Het geven van een pedagogische tik...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1171
Lid geworden op: 28 dec 2005 10:27
Locatie: ijsselmuiden/utrecht

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 06 mar 2008 22:38

qwast schreef:
Hippieblijhoofd schreef:Ik heb vroeger ook wel eens een pak slaag op m'n billen gehad, en heb er niets aan over gehouden.


Dan ben ik waarschijnlijk een uitzondering als ik het gevoel heb dat ik er wel iets aan over hebt gehouden...


Oh nee hoor. Het hangt er maar net vanaf op wat voor manier en wanneer het gebeurde. Mijn moeder deed het enkel als er een goede reden voor was. Zo gaf ze bijvoorbeeld een fikse tik wanneer we iets gevaarlijks deden en niet luisterden als ze zei dat dat niet mocht, om ons te laten schrikken. Ze gaf verder sowieso niet veel straf en wel een boel liefde ;)

Gebruikersavatar
Rufi
Sergeant
Sergeant
Berichten: 353
Lid geworden op: 11 aug 2004 20:54

Berichtdoor Rufi » 07 mar 2008 08:50

lammetje schreef:Je moet natuurlijk niet slaan zonder uitleg. Dan weet je kind nog steeds niet wat het nu precies fout doet. Ik zeg altijd eerst tegen Sarah: dat mag je niet doen want... en als ze het dan nog een keer doet geef ik een tikje op dr vinger en zeg ik: mama zei net: dat mág je niet doen!!! Gaat ze dan nog door, kan ze naar de gang. Maar dat lukt niet meer want dan zit ze boven :lol:

Nou, dat vind ik wel wat hoor, een kind van net 1 al straffen. Op die leeftijd kunnen ze nog niet reageren op 'nee', ze horen het wel, maar het betekent niet dat ze begrijpen dat ze het niet mogen doen. Dat is dus niet uit onwil. En dan daarom zo'n kind al straffen heeft geen enkele zin, het is alleen maar zielig.
Verder vind ik bij wat grotere kinderen een pedagogische tik niet echt verkeerd, maar ik geef de voorkeur aan 'gewoon' straffen, zoals op de gang staan. Ik zou mijn kind nooit slaan. Mijn ouders sloegen wel, veel en hard, dat zou ik dus nooit doen.

Gebruikersavatar
Rufi
Sergeant
Sergeant
Berichten: 353
Lid geworden op: 11 aug 2004 20:54

Berichtdoor Rufi » 07 mar 2008 09:28

dE bAdEeND schreef:
Galateia schreef:Geen idee. Pas als hier kiddo's rondrennen zal ik echt weten wat ik er van vind!


kiddo's? oeps-smile

Vreselijk inderdaad! Nog erger dan kids.

Gebruikersavatar
Saskia
Majoor
Majoor
Berichten: 1786
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:08

Berichtdoor Saskia » 07 mar 2008 09:42

Ik ben vroeger nooit geslagen, maar heb echt wel eens een tik op 'n vingers gehad als ik weer eens in de plantenbakken graaide, aan de kachel zat en meer van dat soort dingen. Maar goed, ik denk dat het ook voor iedereen persoonlijk is welke herinneringen hij/zij daar aan overhoudt.
Van die tikken die ik gehad heb vind ik echt geen probleem, maar het ligt er natuurlijk wel aan met welke intentie je zoiets doet.
En ook: de meeste ouders willen toch echt het beste voor hun kind en zullen daar ook naar handelen. De een is verbaal alleen veel sterker dan de ander of heeft verbaal meer overwicht. Tuurlijk is dat voor anderen geen reden om eerder een tik uit te delen, maar het is soms maar net wat eerder corrigerend werkt.
En heel belangrijk: waarom je dat zo doet (praten, tik geven of slaan), dat kun je een kind ook best uitleggen!

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Berichtdoor Galateia » 07 mar 2008 09:53

Rufi schreef:
dE bAdEeND schreef:
Galateia schreef:Geen idee. Pas als hier kiddo's rondrennen zal ik echt weten wat ik er van vind!


kiddo's? oeps-smile

Vreselijk inderdaad! Nog erger dan kids.


Uhm... wat is er zo vreselijk aan?!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Het geven van een pedagogische tik...

Berichtdoor *Annet* » 07 mar 2008 10:50

dE bAdEeND schreef:Moet dat kunnen? En zijn alleen ouders ertoe gerechtigd, of mag een leerkracht ook een tik uitdelen als een kind niet luisteren wil?

Een leerkracht die mijn kind slaat? Never en nooit! Dan slaan wij die leerkracht in elkaar!

Toen ik op de lagere school zat, (klas 3/4/5) gebeurde het geregeld dat de meester een gozer schopte en sloeg. Het staat me nog helder voor de geest dat die jongen bloedend boven de wasbak stond!!!

Ook in de 5-de klas sloeg die meester een meisje uit mijn klas omdat ze het vertikte om antwoord te geven van wie iets was/of wat die of die gedaan had. Ze moest voor in de klas komen staan en antwoorden op de vragen die haar gesteld werden.

Het een gebeurde op een openbare school en het andere voorbeeld op een refoschool.

Mijn zoon zei een keer dat hij wat gedaan had waar mijn moeder boos om werd en ze had hem toen in drift een tik gegeven. Daar was ik best nijdig om. Een ander heeft met zijn tengels van mijn kind af te blijven!!!

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Berichtdoor jamillah » 07 mar 2008 10:53

Galateia schreef:
Rufi schreef:
dE bAdEeND schreef:
Galateia schreef:Geen idee. Pas als hier kiddo's rondrennen zal ik echt weten wat ik er van vind!


kiddo's? oeps-smile

Vreselijk inderdaad! Nog erger dan kids.


Uhm... wat is er zo vreselijk aan?!


Geen idee, grin, misschien omdat het lijkt op paddo's? :mrgreen:

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Het geven van een pedagogische tik...

Berichtdoor Galateia » 07 mar 2008 10:59

*Annet* schreef:Een leerkracht die mijn kind slaat? Never en nooit! Dan slaan wij die leerkracht in elkaar!

Mijn zoon zei een keer dat hij wat gedaan had waar mijn moeder boos om werd en ze had hem toen in drift een tik gegeven. Daar was ik best nijdig om. Een ander heeft met zijn tengels van mijn kind af te blijven!!!


Ok dan, Annet is nu officieel mijn heldin!!!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Berichtdoor *Annet* » 07 mar 2008 11:03

mijn dag ook weer goed!

jij bent mijn huishoud heldin! en ook die van mijn husband, gister hadden we samen lol om jouw raamzeem verhaal.

SimonT
Luitenant
Luitenant
Berichten: 553
Lid geworden op: 20 nov 2003 22:45
Locatie: Opheusden

Re: Het geven van een pedagogische tik...

Berichtdoor SimonT » 07 mar 2008 14:59

Galateia schreef:
*Annet* schreef:Een leerkracht die mijn kind slaat? Never en nooit! Dan slaan wij die leerkracht in elkaar!

Mijn zoon zei een keer dat hij wat gedaan had waar mijn moeder boos om werd en ze had hem toen in drift een tik gegeven. Daar was ik best nijdig om. Een ander heeft met zijn tengels van mijn kind af te blijven!!!


Ok dan, Annet is nu officieel mijn heldin!!!


Owja tuurlijk, als jouw kind dan bij mij in de klas zou zitten zou ik weigeren om het nog les te geven als de ouders denken dat ze een docent kunnen gaan slaan, is het te verklaren waarom hun kind zich niet gedraagt! Sorry dat ik zo fel reageer maar ik weet wat het is om ouders in de klas te hebben staan "die wel eens even hun gelijk komen halen"!
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Berichtdoor Galateia » 07 mar 2008 15:01

Ja maar Simon: als leerkracht kun je toch niet je leerlingen gaan slaan? Ik ben zelf docent, en hoe graag ik soms ook een klap uit zou delen, dat doe ik toch echt niet!!!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Het geven van een pedagogische tik...

Berichtdoor jamillah » 07 mar 2008 15:02

SimonT schreef:
Galateia schreef:
*Annet* schreef:Een leerkracht die mijn kind slaat? Never en nooit! Dan slaan wij die leerkracht in elkaar!

Mijn zoon zei een keer dat hij wat gedaan had waar mijn moeder boos om werd en ze had hem toen in drift een tik gegeven. Daar was ik best nijdig om. Een ander heeft met zijn tengels van mijn kind af te blijven!!!


Ok dan, Annet is nu officieel mijn heldin!!!


Owja tuurlijk, als jouw kind dan bij mij in de klas zou zitten zou ik weigeren om het nog les te geven als de ouders denken dat ze een docent kunnen gaan slaan, is het te verklaren waarom hun kind zich niet gedraagt! Sorry dat ik zo fel reageer maar ik weet wat het is om ouders in de klas te hebben staan "die wel eens even hun gelijk komen halen"!


Als je zulke ouders in je klas hebt staan dan kun je jezelf misschien beter eens afvragen of dat niet aan jou zou liggen..

The Menace
Mineur
Mineur
Berichten: 119
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:35

Re: Het geven van een pedagogische tik...

Berichtdoor The Menace » 07 mar 2008 15:08

SimonT schreef:
Galateia schreef:
*Annet* schreef:Een leerkracht die mijn kind slaat? Never en nooit! Dan slaan wij die leerkracht in elkaar!

Mijn zoon zei een keer dat hij wat gedaan had waar mijn moeder boos om werd en ze had hem toen in drift een tik gegeven. Daar was ik best nijdig om. Een ander heeft met zijn tengels van mijn kind af te blijven!!!


Ok dan, Annet is nu officieel mijn heldin!!!


Owja tuurlijk, als jouw kind dan bij mij in de klas zou zitten zou ik weigeren om het nog les te geven als de ouders denken dat ze een docent kunnen gaan slaan, is het te verklaren waarom hun kind zich niet gedraagt! Sorry dat ik zo fel reageer maar ik weet wat het is om ouders in de klas te hebben staan "die wel eens even hun gelijk komen halen"!


Lezen.... Ze zegt niet ze met alles haar gelijk komt halen, maar wanneer je een kind van haar zou slaan.
Mijn zoontje is nog geen jaar oud, maar ik weet wel zeker dat wanneer een leraar of lerares hem een tik (of erger) geeft ik daar op z'n minst wat van zou zeggen. Straffen mag, maar niet op de fysieke manier.
Overigens sowieso dom als leraren dat doen, je bent direct je gezag kwijt. Het kan zijn dat ze dan nog naar je luisteren door angst, maar respect zal je niet meer krijgen.
En tik op de vingers doe ik ook niet aan.

SimonT
Luitenant
Luitenant
Berichten: 553
Lid geworden op: 20 nov 2003 22:45
Locatie: Opheusden

Berichtdoor SimonT » 07 mar 2008 15:18

Op het moment dat een docent voor de klas staat, is hij/zij een stukje verantwoordelijk voor de opvoeding van het kind, en als zo'n blaag dan denkt het zover door te kunnen drijven dat een docent zich genoodzaakt ziet een tik uit te delen (let op! ik bedoel dus niet dat zoals vroeger een leraar te pas en te onpas met zijn/haar handjes moet wapperen) dan moet dat kunnen en als de ouders dat niet fijn finden goed, maar hoe trekken zij aan de noodrem? Als je de een aan zn arm moet grijpen nummer 2 bij zn kin en weer een ander in zn nek knijpen dan kan je wel een lijst op gaan hangen gewoon 1 lijn trekken en bij een forse overtreding een forse straf uitdelen, veel opvoeders gaan wat mij betreft veel te zacht met hun kroost om, sommigen kunnen dat omdat de kinderen zo makkelijk zijn...

Zachte heelmeesters maken stinkede wonden!
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Gebruikersavatar
marina87
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 03 jun 2005 12:15

Berichtdoor marina87 » 07 mar 2008 15:22

SimonT schreef:Zachte heelmeesters maken stinkede wonden!


Andere straffen geven dan een klap uitdelen betekend niet automatisch dat men een zachte heelmeester is. p:)q


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten