Seks voor het huwelijk. Waarom wel/niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Javaca
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 01 jan 2005 22:06
Locatie: Langbroek & Boom(BE)
Contacteer:

Seks voor het huwelijk. Waarom wel/niet?

Berichtdoor Javaca » 17 mei 2005 19:42

De meeste topics draaien hier omheen/offtopic op uit. Daarom hier een apart topic hiervoor.

Waarom wil je zelf wel of geen seks voor het huwelijk?

Hoe sta je tegenover anderen die dit wel/niet doen.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Mariamagdalena
Majoor
Majoor
Berichten: 1763
Lid geworden op: 27 okt 2003 11:04

Berichtdoor Mariamagdalena » 17 mei 2005 20:29

Ik heb het wel gedaan, maar dat waren andere tijden.
Ik zou het wel mensen afraden.
Maar geen van mijn kinderen heeft zich eraan gehouden om knaap te blijven, ondanks dat we ze hebben gezegd dat het beter is te wachten.
Wel hebben ze gewacht tot ze echt lange serieuse verkering hadden, dus niet dat ze elke meisje pakten die zich aan hun aanbood of aanbiedt.

Ik weet niet wat ik zou doen als ik jong was. Ik denk net als vroeger: niet zomaar met een jongen naar bed gaan, maar alleen als je echt lang verkering hebt en denkt: met hem ga ik door.

Het is niet erg Christelijk, maar ik ben er wel eerlijk in.

En iedereen moet voor zichzelf weten wat hij of zij doet, dat boeit mij niks.

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Berichtdoor Jannoek » 17 mei 2005 20:38

Het lijkt me ontzettend mooi om 'rein' het huwelijk in te gaan, om gemeenschap alleen te delen met degene waar je altijd bij hoopt te blijven, maar ik kan me ontzettend goed voorstellen dat je in situaties komt waarin je niet voor je zelf in staat...
Ik zeg dus niet dat het mij niet zal overkomen...

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Berichtdoor mw » 17 mei 2005 20:49

ik wil het proberen om als maagd het huwelijk in te gaan. Het lijkt mij, net als wat Jannoek zei, geweldig. Maar dat is niet de belangrijkste reden:
ik ben ervan overtuigd dat het volkomen bijbels is dat sex binnen het huwelijk thuis hoort. Daarom wil ik wachten, maar ik zeg het met Jannoek mee: ik zeg niet dat het mij niet gaat overkomen...
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 mei 2005 08:11

Ik doe het iig niet omdat ik dan zwanger kan raken ;)
Verder weet ik niet precies wat God nou van ons wil, maar ik neig ernaar te denken dat we beter kunnen wachten. Dus voor de zekerheid en om het praktische wacht ik maar. Ik heb er ook niet echt problemen mee, volgens mij is dat meer iets voor de man :oops:

Tooske

Berichtdoor Tooske » 18 mei 2005 08:55

mw schreef:ik wil het proberen om als maagd het huwelijk in te gaan. Het lijkt mij, net als wat Jannoek zei, geweldig. Maar dat is niet de belangrijkste reden:
ik ben ervan overtuigd dat het volkomen bijbels is dat sex binnen het huwelijk thuis hoort. Daarom wil ik wachten, maar ik zeg het met Jannoek mee: ik zeg niet dat het mij niet gaat overkomen...


Maar als je nou al een aantal jaren verkering heb, zou je het dan vol kunnen houden? Het lijkt mij ook niet gezond als je dat vol zou kunnen houden na bijvoorbeeld 4 jaar. Ik zou t heel knap vinden als je dat volhoud! Want seks is heel belangrijk binnen een relatie. Het schept een hele diepe band. Maar goed de meeste refo's zijn dan vaak al getrouwd :mrgreen: !

Gebruikersavatar
Claire
Mineur
Mineur
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2004 13:55
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Claire » 18 mei 2005 09:55

ik wil het ook graag volhouden tot mijn huwelijk! Soms zal dit misschien moeilijk zijn. Spreek gewoon duidelijk af, wat je wilt. Ik zeg niet dat dit aan geeft dat het niet mis kan gaan!

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 mei 2005 10:08

lekker makkelijk :) ik denk dat het gewoon een teken van liefde is om te wachten om gemeenschap te hebben, en ja is ook nog bijbels, maar het is wel een wet voor israel ;-)

En tussen zoenen en gemeenschap hebben zit toch echt een wereld van verschil, ik zie wel of ik het vol houd.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Johanne
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1126
Lid geworden op: 13 sep 2002 22:41
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 18 mei 2005 11:48

Ja, ik wil zeker als maagd t huwelijk ingaan...
Net zoals de anderen al zeggen, je bent nooit helemaal 100% zeker dat het je niet gaat overkomen zeg maar. Maar ik wil het gewoon niet voordat ik getrouwd ben, en dus hoop ik dat mn eigen wil in dat opzicht de sterkste is en blijft!

Ik wil het niet omdat ik in dit opzicht de bijbel zo interpreteer dat sex binnen het huwelijk thuishoort enzo.
Daarbij komt nog dat er zo ook veel minder kans is op abortussen, ongewenste kinderen etc. Ook zie je waarschijnlijk veel meer echte relaties omdat niet iedereen maar voor een one-nightstand etc met elkaar het bed induikt...
En zo zijn er nog wel meer dingen te bedenken denk ik zo...
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"


-Narnia-

Gebruikersavatar
aardmannetje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 22 apr 2005 15:14

Berichtdoor aardmannetje » 18 mei 2005 12:27

sex voor het huwelijk,
kdenk dat je er niet onderuit komt om jezelf sexueel te leren kennen, wat er allemaal invloed op heeft enzo. Ja, ik ga ervoor om mezelf rein te bewaren totdat ik getrouwd ben en dan, gaan met die .... erg belangrijk.
Toch wel een ontzettend voordeel dat je dan al die tijd geleerd hebt jezelf te beheersen zodat je na blijft denken over wat je doet.

OK, ik ben een beetje vaag misschien. Uhm, ik bedoel ermee dat ik zoveel mensen hoor die er hun uiterste best voor moeten doen of die het proberen vol te houden, hopelijk overkomt het hen niet. Zou het dan zo zijn dat je jezelf moet beteugelen omdat het nu eenmaal zo is dat je anders losbarst :P ? maar dat hadden we niet afgesproken.......

Tussen zoenen en gemeenschap zit idd nog een heleboel...liefde die moed vraagt.
Ik veroordeel niemand maar ben op zoek naar een gedachte die de mensheid kan helpen gehoorzaam te zijn aan wat God vraagt met een dergelijke maatregel. M.i. is gemeenschap hebben ook een doel op zich. Het mist zijn doel als dit al voor het huwelijk plaatsvind ook als mensen al overtuigt zijn van de persoon waarmee ze door willen gaan.
Voorkomen is beter dan genezen ook al is genezing mogelijk.

Laatst stond ik bij de kassa om af te rekenen, stond een moeder met haar (zeurende) dochtertje voor me. Ze zeurde of ze iets alvast op mocht eten voordat het was afgerekend. Ze vroeg het aan de cassiere, en die zei: als het van je moeder mag.... Het meisje vroeg niet verder en (vr)at het op. Moeder had al geen gezag meer en de cassiere herkende deze situatie dus antwoorde automatisch om de moeder niet te kwetsen :? .
Ja, ik denk dat het een teken van liefde is om te wachten tot je iets krijgt....
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 mei 2005 12:46

Het mist zijn doel inderdaad als je het voor je huwelijk doet, maar het is ook een DOEL, en dus moet je daar ook op voorbereiden, als je een examen gaat doen ga je ook niet naar het gebouw en doe je dat even, voor het eerst.

Hoe denk je dat het zal zijn als je net getrouwd bent en elkaar voor het eerst voelt, ziet, ruikt en ervaart op plekken die altijd verborgen zijn geweest? Je hebt geen voorstelling bij je vriendin als vrouw, ook dat is een proces die je ingaat, wat begint met zoenen en eindigt bij gemeenschap (in je huwelijk), maar waarvoor je verkeringstijd wel een duidelijke aanloop naar heeft.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
aardmannetje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 22 apr 2005 15:14

Berichtdoor aardmannetje » 18 mei 2005 13:46

Als je een examen gaat maken heb je een hele periode voorafgaand lessen gevolgt zodat je weet wat er van je gevraagd wordt. Maar jij pleit voor oefenexamens omdat je anders niet precies zult weten hoe zo'n ding eruit ziet :mrgreen:

Zo'n oefenexamen maakt je vertrouwt met het soort vraag (inhoudelijk en kwa moeilijkheid), je weet nu hoe je moet leren om het examen tot een goed einde te brengen.

Gemeenschap is m.i. een verheven vorm van intimiteit, als ik naast iemand in de trein zit kan ik die persoon voelen en ruiken, zeker als ik erop gericht zou zijn. Ik kan me ook (als ik dat wil) een voorstelling maken van hoe die persoon er lichamelijk uit zou kunnen zien. Gelukkig heb ik maar twee modellen om uit te kiezen dus is het niet zo moeilijk meer. De invloed van intimiteit is groot, de frequentie van deze ervaring is bepalend voor de gehechtheid aan de persoon waarmee je intiem bent.
Het is inderdaad wereldschokkend als je voor het eerst je vriendin/vrouw ruikt etc. op plekken die altijd verborgen waren voor je. Des te intensiever de belevenis.

ik denk dat ik de grens niet moet gaan bepalen voor anderen, in mijn geval hield ik de boot af om eerdere negatieve ervaringen, dat was veilig voor mij maar ook frustrerend voor de ander. Als je de boot juist niet af wilt houden moet je er wel over na gaan denken waar je point of no return van af hangt. Het voelen van borsten of een erectie zijn toch wel de onvermijdelijke sexuele contacten tussen ongetrouwde stellen. Wel met kleding aan dan he :wink:
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 mei 2005 17:25

Tooske schreef:
mw schreef:ik wil het proberen om als maagd het huwelijk in te gaan. Het lijkt mij, net als wat Jannoek zei, geweldig. Maar dat is niet de belangrijkste reden:
ik ben ervan overtuigd dat het volkomen bijbels is dat sex binnen het huwelijk thuis hoort. Daarom wil ik wachten, maar ik zeg het met Jannoek mee: ik zeg niet dat het mij niet gaat overkomen...


Maar als je nou al een aantal jaren verkering heb, zou je het dan vol kunnen houden? Het lijkt mij ook niet gezond als je dat vol zou kunnen houden na bijvoorbeeld 4 jaar. Ik zou t heel knap vinden als je dat volhoud! Want seks is heel belangrijk binnen een relatie. Het schept een hele diepe band. Maar goed de meeste refo's zijn dan vaak al getrouwd :mrgreen: !

Ik heb nu 2,5 jaar verkering en vind het nu een stuk makkelijker dan 2 jaar geleden ;)

Gebruikersavatar
cyrina
Verkenner
Verkenner
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:16
Locatie: nunspeet
Contacteer:

Berichtdoor cyrina » 18 mei 2005 17:45

ik vind dat sex binnen het huwelijk hoort en niet alleen uit geloofsovertuiging ofzo, het lijkt mij in ieder geval niet leuk om uiteindelijk met iemand te trouwen die al met meer meisjes naar bed is geweest en ik denk dat het gewoon een extra toevoeging is in je huwelijk als je niet met elkaar naar bed bent geweest
ik heb vrienden die niet gelovig zijn en met dat soort dingen heel makkelijk omspringen ik heb zoiets van dat moet je zelf maar weten je hoeft bij mij geen verantwoording af te leggen wel merk ik dat sommigen spijt krijgen van wat ze toen hebben gedaan maar tsja je hebt er zelf voor gekozen 1 meisje lacht mij regelmatig uit om mijn ouderwetse opvatting over sex maar ja dat is niet haar probleem denk ik dan voor mij is het sowieso niet echt een probleem alleen moet je er wel voor zorgen dat je voor je zelf ergens een grens legt waar je niet overheen wil anders raak je snel in het grijze vlak denk ik :roll:

Pauline

Berichtdoor Pauline » 18 mei 2005 20:09

ik hebgeen idee of ik voor of tegen seks voor het huwelijk ben.
maar juist omdat ik er niet uit ben. doe ik het niet.
stel dat ik spijt krijg.
of dat het weer uit gaat.
plien


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 30 gasten