Berichtdoor gravo » 18 nov 2017 15:23
De afwijzing van homoseksualiteit is naar mijn idee te vergelijken met diep ingesleten maatschappelijke taboes die we kennen uit culturen die wij 'primitief' noemen. Zo zijn er Afrikaanse stammen bekend die gevaar zagen in de geboorte van tweelingen. Eén van beiden mocht het niet overleven. Tweelingen brengen ongeluk.
Vaak ontstaat dit soort culturele angst en afkeer bij fenomenen die zeldzaam zijn (afwijken van het normale) en die moeilijk te begrijpen zijn voor anderen en daarmee voor het collectief (stam, volk). In magische culturen zijn materiële fenomenen altijd uitingen van geestelijke krachten achter de dingen. Alles is bezield en dat betekent dat sommige dingen, personen, planten of dieren een materialisatie zijn van goede of slechte machten/ goden/ geesten/ krachten.
Deze taboes kunnen zeer lang blijven bestaan. De collectieve angst en de geruchten en verhalen houden het in stand en vaak is er ook iets aanwijsbaars waarmee het taboe blijft bestaan: bij tweelingen is het de vaak "griezelige" gelijkheid, bij albino's de vreemde witte huid en bij mensen met een bepaalde ziekte zijn het de verschijnselen van die ziekte waardoor men bevestigd wordt in het vermoeden dat iemand betoverd is, behekst of bezeten. Bij homofilie is het de andere, vreemd en bezwaarlijk geachte seksualiteit die het taboe illustreert en in stand houdt.
We zien dat onder invloed van het wetenschappelijke wereldbeeld veel zaken onttoverd zijn. Er zijn andere verklaringen voor tweelingen en andere vreemde fenomenen. Daarmee wordt de beschuldigende vinger niet langer op de persoon gericht, maar scheidt men de omstandigheden van de persoon.
Iets dergelijks is bij velen ook gebeurd bij homoseksualiteit. Homofilie blijkt een gaardheid te zijn, een omstandigheid die niet door iemands wil, maar door de natuur wordt gedreven.
Echter, omdat veel mensen zich baseren op teksten die te midden van oude culturele taboes zijn ontstaan, blijft de afkeer en de angst voor homoseksualiteit ook bestaan. Men erkent met het verstand wel dat homofilie een geaardheid is, maar men kan niet ontsnappen aan de beschuldigingen uit die oude teksten. Ze worden nog steeds geïnterpreteerd vanuit een voorbijgegaan tijdperk. Zeker wanneer gelovigen zich weer in een orthodoxie willen terugtrekken worden die laatste tendensen sterker en is men nog meer anti-homoseksualiteit dan tevoren. Dan wordt het een emotionele kwestie, een halszaak. Als men hierin toegeeft, zo voelt het, dan stort het hele orthodoxe huis in. Dus wordt men onvermurwbaar. Tot verbazing der beschouwers!
Toch zullen de weerstand tegen homoseksualiteit en de beschuldigingen tegen homo's langzaam maar zeker verdwijnen. We zien nu al dat reactionaire rechtse groepen, zoals PVV en GeenStijl, wél tegen veel progressief gedachtegoed zijn, tegen de EU, tegen globalisering, tegen internationaliteit, tegen modieuze discriminatie, tegen vluchtelingen en tegen migratie, maar tegelijkertijd staan zij pal vóór de gelijkheid van hetero's en homo's. Dus: progressief of conservatief, niemand pleit meer voor het afwijzen van homoseksualiteit (inclusief heel veel christenen).
Conservatieve christelijke groepen die dit nog wel doen staan hoe langer hoe meer alleen in hun godsdienstige afwijzing van homoseksualiteit. Nog even en ook daar zal dit verzet worden opgegeven. Het is niet vol te houden, omdat het niet meer begrepen wordt in eigen kring.
Ja, er is altijd een groepje dat moedig stand houdt en de Oude Waarheid, God, De Gantsche Heilige Schrift, en Hun Geweten niet willen verloochenen (grote woorden, toe maar), maar dat verdwijnt vanzelf.
Niet in de laatste plaats omdat homoseksualiteit ook in eigen kring steeds meer wordt erkend. De verandering gaat van binnenuit.
Ik ben niet bang dat de oude taboes hun oude kracht nog kunnen herwinnen.
De theologie zal die verandering vervolgens gaan verwoorden. En dan komen we inderdaad uit bij de idee dat God iederéén geschapen heeft en dat daarin ook de afwijkingen een plaats hebben, zoals albino's, tweelingen, vreemde lichamelijke fenomenen en anders-geaardheid. De theologie zal deze bekende zaken in de toekomst niet langer meer problematiseren, verwacht ik. En dat zou een grote opluchting zijn voor veel mensen.
Dus, laat al die oude theologische inzichten met de tijd maar rustig verdampen en oplossen. Komt tijd, komt raad.
gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)