De e-reader, ofwel het elektronische boek

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor Boekenlezer » 26 aug 2016 17:34

Ik heb net dit boek op mijn e-reader gezet: Early Church Fathers - Post Nicene Fathers II - Volume 5 - Gregory of Nyssa: Dogmatic Treatises, Etc.
Maar toen ik hem probeerde te openen, liep mijn e-reader vast! :shock:
Dat is nog nooit eerder gebeurd. Dan vraag je je wel even af: wat nu? Gelukkig was het gemakkelijk op te lossen: de e-reader resetten. Dat kun je onderaan doen met zoiets als een paperclip. Toen ik dat deed, ging de e-reader uit zijn vastloopstand, en resette hij zichzelf. Toen was hij weer normaal toegankelijk.
Blijkbaar een e-boek gekocht met een softwarefout erin!
Ik heb hem ook als pdf op mijn computer, ooit een gratis gedownload van internet. Maar om dat nou van een computerscherm te lezen, dat kan wel, maar het is wel wat minder. Het leek me nou juist leuk om zoiets bij me te kunnen hebben zodra ik mijn e-reader bij mij heb.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor heintje » 28 aug 2016 17:31

Boekenlezer, met mijn kobo gebeurt dat ook zo nu en dan. Dan loopt die op de 1 of andere manier vast. En resetten helpt dan gelukkig.
1X heb ik de e-reader moeten omruilen, omdat deze van binnen vochtig was geworden.

Tip: Neem je e-reader nooit mee naar een tropisch zwemparadijs...
En tip 2: Probeer pdf-bestanden om te zetten. Deze zijn doorgaans lastig te lezen op een kobo (als je een kobo hebt natuurlijk)
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor Boekenlezer » 24 dec 2016 17:40

Vandaag heb ik mijn e-reader precies een half jaar, bedenk ik vandaag. Tijd voor een terugblik.

In die tijd heb ik 11 boeken uitgelezen. Dat is toch aanmerkelijk meer dan wat ik op papier lees! Zo kan ik mij weer met enig recht Boekenlezer noemen.
Gisteren liep ik eens bij een boekenwinkel, en het eerste boek wat ik gelezen heb, zag ik daar als papieren boek. Best wel een redelijk groot ding. En ik dacht ook: die 11 boeken die ik gelezen heb, zouden toch redelijk wat ruimte innemen, als ik die allemaal als papieren versie zou hebben! Nu bespaar ik mij die ruimte.

Volgens mij is de e-reader vooral op lezen gericht. Het meest geschikt voor echte leesboeken. Voor naslagwerken kun je beter een gewone computer gebruiken (desktop, laptop, of wellicht ook een tablet). In ieder geval gaat dat op voor bijvoorbeeld woordenboeken. Dat lijkt me niks voor de e-reader.
En bijbelcommentaren? Voor mij zijn dat niet echt boeken die ik van voor tot achter doorlees. Ik gebruik ze meer om eens wat te raadplegen over een specifieke tekst. Dat kan natuurlijk wel met de e-reader, maar het is bepaald wat anders dan een leesboek wat je van voor naar achter doorneemt. De aanduidingen van het percentage van hoe ver je bent en hoeveel uren nog te gaan in het boek slaan dan natuurlijk nergens meer op. Dat heb ik met mijn bijbels op de e-reader ook.
Veel foto's in een e-boek heeft als nadeel dat het een wat groot bestand wordt. Ze hebben het wel eens over met gemak 3.000 boeken op de e-reader, maar dan moeten het duidelijk geen boeken met veel foto's zijn! Met tekstboeken kan het wel lukken.

Soms denk ik wel eens: 'ik zou dit boek wel eens als papieren boek willen zien.' Met een papieren boek heb je echt wat in handen. Maar als ik dan bedenk hoeveel ruimte dat wel eens in zou kunnen nemen, dan denk ik toch al snel: 'toch wel goed, het boek in elektronisch formaat'.

E-boek of papieren boek? Ik denk dat het beiden zijn eigen voor- en nadelen heeft. In een papieren boek blader je wat gemakkelijker, lijkt mij. In ieder geval vind ik de ruimtebesparing van de e-boeken wel erg prettig. Daardoor koop ik niet gauw meer een papieren boek. Ik heb namelijk een ruimte- en rommelprobleem.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor Marnix » 04 jan 2017 17:45

En ook met reizen is dat heel fijn. Op vakantie een koffer met boeken meenemen? Of 1 apparaatje? En als ik ergens naartoe ga met het OV stop ik de ereader zo in mijn binnenzak, terwijl ik dan liever niet met een boek aan het rondzeulen ben. En je hebt geen licht nodig om te kunnen lezen. Dat vind ik wel de grote voordelen van de ereader.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor Boekenlezer » 21 jun 2017 19:23

Afgelopen weekend heb ik mijn e-reader weer eens op de computer aangesloten, omdat ik nieuwe e-boeken erop wilde zetten. Dan komt Kobo gelijk met een software-update. De laatste keer was namelijk februari van dit jaar. De home-pagina ziet er nu heel anders uit. Had van mij niet gehoeven, maar Kobo vond dat blijkbaar nodig.
Het vervelendste vind ik nog, dat de batterij nu veel sneller leeg loopt. Het was altijd zo, dat wanneer de batterij opgeladen was, dat ik er dan een flinke tijd mee toe kon. Maar nu loopt hij toch wel erg hard leeg. Ik hem een dag later pak, is maar zo 20% van de batterijlading weggelopen! Dat is abnormaal. Volgens mij komt dat, doordat de schermverlichting op 7% blijft staan als hij in de slaapstand staat. Dat is zelfs zo, als ik die bewust op 0% zet!
Die vernieuwingsdrift van Kobo zorgt dus blijkbaar voor bugs! In dat geval heb ik zo'n update liever niet, maar er zal wel niet aan te ontkomen zijn. :(
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor Marnix » 21 jun 2017 22:27

wat je soms ziet is dat na een update bepaalde instellingen weer anders zijn of terug zijn gegaan naar de standaardinstellingen. Kan je in de instellingen deze dingen niet aanpassen zodat hij weer eerder gaat sluimeren, licht naar 0% gaat etc? En heb je de vliegtuigmodus aanstaan zodat hij niet constant naar wifi-netwerken gaat zoeken en zo?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor Mortlach » 22 jun 2017 11:10

Bluetooth is ook een energieverslinder.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor Marnix » 22 jun 2017 14:00

oh ja, die vergat ik, denk niet dat mijn Kindle dat heeft.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor Boekenlezer » 23 jun 2017 18:16

Marnix schreef:wat je soms ziet is dat na een update bepaalde instellingen weer anders zijn of terug zijn gegaan naar de standaardinstellingen. Kan je in de instellingen deze dingen niet aanpassen zodat hij weer eerder gaat sluimeren, licht naar 0% gaat etc? En heb je de vliegtuigmodus aanstaan zodat hij niet constant naar wifi-netwerken gaat zoeken en zo?

Goede vraag over die wifi! Wifi heb ik naar gekeken, maar staat uit.
De schermverlichting heb ik gisteravond op 1% gezet, maar dat lijkt weinig of geen invloed op het resultaat te hebben. (Stond eerder op 7 of 8%.)
Ik vind zo gauw niets bijzonders in de instellingen, waar ik wat aan zou kunnen doen. Ik denk dat het gewoon aan de schermverlichting ligt, die blijkbaar actief blijft in de slaapstand.

Onder de instellingen is er een afdeling: energie sparen en privacy. Ik zie 'slaapstand inschakelen na:' en 'automatisch uitschakelen na:'. Die eerste stond op 15 minuten, en die tweede stond niet actief. Ik heb die eerste nu op 5 minuten gezet, en die tweede op 10 minuten. Eens kijken of dat iets doet.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor Boekenlezer » 04 jul 2017 19:45

Ik ben overduidelijk niet de enige met een batterijprobleem. Ik heb eens met Google hierover gezocht, en kom dan genoeg tegen. Zoals dit:
https://forum.viva.nl/digi/batterij-kob ... ges/364323
https://kassa.vara.nl/nieuws/oproep-bat ... aders-kobo

Maar ik heb wel wat gevonden, waarmee ik de leegloop van de batterij bij niet-lezen kan tegengaan. Ik laat de e-reader nu niet meer overschakelen op slaapstand, maar ik laat hem uitschakelen als hij een tijd ongebruikt ligt. Zondag heb ik dat ingesteld, en ik heb hem vandaag weer aangezet, en de batterij is op 100% gebleven. Mooi!
Verder heb ik hem uit het hoesje gehaald, aangezien ik daar ook opmerkingen over tegenkwam. Maar dat zou eigenlijk raar zijn als dat het zou zijn. Ik denk dat het probleem is ontstaan bij de software-update, en dat je het kan tegengaan door hem echt uit te schakelen, en niet meer in slaapstand te laten gaan. Wel een beetje symptoombestrijding misschien, maar het werkt vooralsnog.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor Marnix » 15 jul 2017 11:17

Wel raar dat hij zo snel leegloopt als hij in slaapstand staat. Ik heb hem nu 3 weken dagelijks gebruikt, gemiddeld 1,5-2 uur per dag gelezen denk ik, en hij is nog bijna half vol. 4 weken Canada ging ook prima zonder dat ik hem op hoefde te laden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
egbert
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 05 mei 2003 22:42
Locatie: Vlaardingen

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor egbert » 20 jul 2017 23:26

Ik gebruik al jaren mijn smartphone als e-reader.
Begonnen op een Iphone 3 maar dat was wat klein maar goed te doen.
Tegenwoordig een Samsung Note met Moon+ reader app.
Dit bevalt prima!
Beheer doe ik met Calibre en mijn boeken zet ik in dropbox zodat ze eenvoudig vanaf de note te openen zijn.

Grootste voordeel van de E-reader vind ik dat ik niet meer wakker wordt met een brandend nacht-lampje... :)
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor Lalage » 21 jul 2017 18:14

Egbert, als je het veel gebruikt kan ik je wel adviseren om een echte e-reader aan te schaffen. Dat is veel fijner voor je ogen. Alleen als je het lampje uitdoet heb je wel weer dat probleem van het nachtlampje ;)

Gebruikersavatar
egbert
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 05 mei 2003 22:42
Locatie: Vlaardingen

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor egbert » 21 jul 2017 23:21

Ik zie het voordeel nog niet zo Lalage.
Zeker omdat ik een vrij grote smartphone heb.
met de readerapp kan ik door links over het scherm te vegen de helderheid aanpassen.
Ik lees met een lichtgrijze letter op een zwarte achtergrond, dat vind ik het prettigst.
Daarnaast ik heb hem altijd bij me en kan dus op elk moment als daar gelegenheid voor is even lezen.
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Rosarah

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor Rosarah » 22 jul 2017 10:05

Ik had niet verwacht dat ik het zou zeggen maar wat ben ik blij met mijn (Kobo) e-reader. Nu sinds een paar maanden in bezit en ik vind 'm zeer handig in gebruik. Ik verslind boeken en heb erg veel papieren boeken, maar met reizen etc. is het niet heel handig om een stapel boeken in je rugzak mee te nemen (vond ik). Daarom toch overstag en voor een grote reis een e-reader aangeschaft.
Ook lid geworden van een online bibliotheek en dat maakt dat ik nog meer lees terwijl ik normaliter altijd vergat boeken terug te brengen met boetes als gevolg.
Papieren boeken hebben nog steeds mijn voorkeur, maar dat is meer omdat ik er van hou om in een boekhandel te verblijven (zo'n beetje) en van al die kaften en papieren hou. Maar in praktische zin is m'n e-reader wel heel populair geworden en is ook man-lief blij dat hij niet wakker wordt van het licht in de slaapkamer als ik weer eens mijn boek uit MOET hebben :)


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten