Het geven van een pedagogische tik...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 07 mar 2008 19:23

MissF schreef:Nu weet ik nog steeds niet welk doel een tik op de vingers van een kind heeft die niet pijn doet...Ik begrijp het namelijk nog steeds niet.


Een tik op je billen doet toch ook gewoon zeer? Heb ik volgens mij ook wel eens gehad, zie ik weet het niet eens precies meer. Daar heb ik geen trauma's aan over gehouden.

Overigens ben ik fel tegen verplichte opvoedcursussen. Wil je dat verplichten van overheidswege? De overheid dient zich verre te houden van de opvoeding, dan krijgen we straks een soort 'staatsopvoeding'.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Gebruikersavatar
Smurffie
Generaal
Generaal
Berichten: 4606
Lid geworden op: 19 feb 2005 14:40
Locatie: Bleskenscity

Berichtdoor Smurffie » 07 mar 2008 19:29

En allemaal dezelfde mensen, nee dank u :mrgreen: Ik zou er wel voor staan als het bijvoorbeeld gaat over algemene ontwikkeling. Zelf mis ik bijvoorbeeld Kunst en culturele vorming. Gewoon omdat het mijn ouders ook niet interesseerde. Niet naar concerten of musea bijvoorbeeld. Dat vind ik wel eens jammer, want nu zie ik ook niet echt het belang ervan in, terwijl je met de opvoeding best een hoop kan meenemen daarvan. Maargoed, is een beetje offtopic :P

qwast
Verkenner
Verkenner
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 sep 2006 21:18

Berichtdoor qwast » 07 mar 2008 20:08

Volgende stelling haalde ik van een internetsite:

Kinderen die geslagen worden beschouwen hun lichaam niet als hun eigen bezit. Slaan leert hen te accepteren dat volwassenen de absolute autoriteit hebben over hun lichaam, inclusief het recht hen pijn te doen. Op je billen geslagen worden leert hen dat zelfs hun intieme zones ondergeschikt zijn aan de wil van de volwassene.

Schiet er maar op!

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 07 mar 2008 20:11

Flappie schreef:
MissF schreef:Nu weet ik nog steeds niet welk doel een tik op de vingers van een kind heeft die niet pijn doet...Ik begrijp het namelijk nog steeds niet.


Een tik op je billen doet toch ook gewoon zeer? Heb ik volgens mij ook wel eens gehad, zie ik weet het niet eens precies meer. Daar heb ik geen trauma's aan over gehouden.



Idd, een klap op je kont doet zeer. Maar ik hoor hier mensen die zeggen dat een tik op de vingers mag 'want het doet toch niet zeer'. En dan snap ik het doel niet.
En ik gelloof dat slaan (iets wat pijn doet vind ik al snel slaan) een teken van onmacht is. Het gaat me niet om de trauma's voor het kind, het gaat me om de ouder die onmachtig is om het kind een straf te geven, of een moeder die geen tijd aan het kind wil besteden omdat het steeds van het strafstoeltje af loopt, of geen tijd heeft omdat ze al tig kids rond heeft lopen.
Dat was meer mijn punt ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Berichtdoor esli » 07 mar 2008 21:09

MissF schreef:Nu weet ik nog steeds niet welk doel een tik op de vingers van een kind heeft die niet pijn doet...Ik begrijp het namelijk nog steeds niet.


Een kind kan er wel van schrikken, het voelt wel iets, wat niet perse echt pijn doet. De schrik is dan het helpende effect, dat is dan de negatieve ervaring. Ik zie dit ook niet als straf, maar meer als leren waar het wel en niet aan kan zitten. Dan denk ik aan een kaars waar het kind naar toe grijpt, kijk je kan dat toelaten dan heeft het echt pijn en een negatieve ervaring bij het grijpen naar de kaars en zal het dat nooit meer doen, maar misschien helpt een tik dan ook wel.
Verder ben ik ook tegen slaan als straf, en zeker door leerkrachten!

Gebruikersavatar
Smurffie
Generaal
Generaal
Berichten: 4606
Lid geworden op: 19 feb 2005 14:40
Locatie: Bleskenscity

Berichtdoor Smurffie » 07 mar 2008 21:17

Bij m'n neefjes en nichtje werkt alleen een krachtig 'Eh!' ook. Vanaf het begin aangeleerd d.m.v. ''Auw, heet!'' En ze lopen keurig om de kachel van oma heen :wink: Bovendien, als ze er 1 keer hebben aangezeten met hun vingertjes, doen ze het nooit meer.

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 07 mar 2008 22:14

MissF schreef:Idd, een klap op je kont doet zeer. Maar ik hoor hier mensen die zeggen dat een tik op de vingers mag 'want het doet toch niet zeer'. En dan snap ik het doel niet.
En ik gelloof dat slaan (iets wat pijn doet vind ik al snel slaan) een teken van onmacht is. Het gaat me niet om de trauma's voor het kind, het gaat me om de ouder die onmachtig is om het kind een straf te geven, of een moeder die geen tijd aan het kind wil besteden omdat het steeds van het strafstoeltje af loopt, of geen tijd heeft omdat ze al tig kids rond heeft lopen.
Dat was meer mijn punt ;)


Ik snap je punt, alleen ik ben het er niet mee eens :) Ik vind een tik geven of een klap op de billen geen teken van onmacht, dat hoort in sommige gevallen bij een opvoeding.
Ik krijg zelf altijd de kriegel als ik sommige ouders zie die eindeloos met zo'n kind staan te praten/discussiëren, dat kind blijft dan maar door janken of krijsen. Een kind is slim genoeg, in sommige gevallen zelfs doortrapt genoeg, om daar tegenin te gaan. Op den duur is het gewoon afgelopen, klaar, punt uit. Stevig beetpakken, draai om de oren, een tik op de vingers/billen door ouders, niet door leerkrachten of andersoortig gespuis, vind ik te billijken in bepaalde gevallen.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Berichtdoor lammetje » 07 mar 2008 22:31

tik op de billen is niet voor iedere leeftijd meer geschikt vind ik.... hou er niet van als anderen aan mn kont zitten, dus ook mn vader of moeder niet die mij op 10 jarige leeftijd een tik geven daar. Gelukkig deden ze dat ook niet :wink:

Gebruikersavatar
marina87
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 03 jun 2005 12:15

Berichtdoor marina87 » 07 mar 2008 22:42

lammetje schreef:tik op de billen is niet voor iedere leeftijd meer geschikt vind ik.... hou er niet van als anderen aan mn kont zitten, dus ook mn vader of moeder niet die mij op 10 jarige leeftijd een tik geven daar. Gelukkig deden ze dat ook niet :wink:


Wat zijn je argumenten dat je een kind onder de 10 wel mag slaan en boven de 10 niet meer? Waarom zou het onder de 10 niet schadelijk zijn voor het kind?

qwast
Verkenner
Verkenner
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 sep 2006 21:18

Berichtdoor qwast » 07 mar 2008 22:45

marina87 schreef:
lammetje schreef:tik op de billen is niet voor iedere leeftijd meer geschikt vind ik.... hou er niet van als anderen aan mn kont zitten, dus ook mn vader of moeder niet die mij op 10 jarige leeftijd een tik geven daar. Gelukkig deden ze dat ook niet :wink:


Wat zijn je argumenten dat je een kind onder de 10 wel mag slaan en boven de 10 niet meer? Waarom zou het onder de 10 niet schadelijk zijn voor het kind?


ik vind dat ouders van de billen van het kind af moet blijven vanaf het moment dat dat niet meer nodig is. volgens mij kun je een kind daar echt mee schaden.

Gebruikersavatar
marina87
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 03 jun 2005 12:15

Berichtdoor marina87 » 07 mar 2008 22:47

Aha, dus vanaf de zindelijkheid als de bips niet meer verschoond hoeven worden. :wink: Nou dat ben ik met je eensch.

Gebruikersavatar
*Annette*
Majoor
Majoor
Berichten: 2272
Lid geworden op: 06 feb 2007 19:22

Berichtdoor *Annette* » 07 mar 2008 22:53

SimonT schreef:Op het moment dat een docent voor de klas staat, is hij/zij een stukje verantwoordelijk voor de opvoeding van het kind, en als zo'n blaag dan denkt het zover door te kunnen drijven dat een docent zich genoodzaakt ziet een tik uit te delen (let op! ik bedoel dus niet dat zoals vroeger een leraar te pas en te onpas met zijn/haar handjes moet wapperen) dan moet dat kunnen en als de ouders dat niet fijn finden goed, maar hoe trekken zij aan de noodrem? Als je de een aan zn arm moet grijpen nummer 2 bij zn kin en weer een ander in zn nek knijpen dan kan je wel een lijst op gaan hangen gewoon 1 lijn trekken en bij een forse overtreding een forse straf uitdelen, veel opvoeders gaan wat mij betreft veel te zacht met hun kroost om, sommigen kunnen dat omdat de kinderen zo makkelijk zijn...

Zachte heelmeesters maken stinkede wonden!

Ben wel benieuwd of jij wel eens 1 van je leerlingen geslagen hebt. Zelf werk ik met ernstig (meervoudig) gehandicapten, af en toe krijg ik ook wel eens n mep. Soms ben ik dan ook wel eens geneigd om terug te slaan, maar ik mag NIET slaan. Dus doe ik het ook niet, ik zeg wel eens als je mij nog 1 keer slaat, dan sla ik terug. Meestal is het dan ook gewoon klaar. Maar ik zou nooit slaan! Pak wel eens iemand zijn arm vast, en nee niet knijpen. En dan spreek ik eventjes een hartig woordje toe. Magoed dat was meer ff n voorbeeldje over slaan, maar het niet mogen. Denk dat het ook zo in het onderwijs is, vind het gewoon niet kunnen als een leerkracht kinderen slaat. We leven niet tig jaren geleden, waar geslagen werd met de liniaal o.i.d. 8) Had ik het van de week nog over met n cliënt, ging ook over slaan :lol:.

Als je zelf je eigen kinderen slaat moet jezelf weten, maar een ander zou mijn kids nooit mogen slaan! Vind slaan ook een teken van onmacht, mijn ouders zeggen vaak, soms helpt niet anders. Dan denk ik wel ns, dan heb je het verkeerd aangeleerd. Als jij vanaf begin af aan, anders had gehandeld, praten etc. Dan was het waarschijnlijk anders geweest. Maargoed wie ben ik :mrgreen:.......
Wat de toekomst brengen moge........

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Berichtdoor lammetje » 08 mar 2008 13:40

marina87 schreef:
lammetje schreef:tik op de billen is niet voor iedere leeftijd meer geschikt vind ik.... hou er niet van als anderen aan mn kont zitten, dus ook mn vader of moeder niet die mij op 10 jarige leeftijd een tik geven daar. Gelukkig deden ze dat ook niet :wink:


Wat zijn je argumenten dat je een kind onder de 10 wel mag slaan en boven de 10 niet meer? Waarom zou het onder de 10 niet schadelijk zijn voor het kind?


slaan vind ik eigenlijk helemaal niet echt kunnen, maar een tik op de vingers wel. Een tik op de billen bij een ouder kind ook niet meer, vind dat je een kind van zo'n leeftijd als 10 niet meer op dr billen moet gaan slaan of tikken, is toch een intieme zone van zo'n kind.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 08 mar 2008 13:56

Slaan is een teken van onmacht en gebrek aan gezag.

The Menace
Mineur
Mineur
Berichten: 119
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:35

Berichtdoor The Menace » 08 mar 2008 17:10

rafaell schreef:Slaan is een teken van onmacht en gebrek aan gezag.

d:)b


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten