gezin en huishouden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

gezin en huishouden

Berichtdoor MissF » 10 feb 2008 19:48

Een vervolg op gezin en financien, dan nu maar een topic over het huishouden.

hoe vaak poets je, hoe vaak was je, hoe vaak verschoon je bedden, wat doe je anders dan jouw moeder/ouders, waarom doe je het zo? enz...enz....enz.....

Barst maar los :mrgreen:
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: gezin en huishouden

Berichtdoor pol » 10 feb 2008 21:34

MissF schreef:Een vervolg op gezin en financien, dan nu maar een topic over het huishouden.

hoe vaak poets je, hoe vaak was je, hoe vaak verschoon je bedden, wat doe je anders dan jouw moeder/ouders, waarom doe je het zo? enz...enz....enz.....

Barst maar los :mrgreen:


nou, dan zal ik maar als eerste reageren. Op maandag probeer ik heel veel te poetsen enz. Bedden verschonen om de anderhalf/twee weken. Anders als mijn ouders: minder poetsen. De rest van de week kijk ik dan wel wat er te poetsen is. Vrijdags probeer ik de kamer altijd een goede beurt te geven.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 10 feb 2008 21:59

ik poets alleen op vrije dagen. Daarbij is het een stok achter de deur als er visite komt, dan zzorg ik altijd dat de boel aan kant is. Wel haal ik vrij regelmatig een stofzuiger door mijn huisje. Wel handig in zo'n klein optrekje met 2 katten.

Ik heb een hekel aan stoffen en strijken en dat doe ik dus echt alleen in hoge nood. Volgende week dus weer, want dan krijg ik visite en wil ik het toch weer netjes hebben :mrgreen:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
linde
Kapitein
Kapitein
Berichten: 756
Lid geworden op: 24 dec 2002 14:59
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor linde » 10 feb 2008 22:03

haha herkenbaar gerdien! in mijn eenpersoonshuishouden maak ik schoon als ik het zelf vies vind of als ik visite krijg :wink:
sowieso zorg k er wel voor dat het niet een al te grote zooi wordt en ook als k 's ochtends weg ga dat het allemaal een beetje netjes is anders kom je ook weer in zo'n zooi binnen.
Ik draai meestal 2 wassen in de week en als k mn beddengoed was 3.
Wat ik anders doe? ik strijk niet :mrgreen:

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Berichtdoor ajl » 10 feb 2008 22:47

Mmm als ik alles zo lees,wassen wij volgens mij heel veel. Ik denk ongeveer 6 a 7 wassen in de week :oops: En dan zijn wij momenteel nog maar met zn tweetjes.
Het bed verschoon ik elke week. Elke week minimaal 1 witte was en een handdoeken was. Paar bonte wassen erbij en de week is om.

Het huishouden ben ik verder wel wat makkelijker is. Ik probeer meestal in 2 weken het hele huis door te gaan. De ene week doe ik alles boven, badkamer, vloer dweilen,stoffen,zuigen en de zolder schoonmaken. De andere week doe ik alles beneden. WC en trappen maak ik wel elke week schoon. Ik heb er echter geen hele dag mee bezig,meestal op zaterdagmorgen snel. Af en toe sla ik ook rustig een weekje over hoor. Ik heb gewoon weinig tijd. Normaliter werk ik 40 a 50 uur in de week en mn man zit op 60 a 80 uur in de week.ALs ik dan s'avonds thuis kom, heb ik echt geen zin om schoon te maken. Daarbij zitten de zaterdagen ook volmet klussen aan het huis, visite etc en de zondag wil ik niets doen in het huishouden. Strijken en was opvouwen doe ik meestal door de week s'avonds en op vrijdagavond doe ik boodschappen voor de hele week.

*|Scatie
Luitenant
Luitenant
Berichten: 742
Lid geworden op: 11 okt 2007 20:41
Locatie: Drenthe

Berichtdoor *|Scatie » 11 feb 2008 09:23

Ik ga dagelijks even de tafels, vensterbanken, bank en tv enzo even bij langs. 'k Heb een hekel aan stof en kattenharen, dus houd ik 't maar een beetje bij.
Vrijwel dagelijks stofzuigen en dweilen (nu komt er over paar jaar bij mij ander laminaat in... 'k word hier gek van want zie er alles op, vandaar ook zovaak dweilen)
Ongeveer 2x per week trap stofzuigen, wc en wastafel in de badkamer.
Rest badkamer wekelijks of 1x per 2 wk.
1x per week boven stoffen en stofzuigen.
Ongeveer om de dag even een doekje over de keuken (kastdeurtjes enzo)
Elke week of om de week de koelkast en magnetron schoon.
Bed verschonen om de 1,5 of 2 wk (wil ik eigenlijk elke week, maar heb 't gewoon even te druk)
Ik denk ook zo'n 6 á 7 wassen in de week met ons tweetjes. Ik denk 1 witte, 3 bonte en 3 met handdoeken, sokken en ondergoed.
Het enigste wat er bij mij wel eens bij inschiet is het was opvouwen. Er ligt nu ook weer een hele stapel, dus ga ik straks maar s bezig.
Manlief doet bij mij best veel, als ik werk en hij vrij is neemt hij het stoffen, zuigen en dweilen voor z'n rekening en vaak hangt ie de was nog even op enzo.
Ik werk soms ook 50-60 uur per week en dan heb ik niet zoveel zin meer in 't huishouden.

Wat ik anders doe? ik strijk vrijwel niet, maar probeer altijd te zorgen dat m'n huis opgeruimd en schoon is. Ik wil vandaag bijv. wat aan't klussen, dan heb ik gisteravond gezorgd dat alles beneden netjes en schoon is.
Mijn moeder liet dan alles gewoon staan en daar ergerde ik me altijd aan. Kwam ik uit school, stond het aanrecht vol vaat, alle kopjes nog op tafel enzo. Daar kan ik niet zo goed tegen.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Berichtdoor ajl » 11 feb 2008 09:24

Enne....voor het kwijtraken van sokken heb ik de ideale oplossing. Mijn moeder kwam ermee aan. Op internet zijn sokkenhouders te koop. Als je de sokken in de was doet, maak je ze per paar aan een sokkenhouder vast. Sokkenhouder is wasmachine en droger bestendig. Als het droog is, heb je nooit een gezoek naar de eenparige sokken en kunnen ze zo de kast in. Echt ideaal

Gebruikersavatar
Saskia
Majoor
Majoor
Berichten: 1786
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:08

Berichtdoor Saskia » 11 feb 2008 09:26

Ik woon hier op m'n werk, dus dat betekent dat ik het ook wel een beetje netjes moet houden. Regelmatig stoffen en zuigen dus, wc's poetsen enz. Tenimste, dat doe ik dan alleen in het openbare gedeelte, m'n eigen kamer en badkamer krijgen minder vaak een beurt. Wassen doe ik als ik een volle was heb, meestal twee of drie in de week.
Wat ik anders doe dan m'n ouders: er zit bij mij niet echt regelmaat in, ik heb geen vaste dag voor ramen zemen, de kamer een beurt geven e.d.

Gebruikersavatar
Saskia
Majoor
Majoor
Berichten: 1786
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:08

Berichtdoor Saskia » 11 feb 2008 09:27

ajl schreef:Enne....voor het kwijtraken van sokken heb ik de ideale oplossing. Mijn moeder kwam ermee aan. Op internet zijn sokkenhouders te koop. Als je de sokken in de was doet, maak je ze per paar aan een sokkenhouder vast. Sokkenhouder is wasmachine en droger bestendig. Als het droog is, heb je nooit een gezoek naar de eenparige sokken en kunnen ze zo de kast in. Echt ideaal


Maar ik ben een van de sokken vaak al kwijt voor ik ze in de was doe... :oops:

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Berichtdoor lammetje » 11 feb 2008 09:34

Ik probeer mijn lijstje bij te houden. Doe de toiletten om de dag, de trap ook (hebben er geen bekleding dus gaat vanalles op liggen)

Stofzuigen 2 keer in de week, de rest veeg en dweil ik.
Verder iedere maand onze slaapkamers, eens in de 2 maanden de zolder en de ramen. Maar die laatste 2 sla ik nog wel eens over want op zolder komen we nooit en als het regent doe ik de ramen niet.

De badkamertegels echt alleen als ik zin heb, niet vaak. Eens in de maand goed en verder stofzuig ik de badkamer ook gewoon. Het badmeubel gaat iedere dag en als ik de wc schoon maak (met bleek) neem ik ook het fonteintje en de douchebak goed mee.

De keuken: netjes iedere dag het aanrecht, maar de kastdeurtjes eens in de maand. De koelkast wanneer ik zie dat hij vies is en de diepvries eens in de zoveel tijd met het ontdooien.

Probeer het zo schoon mogelijk te houden, maar met een kind ligt er bijna altijd wel wat op de vloer, druppels uit de fles, kruimels van een koekje ed.

Juultje77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 09 jan 2008 17:53
Locatie: Gelderland

Berichtdoor Juultje77 » 11 feb 2008 09:42

Ik probeer alles wel een beetje op vaste dagen te doen.
Op maandag de wc uitgebreid en verder kijk ik wanneer die vies is.
Elke dag de trap en benendenverdieping zuigen. 2x per week dweilen
1x per week bovenverdieping stoffen en zuigen en dweilen. 1x per week badkamer goed en verder houd ik hem gewoon een beetje bij.
1 x per 2 weken bedden verschonen. Elke dag ook nog 2 of 3 wassen.
en dan nog de strijk. 1x per week keukenkastjes (buitenkant) schoonmaken). Ramen zemen 1 x in de 2 of 3 weken.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 11 feb 2008 10:00

Ik poets sowieso het hele huis eens per week. De woonkamer, keuken, slaapkamer, studeerkamer en zolder. De garage eens in de 4 weken ofzo. De was doe ik tussendoor, 3 wassen per week denk ik. Strijken eens per anderhalve week denk ik, ramen zemen eens per maand.
Ik ben wel erg gevoelig voor lekker weer. Als het zonnetje schijnt gaan de ramen aan de buitenkant meer, en wordt het balkon ook schoon gemaakt.
Was opvouwen enzo doe ik altijd snel als ik thuis kom ofzo. Ik kom altijd in de garage binnen, dan zie ik het liggen, stop snel de helft in de strijkmand en de helft vouw ik op en neem ik mee naar boven. Dat kost amper extra tijd.

De trappen zouden hier wel elke dag vijf keer kunnen. Er zaten hardhouten trappen in, waar je amper iets op zag, wij wilden ze persé wit hebben, zonder halve maantjes ofzo. Het staat zeker erg mooi, maar je ziet er alles op, heel irritant. Die doe ik meestal een of twee keer per week en mijn man doet ze ook, net als de rest van het huis, op zaterdag of zondag even stofzuigen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Berichtdoor *Annet* » 11 feb 2008 10:30

PFFFFFFFFFFFF

ijverige vrouwen hier!

ik doe nix, zit hier lekker met laptop op schoot en muziek aan. De kids smeren met een lollie overal langs en hebben het goed naar hun zin. De afwas wordt gedaan door de afwasmachine, de was door de wasmachine.

Zometeen gaan we fieten want de zon schijnt heerlijk!!!

Prettige dag nog allemaal.

sela

Berichtdoor sela » 11 feb 2008 10:36

\:D/

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Berichtdoor lammetje » 11 feb 2008 10:43

:lol:

Ik denk altijd maar zo, werk je iedere ochtend even anderhalfuur in je huishouden, ben je de rest van de dag vrij en kun je hele leuke dingen doen! ín een opgeruimd en schoon huis 8)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten