De camera in de kerk

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ereunao

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor ereunao » 09 feb 2016 16:58

Dat zijn allemaal suggesties van jou, benefietdiner. En met het plaatsen van die vraag is niets mis. Ik heb er nooit een geheim van gemaakt en dominee en heel de gemeente weet dat ik hier grote bezwaren tegen heb. Waarom zou ik dan die dan hier niet mogen uiten?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor Marnix » 09 feb 2016 17:01

Het gaat toch niet alleen om jou en jouw bezwaar?
Iedereen heeft de mond tegenwoordig vol over privacy wetgeving. Daar vind ik dit ook wel onder passen.
Iedere kerkbezoeker dient toestemming te geven, hoeft niet letterlijk, maar wel door het vooraf informeren hierover.
Dan kun je een keuze maken.


Ik vind privacy soms wat overgewaardeerd. Prima dat men de kerk informeert trouwens, maar ik vind dat mensen er niet te moeilijk over zouden moeten doen. Men ziet je zitten, af en toe staan, zingen misschien. Nou en? We leven in een wereld waar overal camera's hangen, ga je naar een evenement, dan wordt dat gefilmd en uitgezonden. Nog nooit heeft iemand me daar toestemming voor gevraagd. En voor de kerk vind ik helemaal gelden: Die is openbaar toegankelijk (misschien ontstaat dit soort angst wel omdat er in de praktijk helemaal geen mensen van buitenaf in de kerk komen) en we hebben er niets te verbergen, dus "ik wil wel naar de kerk maar anderen mogen niet weten / zien dat ik daar zit" lijkt me een vreemde redenering. Jezus heeft christenen de opdracht om zichtbaar aanwezig te zijn en jezelf (inclusief je privacy) niet belangrijk te vinden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor StillAwake » 09 feb 2016 17:10

ereunao schreef:Dat zijn allemaal suggesties van jou, benefietdiner. En met het plaatsen van die vraag is niets mis. Ik heb er nooit een geheim van gemaakt en dominee en heel de gemeente weet dat ik hier grote bezwaren tegen heb. Waarom zou ik dan die dan hier niet mogen uiten?

Natuurlijk mag jij op deze wijze een vraag stellen.
Dat het achterbaks over kan komen is niet jouw probleem.
Maar waarom zo'n heisa maken?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor benefietdiner » 09 feb 2016 17:37

ereunao schreef:Dat zijn allemaal suggesties van jou, benefietdiner. En met het plaatsen van die vraag is niets mis. Ik heb er nooit een geheim van gemaakt en dominee en heel de gemeente weet dat ik hier grote bezwaren tegen heb. Waarom zou ik dan die dan hier niet mogen uiten?

Daar is ook niets mis mee.
Je hebt met de vraag wel een antwoord weten los te weken (buiten jou weten om) aan Ds. N. den Ouden. Hij zegt er zelf al bij het een lastige vraag te vinden en hij is er geen voorstander van maar waarom niet? ‘Ik voel er niets voor om te dopen en zelfs avondmaal te houden voor het oog van Jan en alleman’ aldus den Ouden, en hij vergelijkt er een huiskamer bij wat eigenlijk ook weer niet opgaat.
Ik ben het eens met Marnix.
Weet je nog van Simeon voor aller oog: Nu laat Gij, Heer, uw dienstknecht gaan in vrede naar uw woord; want mijne ogen hebben uw heil gezien, hetwelk Gij bereid hebt voor het oog aller volken: licht tot openbaring voor de heidenen en heerlijkheid voor uw volk Israël.
Daar moeten we naar toe terug ereunao en met een camera al heel goed mogelijk.
Proficiat Ds. M.M. van Campen en gemeente.

ereunao

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor ereunao » 09 feb 2016 19:29

door StillAwake » 09 Feb 2016 16:15
Yoshi schreef:
Kan je alsjeblieft de quote functie gaan gebruiken? Alvast bedankt.
twee zielen, een gedachte...

ereunao: Ik heb dat zo gedaan omdat ik dan niet telkens hen en weer hoef te switchen en de hele posting in een blok kan plaatsen. En ik zie niet in waarom dat zo moeilijk te lezen is, want ik zet de nicknames er toch met : voor?

ereunao

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor ereunao » 09 feb 2016 19:46

benefietdiner: Weet je nog van Simeon voor aller oog: Nu laat Gij, Heer, uw dienstknecht gaan in vrede naar uw woord; want mijne ogen hebben uw heil gezien, hetwelk Gij bereid hebt voor het oog aller volken: licht tot openbaring voor de heidenen en heerlijkheid voor uw volk Israël.
Daar moeten we naar toe terug ereunao en met een camera al heel goed mogelijk.
Proficiat Ds. M.M. van Campen en gemeente.

ereunao: Jawel,maar het gaat hier wel over een zien met de ogen van het geloof in Gods Woord en beloften! En daar heb je nu juist geen pc scherm voor nodig. Zie ook 2 Kor.4:18. En je zult in ieder geval toe moeten stemmen dat ik het bewijs geleverd heb nadat jij mij op dit forum voor leugenaar hebt uitgemaakt! Want wie zegt: 'daar geloof ik niets van kan net zo goed zeggen: 'je liegt het!

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor Cathy » 09 feb 2016 20:16

Ereunao schreef:Omdat het geloof uit het gehoor is Rom.10:17 en de Kerk leeft uit het geloof aan Gods beloften en niet bij het zichtbare, behalve dan de sacramenten.

Jammer voor de doven onder ons.

Bij ons hangt er ook al een jaar een camera in de kerken. Ik heb niets gehoord van protesten terwijl we toch een best grote, diverse gemeente zijn.
Vrienden van ons konden vorig jaar in Turkije de doopdienst volgen van onze kleindochter. Geweldig die techniek.
Voornamelijk de ds. en de organist komen in beeld en onder het bidden gaat de camera naar een kunstwerk.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

ereunao

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor ereunao » 09 feb 2016 20:50

Cathy: Jammer voor de doven onder ons.
Bij ons hangt er ook al een jaar een camera in de kerken. Ik heb niets gehoord van protesten terwijl we toch een best grote, diverse gemeente zijn.
Vrienden van ons konden vorig jaar in Turkije de doopdienst volgen van onze kleindochter. Geweldig die techniek.
Voornamelijk de ds. en de organist komen in beeld en onder het bidden gaat de camera naar een kunstwerk.

ereunao: Daar kun je met een gebarentolk in voorzien.
En dat je niets van protesten hoort is geen wonder, het gros van het kerkvolk dat de eeuwen door geen geestelijk leven en daardoor ook geen onderscheidingsvermogen kent vind dit natuurlijk prachtig. Het geeft ze een kick waar ze een goed gevoel aan overhouden dat echter niets met bijbels geloof te maken heeft

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor benefietdiner » 09 feb 2016 21:01

ereunao schreef: ereunao: Jawel,maar het gaat hier wel over een zien met de ogen van het geloof in Gods Woord en beloften! En daar heb je nu juist geen pc scherm voor nodig. Zie ook 2 Kor.4:18.
Zeker waar, hét belangrijkst maar vergeet hierbij niet dat het met het natuurlijk oog gezien kon worden. Simeon stond daar echt met Jezus in zijn armen, voor aller oog in die open zuilengalerij. Dat kunnen wij nu niet meer zien alleen door geloof en niet door aanschouwen. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat we met onze ogen dicht moeten gaan lopen of geen middelen mogen gebruiken.
Wat denk je van dopen wat Johannes de Doper deed in de Jordaan! Ieder kon het zien en daarom kan een pc scherm of camera een middel zijn.
ereunao schreef: En je zult in ieder geval toe moeten stemmen dat ik het bewijs geleverd heb nadat jij mij op dit forum voor leugenaar hebt uitgemaakt! Want wie zegt: 'daar geloof ik niets van kan net zo goed zeggen: 'je liegt het!
Ik heb gezegd dat ik er niets van geloofde dat Ds. van Campen je aangesproken zou hebben op de privacy van een foto van hem, temeer nog omdat hij hoegenaamd iedere zondag ook voor de camera preekt.
ereunao schreef:nb:En ik vind het ook een schending van de privacy als in het kader van deze discussie een duidelijk herkenbare foto van een predikant geplaatst wordt. Ik ben er al op aangesproken, maar ik heb hem uitgelegd dat ik destijds wel die vraag op de vragenrubriek geplaatst heb, maar niet die foto! Ereunao
Ik begrijp nu dat het dus niet expliciet om die foto gaat maar over de inhoud van de vraag en de achterliggende gedachten waarom jij de vraag in de vragenrubriek geplaatst heb.
Maar mijn excuus als we elkaar hierin toch niet goed begrijpen.

ereunao

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor ereunao » 09 feb 2016 21:28

benefietdiner: Zeker waar, hét belangrijkst maar vergeet hierbij niet dat het met het natuurlijk oog gezien kon worden. Simeon stond daar echt met Jezus in zijn armen, voor aller oog in die open zuilengalerij. Dat kunnen wij nu niet meer zien alleen door geloof en niet door aanschouwen. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat we met onze ogen dicht moeten gaan lopen of geen middelen mogen gebruiken.
Wat denk je van dopen wat Johannes de Doper deed in de Jordaan! Ieder kon het zien en daarom kan een pc scherm of camera een middel zijn.


ereunao: ja toen wel, dat was een uniek moment in de heilsgeschiedenis. Maar nu openbaart God zich door zijn Woord en daar heb je geen camera voor nodig

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor benefietdiner » 09 feb 2016 21:35

ereunao schreef:ereunao: ja toen wel, dat was een uniek moment in de heilsgeschiedenis. Maar nu openbaart God zich door zijn Woord en daar heb je geen camera voor nodig

Enige tijd geleden nog een website online gegaan ‘zien-en-geloven’ heel mooi.
http://www.zien-en-geloven.nl/
We kunnen echt niet meer om de moderne media heen en anders wordt het een gemiste kans met o.a. kerk sluitingen waar we al een behoorlijk eind mee op weg zijn.
Maar goed daar verschillen wij in van mening.
http://www.kerkpleinamersfoort.nl/Kerkm ... geluid.pdf

ereunao

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor ereunao » 09 feb 2016 22:49

benefitdinerWe kunnen echt niet meer om de moderne media heen en anders wordt het een gemiste kans met o.a. kerk sluitingen waar we al een behoorlijk eind mee op weg zijn.
Maar goed daar verschillen wij in van mening.


ereunao: idd.Zulke kansen kunne wij missen als kiespijn!

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor StillAwake » 10 feb 2016 08:29

ereunao schreef:door StillAwake » 09 Feb 2016 16:15
Yoshi schreef:
Kan je alsjeblieft de quote functie gaan gebruiken? Alvast bedankt.
twee zielen, een gedachte...

ereunao: Ik heb dat zo gedaan omdat ik dan niet telkens hen en weer hoef te switchen en de hele posting in een blok kan plaatsen. En ik zie niet in waarom dat zo moeilijk te lezen is, want ik zet de nicknames er toch met : voor?

om een tweetal redenen: het is allereers moeilijker in te schatten wat nu precies de nieuwe posting is.
Daarnaast is het gemakkelijk als je een melding krijgt als er op je bericht gereageerd is (en dat werkt nu dus niet)
Bovendien (maar dat is een gevoelsargument) is het praktisch onleesbaar...

Er zijn meerdere mensen die jou deze vraag stellen, maar jij weigert.
Wellicht tekent dat jou starre houding in bijvoorbeeld ook de camera-discussie.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor benefietdiner » 10 feb 2016 10:23

Ik vraag mij af of de mensen die tegen een camera zijn in de kerk een bepaalde vorm van Paranoïde vertonen. Let wel ik bedoel het niet vernederen of iemand hier persoonlijk op het forum.
Paranoïde persoonlijkheidsstoornis is dat zij de gedragingen van anderen als opzettelijk in hun nadeel of bedreigend ervaren. Zonder redelijke gronden betwijfelen zij de oprechtheid van vrienden en kennissen. Als er een fotocamera op hen gericht wordt duiken ze weg, dat willen ze niet en worden vreeslijk achterdochtig. Zij vragen zich af wat willen ze met die foto van mij.
Zij tonen vaak een gebrek aan emotie en zijn trots op zichzelf dat zij alles verstandelijk beredeneren. Ze zijn dus niet erg warm-menselijk. Zij lijken in de omgang soms zakelijk en efficiënt maar veroorzaken vaak onrust en conflicten in hun omgeving en kerkelijk denominatie.
Op een bruiloft maak ik het ook mee dat mensen zo heftig reageren als er een foto van hen gemaakt word terwijl zij wel nieuwsgierig zijn naar de foto’s van andere.
Op zakelijk party’s maak ik het tevens mee. Hoewel de meeste nuchter reageren op een fototoestel zijn er toch veel die er zenuwachtig van worden.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor StillAwake » 10 feb 2016 10:29

benefietdiner schreef:Ik vraag mij af of de mensen die tegen een camera zijn in de kerk een bepaalde vorm van Paranoïde vertonen. Let wel ik bedoel het niet vernederen of iemand hier persoonlijk op het forum.
Paranoïde persoonlijkheidsstoornis is dat zij de gedragingen van anderen als opzettelijk in hun nadeel of bedreigend ervaren. Zonder redelijke gronden betwijfelen zij de oprechtheid van vrienden en kennissen. Als er een fotocamera op hen gericht wordt duiken ze weg, dat willen ze niet en worden vreeslijk achterdochtig. Zij vragen zich af wat willen ze met die foto van mij.
Zij tonen vaak een gebrek aan emotie en zijn trots op zichzelf dat zij alles verstandelijk beredeneren. Ze zijn dus niet erg warm-menselijk. Zij lijken in de omgang soms zakelijk en efficiënt maar veroorzaken vaak onrust en conflicten in hun omgeving en kerkelijk denominatie.
Op een bruiloft maak ik het ook mee dat mensen zo heftig reageren als er een foto van hen gemaakt word terwijl zij wel nieuwsgierig zijn naar de foto’s van andere.
Op zakelijk party’s maak ik het tevens mee. Hoewel de meeste nuchter reageren op een fototoestel zijn er toch veel die er zenuwachtig van worden.

Vaak hebben deze mensen het idee dat zij het onderwerp op de foto zijn.
Zelfs toevallig langsgewaaide receptiegasten op bruiloften hebben soms het idee dat juist HUN foto het meest memorabele document van de dag is (eventueel het trouwboekje daargelaten...).
Een gevoel wat ik bij sommigen hier op dit forum ook een beetje krijg.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 18 gasten