Opvoeding en huisregels

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor Memmem » 20 okt 2014 18:51

*Annet* schreef:Ja je kan van alles proberen ze aan normen en waarden mee te geven maar als die puberteit eenmaal daar is :? dan denk je, waar heb ik toch al die tijd en energie ingestoken?

We houden hoop dat er nog wat is blijven hangen, maar of er ook werkelijk wat blijft hangen vraag ik me wel eens af.

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor Duschka » 20 okt 2014 19:37

*Annet* schreef:Ja je kan van alles proberen ze aan normen en waarden mee te geven maar als die puberteit eenmaal daar is :? dan denk je, waar heb ik toch al die tijd en energie ingestoken?


En met dát in 't vooruitzicht, laten wij de boel gewoon maar waaien :lol:

Nee hoor, maar ik heb weleens de indruk dat anderen dat van ons denken, wat ik op zich ook wel weer begrijp.
Wij voeden enigszins up & ap op en dat is dus op zich niet zo van "strenge regeltjes", overigens ben ik wel een groot voorstander van bepaalde normen en waarden, maar die hoop ik toch vooral "voor te leven".
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor MissF » 20 okt 2014 20:59

En dan zijn ze boven de 20, Annet, en dan blijken het hele fijne volwassenen te worden.
Er wordt gezegd dat je kind beter kan puberen, anders komt dat later. Ik heb dat in mijn omgeving wel gezien, mensen die na hun 20e pas tegendraads werden, en instabiel. En dan is het écht niet handig meer. Beter als je 15 bent, dan vindt iedereen dat normaal :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor ajl » 21 okt 2014 21:06

klopt, rond hun 15e kan je zelf nog een beetje sturen. Als ze later kan puberen, zijn ze vaak al te zelfstandig en krijg je er minder vat op.

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor jamillah » 26 okt 2014 21:36

Die van mij puberen al vanaf een jaar 8-[

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor ajl » 27 okt 2014 08:17

8-[ Ik begrijp precies wat jij bedoelt. Ik houd mij hart vast voor de toekomst

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor paprikameisje2 » 27 okt 2014 17:28

Ik heb zelen tot niet gepuberd.... zou et een reden zijn dat opvoeden me zwaar valt?? Omdat ik deze ervaring mis?

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor Acire » 27 okt 2014 21:27

Ik denk het niet hoor PPM, als je kinderen nu pubers waren en je moeite hebt om ze te begrijpen zou ik denken: misschien speelt het mee. Maar zover is het nog niet toch?

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor ajl » 28 okt 2014 08:40

Toch denk ik dat het wel mee kan spelen. Als jij zelf altijd erg gezeglijk was, weinig ruzie maakte, deed wat je ouders wilden etc. en je kinderen zijn echt anders, dan kan het je zeker zwaar vallen.

@ ppm je moet niet vergeten dat de tijd nu ook anders is. Kinderen gaan naar een kdv, waar ze op jonge leeftijd al veel meer moeten vechten voor hun plekje. Denk aan internet, tv etc. Kinderen zijn daarom, denk ik, veel gebekter. Wij moeten soms ook wel alle zeilen bijzetten om ze in het gareel te houden. :wink:

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor paprikameisje2 » 28 okt 2014 09:04

mijn kids zijn wel het evenbeeld van wat ik was.... ik was ook wel aanwezig... maar zeker heel goed corrigeerbaar. ZIJn de mijne ook wel.. alleen ik ben niet altijd consequent... ik verslap nog wel eens na een dikke week consequent zijn en dan moe tje heelemaal weer opnieuw bginnne :)!

Heeft veel te maken met mn eigen gemoedstoestand.... ach jah.. t zal wel goed komen!

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor ajl » 28 okt 2014 09:43

klopt, als je zelf een baaldag hebt dan werkt dat zeker door in het gedrag van de kinderen. En aan het einde van je zwangerschap en er vlak na, heb je toch een korter lontje.

Ik denk dat wij vrij streng zijn. Ik vermoed dat dat ook te maken heeft met het feit dat wij er 4 binnen 5 jaar hadden en zij elkaar behoorlijk opstoken met hun gedrag. Met name de jongste twee kunnen helemaal opgejut worden om te gillen, op de tafel te slaan etc.

654321
Luitenant
Luitenant
Berichten: 574
Lid geworden op: 23 jul 2011 12:47

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor 654321 » 28 okt 2014 10:46

Heel veel 'regels' lijken geen regels omdat de kinderen het van jongs af aan gewent zijn (hier bijv. 'u' zeggen tegen ouderen, 3 maaltijden aan tafel blijven zitten, eerbied tijdens bidden/ lezen/ kerkdienst, niet uit bed komen, dingen netjes vragen). Dit zijn dingen waar ik eigenlijk nooit aandacht/ correcties aan hoef te besteden; dit is gewoon voor ze omdat het nooit anders is geweest.

Maar er zijn ook wel dingen waar ik (bij de jongste) wel aandacht aan moet besteden: bijv. als grote mensen aan het praten zijn er niet door heen praten.

En ik denk dat het 100% waar is dat de sfeer in huis/ het gedrag van je kinderen héééél veel met je eigen (gemoedstoestand) heeft te maken.
Als er hier rust heerst in huis, waarin wij als ouders lekker in ons vel zitten (dan zijn we geduldiger, rustiger, gezelliger is mijn ervaring ;-)), en daarbij er veel positieve tijd en aandacht is voor de kinderen, we positief maar wel heel consequent zijn, ook wat tijd voor ons samen overhouden; dan gaat het eigenlijk best heel erg vanzelf allemaal. Dan is het gewoon gezellig!

En om dat te bereiken kost energie, opoffering, liefde, keuzes, zelfverloochening. Maar daar krijg je heel veel voor terug. (Maar in sommige dingen (bijv. gezondheid) heb je niet altijd wat te kiezen. Dan moet je roeien met de riemen die je hebt. En dat kan zwaar zijn.)

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor ajl » 28 okt 2014 11:46

Dan heb jij misschien voorbeeldige kinderen, maar ook de dingen die standaard zijn ( zoals aan tafel blijven zitten, eerbied tijdens het bidden en u zeggen tegen volwassenen) moeten wij nog regelmatig corrigeren 8-[ . Laat staan de rest :-k

Daarbij heeft het ook met de karakters van de ouders te maken. Als de ouders vol dynamiek zitten, krijg je over het algemeen geen rustige, afwachtende kinderen. Althans dat is bij ons het geval :D

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor Duschka » 28 okt 2014 12:47

ajl schreef:. Als de ouders vol dynamiek zitten, krijg je over het algemeen geen rustige, afwachtende kinderen. Althans dat is bij ons het geval :D

Ging de - + - = + regel niet op? :P

Voor zover ik het nu kan bekijken is DL echt een mix van ons beiden, qua uiterlijk en karakter, dus ik ben benieuwd.
Ik was overigens een heel makkelijk kind (hoor ik nu :wink: ), dus ik wacht 't af.
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Opvoeding en huisregels

Berichtdoor ajl » 28 okt 2014 12:53

Duschka schreef:
Ging de - + - = + regel niet op? :P



Was het maar 2 keer min, volgens mij is het twee keer plus geworden. Ik ( en met mij ook anderen) vind onze kinderen behoorlijk gebekt, assertiever dan andere kinderen van die leeftijd. Zijn ook erg expressief en outgoing. Niets aan te doen, aard van het beestje, maar het moet wel een beetje ingedamd worden. En daar hebben wij onze handen vol mee.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten

cron