Homofilie deel 5

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meboy

Re: Homofilie deel 5

Berichtdoor meboy » 14 jul 2010 11:05

schelpje3 schreef:Ik zou me niet kunnen voorstellen dat jij mij, op grond van mijn liefdesleven, zou kunnen afkeuren, maar stel.
Dan zou ik bijv overspel moeten plegen, of er een minnaar op na moeten houden.
Dan heb jij het volste recht om mij als mens af te keuren hoor.

Dan is dát het werkelijke probleem. Ik kan op basis van de scheppingsorde namelijk de vinger bij het gevallen aspect van jouw liefdesleven en seksualiteit leggen. Je belijd en gelooft toch dat je een gevallen mens bent?

Wat je hebt gedaan is het alledaagse heteroleven tot norm gemaakt. Zo moet het en zo is het schuldeloos. Dat is niet zoals het is. Het alledaagse heterroleven is nét zoveel met schuld beladen als het alledaagse homoleven. Om als hetero te zondigen hoef je écht niet naar de hoeren te gaan, of je buurvrouw buitenspel te zetten.

Daarnaast: ik keur jouw liefdesleven niet af, welk recht heb ik om als zondaar tegen zondaren te zeggen; je voldoet niet aan de wet? Ik zou hopen dat de mensen t.o.v. mij hetzelfde zouden doen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 jul 2010 11:08

Ja dat belijd ik.
En, dat de ene zonde niet erger of minder erg is dan de andere.

meboy

Berichtdoor meboy » 14 jul 2010 11:10

Dan is het toch raar dat je mij als homozoon half liefhebt, en mijn strijd beweent, terwijl een heterozoon helemaal in je armen mag vallen en geen tranen voelt over strijd? Ik zou zeggen hou helemaal van de homo en huil ook over de hetero.

bruggenbouwer
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor bruggenbouwer » 14 jul 2010 11:24

Dat engelstalige artikel is mooi, met die foto heb ik wat minder. Doet me namelijk teveel aan een evenement in Amsterdam denken. Dat heeft niets met homofobie te maken overigens. Zelf heb ik ook n tijd geworsteld met homofiele gevoelens, dacht ik dat ik ook homo was, maar daar lijk ik van te moeten terugkomen. Dat klinkt raar, maar het is wel zo.

Ik denk dat het een feestdag zal zijn als de leiders van kerken in Nederland, chr. politieke partijen en allen die binnen de reformatorische zuil hoog staan aangeschreven hun excuses zullen aanbieden aan de homofiele medemens vanwege de liefdeloosheid jegens hun. Zelf zal ik me daar iig hard voor maken, mocht ik ooit in die positie komen. En dan vind ik het nog steeds prima als iedere persoon zijn eigen mening er op na houdt over het feit of een homosexuele relatie wel of niet acceptabel is. Wel vind ik dat je daarover met elkaar in discussie moet kunnen.

Van mij weten niet heel veel mensen het, maar wat ik zelf het meest gewaardeerd heb, is dat toen ik het tegen bepaalde personen vertelde, dat een vriend van mij, me omhelsde. En dat nog steeds doet als we elkaar een poos niet gezien hebben. Zelf voel ik niet de behoefte dat jan en alleman het weet, velen weten namelijk toch niet hoe ze er mee moeten omgaan. Wel vraag ik in discussies over homofilie wel of ze homofielen kennen in hun vriendenkring en ook weten van hun worsteling. Vaak is zo'n antwoord ontkennend en voelen ze zich enigszins beschaamd. Terecht dat het beschamend is, want dat zij niemand in hun naaste omgeving echt kennen, zegt eigenlijk veel over die persoon zelf. Blijkbaar vertrouwd geen enkele homofiel diegene voldoende om dat met hem of haar te vertellen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 jul 2010 11:25

Jij kent mijn verdriet over mijn heterozoon niet !
Geloof me, dat is heftig.

meboy

Berichtdoor meboy » 14 jul 2010 11:29

schelpje3 schreef:Jij kent mijn verdriet over mijn heterozoon niet !
Geloof me, dat is heftig.

Mijn excuses, dat klopt dat had ik wat tactischer op moeten schrijven, rekening houdend met eventuele persoonlijke omstandigheden. Ik hoop dat er genoeg armen om je schouders liggen om dat verdriet te doorstaan.

Het geeft teglijkertijd wel aan dat die stellingname dus relatief is. Je kunt over anderen netzoveel verdriet hebben als over een zoon of dochter die homoseksueel is. Het komt alleen naar boven op andere tereinen. Maar afgezien van alle mogelijke persoonlijke omstandigheden kan je over heteroliefde net zo wenen als over homoliefde.

meboy

Berichtdoor meboy » 14 jul 2010 11:31

bruggenbouwer schreef:Dat engelstalige artikel is mooi, met die foto heb ik wat minder. Doet me namelijk teveel aan een evenement in Amsterdam denken. Dat heeft niets met homofobie te maken overigens. Zelf heb ik ook n tijd geworsteld met homofiele gevoelens, dacht ik dat ik ook homo was, maar daar lijk ik van te moeten terugkomen. Dat klinkt raar, maar het is wel zo.

Ik denk dat het een feestdag zal zijn als de leiders van kerken in Nederland, chr. politieke partijen en allen die binnen de reformatorische zuil hoog staan aangeschreven hun excuses zullen aanbieden aan de homofiele medemens vanwege de liefdeloosheid jegens hun. Zelf zal ik me daar iig hard voor maken, mocht ik ooit in die positie komen. En dan vind ik het nog steeds prima als iedere persoon zijn eigen mening er op na houdt over het feit of een homosexuele relatie wel of niet acceptabel is. Wel vind ik dat je daarover met elkaar in discussie moet kunnen.

Van mij weten niet heel veel mensen het, maar wat ik zelf het meest gewaardeerd heb, is dat toen ik het tegen bepaalde personen vertelde, dat een vriend van mij, me omhelsde. En dat nog steeds doet als we elkaar een poos niet gezien hebben. Zelf voel ik niet de behoefte dat jan en alleman het weet, velen weten namelijk toch niet hoe ze er mee moeten omgaan. Wel vraag ik in discussies over homofilie wel of ze homofielen kennen in hun vriendenkring en ook weten van hun worsteling. Vaak is zo'n antwoord ontkennend en voelen ze zich enigszins beschaamd. Terecht dat het beschamend is, want dat zij niemand in hun naaste omgeving echt kennen, zegt eigenlijk veel over die persoon zelf. Blijkbaar vertrouwd geen enkele homofiel diegene voldoende om dat met hem of haar te vertellen.

Precies, en door te roepen dat je jezelf maar beter niet kunt profileren bevorder je dat proces niet, daarom reageerde ik zo fel. In algemene zin: laat je door ons omhelzen en je bent onze vriend, aan jou de keus om al dan niet de armen ook om ons heen te slaan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 jul 2010 11:33

Als je het zo stelt, dat je over die heteroliefde net zo veel kan wenen als de homoliefde, heb je volkomen gelijk !
Maar kom ik terug op mijn beginpunt, ik blijf mijn armen ook om hem heenslaan. (in gedachten dan, daar het niet anders kan)

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 20 jul 2010 08:36

Dit vond ik zojuist op internet -> pagina over homofilie en homosexualiteit op de website van de hervormde gemeente van IJsselmuiden en Grafhorst
http://www.dorpskerk.com/documentatie/geaardheid.htm
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

meboy

Berichtdoor meboy » 21 jul 2010 12:44

Mooi dat zo'n kerk er over na denkt. Echter het is niet een bijster brede en spannende oriëntatie. Men heeft zich beperkt tot het strikt vertrouwde, geen enkel risico, een herformulering van paadjes die men al decenia lang loopt. Enige inspiratie voor de homo ontbreekt.

Als men zou kijken en luisteren naar wat er leeft onder homoseksuele jongeren. Welke behoefte er leeft dan zou men op reis kunnen gaan. Een echt spannende reis, waarin je ook daadwerkelijk wat nieuws leert over je eigen seksualiteit. Meer diepgang brengt in de sleet die er ligt op het thema "huwelijk" over wat het is om de liefde te intensiveren.

Welke sprankelende vonken er kunnen ontstaan als er, verankerd in God's woord, nieuwe paden worden geopend. Een evolutie, zoals die er in de Bijbel zelf vaak is. Van mannen met meerdere vrouwen, die worden weggeschonken door hun vader aan de meest geschikte kandidaat. Naar Mannen met één liefdevolle vrouw, weggeschonken door hun vader, later zelf kiezend. Naar celibatairen die het huwelijk ondergeschikt achten met het oog op trouw aan God. Naar homo's die elkaar datgene schenken wat in de schepping op volmaakte wijze wordt afgebeeld. Als hooglied op God's liefde, die mensen verbindt, verzorgd, beter laat functioneren dan dat ze daarvoor deden. Naar hemelse heerlijkheid waar niet meer gehuwd wordt of ten huwelijk wordt gegeven.

Die variateit valt ons niet eens meer op, we focussen op één ideaalplaatje en zoeken die op in de Bijbel, verheffen die geforceerd boven anderen, ontkennen de fouten die we daarin maken en keuren alles af wat zich niet kan meten aan die standaard vol met illusies. De essentie van God's liefde die zich weerspiegelt in het zoeken van heil voor onze naaste, en dat dat heil gewoon tastbaar is; dat je kan zien dat iemand er van opknapt. Dat je kan zien dat de passie terugkeert, de wil om te leven, de wil om te zorgen. De wil om te geloven, de wil om te dragen. Dát is God's liefde, je kunt het proeven, je kunt het zien, je kunt er jaloers op worden.

Dát is de zoektocht die ik zou willen zetten tegenover dode letter. Waarin een huwelijk misschien een vorm heeft waarin we geen fout kunnen ontdekken, maar... binnen die vorm bloeien er niet alleen maar mensen op, er creperen ook mensen terwijl ze aan alle vormeisen van het huwelijk voldoen. Omdat de liefde erin ontbreekt. Mensen worden geestelijk of lichamelijk mishandeld. Omdat de kérn, de essentie er in ontbreekt; weerspiegeling van oorspronkelijke koestering. Eeuwig liefhebben. En die essentie is overdraagbaar en niet aan vorm gebonden.

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 21 jul 2010 13:04

meboy schreef:Mooi dat zo'n kerk er over na denkt. Echter het is niet een bijster brede en spannende oriëntatie. Men heeft zich beperkt tot het strikt vertrouwde, geen enkel risico, een herformulering van paadjes die men al decenia lang loopt. Enige inspiratie voor de homo ontbreekt.

Als men zou kijken en luisteren naar wat er leeft onder homoseksuele jongeren. Welke behoefte er leeft dan zou men op reis kunnen gaan. Een echt spannende reis, waarin je ook daadwerkelijk wat nieuws leert over je eigen seksualiteit. Meer diepgang brengt in de sleet die er ligt op het thema "huwelijk" over wat het is om de liefde te intensiveren.

Welke sprankelende vonken er kunnen ontstaan als er, verankerd in God's woord, nieuwe paden worden geopend. Een evolutie, zoals die er in de Bijbel zelf vaak is. Van mannen met meerdere vrouwen, die worden weggeschonken door hun vader aan de meest geschikte kandidaat. Naar Mannen met één liefdevolle vrouw, weggeschonken door hun vader, later zelf kiezend. Naar celibatairen die het huwelijk ondergeschikt achten met het oog op trouw aan God. Naar homo's die elkaar datgene schenken wat in de schepping op volmaakte wijze wordt afgebeeld. Als hooglied op God's liefde, die mensen verbindt, verzorgd, beter laat functioneren dan dat ze daarvoor deden. Naar hemelse heerlijkheid waar niet meer gehuwd wordt of ten huwelijk wordt gegeven.

Die variateit valt ons niet eens meer op, we focussen op één ideaalplaatje en zoeken die op in de Bijbel, verheffen die geforceerd boven anderen, ontkennen de fouten die we daarin maken en keuren alles af wat zich niet kan meten aan die standaard vol met illusies. De essentie van God's liefde die zich weerspiegelt in het zoeken van heil voor onze naaste, en dat dat heil gewoon tastbaar is; dat je kan zien dat iemand er van opknapt. Dat je kan zien dat de passie terugkeert, de wil om te leven, de wil om te zorgen. De wil om te geloven, de wil om te dragen. Dát is God's liefde, je kunt het proeven, je kunt het zien, je kunt er jaloers op worden.

Dát is de zoektocht die ik zou willen zetten tegenover dode letter. Waarin een huwelijk misschien een vorm heeft waarin we geen fout kunnen ontdekken, maar... binnen die vorm bloeien er niet alleen maar mensen op, er creperen ook mensen terwijl ze aan alle vormeisen van het huwelijk voldoen. Omdat de liefde erin ontbreekt. Mensen worden geestelijk of lichamelijk mishandeld. Omdat de kérn, de essentie er in ontbreekt; weerspiegeling van oorspronkelijke koestering. Eeuwig liefhebben. En die essentie is overdraagbaar en niet aan vorm gebonden.

Ik denk dat dit véél breder te trekken is en niet alleen raakvlakken heeft met homofilie.

Kevin
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kevin » 30 jul 2010 12:59

Hallo mede forumgenoten. Jullie kennen mij (nog) niet, maar ik ben een jongen van 18, Niet echt gelovig, Maar ik wil veel leren over geloof en homoseksualiteit. Hoe dat samen kan gaan of juist niet, omdat ik zelf homo ben.

Nu vraag ik me af wat zoveel mensen, hier dan uit de religie sector, tegen homo's hebben. Nu wordt er hier niet zo raar over gedaan zie ik wel. Maar waarom zou God, of Jezus iets tegen homo's hebben? God, de Bijbel en het geloof gaat dacht ik juist om Liefde, maar Liefde tussen een man en een man zou niet gaan? De liefde is niet anders dan dat ik iets voor een vrouw zou voelen. Maar dat kan ik niet, en zou ik niet eens willen. Ik ben er heel gelukkig mee.

bruggenbouwer
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor bruggenbouwer » 30 jul 2010 14:03

Kevin,

van harte welkom op dit forum. Goed dat je over de voor jouw wezenlijke dingen wil nadenken. Je mag naar elkaar luisteren, maar je moet zelf de conclusies trekken ;)

Misschien is het belangrijk om te beseffen dat God meer is dan Liefde. Is God ook bijvoorbeeld de schepper? (en dan bedoel ik niet dat je direct moet geloven dat de wereld in 6 dagen is geschapen en nog minder dan tienduizend jaar oud is, want dat is een andere discussie) Maar geloof je dat de wereld van God is? Dat Hij de koning is en wil dat alle mensen gelukkig zijn?

Kijk het antwoord op jouw vraag ligt ontsloten in het feit dat God ook een Heilig God is, zoals Hij onrecht niet duldt, vraagt hij ook om heilig met elkaar te leven. Te leven zoals Hij het bedoelt heeft. En hoe heeft Hij het leven dan bedoelt? Dat is de belangrijke vraag. Over het algemeen is in de christelijke wereld de mening dat homofilie pas van na de zondeval is. En daarbij is dan de vraag, hoe ga je om met dat soort dingen van na de zondeval? Die vraag ligt niet alleen op het punt van homofilie, maar op een heel scala aan punten dat mensen moeite pijn, of verdriet ervaren.

volg je dit nog een beetje?

Kevin
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kevin » 30 jul 2010 14:22

Oke, god is meer dan liefde, maar volgens mij is liefde wel een belangrijk deel.

Ik geloof niet zo zeer in God of een God nee. Ik denk niet dat de wereld van hem is. De wereld is van niemand, of juist van iedereen. Zo denk ik dan weer.
Als hij mensen gelukkig wil zien, is dat hem volgens mij niet echt gelukt als je naar al het ongeluk kijkt in de wereld.

Homofilie bestaat naar mijn weten al heel erg lang. Ik weet niet hoe je dat in verband kunt zien met God.
Mij mijn weten zit dat echt in de genen van mensen zoals je ook blauwe ogen kunt hebben. Het is ook geheel natuurlijk want in het dierenrijk komt het ook alsmaar voor.

Ik heb trouwens totaal geen moeite, pijn of verdriet over dat ik homo ben, ben er zeer en zeer gelukkig mee.

Volgen doe ik het denk ik nog wel hoor :wink:

bruggenbouwer
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor bruggenbouwer » 30 jul 2010 17:16

Kevin, de belangrijkste lijn die je in de bijbel ziet, is de volgende:
God heeft de wereld goed geschapen, er was geen pijn en verdriet.
Echter de mens dacht dat het wel alleen af te kunnen, en wilde leven zonder God. God accepteerde die keus van de mens. Het gevolg was echter wel dat de bescherming van God ook grotendeels weg was. Zo kregen pijn en verdriet kans in de wereld. Ook ziekte stak de kop op. Dat zag je bij mensen, maar net zo goed onder de dierenwereld. De mens dacht dus de wereld te kunnen regeren, maar dat is dus jammerlijk mislukt. Naast alle genoemde gebrokenheid, kreeg de mens ook verlangens die er bij de schepping nog niet waren, zoals bijvoorbeeld homofiele verlangens.

De mens is echter nog steeds welkom bij God, Hij eist van je dat je hem als Heer en Koning aanvaard. Daarbij hoort natuurlijk dat je dan leeft naar zijn wil. Sommige zaken zijn daarbij nog wel te begrijpen, zoals dat God vraagt om niet te doden of niet toe te eigenen wat van een ander is. Bij andere zaken ligt dat wat lastiger. Want hoe ga je dan om met homofilie? als dat ook iets is wat voor komt uit de gebrokenheid van de schepping. Past dat wel bij Gods wil?

Van sommige seksuele verlangens is het nog wel te begrijpen dat ze onwenselijk zijn. Zo is sexualiteit zonder liefde en trouw volgens de Bijbel onwenselijk en daarom is hoererij verwerpelijk. Maar geld dat bijvoorbeeld ook voor pedofilie? zelf ben ik van mening van wel, maar sommige mensen in Nederland zijn van mening dat als je als volwassene een seksuele relatie wil met een kind in wederzijdse liefde en trouw dat dit acceptabel en goed is. Nu wil ik pedofilie niet vergelijken met homofilie, maar je kunt ook van mening zijn dat homofilie om dezelfde redenen verwerpelijk is als pedofilie. Gewoon omdat het niet zo door God bedoelt is tijdens zijn schepping.

Ieder argument die je voor homofilie gebruikt zou je ook voor pedofilie kunnen gebruiken. Zit pedofilie niet in de genen dan? (ook bij homofilie is dat discutabel, en daarnaast veranderen genen door de tijd heen). Komt pedofilie ook niet in het dierenrijk voor?

Aangezien je het zelf met het dierenrijk vergelijkt: waarom komt homofilie bij de mensheid vaker voor dan in het dierenrijk? Waarom haalt homofilie in het dierenrijk het nieuws, blijkbaar omdat het apart is, onnatuurlijk misschien?

Terug naar “Archief”