Lid geworden op: 18 mei 2008 12:20

Berichtdoor gempa » 05 jun 2008 11:36

nou ook wel, ik probeer er op te letten maar, de praktijk leert wel dat het duurder is, en met 4 kids en 1verdiener is het gewoon niet altijd mogelijk.
koop veel 2dehands, biologisch van de lidl, roken niet, hebben geen auto.
maar ik zou ook best scharrelvlees enzo willen, maar dat is financieel toch niet haalbaar

Gebruikersavatar
*Annette*
Majoor
Majoor
Berichten: 2272
Lid geworden op: 06 feb 2007 19:22

Berichtdoor *Annette* » 05 jun 2008 11:55

tante-tortel schreef:
Jo'tje schreef:
paprikameisje2 schreef:en het over het land verspreiden van de melk... belachelijk! weet ik hoeveel mensen verhongeren.. en de melk wordt zo weggegooid omdat ze een apar cente teweinig krijgen?

ik kan er met me botte kop niet bij...

ps.. ben boerendochter.... tis lang niet altijd even breed... maar dat wil niet zeggen dat je zulke belachelijke dingen gaat doen! geef het dan gratis weg...


Op het Journaal kon je zien dat er ook boeren waren die het inderdaad gratis weg gingen geven. Die kochten eerst alle schappen in de winkel leeg en deelden het op de parkeerplaats uit met een flyer erbij.


Ben het met je eens dat je geen melk over het land uitgooid.
Maar ze vertelden dat ze dus zelf geld moeten bijleggen op de melk.
Kijk dat vind ik dat wel erg vreemd.
En niet juist.

Maar goed, ik zou het ook niet willen hebben want wij drinken geen melk van koeien maar van de geit!

Ik ben het totaal met je eens hoor PPM, op andere plekken word honger geleden en hier word de melk gewoon over het land gegooid. Er zijn al zoveel mogelijkheden geprobeerd..... maar niks hielp..... de enigste optie was nog geen melk meer leveren. Enja dan kan er wel gezegd worden geef het dan gratis weg, maar wat denk je van 5000 liter melk, dat ben je echt zomaar niet kwijt! Je bent niet de enigste boer! Op sommige plekken waren er ook melkfabriken gesloten/geblokkeerd. Maar dat wil niet zeggen dat ik het er mee eens ben..... dat ze het dan maar weglaten lopen/over het land gooien.

Zelf ben ik ook boerendochter, m'n vader heeft nu 2 keer de tank laten leeglopen. Hij vond het heel moeilijk..... maar hij zei ook, wel meedoen met de organisatie, je staat er achter..... de laatste mogelijkheid word nog geprobeerd, de melk weg laten lopen en dan opeens zeggen daar doe ik niet aan mee =;. In hoeverre sta je dan achter de organisatie..... Hij hoopte dat het de laatste keer was, er word nu weer druk onderhandeld etc. door organisaties en de fabrieken. Het is te hopen dat het dan klaar is, ze meer krijgen en het de laatste keer is geweest, dat zoiets gebeurd!

Een aantal maanden geleden kregen ze nog dik 50 cent voor de melk, nu is het al onder de 40 cent. Alles wat duurder, wat denk je van voer? Dat is ook associaal duur! Er moet gewoon bijna geld bijgelegd worden om boer te kunnen blijven..... en dat vind ik gewoon niet juist. Alles word duurder, maar niet meer krijgen voor de melk.

In een rare wereld leven we maar..... dan staken de bussen, dan de boeren, hoorde ook al dat de bezinepomp houders gaan staken tegen de hoge prijzen.....

Een koe in de EU ontvangt per dag meer subsidie

Heb nog nooit gehoord dat een koe subsidie krijgt....., en net wat er gezegd werd volgens mij is dat alleen bij bioboeren.

Hier word er niet op gelet of iets bio is ofniet, in de zomer hebben we een eigen groente tuin. De groente ed. wat je daar van eet is wel biologisch, word niet gespoten etc. Maar als me moeder groente in de winkel koopt in de winter bijv. dan gaat ze niet speciaal bio eten kopen. Denk dat het ook ieder z'n eigen keus is voor wel of niet bio.

Als je doormiddel van zo'n cursus, je bewust moet worden van het voedsel dat je eet, de koffie die je drinkt en de kleren die je aan hebt, met de vraag: is dit op een eerlijke manier tot stand gekomen, of hebben indiaase kinderen jouw schoenen gemaakt, en eet je chocola die door slaven gemaakt is. Dan denk ik zelf van ja zo kun je overal wel wat achterzoeken, het zal vast belangrijk wezen dat er aan gedacht word, maar hier word kleding van de H&M gekocht, ook wel ns iets van de Zeeman etc. Hoever moet je het dan blijven zoeken..... waar moet je dan je kleding kopen..... welke koffie/thee dan drinken..... welke chocolade eten......
Wat de toekomst brengen moge........

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 05 jun 2008 11:55

gelukkig zijn wij met z'n tween....

kleding kopen in de uitverkoop

meubels... zolang het nog goed zit... geen problemen mee. Alleen een goed bed vindt ik wel heel belangrijk (matras).

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 05 jun 2008 12:00

Idd, meubels tweedehands (oke, niet helemaal omdat het beter is voor het milieu, maar ook omdat we daar gewoon enorm van houden), kleding iets langer mee doen, en iets minder aanschaffen, aardappels per kilo kopen, omdat 5 kilo na een week weg kan, omdat we het toch niet op eten, de goedkope groenten en fruit nemen.

Nouja, wij rijden dan wel weer twee auto's, maar ook daarbij let ik heel erg op dat ik hem vooral alleen voor mijn werk gebruik, en ik tank sowieso altijd bij het goedkoopste tankstation, never op de snelweg.

Als je wilt, kun je volgens mij heel wat geld besparen
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Berichtdoor pol » 05 jun 2008 12:01

Ben net even naar de stad geweest. Shirtjes in de uitverkoop. Compleet geslaagd met prijzen tussen 3,50 en 19.90 (dat was een linnen bloes).

Gebruikersavatar
Daphne
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3666
Lid geworden op: 10 jan 2004 14:03
Locatie: Veen
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 05 jun 2008 12:18

pol schreef:Ben net even naar de stad geweest. Shirtjes in de uitverkoop. Compleet geslaagd met prijzen tussen 3,50 en 19.90 (dat was een linnen bloes).


Leuk! Voor mij is dat gewoon een sport: in de uitverkoop gaan winkelen en zo goedkoop mogelijk inslaan. :)

Ik loop er niet ouderwets bij hoor... 8)
Afbeelding

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Berichtdoor pol » 05 jun 2008 12:22

Daphne schreef:
pol schreef:Ben net even naar de stad geweest. Shirtjes in de uitverkoop. Compleet geslaagd met prijzen tussen 3,50 en 19.90 (dat was een linnen bloes).


Leuk! Voor mij is dat gewoon een sport: in de uitverkoop gaan winkelen en zo goedkoop mogelijk inslaan. :)

Ik loop er niet ouderwets bij hoor... 8)


Moest alleen snel, had 2 peuters bij me!

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 05 jun 2008 12:24

Daphne schreef:
pol schreef:Ben net even naar de stad geweest. Shirtjes in de uitverkoop. Compleet geslaagd met prijzen tussen 3,50 en 19.90 (dat was een linnen bloes).


Leuk! Voor mij is dat gewoon een sport: in de uitverkoop gaan winkelen en zo goedkoop mogelijk inslaan. :)

Ik loop er niet ouderwets bij hoor... 8)

Wat heeft kleding in de uitverkoop kopen te maken met er ouderwets bij lopen?

Gebruikersavatar
Daphne
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3666
Lid geworden op: 10 jan 2004 14:03
Locatie: Veen
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 05 jun 2008 12:37

rosalie83 schreef:
Daphne schreef:
pol schreef:Ben net even naar de stad geweest. Shirtjes in de uitverkoop. Compleet geslaagd met prijzen tussen 3,50 en 19.90 (dat was een linnen bloes).


Leuk! Voor mij is dat gewoon een sport: in de uitverkoop gaan winkelen en zo goedkoop mogelijk inslaan. :)

Ik loop er niet ouderwets bij hoor... 8)

Wat heeft kleding in de uitverkoop kopen te maken met er ouderwets bij lopen?


Veel kleding die in de uitverkoop is (en dan denk ik bijv. aan outletwinkels) is al van jaren terug.
Afbeelding

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Berichtdoor pol » 05 jun 2008 13:42

Daphne schreef:
rosalie83 schreef:
Daphne schreef:
pol schreef:Ben net even naar de stad geweest. Shirtjes in de uitverkoop. Compleet geslaagd met prijzen tussen 3,50 en 19.90 (dat was een linnen bloes).


Leuk! Voor mij is dat gewoon een sport: in de uitverkoop gaan winkelen en zo goedkoop mogelijk inslaan. :)

Ik loop er niet ouderwets bij hoor... 8)

Wat heeft kleding in de uitverkoop kopen te maken met er ouderwets bij lopen?


Veel kleding die in de uitverkoop is (en dan denk ik bijv. aan outletwinkels) is al van jaren terug.



wat boei het, ben toch veel thuis en een shirt is een shirt

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 05 jun 2008 13:43

Als je doormiddel van zo'n cursus, je bewust moet worden van het voedsel dat je eet, de koffie die je drinkt en de kleren die je aan hebt, met de vraag: is dit op een eerlijke manier tot stand gekomen, of hebben indiaase kinderen jouw schoenen gemaakt, en eet je chocola die door slaven gemaakt is. Dan denk ik zelf van ja zo kun je overal wel wat achterzoeken, het zal vast belangrijk wezen dat er aan gedacht word, maar hier word kleding van de H&M gekocht, ook wel ns iets van de Zeeman etc. Hoever moet je het dan blijven zoeken..... waar moet je dan je kleding kopen..... welke koffie/thee dan drinken..... welke chocolade eten......


Mensen, die cursus gaat niet alleen over biologisch eten. Het gaat over je hele houding als christen. Je verantwoordelijkheden naar jezelf, je gezin en anderen in deze wereld toe. En dat gaat écht veel verder dan eten en kleding. Dus mochten hier nog meer reacties op komen: graag even verdiepen.

En Tante Tortel: het is toch niet erg je in zulk soort dingen extra te verdiepen? Natuurlijk is het 'normaal' om je bijbellezen en bewustwording op peil te houden. Maar hier samen praktisch over doorspreken is echt zó verhelderend en leerzaam. In de gemeente merk je echt dat het mensen veranderd heeft. Gerustgesteld heef. Of juist actief heeft gemaakt.

Momenteel hebben we het over bidden. Waarom zou je het daar over hebben? Dat doe je toch altijd al als christen? Nou, ook dat is leerzaam. Je hoeft het niet altijd alleen maar van de preken van de dominee te hebben. En als je graag wilt weten waar die preken dan over gingen (die erg bijbelgerelateerd en praktisch waren) dan mag je pb'en voor de link ;)

Verder is kleding in de uitverkoop echt geweldig :)
pobody's nerfect

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 05 jun 2008 14:19

Dat doe je toch gewoon op de mannen/vrouwen vereniging?
Waarom heet dat dan specefiek micha cursus?
Ga gewoon naar de mannen of vrouwen vereniging en al die zaken worden er ook behandeld. Krijg soms het idee dat mensen denken iets nieuws uitgevonden te hebben en dat het dan ineens voor iedereen goed is terwijl die verenigingen er al jaren en jaren zijn.
Gewoon: niks nieuws onder de zon.
Bezoek de verenigingen die er al zijn.

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 05 jun 2008 14:21

tante-tortel, zit eens niet zo af te geven op die cursus!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten