Trouwen onzin?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Toriso
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 11 sep 2002 07:39
Locatie: Het Koninkrijk der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 18 apr 2003 22:58

Memmem schreef:
Toriso schreef:Ondergetekende woont samen. Hij ziet daar ook niets verkeerds in.

Hé, ik woon ook samen maar ben wel eerst getrouwd :!:

Ik ook hoor :wink: Eerst trouwen, daarna samenwonen en niet andersom :P

Ik sluit me volledig aan bij de reacties van John (alias groenrondballetje). Perfect verwoord man!

joris schreef:God noemt zijn gemeente zijn bruid, tja en bij ons spreek je alleen van een bruid als je gaat trouwen.

Ja, natuurlijk! Wat wou je anders...

joris schreef:Maar msischien mag je ook bruid zijn als je gaat samenwonen? Je belooft dan toch neem ik aan ook soort van eeuwige trouw aan de ander? En je geeft toch ook vaak een feest?

Nee, je wilt dan juist geen bruid en bruidegom zijn! :x Dat is allemaal zo voorspelbaar wordt dan vaak gezegd. "Soort van eeuwige trouw"; laat me niet lachen joris, maar wat is dat voor dwaze opmerking :P Vaak een feest geven; bij trouwen hoeft het maar één keer :wink: Bovendien kan, zoals eerder gezegd, het feest wel sober uitgevoerd worden.

Na de officiele registratie (gemeentehuis) trouw je in de eerste plaats voor God en Zijn heilige gemeente (in de kerk). Samenwonen zonder vooraf getrouwd zijn, is als aan een maaltijd beginnen zonder te bidden. Net als varkens doen in hun hok.

hijwel schreef:Ik kom nergens in de bijbel tegen dat trouwen verplicht is.
Volgens mij is het er zo langzamerhand ingeslopen dat trouwen verplicht is.

Nee, lees de brieven van Paulus maar. Trouwen is niet verplicht :wink: .

Sorry, maar ik vind de reacties van hijwel en joris bijzonder slap. Zelf wel gaan trouwen (of getrouwd zijn), maar ten eerste niet weten waarom, ten tweede anderen ook wat ze zelf wél doen niet aanbevelen. Bah!

hijwel schreef:Waarom het in het openbaar moet weet ik ook niet.

Openbaarheid is ondermeer om zonde(n) tegen het 7e gebod tegen te gaan. Iedereen mag, ja moet het weten! Het dient een publieke gebeurtenis te zijn.

hijwel schreef:Je kan toch ook een verbond sluiten zonder dat je gaat trouwen?

Hmm, lijkt me moeilijk. Als je het namelijk goed wilt doen, ben je al bezig te 'trouwen'.
Niet het aanzien, maar het wezen!

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 apr 2003 12:19

Toriso schreef:
hijwel schreef:Ik kom nergens in de bijbel tegen dat trouwen verplicht is.
Volgens mij is het er zo langzamerhand ingeslopen dat trouwen verplicht is.

Nee, lees de brieven van Paulus maar. Trouwen is niet verplicht :wink: .

Sorry, maar ik vind de reacties van hijwel en joris bijzonder slap. Zelf wel gaan trouwen (of getrouwd zijn), maar ten eerste niet weten waarom, ten tweede anderen ook wat ze zelf wél doen niet aanbevelen. Bah!

hijwel schreef:Waarom het in het openbaar moet weet ik ook niet.

Openbaarheid is ondermeer om zonde(n) tegen het 7e gebod tegen te gaan. Iedereen mag, ja moet het weten! Het dient een publieke gebeurtenis te zijn.

hijwel schreef:Je kan toch ook een verbond sluiten zonder dat je gaat trouwen?

Hmm, lijkt me moeilijk. Als je het namelijk goed wilt doen, ben je al bezig te 'trouwen'.
.

Ik beveel iedereen aan om te trouwen. Maar kan niet begrijpen dan samenwonen gezien wordt als een zonde. Dat is mijn probleem.

Ik zie geen aanleiding om samenwonen een zonde te vinden.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
kreukelzône
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 feb 2003 22:10
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Berichtdoor kreukelzône » 19 apr 2003 15:10

Ik ben het ook wel met je eens dat samenwonen geen zonde is, maar een huwelijk heeft toch meer waarde als je God erbij betrekt en gaat trouwen. Waarom moet je eerst kijken of je wel bijelkaar past?? Daar heb je de verkeringstijd toch voor, of zie ik dat verkeerd... en anders ben je te snel gaan somenwonen.
Wordt Wakker!!
Wees Wakker!!
Blijf Wakker!!

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 apr 2003 15:26

kreukelzône schreef:Ik ben het ook wel met je eens dat samenwonen geen zonde is, maar een huwelijk heeft toch meer waarde als je God erbij betrekt en gaat trouwen. Waarom moet je eerst kijken of je wel bijelkaar past?? Daar heb je de verkeringstijd toch voor, of zie ik dat verkeerd... en anders ben je te snel gaan somenwonen.


Oke ben ik het helemaal mee eens.... Maar waarom wordt samenwonen dan gezien als een zonde.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
poemojn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 okt 2002 13:38
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor poemojn » 20 apr 2003 21:29

Onder mijn collega's zijn er een paar die samenwonen. Zij hebben vaak echtscheidingen meegemaakt in hun directe omgeving en zijn er zo van overtuigd geraakt dat een huwelijk tegenwoordig geen betekenis heeft (anders dan een romantische ceremonie). Je belooft elkaar van alles, heel mooi & romantisch, maar het zijn beloftes waaraan je je niet hoeft te houden; niemand 'straft' je wanneer je uit elkaar gaat of vreemd gaat. Tegenwoordig is dat allemaal iets voor die twee personen samen, de getuigende rol van de gemeenschap en de belofte/verbond wegen minder zwaar.
Als je een levenslange relatie ziet als een keus van 2 mensen, is het logisch dat het je weinig uitmaakt of hieraan binnen een huwelijk of mbv samenwonen wordt vormgegeven.
Om samenwonen tegen te gaan zou je denk ik de rol van de belofte zwaarder moeten maken (dus sancties of minimaal erop aanspreken wanneer je een echtscheiding aanvraagt), de rol van de gemeenschap erom heen als getuigen van de beloften moeten aandikken (zij moeten dan ook het echtpaar ondersteunen bij huwelijksproblemen), enz. Misschien dat dit vanzelf wel komt, we schijnen sowieso van het individualistische tijdperk naar een meer op de gemeenschap ingesteld tijdperk te gaan.
En anders stemmen we gewoon de CU in de regering en beginnen we wat Postbus 51-spotjes ;).
Poemojn for President!

joepie

Berichtdoor joepie » 22 apr 2003 07:18

Bij ons wordt scheiden toch nog steeds als zonde gezien.
En ik ben er vanuit gegaan toen wij trouwden dat het voor de rest van mijn leven is.
Bij samenwonen houd je nog steeds dat achterdeurtje open om eruit te kunnen glippen.

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 22 apr 2003 09:16

Onder mijn collega's zijn er een paar die samenwonen. Zij hebben vaak echtscheidingen meegemaakt in hun directe omgeving en zijn er zo van overtuigd geraakt dat een huwelijk tegenwoordig geen betekenis heeft (anders dan een romantische ceremonie). Je belooft elkaar van alles, heel mooi & romantisch, maar het zijn beloftes waaraan je je niet hoeft te houden; niemand 'straft' je wanneer je uit elkaar gaat of vreemd gaat.
Sorry, maar wat een stakkers! Die hebben zichzelf dus al opgegeven!. Die noodzaak om je aan een belofte te houden komt in de eerste plaats van binnen uit, en niet vanuit de samenleving.

Als je een levenslange relatie ziet als een keus van 2 mensen, is het logisch dat het je weinig uitmaakt of hieraan binnen een huwelijk of mbv samenwonen wordt vormgegeven.
Nee, het heeft ook consequenties voor anderen!

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 apr 2003 12:43

joepie schreef:Bij ons wordt scheiden toch nog steeds als zonde gezien.
En ik ben er vanuit gegaan toen wij trouwden dat het voor de rest van mijn leven is.
Bij samenwonen houd je nog steeds dat achterdeurtje open om eruit te kunnen glippen.


Het kan wel zijn dat in heel veel gevalen eer een achterdeurtje wordt open gehouden. Maar ik ken zeker 2 voorbeelden van mensen die samenwonen en echt van elkaar houden en nooit uit elkaar zullen gaan.
Maar ze hebben simpel weg nog geen tijd gehad om te trouwen.

Dus daarom: Waarvoor wordt er zo keihard gesteld dat samenwonen fout is?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 22 apr 2003 12:59

Maar ze hebben simpel weg nog geen tijd gehad om te trouwen.

Dit is een hele slechte reden om niet te trouwen. Geen tijd, en wel tijd om te werken en op vakantie gaan. Zoals al veel meer is gezegd, je kunt naar het gemeentehuis gaan en trouwen zonder verdere poespas. Dat hoeft je dus nog geen dag te kosten. Om niet te trouwen zul je met betere argumenten aan moeten komen.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 16 jan 2003 09:55
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 22 apr 2003 13:05

hijwel schreef:
joepie schreef:Bij ons wordt scheiden toch nog steeds als zonde gezien.
En ik ben er vanuit gegaan toen wij trouwden dat het voor de rest van mijn leven is.
Bij samenwonen houd je nog steeds dat achterdeurtje open om eruit te kunnen glippen.

Het kan wel zijn dat in heel veel gevalen eer een achterdeurtje wordt open gehouden. Maar ik ken zeker 2 voorbeelden van mensen die samenwonen en echt van elkaar houden en nooit uit elkaar zullen gaan.
Maar ze hebben simpel weg nog geen tijd gehad om te trouwen.
Dus daarom: Waarvoor wordt er zo keihard gesteld dat samenwonen fout is?

Mensen die kiezen voor samenwonen doen dit i.h.a. omdat ze wel de lichamelijke eenwording willen (seks), maar er (nog) niet voor uit willen komen (in het openbaar) dat ze geestelijk een willen worden en blijven (levenslang).
Ik denk dat als iemand niet er voor uit durft te komen dat-ie geestelijk een wil worden en blijven de kans groter is dat het op een (echt)scheiding uitloopt.
Dat wil niet zeggen dat het ene altijd goed gaat en het andere altijd fout; vergelijk het maar met de straat over steken met en zonder te kijken. De meeste zullen het met mij eens zijn dat het veiliger is om te kijken, toch zijn er die veilig aan de overkant komen zonder kijken, en die niet veilig aan de overkant komen met kijken ...

John

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 22 apr 2003 13:05

Memmem schreef:
Maar ze hebben simpel weg nog geen tijd gehad om te trouwen.

Dit is een hele slechte reden om niet te trouwen. Geen tijd, en wel tijd om te werken en op vakantie gaan. Zoals al veel meer is gezegd, je kunt naar het gemeentehuis gaan en trouwen zonder verdere poespas. Dat hoeft je dus nog geen dag te kosten. Om niet te trouwen zul je met betere argumenten aan moeten komen.


inderdaad, ik zie het sowieso al als een waardeloze relatie als je niet eens een dagje vrij kunt maken om te trouwen. dan hou je van elkaar zeg....
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

joepie

Berichtdoor joepie » 22 apr 2003 15:16

Als je gaat samenwonen heb je in ieder geval gemeenschap voor het huwelijk.

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 22 apr 2003 15:37

Mensen die kiezen voor samenwonen doen dit i.h.a. omdat ze wel de lichamelijke eenwording willen (seks), maar er (nog) niet voor uit willen komen (in het openbaar) dat ze geestelijk een willen worden en blijven (levenslang).
goed gezegd, John. Ik denk dat het voor een christen zondermeer duidelijk is waarom samenwonen niet KAN (ipv MAG).

Gebruikersavatar
poemojn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 okt 2002 13:38
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor poemojn » 27 apr 2003 15:08

groenrondballetje schreef:Mensen die kiezen voor samenwonen doen dit i.h.a. omdat ze wel de lichamelijke eenwording willen (seks), maar er (nog) niet voor uit willen komen (in het openbaar) dat ze geestelijk een willen worden en blijven (levenslang).

Niet mee eens.

1) de lichamelijke eenwording eenwording -> daarvoor hoeven ze niet samen te wonen. 't Is typisch refo ;) om te denken dat je daarvoor moet trouwen. Zij zien sex als een behoefte die je hebt, net als eten en drinken etc. Die behoefte hoeft niet binnen een huwelijk (of zelfs vaste relatie) bevredigd te worden: ze vinden het zelfs idioot dat er mensen zijn die trouwen omdat ze graag met iemand naar bed willen gaan (iets waarvan ze christenen verdenken), ze schatten de kans dat zo'n huwelijk fout afloopt erg hoog in.
2) openbaar maken -> gaan samenwonen is tegenwoordig net zo'n openbare gebeurtenis als trouwen, samenwonende stellen hebben mbt het opnemen van vrije dagen ook dezelfde rechten als trouwende stellen. Net als bij een huwelijk stuur je iemand ook een kaartje als hij gaat samenwonen. Ook mensen die gaan samenwonen geven vaak een feestje om dit te vieren.
3) geestelijke eenwording -> dat willen ze zeker wel; ze zien dat ook als iets dat in een langdurige relatie groeit, dan groei je naar elkaar toe en raak je meer aan elkaar gehecht. Ze schatten de kans dat je partner vreemdgaat ook lager in naarmate je langer bij elkaar bent en meer samen hebt opgebouwd, maar willen reëel blijven: op elk gebied kan mensen fouten maken, ook bij de partnerkeuze, en in dat geval is het beter een relatie te beëindigen dan die eindeloos ongelukkig te laten voortduren.

Nieuwe stelling:
Christenen die kiezen voor trouwen doen dit i.h.a. omdat ze heel graag de lichamelijke eenwording willen (seks), ook al zijn er er (nog) niet aan toe om geestelijk een te worden en te blijven (levenslang).
Poemojn for President!

joris

Berichtdoor joris » 27 apr 2003 16:51

Nieuwe stelling:
Christenen die kiezen voor trouwen doen dit i.h.a. omdat ze heel graag de lichamelijke eenwording willen (seks), ook al zijn er er (nog) niet aan toe om geestelijk een te worden en te blijven (levenslang).

Zal ik alleen voor mijzelf spreken? Ik zou willen trouwen met de vrouw die ik liefheb omdat ik ervaar dat ikhaar van God gekregen heb en ik wil haar eeuwig trouw beloven. Lichamelijke eenwording is breder dan alleen seks. HEt gaat ook over emotioneel éenworden. Samen leven voor God, elkaar aanvullend. Dat lijkt mij het toppunt en elkaar liefhebben met de uitingen die daarbij horen.
Geestelijke eenheid vindi k persoonlijk belangrijker, omdat ik denk dat het huwelijk een geestelijke aangelegenheid is.
Als het me alleen om de seks te doen was, kon ik wel naar de hoeren gaan. Ik zie mijn vrouw als een geschenk van God. En omdat GOd in mij woont én in haar, zijn we samen één.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten