De camera in de kerk

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor StillAwake » 28 sep 2017 14:07

ereunao schreef:Als er nog zijn die deze woorden over wensen te nemen dan zal ik daar eenmalig op ingaan; anders niet, want hier heeft niemand wat aan behalve benefiet.

Toch heeft hij wel een punt. Jij verkettert de camera in de kerk zo fel, dat je geen enkele vraag daarover zinnig acht.
Ik heb je hele betoog gelezen, en je hebt me nog steeds niet duidelijk kunnen maken wat er concrete tegen uitzending van een kerkdienst via beeld in te brengen is.
Je afwijzing van een uitzending van het avondmaal op beeld kan ik al helemaal niet volgen.
Verder noem je her en der het misbruik wat er in Hollywood gemaakt zou worden van een uitzending van een kerkdienst.
Als ze dat al zouden willen doen spelen ze het wel na, dan hebben ze namelijk ook nog de keus in welke camera ze waar neerzetten.

Het naspelen van het avondmaal in een film ben ik voorlopig alleen in "Dorsvloer vol Confetti" tegengekomen.
En om eerlijk te zijn zag ik daar ook het probleem niet van in.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ereunao

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor ereunao » 28 sep 2017 18:33

Stil Awake:
Toch heeft hij wel een punt. Jij verkettert de camera in de kerk zo fel, dat je geen enkele vraag daarover zinnig acht.
Ik heb je hele betoog gelezen, en je hebt me nog steeds niet duidelijk kunnen maken wat er concrete tegen uitzending van een kerkdienst via beeld in te brengen is.
Je afwijzing van een uitzending van het avondmaal op beeld kan ik al helemaal niet volgen.
Verder noem je her en der het misbruik wat er in Hollywood gemaakt zou worden van een uitzending van een kerkdienst.
Als ze dat al zouden willen doen spelen ze het wel na, dan hebben ze namelijk ook nog de keus in welke camera ze waar neerzetten.
Het naspelen van het avondmaal in een film ben ik voorlopig alleen in "Dorsvloer vol Confetti" tegengekomen.
En om eerlijk te zijn zag ik daar ook het probleem niet van in.


Ik bezweer u, gij, dochteren van Jeruzalem! die bij de reeen, of bij de hinden des velds zijt, dat gij die liefde niet opwekt, noch wakker maakt, totdat het dezelve luste! Hooglied 2:7

Ja, als er bij de massa van het kerkvolk geen enkel besef meer leeft van de innige en tere gemeenschap met Christus en elkander die bij het H.A. behoort dan wordt ook niet begrepen waarom een kind Gods zoveel bezwaar heeft om dit als een schouwspel voor het grote publiek te vertonen. Maar een ding wil ik van u leren: ‘Heeft Jezus het H.A. ingesteld op de straten van Jeruzalem of in de besloten kring van Zijn discipelen? En heeft Hij Zich na Zijn opstanding ooit geopenbaard aan de wereld? En welke bruidegom laat een camera in zijn slaapkamer ophangen als hij gemeenschap met zijn bruid heeft? Ik wil hier niet verder over uitweiden en benefiet nieuwe stof geven om mij op de ziel te trappen en het leven in deze gemeenschap met Christus te bespotten en belachelijk te maken

En ik zou op zich niet zoveel bezwaar maken tegen het uitzenden van de gewone erediensten als de ervaring mij niet geleerd had dat dit een hellend vlak is en van kwaad tot erger gaat. Hoe kun je met een goed geweten bidden; ‘leid ons niet in verzoeking als je zelf met die camera op te hangen het paard van Troje binnengehaald hebt? Bij ons was ook binnen de kortste keren het enthousiasme voor dit zinnelijke genot en sensatie zo tot het kookpunt gestegen dat de kerkenraad besloot ook de avondmaal diensten uit te gaan zenden maar dat de camera tijdens het gebed en de bediening niet op de tafel, maar op de kansel gericht zou staan. Maar ook daar hield men zich niet aan, het is herhaaldelijk gebeurd dat de dominee achter de tafel in beeld gezet werd terwijl hij bezig was het brood te breken en de bekers te vullen. En dat werd dan weer goedgepraat met de bewering dat wat voor de nodiging gebeurt niet tot de bediening behoort! Is het dan een wonder dat ik grote bezwaren heb tegen die camera in de kerk? Tegenwoordig en zolang ik nog leef gebeurt dat niet meer, maar daar heb ik een hoge prijs voor moeten betalen en ik ben er van overtuigd dat alleen die belofte en niet de vreze Gods de kerkenraad hiervan terughoudt. Ik twijfel er absuluut niet aan dat ik straks op mijn graf nog een trap na krijg en dan de remmen weer losgaan; ‘Leve de godsdienst en Christus aan het kruis!
Maar ik stem graag toe dat er ook altijd wel een positieve kant aan zit zoals voor die schippersfamilie. God kan zelfs uit het grootste kwaad nog wel iets goeds geboren laten worden. Maar dat is dan ondanks en niet dankzij. Wij moeten geen kwaad doen opdat het goede daaruit voortkome. Gr: ereunao

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor pindas83 » 28 sep 2017 18:59

Vind het apart dat een kerkenraad de oren laat hangen naar (waarschijnlijk?) een enkeling die ergens moeite mee heeft en ook nog 'handje klap' een dealtje sluit met diegene. Vreemd verhaal is het.

ereunao

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor ereunao » 28 sep 2017 20:02

Vind het apart dat een kerkenraad de oren laat hangen naar (waarschijnlijk?) een enkeling die ergens moeite mee heeft en ook nog 'handje klap' een dealtje sluit met diegene. Vreemd verhaal is het.


Ja , maar het is wel gebeurd. En of het om een enkeling of om velen gaat weet ik niet, er is nooit over gestemd, wij zijn destijds gewoon voor een voldongen feit geplaatst. En toen had bijna niemand behoefte er nog over na te kaarten , men heeft er zich gewoon bij neergelegd. Maar als er na bijna 20 eeuwen waarin de Heere alleen door het Woord en het getuigen is van de H.Geest zijn gemeente vergaderd en bewaard heeft een wissel om gezet wordt dan heeft de gemeente toch het recht zich daar eerst over uit te spreken? En ik zou dan zeker een ernstig en bezinnend woord gesproken hebben en er op gewezen hebben dat hier de stemmen niet geteld maar gewogen moeten worden en ieder zich voor Gods aangezicht rekenschap moest geven waarom hij voor of tegen stemde. En wie weet of dat niet zoveel beslag op de vergadering gelegd zou hebben dat die stemming heel anders uit zou vallen dan verwacht. Ik denk dan ook dat de kerkenraad daarom dat risico niet heeft willen nemen. En ons geval staat niet op zichzelf, het breidt zich uit als een olievlek. Er zijn inmiddels honderden gemeenten waar de beelden van de avondmaalvieringen worden uitgezonden zoals zich straks heel de wereld zich zal verwonderen achter het beest
En wat die deal aangaat, het was alleszins redelijk dat toen ik verklaarde ermee te kunnen leven als er een uitzondering voor de avondmaaldiensten gemaakt werd mij daarin tegemoet te komen

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor hans0166 » 28 sep 2017 21:21

ereunao schreef: het breidt zich uit als een olievlek. Er zijn inmiddels honderden gemeenten waar de beelden van de avondmaalvieringen worden uitgezonden zoals zich straks heel de wereld zich zal verwonderen achter het beest


je draaft niet een beetje door, maar gallopeerd gewoon naar iets wat er niet is.. je poneert je stellingen hier overal als "zo is het" maar zo is het eventjes niet.
Jezus bracht niet iets nieuws, maar wel nieuwe wegen, zou Hij nu ook doen.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor elburger » 30 sep 2017 11:46

rotterdam schreef

De gesloten deuren tijdens de dienst is een typische protestante west Europese gewoonte.


In mijn oude gemeente is het helaas niet mogelijk om tijdens kerkdiensten, rouw of trouw, de deuren open te houden.
Als assistent koster heb ik dikwijls mensen die onder de toren kwamen en de kerk in wilden moetn verzoeken de kerk te verlaten omdat er een dienst bezig is.
Uiteraard heb ik eerst gevraagd of zij de dienst wilden bijwonen en dat men van harte welkom is dat te doen.
Maar nee, men wil foto's nemen ja zelfs de toren in om achter het orgel te kijken.
Dat gaat natuurlijk niet.

Wat betreft camera in een kerk wil ik graag het volgende zeggen.
Afgelopen voorjaar hadden wij een dienst, zangdienst, met halverwege een korte "preek".
Tijdens deze zangdienst was het bespelen van het orgel via een beamer te zien.
De dominee zei het volgende.
"Wij gaan met de moderne tijd mee, u kunt de organist zien spelen tijdens de zang en samenzang.
Leidt dit niet af?"

Ik ben het er helemaal mee eens.
Velen zaten naar het beeld te kijken en zongen niet mee.
Ik ben er dus geen voorstander van
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor Chaya » 30 sep 2017 13:49

StillAwake schreef:Het naspelen van het avondmaal in een film ben ik voorlopig alleen in "Dorsvloer vol Confetti" tegengekomen.
En om eerlijk te zijn zag ik daar ook het probleem niet van in.

De kerkscenes klopten sowieso niet. Het leek niet eens op een dienst in een Zeeuwsche kerk van de rechterflank.
En het probleem ligt daarin, dat een acteur een dominee speelt, die God's Naam aanroept, hij doet alsof. En dat moet dan tig keer over.
En dat is best kwalijk.
elburger schreef:In mijn oude gemeente is het helaas niet mogelijk om tijdens kerkdiensten, rouw of trouw, de deuren open te houden.

Dat is bijna nergens meer mogelijk, helaas. Er werden bij ons jassen gepikt, dingen uit jaszak gehaald, tijdens de kerkdienst werd de orde weleens verstoord door een leukerd die teveel gedronken had.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor Marnix » 01 okt 2017 07:20

elburger schreef:rotterdam schreef



In mijn oude gemeente is het helaas niet mogelijk om tijdens kerkdiensten, rouw of trouw, de deuren open te houden.
Als assistent koster heb ik dikwijls mensen die onder de toren kwamen en de kerk in wilden moetn verzoeken de kerk te verlaten omdat er een dienst bezig is.
Uiteraard heb ik eerst gevraagd of zij de dienst wilden bijwonen en dat men van harte welkom is dat te doen.
Maar nee, men wil foto's nemen ja zelfs de toren in om achter het orgel te kijken.
Dat gaat natuurlijk niet.

Wat betreft camera in een kerk wil ik graag het volgende zeggen.
Afgelopen voorjaar hadden wij een dienst, zangdienst, met halverwege een korte "preek".
Tijdens deze zangdienst was het bespelen van het orgel via een beamer te zien.
De dominee zei het volgende.
"Wij gaan met de moderne tijd mee, u kunt de organist zien spelen tijdens de zang en samenzang.
Leidt dit niet af?"

Ik ben het er helemaal mee eens.
Velen zaten naar het beeld te kijken en zongen niet mee.
Ik ben er dus geen voorstander van


Dat slaat ook nergens op. Volgens mij waren ze even vergeten dat het orgel slechs ter begeleiding is. Waarom zou je anders de organist beameren? Vroeger waren orgels doorgaans zo gebouwd dat je de organist juist niet zag zitten...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor benefietdiner » 01 okt 2017 13:08

ereunao schreef:Maar een ding wil ik van u leren: ‘Heeft Jezus het H.A. ingesteld op de straten van Jeruzalem of in de besloten kring van Zijn discipelen? En heeft Hij Zich na Zijn opstanding ooit geopenbaard aan de wereld? En welke bruidegom laat een camera in zijn slaapkamer ophangen als hij gemeenschap met zijn bruid heeft? Ik wil hier niet verder over uitweiden en benefiet nieuwe stof geven om mij op de ziel te trappen en het leven in deze gemeenschap met Christus te bespotten en belachelijk te maken

Ik wil op je cynisch vragen die je stelt ingaan en ik hoop inderdaad dat je er wat van leert. Eerst wil ik vragen waarom je mijn naam verbasterd. Ik heb mij hier ‘Benefietdiner’ genoemd en jij schrijft voorduren alleen het voorste deel ‘benefiet’ en laat het ‘diner’ weg. Diner betekend namelijk ook 'avondmaal' en benefiet kun je vertalen met ‘goed doel’ oftewel goed avondmaal, nu dat is dus les één. :D

De drie vragen te stellen is antwoorden geven. Toch roepen jouw cynisch vraag/antwoord drama meer vragen op als dat ze antwoorden geven want….. is het de bedoeling van Jezus geweest dat het Avondmaal altijd in besloten kring gevierd zou moeten worden?

Nee natuurlijk niet! Waarom niet?

Wij weten van wegen het voornemend verraad van Judas, om Jezus te verraden, het paasmaal in besloten kring gedaan werd. Ook weten wij dat het Avondmaal een afspiegeling is van het Joodse paasmaal en daarom had het Laatste paasmaal /avondmaal een dubbel karakter: het was het joodse paasmaal en tegelijkertijd het eerste christelijke avondmaal wat eigenlijk dankzeggen betekend.

Aan wie heeft Jezus zich vertoond na zijn opstanding? Was dat alleen aan Maria Magdalena en zijn discipelen?

Nee gelukkig niet!

Ja, het was de eerste keer aan Maria Magdalena en daarna tot driemaal toe aan zijn discipelen en daarna aan een ongelofelijke hoeveelheid mens. De apostel Johannes beschrijft hoe de opgestane Heer aan hem verscheen toen hij als banneling op het eiland Patmos was (Opb 1:9).

Heeft Jezus zich (niet) aan de wereld vertoond?

het is absoluut niet waar dat Jezus niet (meer) aan de wereld is verschenen na Zijn opstanding. Zondag 18 geeft daar een helder en tegelijk zeer bemoedigend antwoord: Jezus is naar Zijn menselijke natuur (met Zijn lichaam) ‘niet meer op aarde, maar naar Zijn Godheid, majesteit, genade en geest wijkt Hij nimmermeer van ons.’ Hij heeft zich zelfs vertoond aan een grote vijand Paulus!

De laatste vraag over de camera in de slaapkamer.

Dit is eigenlijk een belachelijk vraag zoals je zelf al vermeld en heeft niets met de openbaarheid van het avondmaal te maken. Je vloeit hierin door zoals Hebreeën 2:1 staat vermeld.

Mijn vraag is: vieren wij het avondmaal in de kerk op een juiste wijzen en is het een sacrament?

Om met het laatste als antwoord te beginnen vind ik het ‘Laatste Avondmaal’ geen sacrament (roomse foutieve instelling) omdat in het vieren van het Avondmaal God tot de mensen komt en de mens tot God. Deze wisselwerking is niet los verkrijgbaar zoals het sacrament wel wil beweren.

Zoals ik al zei is het Laatste Avondmaal een afspiegeling van het Joodse Pascha waarin zij dachten aan de uittocht en bevrijding uit Egypte. De Joden / Israëlieten deden Pascha vieren en herdenken in huiselijke sfeer en niet in de tempel of synagoge. Die viering duurde wel zes of zeven dagen Exodus 12:15-20. Daarnaast is in het feest het samenzijn met de familie erg belangrijk. Volgens een Joods voorschrift nodigt men daarbij anderen uit, die geen familieleden hadden, lees deze link maar eens na: http://joodsactueel.be/2012/04/05/pesac ... paasfeest/

Kortom wat een sobere toestand is ons avondmaal geworden en zoals jij het Avondmaal wil vieren vergeestelijken, doorvloeien en opleggend aan je mede genode is ongepast. Ik zeg niet dat je geen beleving mag hebben zoals je gezegd heb maar dat is individueel en niet in gemeenschap en als de camera daar niet op mag staan schaam je je eigenlijk voor je zelf de kerk en andere.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor elburger » 01 okt 2017 13:15

Marnix schreef:

Dat slaat ook nergens op. Volgens mij waren ze even vergeten dat het orgel slechs ter begeleiding is. Waarom zou je anders de organist beameren? Vroeger waren orgels doorgaans zo gebouwd dat je de organist juist niet zag zitten...


Nee, het was zeker geen fout, het was de bedoeling dat men kon zien hoe de organist speelde en misschien ook wel om te laten zien hoe het klavier eruit ziet.
Kijk maar eens op google Grote kerk Elburg dan zie je het orgel
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor Jesaja40 » 01 okt 2017 18:14

Als een predikant niet beeldend kan spreken, wat voegt dan de waarde van een camera nog toe? Preken is iets anders als plaatjes kijken en een beetje voyeur zijn in iets wat teer is.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor benefietdiner » 01 okt 2017 19:51

Jesaja40 schreef:
Als een predikant niet beeldend kan spreken, wat voegt dan de waarde van een camera nog toe? Preken is iets anders als plaatjes kijken en een beetje voyeur zijn in iets wat teer is.

Je begrijpt niet waar het over gaat, je verwart de camera met een beamer.

Wij hebben het hier over een videocamera die de beelden met geluid van de kerkdienst opneemt en uitzend naar de huiskamer middels het internet. Er worden dus geen beelden in de kerk getoond.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor hans0166 » 02 okt 2017 08:28

Marnix schreef:Dat slaat ook nergens op. Volgens mij waren ze even vergeten dat het orgel slechs ter begeleiding is. Waarom zou je anders de organist beameren? Vroeger waren orgels doorgaans zo gebouwd dat je de organist juist niet zag zitten...



het slaat wel ergens op, maar je vat het op als een gewone kerkdienst, dit was echter een ZANG bijeenkomst met een overdenking als onderbreking.

De gordijntjes rond een orgel waren alleen een uitting van de truttigheid die destijds de kerk insloop, met groene franjes aan lessenaars en preekstoelen.....

Dat orgels de organist aan het oog onttrokken komt door de wijze van bouwen met een rugpositief, dat was gewoon technisch de gemakkelijkste oplossing. Bij sommige orgels kun je dat nog zien. Een rugwerk was origineel een apart orgel, enkele exemplaren hebben de registers nog aan de rugzijde van de organist zitten. Er zijn vele instrumenten met neven/boven werken waar de organist gewoon zichtbaar is en met de rug naar de kerk zit.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor Marnix » 03 okt 2017 12:31

hans0166 schreef:het slaat wel ergens op, maar je vat het op als een gewone kerkdienst, dit was echter een ZANG bijeenkomst met een overdenking als onderbreking.

De gordijntjes rond een orgel waren alleen een uitting van de truttigheid die destijds de kerk insloop, met groene franjes aan lessenaars en preekstoelen.....

Dat orgels de organist aan het oog onttrokken komt door de wijze van bouwen met een rugpositief, dat was gewoon technisch de gemakkelijkste oplossing. Bij sommige orgels kun je dat nog zien. Een rugwerk was origineel een apart orgel, enkele exemplaren hebben de registers nog aan de rugzijde van de organist zitten. Er zijn vele instrumenten met neven/boven werken waar de organist gewoon zichtbaar is en met de rug naar de kerk zit.


Ik vind dat wel een goede zaak. Als je constant de organist ziet spelen leidt dat alleen maar af. Muziek moet ondersteunend zijn. Dus waarom zou je dan de organist op een beamerscherm gaan weergeven. Dat heeft voor de zang toch geen toegevoegde waarde?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”



Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten