DE WARE BESTAAT NIET!!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Jootje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 apr 2003 21:37
Locatie: REO
Contacteer:

Berichtdoor Jootje » 16 jun 2003 22:41

lizzz schreef:
Jootje schreef:Ik weet niet of de ware wel bestaat. Heb wel het gevoel dat ik de ware heb gevonden, maar hij woont maar 1 kilometer verderop. Heb dus niet echt verder gekeken of er nog meer 'ware jacobs' rondliepen. Zou wel heel toevallig zijn dat de enige ware zo dicht bij mij woont!


ja, toevallig dat veel mensen de ware tegenkomen he :wink: Misschien heeft God de 'waren' gewoon allemaal bij elkaar in de buurt geboren laten worden... Met (bevestigende) uitzondering van degenen die nooit hun ware tegenkomen.


Die moeten het blijkbaar verderop zoeken...

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 17 jun 2003 11:17

Dan zijn deze twee mensen na een groeiproces voor elkaar uniek. En willen ze elkaar voor het leven trouw beloven. Is dat niet uniek?
sorry maarten, maar dat vindt ik toch onbevredigend. Misschien ga ik daar later anders over denken (denk van niet), maar dan laat ik het wel weten.

Waarom valt dat tegen vraag ik me af
ik weet intuitief dat het niet klopt. Voor de rest kan ik er weinig meer over zeggen.

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 15 jul 2003 17:32

om dit onderwerp een beetje nieuw leven in te blazen (waar komt dat gezegde vandaan ? :shock: juist :) ):

Het idee dat de ware niet bestaat komt voort uit de veronderstelling van een maakbare wereld.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 15 jul 2003 17:42

Als er zoiets bestaat als een gave van onthouding, kan de ware niet voor iedereen bestaan toch?

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 15 jul 2003 17:48

geen idee. Maar het gaat in principe om de mensen die wel een relatie hebben/krijgen. Ik geloof trouwens eigenlijk niet zo aan de gave der onthouding als het gaat om een relatie op zich, als je verliefd bent en je gaat er tegenin, dat noem ik geen gave, maar iets anders.

Gebruikersavatar
Maarten
Kapitein
Kapitein
Berichten: 881
Lid geworden op: 14 sep 2002 13:20
Locatie: Huize Bommelstein te Rommeldam

Berichtdoor Maarten » 15 jul 2003 20:59

surfer schreef:Het idee dat de ware niet bestaat komt voort uit de veronderstelling van een maakbare wereld.
Ik neem aan dat je dit als stelling bedoelt en mogelijk ook als je eigen mening.

ik ben het volledig oneens met deze stelling. Ik ben volgens mij nog nooit iemand tegengekomen die in een relatie exact dezelfde bleef. In een relatie is sprake van groei naar elkaar toe (als het goed is) dat verandert wat in je existentie. Een relatie is per definitie maakbaar, je gaat hem aan of je ontwijkt hem. Als de ware bestaat zou dat in zekere zin betekenen dat een relatie onvermijdelijk is.
The one thing you can give and still keep is your word.

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 16 jul 2003 12:43

ik ben het volledig oneens met deze stelling. Ik ben volgens mij nog nooit iemand tegengekomen die in een relatie exact dezelfde bleef. In een relatie is sprake van groei naar elkaar toe (als het goed is) dat verandert wat in je existentie.
Hierin zijn we het absoluut eens! :)

Een relatie is per definitie maakbaar, je gaat hem aan of je ontwijkt hem.
dit moet ik op grond van persoonlijke ervaring ontkennen, het is mij tot nu toe onmogelijk om met meer dan één persoon een relatie aan te gaan, tenminste, de man-vrouw relatie dan. Terwijl ik wel de goede en aantrekkelijke eigenschappen van die anderen zie. Je kan een relatie ontwijken en daarmee bv ingaan tegen de stem van je ware ik; je kunt het ook doen op basis van een gebrek aan kennis/ervaring, mogelijk als gevolg van eerdere verkeerde keuzes, ik noem maar wat.

Een relatie met de ware is, denk ik, in die zin onvermijdelijk wanneer je altijd naar de stem van je hart luistert.
Laatst gewijzigd door surfer op 16 jul 2003 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Maarten
Kapitein
Kapitein
Berichten: 881
Lid geworden op: 14 sep 2002 13:20
Locatie: Huize Bommelstein te Rommeldam

Berichtdoor Maarten » 16 jul 2003 12:45

surfer schreef:onvermijdelijk in die zin, wanneer je eerlijk tegenover jezelf staat en de stem van je geweten de vrije teugel laat.
Dit vind ik heel raar. Dat zou uiteindelijk betekenen dat in mijn geweten iets van een zekerheid ligt wie de ware is?

Volgens mij noemde ik nog meer eigenschappen van een relatie die de betreffende stelling ontkrachtten.
The one thing you can give and still keep is your word.

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 16 jul 2003 12:50

Dat zou uiteindelijk betekenen dat in mijn geweten iets van een zekerheid ligt wie de ware is?


JUIST Maarten, JUIST!!!!


(ik was nog effe bezig :wink: )

joris

Berichtdoor joris » 16 jul 2003 12:52

Maarten schreef:
surfer schreef:onvermijdelijk in die zin, wanneer je eerlijk tegenover jezelf staat en de stem van je geweten de vrije teugel laat.
Dit vind ik heel raar. Dat zou uiteindelijk betekenen dat in mijn geweten iets van een zekerheid ligt wie de ware is?

Volgens mij noemde ik nog meer eigenschappen van een relatie die de betreffende stelling ontkrachtten.


Wat is je geweten? De stem van God. ALs je samen met God je partner uitkiest komt het wel goed ja.

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 16 jul 2003 12:54

PRECIES, Joris, PRECIES !! (surfer kwijlt bijna op zijn toetsenbord van enthousiasme.. :mrgreen: ).

Gebruikersavatar
Maarten
Kapitein
Kapitein
Berichten: 881
Lid geworden op: 14 sep 2002 13:20
Locatie: Huize Bommelstein te Rommeldam

Berichtdoor Maarten » 16 jul 2003 12:55

surfer schreef:
Dat zou uiteindelijk betekenen dat in mijn geweten iets van een zekerheid ligt wie de ware is?


JUIST Maarten, JUIST!!!!


(ik was nog effe bezig :wink: )
fijn dat ik nu weet waar ik moet zoeken ;)

vraag 1 (beetje flauw) moet ik nu ook met een neo-platoons aandoende mystiek in mijn geweten gaan graven om te ontdekken wie daarin geschreven staat?
vraag 2 Hoe kom je erbij om dit te veronderstellen? Puur intuïtief, heeft het iets met schepping te maken?
The one thing you can give and still keep is your word.

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 16 jul 2003 12:57

Je zult het weten als je haar tegenkomt. Ik kan dat niet bewijzen, ik ga dat niet 'bewijzen', het is een ervaringswaarheid, die je zult herkennen op het moment dat de tijd gekomen is.

En je moet dus niet zoeken, alleen God moet je zoeken, voor de rest niks.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 jul 2003 12:59

surfer schreef:Je zult het weten als je haar tegenkomt. Ik kan dat niet bewijzen, ik ga dat niet 'bewijzen', het is een ervaringswaarheid, die je zult herkennen op het moment dat de tijd gekomen is.

En je moet dus niet zoeken, alleen God moet je zoeken, voor de rest niks.

Of hem ;) Ik heb wel even tegengestribbeld, maar diep in mijn hart wist ik al na een paar chatgesprekken dat deze jongen wel heel goed bij mij paste... En als ik die gesprekken uit de begintijd (toen ik nog wat moeilijk deed) teruglees, dan is het zo overduidelijk!

Gebruikersavatar
Maarten
Kapitein
Kapitein
Berichten: 881
Lid geworden op: 14 sep 2002 13:20
Locatie: Huize Bommelstein te Rommeldam

Berichtdoor Maarten » 16 jul 2003 13:01

surfer schreef:Je zult het weten als je haar tegenkomt. Ik kan dat niet bewijzen, ik ga dat niet 'bewijzen', het is een ervaringswaarheid, die je zult herkennen op het moment dat de tijd gekomen is.
Daar geloof ik mooi niet in. Dit is het normatief stellen van de eigen beleving voor een ander. Bovendien kan je jezelf altijd vergissen en kan je de ander gaan claimen, dat lijkt me al helemaal verschrikkelijk. Ik vind de gedachte uiteindelijk te zot om waar te zijn.
The one thing you can give and still keep is your word.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 95 gasten