Kinderpraat

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Kinderpraat

Berichtdoor meribel » 03 dec 2015 10:07

Duschka schreef:
Hier verschillen de meningen best over. Herken je dilemma. Peuter hier telt tot vijftig, kent het alfabet en wil leren lezen en schrijven. Ik verveelde mij vroeger ook heel erg met onderpresteren als gevolg.

Hier probeer ik toch tegemoet te komen aan de interesse van dl. Beperkt en gericht maar de praktijk laat zien dat ze t toch wel leert. En dan maar liever enigszins begeleid. Wel probeer ik haar uit te dagen en af te leiden op andere vlakken maar goed haar focus verlegt zich soms plots ook weer al dan niet tijdelijk.



hier staat een artikel over in de Ouders van Nu van november,
gaat ook over een meisje die bijna drie is maar al kan lezen, 3 talen spreken en tot vijftig tellen enzovoorts.
Kind is volgens ouders niet hoogbegaafd maar zijn net als jij begonnen, van begin af aan letters erbij plakken.
( en toevallig tweetalig opgevoed en nu ook engels erbij )



Ik kan er zelf niets mee hoor, ben juist het tegenovergestelde als opvoeder,
maar misschien wel een interessante lees tip .

pien
Mineur
Mineur
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2015 20:07

Re: Kinderpraat

Berichtdoor pien » 03 dec 2015 11:56

Of een kind hoogbegaafd is weet je als je een IQ test afneemt. 3 jaar is daar te jong voor, dan spreek je ook niet van hoogbegaafd maar van een ontwikkelingsvoorsprong.

Verder is het onjuist om te denken dat een kind wat maar vaak genoeg gestimuleerd wordt, automatisch zal leren lezen op jonge leeftijd. Dat is niet zo. Als een kind jong leert lezen komt dit niet door pushende ouders. Wel scheppen ouders vaak het juiste klimaat (veel voorlezen of samen lezen bijvoorbeeld). Een kind moet er rijp voor zijn, en het leuk vinden. De gemiddelde leeftijd waarop kinderen hier gevoelig voor zijn ligt tussen de 5 en de 7 jaar, met uitschieters naar beneden en naar boven. Ons "ouderwetse" jaarklassen systeem sluit hier dus wel goed bij aan, tenminste, bij die middengroep. In het onderwijs is echter steeds meer aandacht voor onderwijs wat het kind volgt, i.p.v. andersom. Vandaar dat al in de kleutergroepen begonnen wordt.

Als ouder volg je de ontwikkeling van je kind. Niet iedere ouder vindt hetzelfde belangrijk. Zo is het voor sommige ouders erg belangrijk dat een kind beleefd en bescheiden is, en sociaal vaardig of sportief. Andere ouders zijn weer meer gericht op de intellectuele ontwikkeling, en gaan veel naar musea en de bieb (om maar even een paar uitersten te noemen). Ik denk niet dat het één beter is dan het ander, zo lang je kind en jijzelf het maar prettig vinden.
Kinderen die niet graag bewegen doe je geen plezier met alle dagen uren buiten laten spelen of wekelijks naar de speeltuin gaan.
Kinderen die juist graag bewegen doe je geen plezier met de halve dag knutselen en boekjes lezen. Als ouder voeg je je toch een beetje naar de behoeften van je kind, en stuurt hier en daar bij. Als je kind het leuk vindt om met letters en cijfers bezig te zijn, dan ga je daar in mee, ongeacht of dat bij de leeftijd "hoort".

Ik hoor in mijn praktijk vaak voorbij komen: ze moeten toch lekker kind kunnen zijn, lekker kunnen spelen.....En ouders (of juffen) vullen dan vervolgens hun eigen idee hierbij in, het idee wat zij hebben over kind zijn en spelen. Voor kinderen met een hoog IQ ligt dat vaak heel anders, en het is erg jammer dat hier dan zo overheen gewalsd wordt door volwassenen, ook door pedagogen overigens. Voor een kind is spelen heel erg belangrijk, maar spelen is niet altijd datgene wat wij als volwassene spelen vinden.

(sorry, misschien een klein beetje OT :oops: )

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Kinderpraat

Berichtdoor Duschka » 03 dec 2015 21:06

meribel schreef:hier staat een artikel over in de Ouders van Nu van november,
gaat ook over een meisje die bijna drie is maar al kan lezen, 3 talen spreken en tot vijftig tellen enzovoorts.
Kind is volgens ouders niet hoogbegaafd maar zijn net als jij begonnen, van begin af aan letters erbij plakken.
( en toevallig tweetalig opgevoed en nu ook engels erbij )

Ik kan er zelf niets mee hoor, ben juist het tegenovergestelde als opvoeder,
maar misschien wel een interessante lees tip .


Dank voor de tip.
Wij lezen zelf geen "Ouders van nu" (dat is écht mijn blad niet, want ben 't vaak niet met ze eens :oops: ) maar ik ga in de bieb eens even zien, want ben nu wel benieuwd.


@Pien
Dat herken ik heel erg, wat jij zegt.
"Je kind kind willen laten zijn" is zo een abstract begrip.
Overigens ook een valkuil waar ik zelf met grote regelmaat lekker in knikker hoor :wink:.
Het is kennelijk ook inherent aan de "mens" en de "ouder" om dingen voor een ander "in te vullen".
En mijn volwassen visie op het "kindzijn "is zeker en vast een stuk bezijden mijn visie als kind destijds op het "kindzijn".

Dat is ook precies waarom wij bij onze gehele omgang en opvoeding met onze kids proberen te kijken naar 't kind en daarop willen anticiperen.
Dat neemt niet weg (daar komt die valkuil weer) dat je toch soms weer dingen gaat aannemen / invullen etc. één en ander dus ook gekleurd door eigen referentiekader.

@Jaccootje
Een klas overslaan moet mijns inziens ook om meer draaien dan om uitdaging op het gebied van lezen / schrijven.
Een kind extra uitdagen op specifieke gebieden moet tenslotte wel mogelijk zijn.
Naar mijn mening (en nu nog de school vinden die daar bij past :mrgreen: ) moet een kind op grofweg alle gebieden (dus sociaal / emotioneel en cognitief) de klas ontgroeid zijn, om een overstap mogelijk te maken.

Maar goed, ik blaat ook maar wat, want alleen persoonlijke ervaring met onderpresteren, geen ervaring als ouder met een schoolgaand kind dat mogelijkerwijs "voor" zou lopen. Voor mij zou doorslag geven dat mijn kind in balans moet kunnen zijn en ik denk dat je vlot genoeg aan je kind merkt, als 't niet prettig in z'n vel zit.

Ik vind onze peuter ook heel niet zo "voorlijk", als ik nu echt eerlijk ben en als ik dus dergelijke uitlatingen van anderen krijg en hier ook tegenin ga, kijken ze me ook een beetje gek aan, maar in mijn optiek is DL meer gewoon oost-Indisch doof op bepaalde vlakken en gretig en ontwikkeld op andere gebieden. Maar dat is volgens mij inherent aan 't kind zijn...
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Kinderpraat

Berichtdoor meribel » 04 dec 2015 11:39

ja, ik haal die blaadje ook altijd van de bieb! Heerlijk, ben nergens lid van en lees al die mama blaadjes, maar ook j/m ouders is wel grappig, en de quest en de kijk.
Kost enkel je bibliotheek lidmaatschap.

@Pien,
ik vind dat je het ontzettend goed omschrijft en herken mezelf er heel erg vind.
Ik merk aan mijn man en mezelf dat we gewoon andere aspecten weer belangrijker vinden dan anderen.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Kinderpraat

Berichtdoor MissF » 08 dec 2015 15:54

Frederiek net terwijl ik de computer aandoe:' Doe toch eens iets leuks, of nuttigs.'
:lol:
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Saskia
Majoor
Majoor
Berichten: 1786
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:08

Re: Kinderpraat

Berichtdoor Saskia » 08 dec 2015 19:10

:mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Kinderpraat

Berichtdoor johannes1 » 27 jan 2016 13:31

MissF schreef:Frederiek net terwijl ik de computer aandoe:' Doe toch eens iets leuks, of nuttigs.'
:lol:

Papegaai? :mrgreen:
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Kinderpraat

Berichtdoor Race406 » 27 jan 2016 14:08

Dochterlief (bijna 4): "Mama, 4 is niet zoveel he?"
Mama: "Nee, hoor, dat is niet zoveel."
Dochterlief weer: "O, mag ik dan 4 plakbandjes pakken?"
Kinderlogica om iets voor elkaar te krijgen... :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
vpk
Majoor
Majoor
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05 jun 2007 12:54
Locatie: onder de ijssel

Re: Kinderpraat

Berichtdoor vpk » 27 jan 2016 22:56

:lol: geweldig!

Dochter van 4 vertelde gisteren dat een jongetje uit haar klas er niet was, omdat zijn baby bijna werd geboren. ..
(Hij heeft gisteren een zusje gekregen :mrgreen: )
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Kinderpraat

Berichtdoor MissF » 28 jan 2016 10:08

haha, prachtig!

En idd, Johannes, alsof ik mezelf hoor ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Kinderpraat

Berichtdoor jaccootje85 » 10 mar 2016 19:27

Dochter van bijna 2,5 :"Lieverd nog een aardappel?"
En dat op een toon van: Kom op, de pan moet leeg :-oo :lol:
Szent az Úr

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Kinderpraat

Berichtdoor Duschka » 12 mar 2016 18:59

Ik wijs naar het plaatje van de toren van Babel in de kijk en luister bijbel.
Zie je hoe hoog je moet klimmen? vraag ik aan dl.
Ze fronst even... Nee, ik ga met lift, besluit ze dan :P
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Gebruikersavatar
Em.
Luitenant
Luitenant
Berichten: 608
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:50

Re: Kinderpraat

Berichtdoor Em. » 15 mar 2016 20:12

=D>

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Kinderpraat

Berichtdoor Race406 » 07 mei 2016 11:53

Lopen we met dochterlief van 4 in de stad, loopt er voor ons een moslima met een rode hoofddoek. Dochterlief keihard: "Kijk eens! Roodkapje!" :mrgreen: :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Kinderpraat

Berichtdoor paprikameisje2 » 08 mei 2016 09:55

Ach.. ;) wel humor... we hebbe tegenover ons een vrouw wonen met hoofddoek en gezichtsbedekking dus alleen 2 ogen te zien. Het is volkomen normaal. toen ze een keer langs de basisschool van onze kinderen liepen zeiden de kleuters daar tegen elkaar.. kijk een baniet. Waarop onze kleuter zei... niet waar.. dat is gewoon A.... :) Volledig geaccepteerd.. al is hij wel heeeel benieuwd hoe haar gezicht eruit ziet...
Hij vindt het ook wel weer een oplossing.. als je stiekum snoepjes wil pakken en eten kan je dat gewoon doen in de kamer :)

Onze kleuter zoekt altijd vergelijkingen.
Mama.... de blauwe lucht is eigenlijk het plafond van de aarde he!, daarboven is dus eigenlijk de zolder.... wow dacht ik.. mooie metafoor :) Ja... ging hij verder...... daarboven woont toch God en alle mensen die van Hem houden en gestorven zjin toch... Dus ik weer... ja! wow.. prachtig gezegd..... Maaar.. dat was nog niet alles...


Er zijn nu al heel veel mensen daar.. ook heeeele dikke.. wanneer zou het plafond nou doorkrakken :).... Enn..... als ik daar straks heenga... zakt die dan niet door? dan val ik wel heel ver naar beneden :)


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten