Gezin en financiën

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Berichtdoor pol » 23 dec 2007 21:33

Gerdien B. schreef:Ik vind dat altijd kort door de bocht: als ik het niet meer aan kan zal God mij geen kinderen meer geven. Volgens mij hebben wij ook nog een eigen verantwoordelijkheid en moeten wij die ook daadwerkelijk zelf nemen.Het is goed om keuzes daarin in afhankelijkheid van God te maken, maar ik denk dat je deze 2 punten niet los van elkaar moet koppelen.



Helemaal mee eens. Je kan wel 10 kinderen willen, maar kan je het aan? En denk ook eens aan je portemonnee. Ik zou niet weten hoe wij elke maand 10 kinderen moeten laten eten/ kleden/school etc. Want dat kost toch een hele berg. Ben ergens benieuwd hoe die gezinnen rondkomen die bijv. 8 kinderen hebben en waarvan de vader een gewoon beroep heeft. Vaak is de moeder dan ook nog full-time thuis.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 23 dec 2007 21:55

En toch zijn er genoeg grotere gezinnen bij wie het echt wel prima loopt.
Op mijn werk vinden ze een gezin van 4 of 5 al groot. Echt apart is dat. Ik vind 7 ofzo groot.
Ik ken meerdere gezinnen met veel kinderen, maar er zijn er zat bij bij wie het prima gaat.

En ook ik vind het niet goed als oudere broers en zussen alles over moeten nemen. Maar ik kom helemaal niet uit een groot gezin, mijn zus was zelfs op haar 17e het huis al uit, dus bleven we met zn drietjes over, maar ik heb genoeg geholpen met huiswerk hoor.
Om de eenvoudige reden dat ik het havo wiskunde wel snapte, en mn ouders niet. Of die d's en t's, dat vind ik makkelijk en leuk, dus legde ik dat altijd uit aan mn broertje en zusje. Net zoals mijn moeder weer aardrijkskunde uitlegde, omdat ik dat niet kan.

Ik geloof alleen niet dat je als moeder al je kinderen genoeg aandacht kan geven als je er zoveel hebt. En een kind heeft onwijs veel aandacht nodig. En niet alleen als ze thuis wonen, ook als ze op kamers wonen of getrouwd zijn., Het blijven je kinderen. Je kunt mij niet wijsmaken dat je met 16 kinderen (stond in de Gelderlander gisteren) en 30 wassen per week al je kinderen genoeg aandacht kan geven.
Of misschien leren die kinderen wel het met minder te doen...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Berichtdoor lammetje » 24 dec 2007 18:43

pol schreef: En denk ook eens aan je portemonnee. Ik zou niet weten hoe wij elke maand 10 kinderen moeten laten eten/ kleden/school etc. Want dat kost toch een hele berg. Ben ergens benieuwd hoe die gezinnen rondkomen die bijv. 8 kinderen hebben en waarvan de vader een gewoon beroep heeft. Vaak is de moeder dan ook nog full-time thuis.


Ik denk dat ouders heel creatief worden en dat er veel minder luxe geleefd wordt dan voor die tijd. ik zou er nu ook niet aan moeten denken, maar als je altijd tweedehands kleding koopt/zelf maakt, simpel broodbeleg, goedkoop groente inslaat ed kom je al een heel eind lijkt me.

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Berichtdoor pol » 24 dec 2007 19:15

lammetje schreef:
pol schreef: En denk ook eens aan je portemonnee. Ik zou niet weten hoe wij elke maand 10 kinderen moeten laten eten/ kleden/school etc. Want dat kost toch een hele berg. Ben ergens benieuwd hoe die gezinnen rondkomen die bijv. 8 kinderen hebben en waarvan de vader een gewoon beroep heeft. Vaak is de moeder dan ook nog full-time thuis.


Ik denk dat ouders heel creatief worden en dat er veel minder luxe geleefd wordt dan voor die tijd. ik zou er nu ook niet aan moeten denken, maar als je altijd tweedehands kleding koopt/zelf maakt, simpel broodbeleg, goedkoop groente inslaat ed kom je al een heel eind lijkt me.


Vind het leven anders heel duur met 2 kinders en ik shop ook heel veel bij een stoffenzaak en een 2e handswinkel

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Berichtdoor lammetje » 24 dec 2007 19:56

Tja het is ook duur, vooral als je 1 inkomen hebt. Ik denk alleen dat je 1 kind meer voeden wel zou moeten lukken en dan kan er nog een ook wel bij en zo kun je natuurlijk heel ver gaan :wink: En je hoeft natuurlijk niet alles nieuw te kopen, kinderen kunnen kleding van elkaar aan. ik vond dat zelfs erg leuk als ik iets van mn zus kreeg terwijl ik gewoon nieuw mocht kopen. Stom want je hoort vaak anders :) En je kinderen kunnen dan 'gewoon niet' met de mode mee, maar of dat nu zo erg is... (ze moeten natuurlijk niet voor gek lopen want gepest worden is ook niet de bedoeling!!!)

En van de kinderbijslag hoef je het ook niet te hebben, maar het wordt natuurlijk wel meer per kind. Ik denk dat je niet veel meer kunt sparen, de eindjes aan elkaar moet knopen als er een dure uitgave komt, maar dat sommige vaders ook gewoon veel verdienen...

Gebruikersavatar
*Annette*
Majoor
Majoor
Berichten: 2272
Lid geworden op: 06 feb 2007 19:22

Berichtdoor *Annette* » 24 dec 2007 20:25

lammetje schreef:En daarnaast plan ik af en toe een avondje uit met oppas, maar dat kost wel geld :lol:

Tis ff off topique-smile maarre, je hebt het hier nu over oppassen kost geld. Ik pas regelmatig op, zo af en toe komen er nieuwe gezinnen bij. Er word mij vaak gevraagd wat ik er voor hebben wil, vind dit heel moeilijk om te zeggen..... je hoeft het niet te zeggen! Je mag het ook pben, maar hoeveel ben jij kwijt voor n avondje? En andere moeders, wat geven zij voor n avondje oppassen? En nogmaals als je het niet zeggen wilt hoeft het niet!
Wat de toekomst brengen moge........

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Berichtdoor lammetje » 24 dec 2007 20:47

Bij ons vragen ze bij de oppascentrale van de kerk voor de zending 2,50 euro per uur en er is dan 1,50 euro voor de zending geloofk. Dan blijft er dus 1 euro over, ik vind dat echt ontzettend weinig eerlijk gezegd maar ze doen het dan voor 'het goede doel'. Ik kijk een beetje hoe of wat en meestal houd ik me aan die 2,50 maar ik doe het niet met de oppascentrale, heb liever een 'vast' iemand dus vandaar dat ik iemand uit de kerk heb gekozen. Pas hadden we even een half uurtje nodig en ik vond het stom om niks te geven dus heeft ze 1 euro gehad volgens mij, of 2 :lol: Maarja het blijft moeilijk hoor! 2/2,50 per uur vind ik heel normaal iig.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 24 dec 2007 21:29

Ik vind 2,50 heel erg minimaal.
Ik weet nog dat onze oppassen van vroeger een tientje kregen voor een avond, ongeacht de lengte.
Ik heb een tijdje opgepast en kreeg toen iets van 4 euro per uur, en bij anderen 5.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Joortje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 okt 2007 10:34
Contacteer:

Oppassen

Berichtdoor Joortje » 24 dec 2007 22:01

Grappig, ik had het er net met m'n ouders en zusje nog over hoe weinig 5 euro voor een avondje oppassen eigenlijk is :-) Dat krijg ik nl. bij een gezin waar ik regelmatig oppas.
Ik hoef daar vrijwel niets te doen, de kinders slapen als ik kom, ik word thuis opgehaald en weer thuisgebracht, maar 5 euro is wel heeeel weinig.. Maar ik ga niet meer vragen, dat vind ik zo stom staan! Alsof je daarop uit bent...

En als ik thuis oppas, krijg ik niets, dus dan is 5 euro nog leuk 8)
Neem mijn leven, laat het HEER,
Toegewijd zijn aan UW eer...
Maak mijn uren en mijn tijd,
Tot UW lof en dienst bereid!

mirjan25
Kapitein
Kapitein
Berichten: 822
Lid geworden op: 07 apr 2006 10:18
Locatie: rouveen

Berichtdoor mirjan25 » 24 dec 2007 22:30

nou laat ik zo zeggen. Bij ons is het normaal dat je voor niets oppast.
Ik heb nog nooit ergens geld gekregen voor oppassen.
En ga er sinds ik rijbewijs heb ook altijd met eigen vervoer heen als ik auto van mn ouders kan krijgen.

En ja ik weet niet beter dus mis het ook absoluut niet.

Gebruikersavatar
koekie
Mineur
Mineur
Berichten: 187
Lid geworden op: 24 mar 2003 11:15
Locatie: rouveen

Berichtdoor koekie » 24 dec 2007 22:36

mirjan22 schreef:nou laat ik zo zeggen. Bij ons is het normaal dat je voor niets oppast.
Ik heb nog nooit ergens geld gekregen voor oppassen.
En ga er sinds ik rijbewijs heb ook altijd met eigen vervoer heen als ik auto van mn ouders kan krijgen.

En ja ik weet niet beter dus mis het ook absoluut niet.

Idd, ik vind het ook nergens voor nodig, je komt ergens een avondje oppassen, je brengt ze naar bed meestal in het begin van de avond en voor de rest ga je huiswerk doen of whatever en meestal ligt er wel een lekkere koek en drinken klaar. nou daarvoor hoef ik geen geld te hebben hoor!

* ontopic: ik wil gerust een groot gezin, lijkt me grandioos gezellig, maarja je kunt van te voren nooit zeggen hoe het gaat in de toekomst :)
als je een kuil graaft met je tanden, krijg je geen vieze handen.

mirjan25
Kapitein
Kapitein
Berichten: 822
Lid geworden op: 07 apr 2006 10:18
Locatie: rouveen

Berichtdoor mirjan25 » 24 dec 2007 22:41

koekie schreef:
mirjan22 schreef:nou laat ik zo zeggen. Bij ons is het normaal dat je voor niets oppast.
Ik heb nog nooit ergens geld gekregen voor oppassen.
En ga er sinds ik rijbewijs heb ook altijd met eigen vervoer heen als ik auto van mn ouders kan krijgen.

En ja ik weet niet beter dus mis het ook absoluut niet.

Idd, ik vind het ook nergens voor nodig, je komt ergens een avondje oppassen, je brengt ze naar bed meestal in het begin van de avond en voor de rest ga je huiswerk doen of whatever en meestal ligt er wel een lekkere koek en drinken klaar. nou daarvoor hoef ik geen geld te hebben hoor!


nee idd. Heel vaak als ik oppas liggen kinderen ook al op bed en ik vind het gewoon gezellig om samen met iemand avondje op te passen.
En inderdaad je kunt vaak zat krijgen... bij iedereen mag ik ook wel de frituurpan aan zetten ofzo en zelf in de kasten kijken wat ik wil hebben. Ze zetten echt niets klaar ofzo.

En ik zie het ook iets wat je voor elkaar "gewoon" doet. En misschien heb je zelf die ander wel een keer weer nodig en kan die weer wat voor jou terug doen.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 24 dec 2007 22:58

Daar ben ik het echt niet mee eens. Tja, als wij ooit kinderen krijgen hebben we het geluk dat mijn zusje waarschijnlijk niets liever doet dan hier oppassen, het is haar tweede thuis al een beetje hier.
Maar ik vind ht niet netjes om andere meiden niets te geven. Het is onwijs lastig 'nee' zeggen, en als je er dan ook nog eens niets voor krijgt...

Ik heb oppasadresjes gehad waarbij de kids al op bed lagen, maar dan nog, ik lever wel mijn vrije avond in, die ik anders waarschijnlijk anders had ingedeeld. Als ik ooit een oppas nodig heb, dan komt mijn zusje waarschijnlijk met veel liefde met haar vriendinnen, en die zijn al blij met een filmpie en een zak chips. Maar als het iemand ander zal worden, dan vind ik een bepaald bedag afspreken wel zo netjes.

Thuis kregen wij ook niets voor het oppassen, maar dan stopte mijn moeder mij of mn zus wel eens iets toe. Een reep chocola in de winkel, of als we op moesten passen een zak chips (kregen we anders alleen op zondag ;) ) of een extra nieuwe tas ofzoiets. Als kind/tiener is het toch wel leuk om er iets voor terug te krijgen, vind ik.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

mirjan25
Kapitein
Kapitein
Berichten: 822
Lid geworden op: 07 apr 2006 10:18
Locatie: rouveen

Berichtdoor mirjan25 » 24 dec 2007 23:06

jah ik denk dat heel veel uitmaakt met wat je gewend bent.
Hier is het absoluut niet de gewoonte om geld te geven.

Er wordt eerst ook gewoon gevraagd of je kunt oppassen en als het niet kan of geen zin heb zeg ik gewoon nee.
En als ik wel op moet passen zie ik het als een avondje gezelligheid en absoluut niet als iets van, ik had wel iets anders kunnen doen.
Meestal moet ik ook op vrijdagavond oppassen en dan doe ik anders toch niks dus jah......why not he.

Maar zo heeel vaak hoef ik ook niet op te passen, en het is altijd bij familie.
En hier in de buurt geeft niemand geld, dus degene die ik meeneem verwacht ook geen geld.

Maar nogmaals, het maakt uit met wat je gewend bent. Ik vind geld geven onzin, omdat ik het niet gewend ben, maar snap ook dat sommigen het gek vinden als ze niets krijgen.

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Berichtdoor pol » 25 dec 2007 06:59

Wij hebben ook zon oppas die dus absoluut niks wil. Ze blijft altijd slapen, dus het maakt haar ook totaal niks uit hoe laat dat we thuis zijn. Na een x of 3/4 geven we haar gewoon kadootjes, dat is ook leuk! Want ik weet de tarieven ook niet.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 67 gasten