Ups en downs in een (langdurige) relatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jos123

Ups en downs in een (langdurige) relatie

Berichtdoor Jos123 » 14 dec 2005 14:09

Een vraagje mensen.

Naar mijn ervaring zijn er in elke relatie wel ups en downs, maar hoe gaan jullie nu om met de downs? Proberen snel te vergeten, snel weer samen leuke dingen gaan doen? Soms zijn er van die dingen waar je je niet goed overheen kan zetten, maar dan blijf je je niet super voelen en dat is dan ook weer niet leuk. Ben benieuwd hoe anderen deze dingen aanpakken.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 dec 2005 17:11

bidden, veel bidden... niet alleen zelf, maar ook samen. Bid voor elkaar en belijd je schuld naar elkaar en naar God. Vergeef elkaar en begin weer opnieuw. Wij hebben een keer een hele lijst met dingen gemaakt die we anders wilden en daar hebben we een tijdlang voor gebeden. De meeste van die dingen zijn echt veranderd!

Het helpt mij ook, als 't even niet lekker loopt, om te denken aan leuke dingen die we samen hebben beleefd en aan de vorige keren dat het niet lekker liep en dat God me liet weten dat ik 't niet uit moest maken.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 14 dec 2005 17:12

Zo, eerste reactie ;)

Al heb ik nog niet echt langdurig verkering (bijna 5 maandjes) hebben wij zeker wel onze downs. Maar wij hebben ook niet echt een tijd gehad dat we elkaar goed moesten leren kennen, want we waren al erg goede vrienden voor we verkering kregen. Dus dat deel hebben we 'overgeslagen'.
Maar nu als we een down hebben, dan praten we het meestal helemaal uit. Wat is er aan de hand? Waarom is dat zo?
Dat gebeurt niet altijd, dan lachen we dr snel overheen ofzo, maar ik merk wel dat ik uitpraten veeeel lekkerder vind.
En wat wel heerlijk is: we zijn gewoon voor 200% zeker van onze liefde voor elkaar, en dan zijn downs niet zo'n erge ramp omdat we nooit gaan denken:' O help, zo meteen vindt hij of zij mij niet meer leuk.'
Als we dat wel denken dat zeggen we dat vaak meteen tegen elkaar en praten we ook daar weer over...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 14 dec 2005 20:58

erover praten is het belangrijkste i guess. en je eerste reacties die je geneigd bent te geven als iemand iets zegt (bijvoorbaald waar degene zich aan irriteert) even te onderdrukken, en je vooral proberen te verdiepen in de ander ipv jezelf te beschermen
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

aurora
Verkenner
Verkenner
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 okt 2003 20:01
Locatie: Apeldoorn / Leuven
Contacteer:

Berichtdoor aurora » 14 dec 2005 22:43

Uhm... time out? En dan weer aan? En dan uit? En dan zeggen dat je het toch wel weer verder wil? En dan weer niet? En uiteindelijk: geen contact meer?

/me heeft weinig te zeggen over goed omgaan met downs... Wel veel ervaring met slecht omgaan. (how about: proberen je gelijk te halen; schreeuwen; nog harder schreeuwen; met de deur slaan; nog harder met de deur slaan; verongelijkt zijn; niet luisteren; je eigen standpunt herhalen?)
De toekomst is de dageraad van het verleden...

Gebruikersavatar
danserijn
Mineur
Mineur
Berichten: 219
Lid geworden op: 25 sep 2004 20:22
Locatie: Delft

Berichtdoor danserijn » 14 dec 2005 22:57

aurora schreef:Uhm... time out? En dan weer aan? En dan uit? En dan zeggen dat je het toch wel weer verder wil? En dan weer niet? En uiteindelijk: geen contact meer?

/me heeft weinig te zeggen over goed omgaan met downs... Wel veel ervaring met slecht omgaan. (how about: proberen je gelijk te halen; schreeuwen; nog harder schreeuwen; met de deur slaan; nog harder met de deur slaan; verongelijkt zijn; niet luisteren; je eigen standpunt herhalen?)


:shock:
Will you take care of me
and love me the way i am.
Stay whit me.
I really care about you whit al my heart
I love you

Technico

Berichtdoor Technico » 14 dec 2005 23:01

danserijn schreef:
aurora schreef:Uhm... time out? En dan weer aan? En dan uit? En dan zeggen dat je het toch wel weer verder wil? En dan weer niet? En uiteindelijk: geen contact meer?

/me heeft weinig te zeggen over goed omgaan met downs... Wel veel ervaring met slecht omgaan. (how about: proberen je gelijk te halen; schreeuwen; nog harder schreeuwen; met de deur slaan; nog harder met de deur slaan; verongelijkt zijn; niet luisteren; je eigen standpunt herhalen?)


:shock:


volgens mij probeert aurora uit te leggen waar volgens hem (of haar :oops: ) praten toe leidt als het NIET goed gaat in je relatie ipv wel zoals hierboven een paar keer beschreven wordt ;)

Gebruikersavatar
danserijn
Mineur
Mineur
Berichten: 219
Lid geworden op: 25 sep 2004 20:22
Locatie: Delft

Berichtdoor danserijn » 14 dec 2005 23:06

Technico schreef:
danserijn schreef:
aurora schreef:Uhm... time out? En dan weer aan? En dan uit? En dan zeggen dat je het toch wel weer verder wil? En dan weer niet? En uiteindelijk: geen contact meer?

/me heeft weinig te zeggen over goed omgaan met downs... Wel veel ervaring met slecht omgaan. (how about: proberen je gelijk te halen; schreeuwen; nog harder schreeuwen; met de deur slaan; nog harder met de deur slaan; verongelijkt zijn; niet luisteren; je eigen standpunt herhalen?)


:shock:


volgens mij probeert aurora uit te leggen waar volgens hem (of haar :oops: ) praten toe leidt als het NIET goed gaat in je relatie ipv wel zoals hierboven een paar keer beschreven wordt ;)


ja.. ik schrok ervan.. Kzou het dan echt niet meer zien zitten.
Praten is belangrijk, en zeker belangrijk om dat vanaf het begin te doen. Alles zeggen wat je kwijt wil, vervelend vind je aan ergerd enz. Ook al zijn het maar kleine dingen.. het helpt jezelf en je vriend(in)!
Will you take care of me

and love me the way i am.

Stay whit me.

I really care about you whit al my heart

I love you

Technico

Berichtdoor Technico » 14 dec 2005 23:34

danserijn schreef:
ja.. ik schrok ervan.. Kzou het dan echt niet meer zien zitten.


Dus niet meer voor een relatie vechten als je er zo voor staat? :?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 dec 2005 23:51

Een relatie is geen doel opzich, dus: nee. Als iemand niet op een redelijke manier met meningsverschillen e.d. om weet te gaan is het voor mij over.

Technico

Berichtdoor Technico » 15 dec 2005 00:13

Aragorn schreef:Een relatie is geen doel opzich, dus: nee. Als iemand niet op een redelijke manier met meningsverschillen e.d. om weet te gaan is het voor mij over.


Klinkt niet echt alsof je van iemand houdt als je zo praat vind ik. Uiteindelijk kan dat wel een oorzaak zijn om een relatie te beindigen maar voor mij absoluut geen aanleiding. Er zijn genoeg relaties waarbij de partner af en toe op bovengeschreven manier reageert. Dit is dan een teken dat het niet goed gaat met je relatie, maar nog geen aanleiding om het stop te zetten. Dat vind ik veel te kort door de bocht.

André

Re: Ups en downs in een (langdurige) relatie

Berichtdoor André » 15 dec 2005 00:19

Jos123 schreef:Een vraagje mensen.

Naar mijn ervaring zijn er in elke relatie wel ups en downs,
(langdurige) relatie schrijf je als topic titel, valt daar in jou visie ook een huwelijk onder?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 dec 2005 00:31

Technico schreef:
Aragorn schreef:Een relatie is geen doel opzich, dus: nee. Als iemand niet op een redelijke manier met meningsverschillen e.d. om weet te gaan is het voor mij over.


Klinkt niet echt alsof je van iemand houdt als je zo praat vind ik. Uiteindelijk kan dat wel een oorzaak zijn om een relatie te beindigen maar voor mij absoluut geen aanleiding. Er zijn genoeg relaties waarbij de partner af en toe op bovengeschreven manier reageert. Dit is dan een teken dat het niet goed gaat met je relatie, maar nog geen aanleiding om het stop te zetten. Dat vind ik veel te kort door de bocht.

Ik zei dan ook: voor mij.:wink: Maar ik zou met iemand die op zo'n manier reageert en kennelijk zo slecht communiceert waarschijnlijk überhaupt al niet iets krijgen omdat ik zelf heel anders in elkaar zit en daar moeilijk mee zou kunnen en willen leven.

aurora
Verkenner
Verkenner
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 okt 2003 20:01
Locatie: Apeldoorn / Leuven
Contacteer:

Berichtdoor aurora » 15 dec 2005 08:12

Als iemand op zo'n manier communiceert zoals beschreven, dan word je er op een of andere manier gewoon in meegezogen. En dan is het heel moeilijk om er uit te komen, omdat je er zelf zo betrokken bij bent. En uiteindelijk is het heus geen onwil om goed te communiceren, maar vaak onmacht. En we hebben al onze fouten erkend, toegegeven, we wilden er aan werken, en we hebben continue voor onze relatie gevochten. Maar uiteindelijk net toen ik dacht dat we het allemaal weer een beetje op de rails hadden gekregen, zette hij er een punt achter.
De toekomst is de dageraad van het verleden...

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 dec 2005 09:18

Dus jullie bidden niet voor je relatie? :shock:


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten