DE WARE BESTAAT NIET!!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
garry
Verkenner
Verkenner
Berichten: 60
Lid geworden op: 28 mei 2003 21:30
Locatie: westelijk Utrecht

Berichtdoor garry » 11 jun 2003 18:42

Misschien vinden jullie het raar, maar ik blijf toch maar even bij de topic (hint hint).

Bestaat de ware? Nee en ja. Ik ben ervan overtuigd dat er meerdere waren bestaan. Kom je iemand tegen waarmee het klikt dan kun je dat uitdiepen, kijken waar je elkaar aanvult, wat je gemeenschappelijk hebt, of je met elkaar verder wilt. Gá je met elkaar verder, dan blijkt in de loop van je leven dat er toch verschilpunten zijn, dat je uit elkaar kunt groeien. En dan komt het erop aan. Want als je dan echt de ware voor elkaar bent, dan steun je elkaar, je houdt elkaar vast en geeft elkaar ruimte. Want je blijft elk ook nog eens een individu met sterke en zwakke kanten. Als je op deze manier van elkaar kunt blijven houden, dan heb je inderdaad de ware!

garry

Gebruikersavatar
Maarten
Kapitein
Kapitein
Berichten: 881
Lid geworden op: 14 sep 2002 13:20
Locatie: Huize Bommelstein te Rommeldam

Berichtdoor Maarten » 12 jun 2003 08:02

misschien kan je dan beter zeggen: de ware creëer je zelf? Of niet Garry?

Ik denk dat er wel wat inzit. Maar dan moet je eigenlijk niet zeggen dat er meerdere 'waren' zijn maar meerdere potentiele 'waren'.
The one thing you can give and still keep is your word.

Some1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jun 2003 18:43
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Berichtdoor Some1 » 13 jun 2003 19:16

Ik ben net nieuw en heb dus geen tijd gehad om dit hele forum door te lezen, maar de ware bestaat wel.
Maar of je die ooit zult ontmoeten is de vraag.
Het zou dan een probleem als je nooit de ware ontmoet maar je ontmoet mensen die naar jouw denken de ware zouden kunnen zijn.
Die lijken er dus op, maar ze zijn niet de ware.
Daarom heb je goeie huwelijken en slechte huwelijken.
En nog wat:: Een ware vind je niet zomaar, je zult er zelf aan mee moeten werken.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 jun 2003 22:37

Some1 schreef:En nog wat:: Een ware vind je niet zomaar, je zult er zelf aan mee moeten werken.


bijvoorbeeld door met christenen te chatten als je perse een christen als partner wilt :)

Gebruikersavatar
lizzz
Luitenant
Luitenant
Berichten: 500
Lid geworden op: 13 sep 2002 13:01
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 15 jun 2003 16:10

haha ik geloof in de ware!!! (kijk uit, nu komt er een heel vaag lizzz-achtig verhaal :D ) Ik weet namelijk wie mijn ware is! Nee, ik ben absoluut niet verliefd op hem, en het is ook niet echt een goede vriend ofzo, maar ik weet wel dat hij mijn ware is. Waarom??? Weet ik niet, echt geen idee, maar ik weet het gewoon!!! Dus, de ware bestaat!
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Gebruikersavatar
Maarten
Kapitein
Kapitein
Berichten: 881
Lid geworden op: 14 sep 2002 13:20
Locatie: Huize Bommelstein te Rommeldam

Berichtdoor Maarten » 16 jun 2003 07:20

lizzz schreef:haha ik geloof in de ware!!! (kijk uit, nu komt er een heel vaag lizzz-achtig verhaal :D ) Ik weet namelijk wie mijn ware is! Nee, ik ben absoluut niet verliefd op hem, en het is ook niet echt een goede vriend ofzo, maar ik weet wel dat hij mijn ware is. Waarom??? Weet ik niet, echt geen idee, maar ik weet het gewoon!!! Dus, de ware bestaat!
:? Inderdaad een nogal vaag verhaal. Ach, eigenlijk wilde ik iets zinnigs gaan zeggen, maar dan valt lizzz zo hard op de grond :)
The one thing you can give and still keep is your word.

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 16 jun 2003 11:47

het punt is dat de meesten van jullie het allemaal veel te aards en te beperkt-menselijk bekijken. Tekenend voor deze discussie is dat ik weinig mensen over God hoor, of de rol die Hij speelt in het tot stand komen van een relatie (niet allemaal :) ).

Laat ik iets anders zeggen: als het echt zo zou zijn dat er geen ware is, maar dat je met meerdere mensen zo'n unieke relatie zou kunnen vormen, afhankelijk van de omstandigheden, dan zou mij dat van God tegenvallen... :?

En ik hanteer de stelling dat God nooit minder kan zijn dan de mooiste dingen die ik mij voor kan stellen...

Of is het zo dat veel mensen eenvoudigweg niet toe kunnen of willen geven dat ze toch te makkelijk omgegaan zijn met vorige relaties :roll:

Ik bedoel: zijn er mensen die via het gebed en meditatie checken wat God's wil is? Of gaan we eerst een relatie aan omdat we dat graag willen en gaan we vervolgens bidden of God het kromme recht maken wil?

Een andere stelling: mensen die dicht bij God leven weten veel makkelijker wie de ware is (als deze er is).

Gebruikersavatar
Maarten
Kapitein
Kapitein
Berichten: 881
Lid geworden op: 14 sep 2002 13:20
Locatie: Huize Bommelstein te Rommeldam

Berichtdoor Maarten » 16 jun 2003 12:37

surfer schreef:het punt is dat de meesten van jullie het allemaal veel te aards en te beperkt-menselijk bekijken. Tekenend voor deze discussie is dat ik weinig mensen over God hoor, of de rol die Hij speelt in het tot stand komen van een relatie (niet allemaal :) ).

Laat ik iets anders zeggen: als het echt zo zou zijn dat er geen ware is, maar dat je met meerdere mensen zo'n unieke relatie zou kunnen vormen, afhankelijk van de omstandigheden, dan zou mij dat van God tegenvallen... :?

En ik hanteer de stelling dat God nooit minder kan zijn dan de mooiste dingen die ik mij voor kan stellen...

Of is het zo dat veel mensen eenvoudigweg niet toe kunnen of willen geven dat ze toch te makkelijk omgegaan zijn met vorige relaties :roll:

Ik bedoel: zijn er mensen die via het gebed en meditatie checken wat God's wil is? Of gaan we eerst een relatie aan omdat we dat graag willen en gaan we vervolgens bidden of God het kromme recht maken wil?

Een andere stelling: mensen die dicht bij God leven weten veel makkelijker wie de ware is (als deze er is).

Nou nou surfer je zegt nog al wat. In de eerste plaats is deze discussie geopend vanuit eht perspectief van de menselijke ervaring. Niet vanuit goddelijk perspectief. De raad van God ligt vast en is voor ons mensen niet inzichtelijk. Vanuit goddelijk perspectief zou je veel eerder moeten zeggen dat de vraag naar de ware een onzinnige is. Want je leven laten leiden door God, je bewust zijn van Zijn leiding en wil heeft dat uiteindelijk te maken met de ware? Je maakt deze discussie onbegrijpelijk goddelijk en trekt het teveel in Gods raadsbelsuit.

Je zegt overigens wel nuttige dingen over het tot stand komen van een relatie, maar dat heeft m.i. niets te maken met de vraag of de ware uiteindelijk bestaat ja of nee, of dat er meerdere waren zijn. Wat het zoeken van een levensgezel(lin) betreft zeg ik altijd: bid met je ogen open!
The one thing you can give and still keep is your word.

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 16 jun 2003 14:09

De raad van God ligt vast
dat is betwijfelbaar, tenminste of je er in zulke termen over kan denken. Wat is dan uberhaupt het nut van het gebed? Nee, dat lijkt me een heel schimmig gebied, voor ons niet te begrijpen, waarin enerzijds de raad van God vast ligt en tegelijkertijd een mens toch invloed kan uitoefenen op die raad.

Vanuit goddelijk perspectief zou je veel eerder moeten zeggen dat de vraag naar de ware een onzinnige is.
Waarom? ik denk van niet, want als je de bijbel leest, dan kun je weten dat uniekheid een Goddelijke eigenschap is (lees bijvoorbeeld de Openbaringen van Johannes, o.a. over de nieuwe naam). Alle dingen hebben, voor zover ik weet, een unieke waarde voor God. Het is juist die veronderstelde inwisselbaarheid die niet deugt, want die ondergraaft die Goddelijke eigenschap en maakt de dingen goedkoop.

Het probleem is meer dat wij denken dat onze beperktheid en onze menselijke kortzichtigheid de maat van de dingen is :!: Maar ik denk dat we tot veel grotere dingen geroepen zijn.

Nou nou surfer je zegt nog al wat. In de eerste plaats is deze discussie geopend vanuit eht perspectief van de menselijke ervaring. Niet vanuit goddelijk perspectief. De raad van God ligt vast en is voor ons mensen niet inzichtelijk. Vanuit goddelijk perspectief zou je veel eerder moeten zeggen dat de vraag naar de ware een onzinnige is. Want je leven laten leiden door God, je bewust zijn van Zijn leiding en wil heeft dat uiteindelijk te maken met de ware? Je maakt deze discussie onbegrijpelijk goddelijk en trekt het teveel in Gods raadsbelsuit.

Je zegt overigens wel nuttige dingen over het tot stand komen van een relatie, maar dat heeft m.i. niets te maken met de vraag of de ware uiteindelijk bestaat ja of nee, of dat er meerdere waren zijn. Wat het zoeken van een levensgezel(lin) betreft zeg ik altijd: bid met je ogen open!
Weet je wat het gevaar daarvan is, en dat zie ik heel vaak:
Als het goed gaat, is het van God en als het slecht gaat is het niet van God. Maar zo werkt dat niet! (mijns inziens..)

Geloof maar gerust dat God zo'n sterke prikkel (liefde) gebruikt om mensen te veranderen. Ik heb altijd twijfels bij opmerkingen als: we passen zo goed bij elkaar, we hebben dezelfde interesses. Sorry, maar wat boeit dat nou? Veel interessanter vindt ik: wat betekent zo'n relatie nou voor je geestelijke groei? En die van de ander? En wat leer je nou van elkaar?
[/quote]
Laatst gewijzigd door surfer op 16 jun 2003 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
lizzz
Luitenant
Luitenant
Berichten: 500
Lid geworden op: 13 sep 2002 13:01
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 16 jun 2003 14:15

Maarten schreef:
lizzz schreef:haha ik geloof in de ware!!! (kijk uit, nu komt er een heel vaag lizzz-achtig verhaal :D ) Ik weet namelijk wie mijn ware is! Nee, ik ben absoluut niet verliefd op hem, en het is ook niet echt een goede vriend ofzo, maar ik weet wel dat hij mijn ware is. Waarom??? Weet ik niet, echt geen idee, maar ik weet het gewoon!!! Dus, de ware bestaat!
:? Inderdaad een nogal vaag verhaal. Ach, eigenlijk wilde ik iets zinnigs gaan zeggen, maar dan valt lizzz zo hard op de grond :)


geeft niet... ben erg benieuwd...
"That's noise!" some shrieked.



"That's life," Cage shrugged.

Gebruikersavatar
Maarten
Kapitein
Kapitein
Berichten: 881
Lid geworden op: 14 sep 2002 13:20
Locatie: Huize Bommelstein te Rommeldam

Berichtdoor Maarten » 16 jun 2003 14:34

surfer schreef:
De raad van God ligt vast
dat is betwijfelbaar, tenminste of je er in zulke termen over kan denken. WAt is dan uberhaupt het nut van het gebed?

Wij hebben niet te leven bij de verborgne wil van God, daar hebben we nu precies helemaal, maar dan ook helemaal niets mee te maken. We hebben ons leven te leven in afhankelijkheid van God. Luisterend naar Zijn Woord en liefdebevel. Dat moet de insteek zijn van ons leven. Wat God tegen ons zegt over het gebed dat moeten we hoog houden. We moeten het een niet tegen het ander uit gaan spelen, dat is nu typisch beperkt-menselijk denken.

De reden dat ik zei dat vanuit goddelijk perspectief de vraag naar de ware onzinnig is ligt in dit besluit van God. Als God toch alles al besloten is zal het wel goedkomen en hoeven we ons nergens druk om te maken. Bovendien krijgt de uitdrukkin gde ware dan een heel andere lading. Niet meer vanuit de menselijke liefde maar vanuit Gods eeuwig besluit. Voor de duidelijkheid, deze insteek zou ik niet willen verantwoorden.

Vanuit goddelijk perspectief zou je veel eerder moeten zeggen dat de vraag naar de ware een onzinnige is.
Waarom? ik denk van niet, want als je de bijbel leest, dan kun je weten dat uniekheid een Goddelijke eigenschap is (lees bijvoorbeeld de Openbaringen van Johannes, o.a. over de nieuwe naam). Alle dingen hebben, voor zover ik weet, een unieke waarde voor God. Het is juist die veronderstelde inwisselbaarheid die niet deugt, want die ondergraaft die Goddelijke eigenschap en maakt de dingen goedkoop.

Het probleem is meer dat wij denken dat onze beperktheid en onze menselijke kortzichtigheid de maat van de dingen is :!: Maar ik denk dat we tot veel grotere dingen geroepen zijn.
Een relatie hebben we aan te gaan in volstrekte afhankelijkheid van de Heere God. Alleen met Zijn goedkeuring en anders niet. Wanneer we dan een relatie aangaan en daarin groeien dan komt op dat moment de uniekheid van de onderlinge liefde tot bloei. Dan zijn deze twee mensen na een groeiproces voor elkaar uniek. En willen ze elkaar voor het leven trouw beloven. Is dat niet uniek? Het uniekheidsargument dat jij gebruikt is overigens ook niet sterk. Je zegt dat alle dingen een unieke waarde hebben voor God. Dus ook de relaties van mensen onderling in het algemeen en de liefdesrelatie van een man en een vrouw in het bijzonder. Je trekt de uniekheid voor God onterecht door naar de uniekheid van de mens en dat in absolute zin. De uniekheid van de ene mens tov de andere ligt al vast in het mens-zijn, maar in de liefdesrelatie is die uniekheid resultaat van een groeiproces. Zie hier de prachtige analogie met groeien in het geloof! In de relatie met God.
The one thing you can give and still keep is your word.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 jun 2003 14:50

surfer schreef:Ik heb altijd twijfels bij opmerkingen als: we passen zo goed bij elkaar, we hebben dezelfde interesses. Sorry, maar wat boeit dat nou? Veel interessanter vindt ik: wat betekent zo'n relatie nou voor je geestelijke groei? En die van de ander? En wat leer je nou van elkaar?


Ten eerste boeit het wel of je dezelfde interesses hebt en of je qua karakter bij elkaar past. Je wilt toch samen leuke dingen doen? En als de ene heel dominant is en de ander onderwerpt zich altijd of de ene is heel open en de ander vertelt nooit iets over zijn/haar gevoelens, dat werkt ook niet!

Geestelijke groei is inderdaad belangrijk, daar ben ik het mee eens. Maar ik kan het beste mijn geloof delen met iemand die begrijpt hoe ik in het leven staat en die dus goed bij me past. Zo een beetje duidelijk?

Gebruikersavatar
Jootje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 apr 2003 21:37
Locatie: REO
Contacteer:

Berichtdoor Jootje » 16 jun 2003 15:38

Ik weet niet of de ware wel bestaat. Heb wel het gevoel dat ik de ware heb gevonden, maar hij woont maar 1 kilometer verderop. Heb dus niet echt verder gekeken of er nog meer 'ware jacobs' rondliepen. Zou wel heel toevallig zijn dat de enige ware zo dicht bij mij woont!

Gebruikersavatar
lizzz
Luitenant
Luitenant
Berichten: 500
Lid geworden op: 13 sep 2002 13:01
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 16 jun 2003 18:53

Jootje schreef:Ik weet niet of de ware wel bestaat. Heb wel het gevoel dat ik de ware heb gevonden, maar hij woont maar 1 kilometer verderop. Heb dus niet echt verder gekeken of er nog meer 'ware jacobs' rondliepen. Zou wel heel toevallig zijn dat de enige ware zo dicht bij mij woont!


ja, toevallig dat veel mensen de ware tegenkomen he :wink: Misschien heeft God de 'waren' gewoon allemaal bij elkaar in de buurt geboren laten worden... Met (bevestigende) uitzondering van degenen die nooit hun ware tegenkomen.
"That's noise!" some shrieked.



"That's life," Cage shrugged.

Antiblob
Mineur
Mineur
Berichten: 121
Lid geworden op: 18 mei 2003 20:38
Locatie: Groningen

.

Berichtdoor Antiblob » 16 jun 2003 19:34

Laat ik iets anders zeggen: als het echt zo zou zijn dat er geen ware is, maar dat je met meerdere mensen zo'n unieke relatie zou kunnen vormen, afhankelijk van de omstandigheden, dan zou mij dat van God tegenvallen...


Waarom valt dat tegen vraag ik me af?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 54 gasten