De camera in de kerk

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor Marnix » 15 feb 2016 13:21

ereunao schreef:Marnix, Er staat geschreven: ‘geeft het heilige de honden niet’, zolang de kerkenraad er geen enkel zicht en controle op heeft bestaat het risico van profaan gebruik in ieder geval. En jij weet net zo goed als ik dat voor Hollywood niets heilig is. En het is een hellend vlak, van het een komt het ander. In steeds meer gemeente laat de kerkenraad zelfs de bediening van het H.A, filmen en op open internet uitzenden. En dat is niet minder dan een brutale heiligschennis waarmee de gemeente een oordeel over zich haalt. God laat zich niet bespotten! En nu mag jij voor mijn part het laatste woord hebben, dit is mijn laatste reactie op deze topic . ereunao


Mooi. Wel zwak om zo te eindigen. Ik heb gelijk (zonder argumenten) want je weet hoe Hollywood is dus zullen ze dit vast ook wel doen, ook zijn er totaal geen bewijzen dat dat ook daadwerkelijk is gebeurd. Om van de rest van je reactie maar te zwijgen, nog ff snel een oordeel uitspreken. Als je alleen maar je gelijk wil halen voor dingen die je totaal niet kan onderbouwen is het beter dat je het topic verder laat voor wat het is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor benefietdiner » 16 feb 2016 08:58

ereunao schreef:Marnix, Er staat geschreven: ‘geeft het heilige de honden niet’, zolang de kerkenraad er geen enkel zicht en controle op heeft bestaat het risico van profaan gebruik in ieder geval. En jij weet net zo goed als ik dat voor Hollywood niets heilig is. En het is een hellend vlak, van het een komt het ander. In steeds meer gemeente laat de kerkenraad zelfs de bediening van het H.A, filmen en op open internet uitzenden. En dat is niet minder dan een brutale heiligschennis waarmee de gemeente een oordeel over zich haalt. God laat zich niet bespotten! En nu mag jij voor mijn part het laatste woord hebben, dit is mijn laatste reactie op deze topic . ereunao

Dat vind ik wel erg eenzijdig: ‘geeft het heilige de honden niet’. Het is niet voorgekomen nog bewezen dat het profaan gebruikt werd. Wel dat het missionair ten goede komt. http://www.opkijken.nl/wiki/beamergebru ... en-kerktv/

Koning Salomo wist beter en zei: ‘Werp uw brood uit op het water, want gij zult het vinden na vele dagen’.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor JohannesHermanus » 16 feb 2016 17:01

Zolang de camera niet als substituut voor het werkelijk samenzijn gebruikt wordt, kunnen we het best in bepaalde gevallen als een zegen ervaren, ben ik van mening. Maar de Bijbel leert volgens mij duidelijk dat God middels persoonlijke omgang en gemeenschap met ons verblijft en dat wij idem dito met onze broeders en zusters behoren om te gaan. Hoe anders kunnen we een warme handruk, omhelzing of klop op de rug ter verwelkoming of bemoediging ervaren? En niet te vergeten de impact van de meest krachtige non verbale communicatie: direct oog contact? Ook gehoor en reuk zijn belangrijke middelen om elkaar mee te kunnen ervaren. Het merendeel komt te vervallen met audio/visuele media... Het is in dat opzicht maar een verarming hoor. Een actieve beleving van dit samenzijn lijkt mij van groot belang. We kunnen geen persoonlijke relatie met Jezus hebben en een LAT relatie met Zijn bruid...

Echter, indien de omstandigheden van dien aard zijn dat er aan deze oproep geen gehoor gegeven kan worden is het natuurlijk een uitkomst! Ik moet hierbij denken aan ziekte, afstand door een reis die gemaakt wordt, mensen die ergens op aarde verblijven waar het fysiek gewoon bijna onmogelijk is om ze te bereiken of omdat de bijeenkomst heimelijk gedaan moet worden omdat de vervolging groot is.

Daar waar kan moet er voor persoonlijke aanwezigheid worden gekozen en zal men zijn best moeten doen om dit te realiseren. Want in het volgende Bijbelvers:

En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die het goede verkondigen! (Rom.10:15)

Staat heel duidelijk: voeten en niet camera/internet.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor benefietdiner » 23 jan 2017 20:18

Dominee bid voor camera in de kerk.
Velen honderden luisteren/kijken mee.
Een gebedspunt, meisje stuurt dominee een email voor haar vader.
http://kerkdienstgemist.nl/assets/13857 ... IZW2BvhDIU

ereunao

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor ereunao » 26 sep 2017 14:23

Dominee bid voor camera in de kerk.
Velen honderden luisteren/kijken mee.
Een gebedspunt, meisje stuurt dominee een email voor haar vader.


De dominee bidt hier helemaal niet voor die camera, dat leg jij hem in de mond, hij bidt voor degenen die mee luisteren.
Want het geloof is uit het gehoor, de Heere werkt door Woord en Geest, de mimiek van de predikant voegt hier niets aan toe, heeft geen enkele meerwaarde
Maar men wringt zich in 1000 bochten om die poppenkast aannemelijk te maken. Het gebeurt zelfs wel dat de avondmaal dienst alleen in beeld wordt uitgezonden als de dominee voor iedere nodiging het brood breekt en de bekers vult dus de uitdeling niet. En wie bezwaar maakt tegen het op straat gooien van het sacrament krijgt ten antwoord dat dit niet tot de bediening behoort! ereunao
Laatst gewijzigd door ereunao op 26 sep 2017 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor Chaya » 26 sep 2017 14:49

benefietdiner schreef:Dominee bid voor camera in de kerk.

Tijdens het bidden is de voorkant van de kansel in beeld.
Wat is het nut om een link van een veel eerder gehouden kerkdienst - in januari - hier te plaatsen?
benefietdiner schreef:Velen honderden luisteren/kijken mee.

Hoeveel mensen zaten in die kerk, toen?
benefietdiner schreef:Een gebedspunt, meisje stuurt dominee een email voor haar vader.

Ja, dus?
Het is heel gebruikelijk tegenwoordig om de predikant per e mail te vragen om een vader in het gebed te gedenken, voor hem te bidden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor benefietdiner » 26 sep 2017 18:10

ereunao schreef:De dominee bidt hier helemaal niet voor die camera, dat leg jij hem in de mond, hij bidt voor degenen die mee luisteren.
Want het geloof is uit het gehoor, de Heere werkt door Woord en Geest, de mimiek van de predikant voegt hier niets aan toe, heeft geen enkele meerwaarde
Maar men wringt zich in 1000 bochten om die poppenkast aannemelijk te maken. Het gebeurt zelfs wel dat de avondmaal dienst alleen in beeld wordt uitgezonden als de dominee voor iedere nodiging het brood breekt en de bekers vult dus de uitdeling niet. En wie bezwaar maakt tegen het op straat gooien van het sacrament krijgt ten antwoord dat dit niet tot de bediening behoort! ereunao

Dan moet je het gebed toch nog maar eens terug luister want daar zegt de predikant toch echt mee luisterend en mee kijkend. Weliswaar noemt hij meer het luisteren dan kijken maar ik leg hem dus geen worden in de mond want kijken zonder camera gaat nu eenmaal niet. De predikant bid inderdaad niet expliciet voor de camera maar noemt wel het positieve effect.

Dat jij het niet positief vind dat zij zo. Dat negatieve verwoord je duidelijk want men wringt zich helemaal niet in 1000 bochten en is nog veel minder een poppenkast.

ereunao

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor ereunao » 27 sep 2017 03:06

Ik heb die dienst nog een intens beluisterd maar in dat gebed valt slechts een keer tersloops het woord meekijken. Verder heeft hij het aldoor over meeluisteren en internet diensten.
Dus helemaal geen reden voor zo’n bombastische kretologie als ‘dominee bidt voor camera in de kerk’. Maar ja, als het enthousiasme en de gulzige hunkering naar dit zinnelijke genot tot het kookpunt gestegen is kun je zoiets verwachten!
Bij ons in de gemeente is het al zo erg dat men zelfs het op straat gooien van het H.A. al goedpraat met: ‘dat gebeurt niet bij de bediening, maar voor de nodiging!’, Alsof dat enig verschil maakt! Het is trouwens een heel aanvechtbare stelling dat het breken van het brood en vullen van de bekers voor de nodiging niet tot de bediening behoort! Zeg eens vrijuit vrienden hoe jullie dat zien, behoort alleen het gebeuren na de nodiging tot de bediening?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor benefietdiner » 27 sep 2017 18:30

ereunao schreef:Bij ons in de gemeente is het al zo erg dat men zelfs het op straat gooien van het H.A. al goedpraat met: ‘dat gebeurt niet bij de bediening, maar voor de nodiging!’, Alsof dat enig verschil maakt! Het is trouwens een heel aanvechtbare stelling dat het breken van het brood en vullen van de bekers voor de nodiging niet tot de bediening behoort! Zeg eens vrijuit vrienden hoe jullie dat zien, behoort alleen het gebeuren na de nodiging tot de bediening?

Tja dat is onzin natuurlijk. Ik denk dat ze maar wat roepen om van die lastige ereunao af te komen. :D
Maar……. is even denken is ereunao zelf ook niet een schipper geweest. uhhh-smile
Voor schippers is kerk-tv een uitkomst
Helena Theunisse (30) vindt het „fijn” dat er kerken zijn waar je live mee kunt kijken via een
videoverbinding. Haar man Corné is schipper en het gezin –het echtpaar heeft drie jongens– verblijft
regelmatig op zondag in het buitenland. „Als we in Duitsland liggen, bekijken we altijd een kerkdienst via
internet, omdat de kinderen geen Duits verstaan.” Meestal luistert het gezin, lid van de hervormde
gemeente in Dordrecht, mee met de Noorderkerk in Amsterdam of met de Maranathakerk in Rotterdam.
„Het is jammer dat onze eigen gemeente nog geen diensten met beeld uitzendt, want onze kinderen
vinden een dienst met beeld fijner. Ik merk dat ze meer betrokken zijn.” Ook zelf merkt Helena dat ze
beter kan luisteren als ze de dominee en de gemeente ziet. „Tijdens de stille week keken we mee met
de diensten in de Noorderkerk. Er was veel aandacht voor de aanslagen in Brussel. Het is mooi als je
dat van een afstand kunt meebeleven.” Met filmen in de kerk heeft ze geen moeite. „Als kijker zie je
hetzelfde als de bezoeker van een kerkdienst. Je hebt dezelfde verantwoording hoe je met een preek
omgaat. Voor ons is kerktelevisie een uitkomst. Ik kan me voorstellen dat dat ook geldt voor mensen die
aan huis gebonden zijn.”

https://www.kerkfoon.nl/RD_2016-04-09.pdf
Ik zou zeggen leef eens mee met je oud collega’s. :-$

Jostijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 jul 2017 15:22

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor Jostijn » 27 sep 2017 18:58

Ik hoorde van een gemeente waar er minder kerkgangers waren sinds dat ze kerkdiensten gingen uitzenden met beeld.
Op zich is er niet echt iets mis met beelduitzendingen, maar wel als er zijn die daardoor (gemakkelijker/vaker) thuis blijven.

ereunao

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor ereunao » 27 sep 2017 20:02

Tja dat is onzin natuurlijk. Ik denk dat ze maar wat roepen om van die lastige ereunao af te komen. :D
Maar……. is even denken is ereunao zelf ook niet een schipper geweest. uhhh-smile
„Voor schippers is kerk-tv een uitkomst”
Helena Theunisse (30) vindt het „fijn” dat er kerken zijn waar je live mee kunt kijken via een
videoverbinding. Haar man Corné is schipper en het gezin –het echtpaar heeft drie jongens– verblijft
regelmatig op zondag in het buitenland. „Als we in Duitsland liggen, bekijken we altijd een kerkdienst via
internet, omdat de kinderen geen Duits verstaan.” Meestal luistert het gezin, lid van de hervormde
gemeente in Dordrecht, mee met de Noorderkerk in Amsterdam of met de Maranathakerk in Rotterdam.
„Het is jammer dat onze eigen gemeente nog geen diensten met beeld uitzendt, want onze kinderen
vinden een dienst met beeld fijner. Ik merk dat ze meer betrokken zijn.” Ook zelf merkt Helena dat ze
beter kan luisteren als ze de dominee en de gemeente ziet. „Tijdens de stille week keken we mee met
de diensten in de Noorderkerk. Er was veel aandacht voor de aanslagen in Brussel. Het is mooi als je
dat van een afstand kunt meebeleven.” Met filmen in de kerk heeft ze geen moeite. „Als kijker zie je
hetzelfde als de bezoeker van een kerkdienst. Je hebt dezelfde verantwoording hoe je met een preek
omgaat. Voor ons is kerktelevisie een uitkomst. Ik kan me voorstellen dat dat ook geldt voor mensen die
aan huis gebonden zijn.


Ik zie niet in wat de mimiek van de predikant voor meerwaarde geeft aan een audio uitzending. Maar dat daargelaten, het blijkt een hellend vlak te zijn, van het een komt het ander. Want er zijn al steeds meer gemeenten die het ook gebruiken om de sacrament van het H.A., het onderpand Zijner liefde die de Heere aan Zijn gemeente als een trouwring geschonken heeft voor het oog van de hele wereld als parels voor de zwijnen op straat te gooien! Ik kan er niets aan doen, maar in mijn beleving is dat een brutale heiligschennis. En waar dit op uitloopt kun je zien aan de EO die ieder jaar van het kruisevangelie een vrolijk amusement maakt waar 1000 en op afkomen, maar nooit een mens door bekeerd zal worden! gr: ereunao

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor benefietdiner » 28 sep 2017 08:38

ereunao schreef:Ik zie niet in wat de mimiek van de predikant voor meerwaarde geeft aan een audio uitzending. Maar dat daargelaten, het blijkt een hellend vlak te zijn, van het een komt het ander. Want er zijn al steeds meer gemeenten die het ook gebruiken om de sacrament van het H.A., het onderpand Zijner liefde die de Heere aan Zijn gemeente als een trouwring geschonken heeft voor het oog van de hele wereld als parels voor de zwijnen op straat te gooien! Ik kan er niets aan doen, maar in mijn beleving is dat een brutale heiligschennis. En waar dit op uitloopt kun je zien aan de EO die ieder jaar van het kruisevangelie een vrolijk amusement maakt waar 1000 en op afkomen, maar nooit een mens door bekeerd zal worden! gr: ereunao

Dat ik het niet met je eens ben is niet erg maar nu ik over jou beeldspraak na zit te denken over het gebruikt van een trouwring die God aan zijn gemeente geeft door middel van het heilig avondmaal wel……… wie wil er nu trouwen in het geheim en achter gesloten deuren? Dat wil je juist laten zien aan je vrienden en de wereld om je heen, zie hier mijn trouwring, kijk er naar en bewonder hem. Dit is het onderpand van mijn liefste. Dat heeft natuurlijk niets te maken met parels voor de zwijnen op straat gooien of heiligschennis het ie juist het tegenovergestelde.

De mensen die de met 'The Passion' mee lopen achter het kruis aan geven jou een voorbeeld om kruisdrager te zijn. Die mensen hebben begrepen wat 'bekeren' betekend, nu ereunao nog.

ereunao

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor ereunao » 28 sep 2017 10:45

benefiet:
Dat ik het niet met je eens ben is niet erg maar nu ik over jou beeldspraak na zit te denken over het gebruikt van een trouwring die God aan zijn gemeente geeft door middel van het heilig avondmaal wel……… wie wil er nu trouwen in het geheim en achter gesloten deuren? Dat wil je juist laten zien aan je vrienden en de wereld om je heen, zie hier mijn trouwring, kijk er naar en bewonder hem. Dit is het onderpand van mijn liefste. Dat heeft natuurlijk niets te maken met parels voor de zwijnen op straat gooien of heiligschennis het ie juist het tegenovergestelde.
De mensen die de met 'The Passion' mee lopen achter het kruis aan geven jou een voorbeeld om kruisdrager te zijn. Die mensen hebben begrepen wat 'bekeren' betekend, nu ereunao nog.


Zo,n bekering door de duivel begeer ikniet, daar ga je mee verloren. En hiermee sluit ik de discussie met jou over dit onderwerp af. Zodra je met zinnige vragen komt lees ik dat wel. Ik stel het echter wel op prijs te verklaren dat ik hier niets gezegd heb wat ik niet tegen de betreffende predikant gezegd heb of zou durven zeggen, groeten ereunan

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor benefietdiner » 28 sep 2017 12:34

ereunao schreef:benefiet:
Zo,n bekering door de duivel begeer ikniet, daar ga je mee verloren. En hiermee sluit ik de discussie met jou over dit onderwerp af. Zodra je met zinnige vragen komt lees ik dat wel. Ik stel het echter wel op prijs te verklaren dat ik hier niets gezegd heb wat ik niet tegen de betreffende predikant gezegd heb of zou durven zeggen, groeten ereunan

Zinnige vragen over de camera in de kerk bestaan er bij voorbaat niet voor ereunao dus gaat ik ze ook niet aan ereunao stellen. Ik heb naar een voorbeeld gewezen over de positieve kant van de ervaring van de schippers maar daar ga je totaal niet op in, Jij heb maar één negatieve blik en daarmee basta uit.
De positieven kan die jou wijkpredikant hier zegt: https://www.rd.nl/kerk-religie/ja-of-ne ... v-1.538832 daar wals je als een olifant in een porseleinenkast overheen. Ik kan alleen maar zeggen tegen jou kom eens uit je cocon en bekijk eens een ander zijde van je mede broeders en zusters maar........ helaas…………… ](*,)

ereunao

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor ereunao » 28 sep 2017 13:50

Zinnige vragen over de camera in de kerk bestaan er bij voorbaat niet voor ereunao dus gaat ik ze ook niet aan ereunao stellen. Ik heb naar een voorbeeld gewezen over de positieve kant van de ervaring van de schippers maar daar ga je totaal niet op in, Jij heb maar één negatieve blik en daarmee basta uit.
De positieven kan die jou wijkpredikant hier zegt: https://www.rd.nl/kerk-religie/ja-of-ne ... v-1.538832 daar wals je als een olifant in een porseleinenkast overheen. Ik kan alleen maar zeggen tegen jou kom eens uit je cocon en bekijk eens een ander zijde van je mede broeders en zusters maar........ helaas…………… ](*,)


Als er nog zijn die deze woorden over wensen te nemen dan zal ik daar eenmalig op ingaan; anders niet, want hier heeft niemand wat aan behalve benefiet.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten