Het geven van een pedagogische tik...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Het geven van een pedagogische tik...

Berichtdoor *Annet* » 09 mar 2008 00:03

SimonT schreef:[Owja tuurlijk, als jouw kind dan bij mij in de klas zou zitten zou ik weigeren om het nog les te geven als de ouders denken dat ze een docent kunnen gaan slaan, is het te verklaren waarom hun kind zich niet gedraagt! Sorry dat ik zo fel reageer maar ik weet wat het is om ouders in de klas te hebben staan "die wel eens even hun gelijk komen halen"!


ik denk niet dat mijn oudste zoon het erg zou vinden als je weigert hem les te geven. :mrgreen: want hij houdt niet van school

maar wat ik ermee bedoel te zeggen is: een ander heeft mijn kind niet te slaan. En ik denk dat een ieder ander hier met mij verhaal zou gaan halen bij de leraar die zijn/haar kind slaat. Tuurlijk sla ik geen leraar in elkaar maar ik bedoel ermee te zeggen dat wij dat absoluut niet zouden accepteren.

Je staat gewoon in vuur en vlam als je merkt dat een ander jouw kind benadeeld, dat kan ik je wel zeggen.

Onze oudste is niet zo'n makkelijk kind/leerling, dit komt doordat hij leerproblemen heeft. Hierdoor was hij vaak gefrustreerd en mepte er op los. Toch heeft nooit een juf of meester hem daarom geslagen.

En wat ik al zei: ik vergeet nooit dat beeld van die bloedende jongen boven de wasbak in de klas.

Riska

Berichtdoor Riska » 09 mar 2008 09:18

Nogmaals: een leerkracht mag niet slaan, dat is wettelijk verboden - en volkomen terecht.
Ik heb nooit proberen te zeggen, dat hier mensen hun kinderen mishandelen.
Wat ik - en nog enkelen met mij - hebben willen aangeven is, dat een zogenaamde pedagogische tik toch kan verworden tot slaan.
Soms zijn de grenzen heel licht van het ene naar het andere.

Het kan gewoon anders. Ik heb de time-outstoel al voorbij zien komen, even afzonderen op de gang, 'gewoon' - hoe moeilijk dat ook kan zijn - het kind even totaal negeren als het door het lint gaat...

Voor mij persoonlijk bestaat de 'pedagogische' tik niet - want er is niks opvoedkundigs aan.

Gebruikersavatar
marina87
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 03 jun 2005 12:15

Berichtdoor marina87 » 09 mar 2008 09:33

SimonT schreef:joehoe alleen als laatste noodmaatregel bedoel ik he!


Joehoe? Respect he.

Dat blijkt, je spreekt jezelf behoorlijk tegen, ik citeer je uit het 'kinderpraat' topic :shock:

SimonT schreef:Niet slaan?hoezo niet? dan worden het tenminste niet van de vervelende etterbakken die denken dat ze op school alles kunnen flikken! ik heb 2 weken op een middelbare school voor de klas gestaan, en ze waren verbaasd dat ik zo streng was, ze waren blij dat ik wegging en mn pa het over nam! Kinderen moeten gezag respecteren en als daar op zo'n moment een tik bijhoort zou ik daar als ouder totaal geen probleem mee hebben en er thuis nog 1 krijgen!


Ik krijg nu al medelijden met je toekomstige kinderen als je die ooit krijgt.

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Berichtdoor jamillah » 09 mar 2008 11:05

Riska schreef:Ik heb de time-outstoel al voorbij zien komen..


Hé, dat is een mooie benaming. Ik vond strafstoel al die tijd zo akelig klinken en nu heb ik een alternatief, ty.

Gebruikersavatar
marina87
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 03 jun 2005 12:15

Berichtdoor marina87 » 09 mar 2008 12:41

***

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 09 mar 2008 12:42

Riska schreef:
rafaell schreef:Wat mij betreft verbieden ze slaan helemaal. Er worden in Nederland jaarlijks meer dan 107.000 kinderen mishandeld.

Helemaal en volstrekt mee eens!!!!


Slaan mogen ze van mij ook verbieden. Een pedagogische tik, zoals ze dat dan noemen, vind ik iets anders. Slaan heb ik een andere associatie mee. In die zin is het al verboden. Een tik op de vingers, stevig beetpakken vind ik in bepaalde gevallen best geoorloofd. Het feit trouwens dat ik vind dat in bepaalde gevallen een tik best geoorloofd is, wil nog niet zeggen dat ouders het zomaar toe moeten passen. De meesten doen dat ook niet.

Riska schreef:Voor mij persoonlijk bestaat de 'pedagogische' tik niet - want er is niks opvoedkundigs aan.


Dat is nog maar de vraag. Overigens wat is er goed aan het kind compleet negeren? Dat lijkt me nog frustrerender voor het lind.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Riska

Berichtdoor Riska » 09 mar 2008 13:12

Flappie schreef:Overigens wat is er goed aan het kind compleet negeren? Dat lijkt me nog frustrerender voor het kind.

Het gaat alleen om het moment dat het kind door het lint gaat he. Meestal is het een vorm van aandacht vragen. En als je dat negeert, maar later, als de bui over is een aai over de bol geeft, kan het echt geen kwaad. Het kind leert dan ook dat buitensporig gedrag niet loont.

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 09 mar 2008 18:20

MissF schreef:@ Kwebbeltje, er zijn toch duizend meer straffen ipv praten?
Trouwens vind ik praten als:' Mama zegt dat dat auw doet' erg raar, het is:' Ik zeg dat dat pijn doet, dus het mag niet.'
Maar daarnaast zijn er honderden anders straffen die lichamelijk geen pijn doen.
Ik snap het, het was ook maar een voorbeeld hoor dat praten :)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gebruikersavatar
Loucom
Kapitein
Kapitein
Berichten: 780
Lid geworden op: 20 apr 2006 21:06
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 09 mar 2008 18:49

Ik vind slaan niet kunnen. Het helpt soms wel om kind rustig te krijgen en later als dreigmiddel. Maar wat dan, kinderen worden zo bang voor de ouders. En meestal wordt dan ook nog niet uitgelegd waarom.
Time-out vind ik dan veel beter overkomen, dat je kind even appart zet zodat het tot bezinning kan komen, en lijkt me dat je dan ook sneller met kind erover praat, waarom het niet mag, en waarom papa of mama je daar heen zette.

Leraren die kinderen slaan vind ik ook tever gaan, soms kunnen leerlingen je echt goed kwaad maken, maar zijn ook strafmiddelen voor. Ieder kind heeft wel in straf iets wat hij/zij niet leuk vind.

Maar klinkt ook allemaal makkelijker dan het is. Als ik kijk hoe ik opgevoed ben, ben ik gewoon bang dat ik het later ook zo ga doen, maar weet ook dat ik het absoluut niet zo wil en dan altijd spijt van zal hebben.

Zoals Raffael al zei, slaan is teken van onmacht en gebrek aan gezag, daar ben ik het helemaal mee eens.
Leef je droom.

André

Berichtdoor André » 09 mar 2008 20:10

jamillah schreef:
Riska schreef:Ik heb de time-outstoel al voorbij zien komen..


Hé, dat is een mooie benaming. Ik vond strafstoel al die tijd zo akelig klinken en nu heb ik een alternatief, ty.
Je kunt je kind ook naar boven sturen met de mededeling 'kom maar weer beneden als je weet waarom ik je naar boven heb gestuurd'
Kinderen slaan was/is bij ons sowieso geen optie. Kinderen met Osteogenesis imperfecta kun je niet slaan.
Ik vind de uitdrukking 'een pedagogische tik' ook zo vaag als maar kan trouwens.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 09 mar 2008 20:59

Riska schreef:
Flappie schreef:Overigens wat is er goed aan het kind compleet negeren? Dat lijkt me nog frustrerender voor het kind.

Het gaat alleen om het moment dat het kind door het lint gaat he. Meestal is het een vorm van aandacht vragen. En als je dat negeert, maar later, als de bui over is een aai over de bol geeft, kan het echt geen kwaad. Het kind leert dan ook dat buitensporig gedrag niet loont.


Ben ik het helemaal mee eens.
Ik heb diep respect voor mijn oudste zus, hoe zij haar kinderen opvoedt, waar 1 ADHD kind bij zit. Als het kind aan het gillen is, dan blijft ze toch nog rustig en blijft herhalen: Je kan het normaal vragen eerder luister ik niet.
op een gegeven moment geven ze eht wel op.

@André: persoonlijk ben ik meer voor een stoel dan voor een kamer.
Hun slaapkamer meot een veiligeruimte voor ze wezen en niet ook een strafkamer. OP een stoel werkt beter. Sommige kinderen begrijpen soms echt niet waarom ze straf krijgen. Die hebben moeite met het maken van die link. Op een stoel kan je toch nog met het kind communiceren, kan het kind om duidelijkheid vragen zondar dat het de straf ontloopt en er dus af mag komen. Als het boven moet blijven tot ze het weten, komen zo'n kind dus nooit meer benenden. (als je tenminste dan ook consequent bent ;) )
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 09 mar 2008 21:11

André schreef:Je kunt je kind ook naar boven sturen met de mededeling 'kom maar weer beneden als je weet waarom ik je naar boven heb gestuurd'


Hmm, ik weet niet of ik dit zou doen. Hangt een beetje van de leeftijd af, maar ik vind het nogal vaag voor zo'n kind. Volgens mij heeft een kind veel meer aan een concrete straf, een kwartier, een uur, niet zoiets vaags wat in een kindergeest al gauw een hele dag kan worden.

André

Berichtdoor André » 09 mar 2008 22:00

MrSokkie schreef:
André schreef:Je kunt je kind ook naar boven sturen met de mededeling 'kom maar weer beneden als je weet waarom ik je naar boven heb gestuurd'


Hmm, ik weet niet of ik dit zou doen. Hangt een beetje van de leeftijd af, maar ik vind het nogal vaag voor zo'n kind. Volgens mij heeft een kind veel meer aan een concrete straf, een kwartier, een uur, niet zoiets vaags wat in een kindergeest al gauw een hele dag kan worden.
Oo, maar ze zijn dan ook al wel enkele keren aan tafel -bijvoorbeeld onder het eten- gewaarschuwd dat ze zich met hun eigen bord moeten bemoeien oid. Ik snap ook wel dat je ze niet moet wegsturen zonder dat ze ook maar enig idee hebben waarom. En idd moet je dat niet doen met kinderen van enkele jaren oud.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 09 mar 2008 22:31

Wow, sowieso is 5 minuten meer dan zat!
En ik ben het idd ermee eens, je kunt een kind niet altijd na laten denken over wat ze hebben gedaan. Dat werkt gewoon niet altijd, en zeker niet bij alle leeftijden.
Ik ben erg voor de trap of het time-outstoeltje. En het werkt volgens mij echt wel altijd (mits je kind geen ADHD/autisme heeft en eigenlijk gewoon medicatie nodig heeft).
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Berichtdoor jamillah » 10 mar 2008 01:26

André schreef:
jamillah schreef:
Riska schreef:Ik heb de time-outstoel al voorbij zien komen..


Hé, dat is een mooie benaming. Ik vond strafstoel al die tijd zo akelig klinken en nu heb ik een alternatief, ty.
Je kunt je kind ook naar boven sturen met de mededeling 'kom maar weer beneden als je weet waarom ik je naar boven heb gestuurd'


Jaja, dat gaat ook lekker bij een kind van 2.5 :roll:


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten