De camera in de kerk

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor Cathy » 10 feb 2016 11:10

ereunao schreef:Omdat het geloof uit het gehoor is Rom.10:17 ..

Cathy schreef:Jammer voor de doven onder ons.

ereunao schreef:Daar kun je met een gebarentolk in voorzien.

Dat neemt het probleem voor onze letterlijke lezers niet weg. :|
Cathy schreef:Bij ons hangt er ook al een jaar een camera in de kerken. Ik heb niets gehoord van protesten terwijl we toch een best grote, diverse gemeente zijn.

ereunao schreef:En dat je niets van protesten hoort is geen wonder, het gros van het kerkvolk dat de eeuwen door geen geestelijk leven en daardoor ook geen onderscheidingsvermogen kent vind dit natuurlijk prachtig. Het geeft ze een kick waar ze een goed gevoel aan overhouden dat echter niets met bijbels geloof te maken heeft

Dit is een flutopmerking. Ik hoop dat je zelf inziet hoe bomvol vooroordelen je zit?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor StillAwake » 10 feb 2016 11:39

Cathy schreef:Dit is een flutopmerking. Ik hoop dat je zelf inziet hoe bomvol vooroordelen je zit?

Een IWAB noemde mijn moeder zoiemand.... Ik Weet Alles Beter.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor Marnix » 10 feb 2016 11:40

ereunao schreef:Cathy: Jammer voor de doven onder ons.
Bij ons hangt er ook al een jaar een camera in de kerken. Ik heb niets gehoord van protesten terwijl we toch een best grote, diverse gemeente zijn.
Vrienden van ons konden vorig jaar in Turkije de doopdienst volgen van onze kleindochter. Geweldig die techniek.
Voornamelijk de ds. en de organist komen in beeld en onder het bidden gaat de camera naar een kunstwerk.

ereunao: Daar kun je met een gebarentolk in voorzien.
En dat je niets van protesten hoort is geen wonder, het gros van het kerkvolk dat de eeuwen door geen geestelijk leven en daardoor ook geen onderscheidingsvermogen kent vind dit natuurlijk prachtig. Het geeft ze een kick waar ze een goed gevoel aan overhouden dat echter niets met bijbels geloof te maken heeft


Lol, het wordt steeds sterker, die onderbouwingen. Nu al prachtige zinnen als: Als je geen moeite hebt met camera's heb je geen geestelijk leven in dus geen onderscheidingsvermogen. En dan nog wat volslagen onzinnige en onjuiste gevolgtrekkingen. Alsof iemand die naar een videostream van een kerkdienst kijkt denkt: Oh, nu kunnen we geloven door te zien in plaats van door te horen. Ik zie een man op een preekstoel staan en daardoor kom ik tot geloof. Het slaat helemaal nergens op dat je dat erbij haalt. Als er geen woorden klinken, een videostream zonder audio, heeft helemaal geen zin. Daar komen mensen inderdaad niet door tot geloof. Het gaat dus nog steeds om het horen. Beelden daarbij zijn enkel ondersteunend, niet meer dan dat. Is dat nou zo lastig om te begrijpen? Stop dan met dingen als: ik ben tegen een videostream want het geloof is uit het horen. Ga dan ook met een blinddoek op in de kerk zitten, je ziet er immers het zelfde, ja zelfs meer dan iemand op de videostream ziet. Kortom, die argumenten kloppen niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ereunao

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor ereunao » 10 feb 2016 11:48

Cathy: dat neemt het probleem voor onze letterlijke lezers niet weg.

ereunao: Ik zou graag willen weten wat je met letterlijke lezers bedoeld, zijn er dan ook niet-letterlijke? En wat heeft dat met die camera te maken?

Cathy :Dit flutopmerking. Ik hoop dat je zelf inziet hoe bomvol is een vooroordelen je zit?

ereunao: Dat is geen onzin, het staat statistisch vast dat de eeuwen door de overgrote meerderheid onbekeerd is. Calvijn schatte dat in zijn tijd al op 80%. En Ambrosius preekte voor een schare van meer dan 1000 mensen toen hij uitriep:’Het zal mij verbazen als er van u 100 zalig worden en voor die 100 vrees ik nog’.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor StillAwake » 10 feb 2016 11:51

ereunao schreef:ereunao: Dat is geen onzin, het staat statistisch vast dat de eeuwen door de overgrote meerderheid onbekeerd is. Calvijn schatte dat in zijn tijd al op 80%. En Ambrosius preekte voor een schare van meer dan 1000 mensen toen hij uitriep:’Het zal mij verbazen als er van u 100 zalig worden en voor die 100 vrees ik nog’.

En wie heeft dat statistisch aangetoond?
Jij hebt een lijstje gekregen vanuit de hemel om de schattingen van Calvijn en Ambrosius te staven?
God is de enige die het recht heeft om te oordelen (en noch Calvijn, noch Ambrosius, nog zelfs Ereunao heft daarin zelfs maar een adviserende rol).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ereunao

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor ereunao » 10 feb 2016 12:08

Marnix: Lol, het wordt steeds sterker, die onderbouwingen. Nu al prachtige zinnen als: Als je geen moeite hebt met camera's heb je geen geestelijk leven in dus geen onderscheidingsvermogen. En dan nog wat volslagen onzinnige en onjuiste gevolgtrekkingen. Alsof iemand die naar een videostream van een kerkdienst kijkt denkt: Oh, nu kunnen we geloven door te zien in plaats van door te horen. Ik zie een man op een preekstoel staan en daardoor kom ik tot geloof. Het slaat helemaal nergens op dat je dat erbij haalt. Als er geen woorden klinken, een videostream zonder audio, heeft helemaal geen zin. Daar komen mensen inderdaad niet door tot geloof. Het gaat dus nog steeds om het horen. Beelden daarbij zijn enkel ondersteunend, niet meer dan dat. Is dat nou zo lastig om te begrijpen? Stop dan met dingen als: ik ben tegen een videostream want het geloof is uit het horen. Ga dan ook met een blinddoek op in de kerk zitten, je ziet er immers het zelfde, ja zelfs meer dan iemand op de videostream ziet. Kortom, die argumenten kloppen niet.

ereunao: Het gaat idd. ook met camera nog steeds om het horen, maar het is mij nog steeds niet duidelijk wat de meerwaarde van die beelden zijn boven alleen het Woord. En de nadelen zijn veel groter, gezien het consumentengedrag van de shoppers. Want waarom zou je naar je eigen gemeente kijken als je te kust en te keur kunt kiezen? En dan het risico van misbruik als je er geen enkel zicht of controle op hebt waar die beelden terecht komen? Als het om een privézender met inlegcode ging zou ik mijn bezwaren direct laten vallen, al zie ik er persoonlijk ook dan de meerwaarde er niet van in.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor Marnix » 10 feb 2016 12:42

Dat is dan persoonlijk. Wat is de meerwaarde van je ogen in een kerkdienst? Dat je naast luisteren ook kan kijken? Het is gewoon een stuk persoonlijker en in deze beeldcultuur vinden mensen het ook wel fijn om te kunnen zien wie er in de kerk zitten en wie er preekt. Dat zorgt gewoon voor meer betrokkenheid en is prettiger. Verder is het niet zo belangrijk.

Wat privacy betreft, je kan als kerk dat beveiligen zoals je wilt, maar persoonlijk ben ik niet zo bang dat er beeldmisbruik plaatsvindt. Daarvoor vinden ongelovigen kerkdiensten niet interessant genoeg....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ereunao

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor ereunao » 10 feb 2016 13:19

Still Awake, Wij zoeken ze niet uit van ’jij wel en jij niet’ alleen de engelen kennen het onderscheid Matt. 13:49. Maar zowel de Schrift als de praktijk bewijst dat het een verhouding van velen tot weinigen is.Matt.20:16. En dat komt in de vrucht openbaar. In de tijd van Ambrosius was de keizer christen geworden, daarom nam al het volk het christendom aan, maar leefde als de heidenen. En in de tijd van Calvijn was het al niet anders, vandaar hun uitspraken. En ook in onze tijd gebeurt het dat een predikant die anders over de doop heeft leren denken geschorst wordt, maar die openlijk leert dat God niet bestaat en de opstanding loochent kan rustig zijn gang gaan. Dat is toch onbestaanbaar als de meerderheid van de synodeleden godzalige mensen waren? En ook in gemeente kan het je gebeuren dat je ouderlingen op bezoek krijgt die je aankijken of ze het water zien branden als je uit de praktijk van het geestelijke leven spreekt . En dan moet je nog blij zijn als ze je vragen of je eens voor hen op wil schrijven wat je gezegd heb, dat is tenminste nog een teken dat ze er wel voor open staan en graag iets willen leren! ereunao

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor StillAwake » 10 feb 2016 14:08

ereunao schreef:Still Awake, Wij zoeken ze niet uit van ’jij wel en jij niet’ alleen de engelen kennen het onderscheid Matt. 13:49. Maar zowel de Schrift als de praktijk bewijst dat het een verhouding van velen tot weinigen is.Matt.20:16. En dat komt in de vrucht openbaar. In de tijd van Ambrosius was de keizer christen geworden, daarom nam al het volk het christendom aan, maar leefde als de heidenen. En in de tijd van Calvijn was het al niet anders, vandaar hun uitspraken. En ook in onze tijd gebeurt het dat een predikant die anders over de doop heeft leren denken geschorst wordt, maar die openlijk leert dat God niet bestaat en de opstanding loochent kan rustig zijn gang gaan. Dat is toch onbestaanbaar als de meerderheid van de synodeleden godzalige mensen waren? En ook in gemeente kan het je gebeuren dat je ouderlingen op bezoek krijgt die je aankijken of ze het water zien branden als je uit de praktijk van het geestelijke leven spreekt . En dan moet je nog blij zijn als ze je vragen of je eens voor hen op wil schrijven wat je gezegd heb, dat is tenminste nog een teken dat ze er wel voor open staan en graag iets willen leren! ereunao

Er is geen praktijk die dit aantoont. Althans, niet in dit leven.
Domweg omdat wij de uiteindelijke uitkomst van Gods oordeel niet zien.

En dat ouderlingen je aankijken alsof ze water zien branden kan ook te maken hebben (eigen ervaring) met het feit dat sommige mensen (en ik heb het idee dat dat hier speelt) hun Eigen ervaring en gevoel als het enige juiste zien.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor Cathy » 10 feb 2016 14:27

erenuao schreef:Ik zou graag willen weten wat je met letterlijke lezers bedoeld, zijn er dan ook niet-letterlijke? En wat heeft dat met die camera te maken?

Op dit forum zijn er voorstanders van: 'gewoon lezen wat er staat'.
Wanneer je gewoon leest wat er staat moet je tot de conclusie komen dat dove mensen niet tot geloof kunnen komen want het geloof is uit het gehoor.
Dat heeft verder niets met die camera te maken. Maar jij droeg die tekst aan en ik kon het toen even niet laten. :)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor benefietdiner » 10 feb 2016 15:06

ereunao schreef: Maar zowel de Schrift als de praktijk bewijst dat het een verhouding van velen tot weinigen is.Matt.20:16. En dat komt in de vrucht openbaar.

Onderzoek nu eens wat je hier zegt. Matt.20:16 zegt niet wat jij hier verkondigd het is totaal uit zijn verband gerukt. Het gaat hier over een gelijkenis die Jezus verteld over het Koninkrijk der hemelen met arbeiders in een wijngaard. Op het laatst komen er nog arbeiders die maar een uurtje werken en het zelfde loon ontvangen als hen die de hele dag gearbeid hebben. En dan staat er in vers 16 Alzo zullen de laatsten de eersten zijn, en de eersten de laatsten; Nu begrijpt u zeker wel dat de laatsten de eersten zullen zijn en de eersten de laatsten.
Jij pakt het laatste gedeelte van de tekst namelijk ‘want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren’ en geeft er je eigen invulling aan zonder de context. Wat jij nu doet is je eigen geestelijk invulling geven aan een letterlijk tekst die ook nog eens onjuist is. Zie ook de kanttekenaren van de staten vertaling bij deze tekst en je zult zien dat je totaal fout zit.

ereunao

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor ereunao » 10 feb 2016 15:26

Marnix: Wat privacy betreft, je kan als kerk dat beveiligen zoals je wilt,

ereunao: Deed men dat ook maar! Dan zou heel deze discussie wat mij betreft overbodig zijn Maar men wil het blijkbaar niet. En nu gebeurt het dat zelfs de bediening van het H.A.wereldwijd op straat gegooid wordt, waar elk godvrezend mens van gruwt. De Heere heeft dat in ieder geval niet gedaan op de straten van Jeruzalem, maar in de besloten kring van Zijn discipelen

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor StillAwake » 10 feb 2016 15:42

ereunao schreef:Deed men dat ook maar! Dan zou heel deze discussie wat mij betreft overbodig zijn Maar men wil het blijkbaar niet. En nu gebeurt het dat zelfs de bediening van het H.A.wereldwijd op straat gegooid wordt, waar elk godvrezend mens van gruwt. De Heere heeft dat in ieder geval niet gedaan op de straten van Jeruzalem, maar in de besloten kring van Zijn discipelen

Of ieder godvrezend mens ervan gruwt?
Onwaar.
Ik ben een godvrezend mens, en gruw er niet van. En er zijn meer voorbeelden.
Ik gruw eerder van de manier waarop jij veroordelend spreekt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor benefietdiner » 10 feb 2016 16:22

ereunao schreef: En nu gebeurt het dat zelfs de bediening van het H.A.wereldwijd op straat gegooid wordt, waar elk godvrezend mens van gruwt. De Heere heeft dat in ieder geval niet gedaan op de straten van Jeruzalem, maar in de besloten kring van Zijn discipelen

Dat klop maar waarom?
Waarom stond de Zaligmaker hoegenaamd altijd openlijk in de straten, bij de huizen, markten, open tempelpleinen en berghellingen te verkondigen?
Paulus zegt er zelf van in Korinte ‘Wij hebben heimelijkheid en schaamte afgelegd, wij gaan niet met sluwheid te werk, wij vervalsen Gods woord niet. De openlijke verkondiging van de waarheid is onze aanbeveling bij alle mensen die ons voor het aanschijn van God willen beoordelen. Wij verkondigen immers niet onszelf maar Christus Jezus, de Heer’
Waarom was het laatste avond in besloten kring?
Dat hoef ik toch niet uit te leggen hopelijk hé.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor Chaya » 10 feb 2016 16:39

ereunao schreef:ereunao: Deed men dat ook maar! Dan zou heel deze discussie wat mij betreft overbodig zijn Maar men wil het blijkbaar niet. En nu gebeurt het dat zelfs de bediening van het H.A.wereldwijd op straat gegooid wordt, waar elk godvrezend mens van gruwt. De Heere heeft dat in ieder geval niet gedaan op de straten van Jeruzalem, maar in de besloten kring van Zijn discipelen

Ik denk dat je beter deze discussie kunt stoppen ereunao. Je staat hier alleen in, niet omdat allen hier het met de camera eens zijn, maar geen zin hebben in deze discussie omdat men op voorhand weet dat het zinloos is.
Ik begrijp jouw argumenten en vind een camera in de kerk absoluut niet kunnen.
Je noemt hier het H.A., maar dat heeft al zo'n andere betekenis gekregen dat men het meer als gezamenlijke maaltijd dan als Heilig Maal ziet.

Dit vond ik op digibron, wat jouw bezwaren wel staaft:
Zo komen we op de kerkdienst. Het samenkomen van God en zijn gemeente is geen statisch gegeven, maar een daad, een acte, een geschieden naar twee kanten. In de liturgie handelt God en handelt de gemeente. Het is een reëel gebeuren, een werkelijke ontmoeting. Vandaar Calvijns nadruk op de eenheid van Woord en sacrament als een werkzaamheid van de Heilige Geest. De daadwerkelijke omgang van God met zijn gemeente vindt in die kerkdienst plaats. Wie kennisneemt van de uitingen van Calvijn over de liturgie , komt onder de indruk van zijn verlangen de samenkomst op de rechte wijze te laten plaatsvinden: het is niet niets als Christus met zijn gemeente verkeert en zijn gemeente met Christus.

Het is de werkelijke gemeenschap die daar beoefend wordt. De gestalten van die gemeenschap zijn niet indifferent. Vandaar de bittere woorden die Calvijn aan de mis wijdt: het verderf van het beste is het slechtste. Als de rijkste gestalte van Gods bemoeienis met zondaren door de mensen bedorven wordt, is de grond voor de zekerheid weggeslagen. Dat is immers het Avondmaal als zichtbaar, ''uiterlijk'' Woord: een krachtige stem voor de geloofszekerheid!
Het Avondmaal is ons gegeven ''pour ung frequent exercice de nostre foy et 17 charité''. Deze gedurige oefening van ons geloof en onze Uefde is nodig, opdat we gebracht worden tot erkenning, verheerlijking en lofprijzing van de wonderbaarlijke dingen, de genadegaven Gods over ons en tenslotte om christelijk te leven, tezamen verbonden in goede vrede en broederlijke eenheid zoals leden van eenzelfde lichaam. Datzelfde geldt van de andere onderdelen van de liturgie. In de gemeenschapsoefening tussen God en mens vormt de eredienst het hoogtepunt, en in de eredienst is op zijn beurt de preek het hoogtepunt. God wil dat zijn gemeente samenkomt en daarin komt Hij tot ons met zijn Woord in prediking en sacramentsbediening. Daarin handelt God. Dit gaat in tegen alle individualisme en spiritualisme. De zichtbare, concreet-samenkomende gemeente is piorum omnium mater, déar wordt het bijbelse kader gegeven tot persoonlijke en onderlinge geloofsversterking vanuit het Woord dat zijn werking doet.

Ik heb verschillende zinnen dikgedrukt. M.i. past daar geen camera bij.
Ons wordt niet gevraagd om "op de hoeken van de straten te bidden", maar in de binnenkamer!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten