Kinderpraat

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kinderpraat

Berichtdoor Marnix » 25 nov 2015 09:48

Ach best mooie beeldspraak. Er staat ook in de Bijbel:

Hij zal den nooddruftige verschonen

;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Re: Kinderpraat

Berichtdoor Jannoek » 27 nov 2015 16:04

Hier lachen we echt regelmatig om de uitspraken van F. Van de week vertelde hij dat de juf op school vertelde over Hizkia. Toen vroeg m'n man: 'wie is Hizkia?'. F: 'weet ik niet meer, iets met een p'. Ik: 'profeet?' F: 'ja, dat was het'. Man: 'o, ik dacht dat hij koning was'. F (heel verontwaardigd): nee papa, dat begint toch niet met een p!'. :D

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Kinderpraat

Berichtdoor LeChat » 27 nov 2015 20:56

Prachtig, Jannoek :)
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Kinderpraat

Berichtdoor jaccootje85 » 27 nov 2015 21:52

Weer een berichtje van mij... De kleine meid wordt wel heel erg bijdehand! Ze kan nu al meer dan de helft van het alfabet benoemen :shock: :roll:
Wij als ouders stimuleren niet om zo vroeg mogelijk al te kunnen tellen en het alfabet kunnen opzeggen... We willen haar graag kind laten zijn, lekker kunnen spelen. Maar ze pikt alles zo verschrikkelijk snel op! Moeten we haar temperen? Moeten we haar juist stimuleren met de mogelijke toekomst dat ze zich verveelt op school? Iemand tips?
Szent az Úr

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Kinderpraat

Berichtdoor Duschka » 28 nov 2015 07:46

jaccootje85 schreef:Moeten we haar temperen? Moeten we haar juist stimuleren met de mogelijke toekomst dat ze zich verveelt op school? Iemand tips?


Hier verschillen de meningen best over. Herken je dilemma. Peuter hier telt tot vijftig, kent het alfabet en wil leren lezen en schrijven. Ik verveelde mij vroeger ook heel erg met onderpresteren als gevolg.

Hier probeer ik toch tegemoet te komen aan de interesse van dl. Beperkt en gericht maar de praktijk laat zien dat ze t toch wel leert. En dan maar liever enigszins begeleid. Wel probeer ik haar uit te dagen en af te leiden op andere vlakken maar goed haar focus verlegt zich soms plots ook weer al dan niet tijdelijk.
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Kinderpraat

Berichtdoor Duschka » 28 nov 2015 07:51

Oh ja wel grappig, zo vroeg ml eens aan mij: wil je i j s? Gespeld dus omdat dl anders direct voor de vriezer hangt.
Komt zij direct en uitbundig: J A! (Ook gespeld dus...) t klonk zo grappig maar goed spellen is dus ook van de baan hier wb dat soort dingen. Ha ha.
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Re: Kinderpraat

Berichtdoor Jannoek » 28 nov 2015 12:11

Haha duschka! Wij proberen de boys aan te bieden waar ze behoefte aan hebben. Ik stimuleer niet echt, maar temper zeker niet. Manlief en ik hebben t zelfde gedaan als jij duschka ;-) Ben er bij f ook wel een beetje bang voor.. Hij vroeg ook al heel jong aan ons wat welke letter is etc. Op z'n 3e kon hij alle letters 'los' lezen, en een paar maanden geleden begon hij ze ineens aan elkaar te plakken. Mijn buurvrouw vond heel gek dat ik hem de letters vertelde als hij er naar vroeg. Tja, ik heb zoiets van: hij vraagt er om, dus dan is hij er aan toe. En ik ga zeker niet tegen hem zeggen dat hij dat nog niet hoeft te weten omdat hij daar te jong voor is. Nu is hij weer veel meer met cijfers bezig dan met letters. Op school vermaakt hij zich in elk geval nog prima, maar ze houden het wel in de gaten ook.

Vanmorgen had hij weer iets bedacht. 'Pap, zwarte piet is geschminkt toch?'. Man: 'hoezo'? F: 'nou omdat ze allemaal handschoenen aan hebben, dat is vast omdat het geschminkt is'. 'En ze kunnen ook niet hun trui uit doen, want ik denk dat hun buik ook gewoon wit is. Ja toch papa?' :D

Gebruikersavatar
Em.
Luitenant
Luitenant
Berichten: 608
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:50

Re: Kinderpraat

Berichtdoor Em. » 28 nov 2015 12:26

Herkenbaar, hier ook zo'n mannetje dat idd al beginnend leest en rekent (niveau begin groep 3), wij stimuleren het ook niet, maar als hij het zelf wil mag hij lekker van mij. Ik geef hem gewoon antwoord als hij iets wil weten. Op school heeft hij het in groep 1 prima naar zijn zin en geniet enorm van het knutselen, knippen, plakken en engels leren etc. Daarnaast houden ze het op school in de gaten en geven hem wat extra uitdaging, dat gaat prima.
En de juf vroeg ons om zodra wij signalen merken dat hij zich verveeld of meer uitdaging nodig heeft het op school ook gelijk door te geven.
Dochterlief daarentegen doet het allemaal wat rustiger aan, ook prima natuurlijk ;-)

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Re: Kinderpraat

Berichtdoor Jannoek » 29 nov 2015 20:11

Dat klinkt herkenbaar em. ;-) f zit in een groep 1/2 en kan zelf ook al dingen kiezen op groep twee niveau. Dat is dit jaar heel gunstig, wel benieuwd hoe dat is als hij in groep 2 zit (die dan ook gecombineerd is met groep 1).

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Kinderpraat

Berichtdoor paprikameisje2 » 29 nov 2015 20:53

Precies jannoek. Dat probleem hebben wij nu. Deed in groeo 1 alles met 2 mee. Nu zit hij in de 2.. en niks wordt hem aangeboden. Wel is hij erg problematisch op school. Thuis niet. Hij leest ook al maar wordt oo school niks mee gedaan. We hebben weer hetzelfde als met j toen.

We hebben al onderzoek laten doen waar uitkwam wat wij dachten. School neemt nu een orthipedagoge in de arm omdat ze niet uit de voeten kunnen met de uitslag.

Ik zeg.. succes....


Om terug te gaan naar kinderpraat. We kijken een natuurfilmpje en daar zwemt een school vissen. Zegt M... kijk.. de meester zwemt vooraan!

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Kinderpraat

Berichtdoor MissF » 29 nov 2015 21:53

Wat is er bij M uitgekomen, Ppm, of deel je dat liever niet? (is ook je goed recht hoor!)

Wat zijn ze trouwens vroeg bezig met letters enzo, tegenwoordig. Frederiek krijgt hele werkboekjes mee met cijfers en letters. Ze zijn er, vooral spelenderwijs, al zoveel mee bezig in de klas. Nooit geweten dat dat in groep 1 al zo veel gebeurt. Of ze waren er op de vorige school gewoon niet zo vlot mee, haha, daar kwam dat pas in groep 2 volgens mij.

Leuke uitspraken. Frederiek hoort op het sinterklaasjournaal:' Sinterklaas kan natuurlijk alles.'
Frederiek:' Ja, dat is waar, maar gelukkig kan God écht alles.'
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

pien
Mineur
Mineur
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2015 20:07

Re: Kinderpraat

Berichtdoor pien » 01 dec 2015 19:33

jaccootje85 schreef:Weer een berichtje van mij... De kleine meid wordt wel heel erg bijdehand! Ze kan nu al meer dan de helft van het alfabet benoemen :shock: :roll:
Wij als ouders stimuleren niet om zo vroeg mogelijk al te kunnen tellen en het alfabet kunnen opzeggen... We willen haar graag kind laten zijn, lekker kunnen spelen. Maar ze pikt alles zo verschrikkelijk snel op! Moeten we haar temperen? Moeten we haar juist stimuleren met de mogelijke toekomst dat ze zich verveelt op school? Iemand tips?


Volg gewoon je kind hierin. Voor heel veel kinderen is bezig zijn met letters en cijfers ook gewoon spelen. Soms is het een fase, soms niet. Als je kind vlug dingen opneemt, zal het op school toch ook vooruit gaan lopen. Een goede school kan hier prima mee omgaan!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kinderpraat

Berichtdoor Marnix » 02 dec 2015 17:03

Waarom zou je het snel leren van bepaalde dingen temperen? Ik neem aan dat het niet ten koste gaat van het "kind zijn". En als een klas echt te makkelijk is voor een kind slaat die wel een klas over. :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Kinderpraat

Berichtdoor LeChat » 02 dec 2015 19:39

Ik denk niet dat ik zou/zal gaan temperen als T snel geïnteresseerd blijkt in letters en cijfers e.d. (hij is nu al dol op boekjes, 13 mnd oud), maar het is niet zo eenvoudig om een klas over te slaan hoor Marnix, dus dat een kind eventueel geen uitdaging meer zou hebben als hij eenmaal naar school gaat kan best een probleem zijn.
Je kunt qua kennis wel vooruit lopen, maar sociaal-emotioneel ben je dan misschien wel 'n echte 5-jarige tussen de 6/7-jarigen als je een klas overslaat en vind je moeilijk aansluiting...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Kinderpraat

Berichtdoor jaccootje85 » 02 dec 2015 23:34

LeChat schreef:Je kunt qua kennis wel vooruit lopen, maar sociaal-emotioneel ben je dan misschien wel 'n echte 5-jarige tussen de 6/7-jarigen als je een klas overslaat en vind je moeilijk aansluiting...


Dat is ook mijn angst... Daarom weet ik niet zo goed waar ik goed aan doe. Want N.orah is namelijk best verlegen en als je dan een klas over moet slaan omdat je dat qua taal en rekenen prima aankan... Ik weet t niet. Tot nu toe heb ik haar niet getemperd in haar interesse, maar ook niet gemotiveerd... ZE weet nu wel dat er in lappen tekst geen Norah staat maar dat t allemaal lettertjes zijn :wink:
Szent az Úr


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten