De camera in de kerk

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor MoesTuin » 06 okt 2017 10:49

Zelfs Paasdiensten werden al uitgezonden in de vorige eeuw.
met de camera in de kerk.
de viering van de Opstanding van Christus, de kern van het Evangelie
Wat de hele wereld ingaat via het medium TV en een grote groep mensen bereikt en de uitwerking ervan, God moge het weten en zegenen.
Dankbaar

Hieronder de dienst vanuit de Christelijk Gereformeerde Kerk, zeer rijk en mooie dienst

https://www.youtube.com/watch?v=Mlen65PHjf8&t=641s

MoesTuin
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor Chaya » 06 okt 2017 11:24


Volgens mij struin jij hele dagen het internet af om die enkele uitzondering op te zoeken.
Accepteer eens een keer dat iemand er anders over denkt, moeite heeft met bepaalde vernieuwingen!
En blijf je niet vastbijten als een terriër, zodat de ander niet weg kan.
We laten ds. Klomp zelf eens aan het woord:
Met open internet moet je heel voorzichtig zijn. Ook tijdens kerkdiensten waar bijvoorbeeld voorbede gedaan wordt voor privé-personen. Dit kan de privacy aantasten. Dit geldt ook voor avondmaalsdiensten.
Zoals brood en wijn zich vermengen met ons bloed, zo wil de Heilige Geest het volbrachte offer van Christus op een geestelijke manier in onze bloedbaan brengen en zo het geloof versterken. Daar word je een nieuw mens van als je dat gelovig mag kennen. Een mens van God. Dat zijn tere en intieme dingen. Daarom moeten we er ook eerbiedig mee omgaan.
VRAAG EN ANTWOORD
Jesaja40 schreef:Als een predikant niet beeldend kan spreken, wat voegt dan de waarde van een camera nog toe? Preken is iets anders als plaatjes kijken en een beetje voyeur zijn in iets wat teer is.

Mensen van nu zijn visueel ingesteld, vanwege het gebruik van beeldschermen.
Natuurlijk voegt een camera helemaal niets toe, dat zijn moderniteiten die de kerk insluipen om het zogenaamd laagdrempeler te maken, maar het maakt mensen luier.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor benefietdiner » 20 jan 2019 22:32

Inmiddels is er in de PKN Gereformeerde bondsgemeente in Goes een nieuwe predikant bevestigd zondag 20 januari 2019 in De Levensborn gemeente.

Wat schets mijn verbazing. Vandaag ook is de eerste beelduitzending in deze gemeente een waarheid geworden. Tsja…….. het kan ook niet anders want de predikant die daar bevestigd werd wordt een ‘YouTube predikant’ genoemd. Typt u maar in op YouTube M.M. van Kampen en u krijgt 10 tallen zo niet 100 predicaties op uw scherm, zo zei de voorzitter van de kerkenraad. Het lijkt er toch wel op dat deze connectie met beeld van de predikant uit gegaan is.

Proficiat van Kampen

*verwijderd door moderator*
Laatst gewijzigd door benefietdiner op 21 jan 2019 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor Vera888 » 21 jan 2019 11:54

Ben benieuwd welke argumenten ze hadden om tegen de kerktelefoon op zondag te zijn. Toen moesten die lui werken op zondag om een uitzending mogelijk te maken. Maar als je zegt: het gaat om de verkondiging - dat die bij de mensen komt - dan benader je het van een andere kant. Zo is een dienst met een camera wel te verdedigen.
Er is maar één waarheid. :roll:

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor mona » 21 jan 2019 16:20

benefietdiner schreef:Ik vind juist dat de zichtbare kerk voor het oog van de hele wereld de beker zou moeten heffen, ook al drijft de wereld er de spot mee. Als je door de wereld bespot wordt zul je door God worden verhoogd.


Ik kan dit niet met je eens zijn. Je hoeft het niet zelf op te zoeken.
Net zomin je niet op de hoeken van de straten hoeft te gaan bidden, en je te laten bespotten. En dan zeggen dat God je zal verhogen omdat je bespot werd om Zijn Naam.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor benefietdiner » 21 jan 2019 19:16

mona schreef:Ik kan dit niet met je eens zijn. Je hoeft het niet zelf op te zoeken.
Net zomin je niet op de hoeken van de straten hoeft te gaan bidden, en je te laten bespotten. En dan zeggen dat God je zal verhogen omdat je bespot werd om Zijn Naam.
Als je het zo stelt niet nee.
Maar wat houd volgens jou: ‘missionair kerk zijn’ in. Daar kan de camera een hulp middel bij zijn.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor mona » 21 jan 2019 20:05

benefietdiner schreef:Maar wat houd volgens jou: ‘missionair kerk zijn’ in. Daar kan de camera een hulp middel bij zijn.


Missionair kerk zijn gaat mijns inziens over verspreiding van zout en licht en geur van Christus.
In je eigen omgeving, dorp/stad. Praktisch getuige zijn, door je houding en daden, en soms ook met woorden.
Relatie's aangaan en verbinding leggen, spelen in missionair kerk zijn de grootste rol.
Als dat er niet is, kan je niet missionair zijn.
Die relatie bouw je niet op door een camera.
De 70.000 mensen die naar de preken van ds van Campen luisteren kunnen daar zeker door onderwezen/gevoed worden,
maar wie bid er met hen die radeloos zijn? Wie verlicht de eenzaamheid? Wie doet eens de boodschappen? Wie helpt er bij ziekte? Wie troost er met de liefde van Christus?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor benefietdiner » 21 jan 2019 20:31

mona schreef:Missionair kerk zijn gaat mijns inziens over verspreiding van zout en licht en geur van Christus.
In je eigen omgeving, dorp/stad. Praktisch getuige zijn, door je houding en daden, en soms ook met woorden.
Relatie's aangaan en verbinding leggen, spelen in missionair kerk zijn de grootste rol.
Als dat er niet is, kan je niet missionair zijn.
Die relatie bouw je niet op door een camera.
Ha ha nee dat kan een camera niet het is geen wandelende robot :mrgreen:
mona schreef:De 70.000 mensen die naar de preken van ds van Campen luisteren kunnen daar zeker door onderwezen/gevoed worden,
Dat is onder anderen het doel en bedoelde ik met een klein stukje missionair zijn.
mona schreef:maar wie bid er met hen die radeloos zijn? Wie verlicht de eenzaamheid? Wie doet eens de boodschappen? Wie helpt er bij ziekte? Wie troost er met de liefde van Christus?
nee dan is een camera maar een dood ding.

Yoshi

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor Yoshi » 21 jan 2019 22:48

ereunao schreef:benefiet:

Je bent niet fysiek aanwezig als je naar die beelden kijkt, dat is surrogaat-aanwzig zoals het hele project surrogaat is en geen enkele meerwaarde aan het Woord geeft. Als het het Woord het niet doet zal niets daartoe in staat zijn .

Natuurlijk ben je niet fysiek aanwezig, maar beelden kunnen je verbondenheid met de wel fysiek aanwezige broeders en zusters in Christus vergroten. God heeft de mens meer zintuigen gegeven dan enkel oren.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor ben db bd » 22 jan 2019 13:46

Vergun mij om ook nog even aan te mogen sluiten bij de jubelaars. Zo leuk, het scheelt gewoon een dimensie, vind ik.
En je zit hoorbaar en zichtbaar op de rand van de 'houten broek', frontloge heet dat toch? En je mag ook nog even een plasje doen.
Mijn vrouw kan door ziekte al lang niet meer mee naar de kerk. En ik ben voorlopig afhankelijk van Arie die mij op pikt.
Zaterdagavond moest hij afbellen en ja, dan lig ik lekker tot 5 voor half tien op bed, net als eigenlijk iedere dag wel.
Nou, wat is daar op tegen als je vrij bent verouderd van al je maatschappelijke taken?
Zondag zag ik een predikant met een mooie sjerp over zijn toga op de kansel; decennia niet meer gezien, leuk dat ie 't durft.
Er zal best wel weer wat over te zeuren zijn, maar ik lees het niet eens, blij met de 'innovatie' dank en geniet ik. vr. gr., ben


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten