Snelle computervragen (deel 3)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Snelle vragen (deel 3)

Berichtdoor Marnix » 29 mei 2016 20:01

Ja ik heb ook een Marantz versterker en Magnat-speakers. Maar luister niet meer veel muziek in de woonkamer. speakers staan in de weg, niet handig met een kleine. Cd's heb ik nauwelijks meer. Dus ik ga de boel binnenkort verkopen en ruilen voor een goede soundbar of kleine speakers die op een plank kunnen staan en een versteker waar ik wat makkelijker laptop en smartphone mee kan koppelen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Snelle vragen (deel 3)

Berichtdoor Boekenlezer » 30 mei 2016 16:21

Tegenwoordig gaat het doorgaans anders met muziek luisteren. Audio-streaming, muziek op de smartphone en zo. Maar toen ik eens bij een hifi-winkel was, zei die verkoper, die zelf ook eigenlijk geen CD's meer draait, dat de CD's kwalitatief toch de mooiste oplossing is. Zodra ik dat hoor, werpt dat voor mij onmiddellijk een drempel op voor al die nieuwlichterij. Vernieuwing behoort toch vooruitgang te zijn, ook in kwaliteit? Maar als het alleen maar makkelijker wordt, maar ondertussen kwalitatief wat minder, dan pas ik.

Verder kan je op je computer natuurlijk prima CD's rippen, maar volgens mij worden dat altijd mp3's, en dat betekent kwaliteitverlies. Wat er op een CD staat moet toch gewoon onomgezet gekopieerd kunnen worden? Dan behoud je de originele kwaliteit.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Snelle vragen (deel 3)

Berichtdoor Marnix » 30 mei 2016 16:34

Dat kan ook best. Dat heeft weinig te maken met de drager, meer met hoe je het verstuurt. Je kan cd's inderdaad rippen op cd-kwaliteit of zo hoog dat je het verschil in ieder geval niet hoort. Alleen als je het draadloos gaat versturen gebeurt er wel het een en ander met de kwaliteit. Maar als je je laptop of smartphone met een kabel op je versterker aansluit en je hebt audiobestanden met hoge kwaliteit, hoor je geen verschil.

En natuurlijk zijn er voordelen, maar die zijn vooral praktisch. Ik heb veel muziek op mijn telefoon staan en als ik die gewoon kan koppelen aan mijn versterker hoef ik niet telkens cd's te wisselen. Als ik vervolgens met de auto ga rijden hoef ik geen losse cd's mee te nemen maar kan ik gewoon mijn telefoon weer aansluiten enz. En waarom zou ik dan al mijn cd's nog bewaren? Dat neemt ontstellend veel ruimte in (nog een voordeel) terwijl je ze nu gewoon op telefoon, laptop enz hebt staan. En ruimte is ook een afweging bij welke audio-apparatuur je gebruikt. Voor mij een van de belangrijkste redenen (naast veiligheid) om mijn vintage-set in te ruilen.

De kwaliteit hoeft daar helemaal niet onder te lijden.

Overigens is mijn versterker ook een kilo of 13 en mijn zuilen zijn 115 cm hoog :)

Afbeelding

Afbeelding

Ga ze stiekem wel een beetje missen :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Snelle vragen (deel 3)

Berichtdoor Mortlach » 20 jun 2016 22:49

Niet echt een snelle vraag, vrees ik, maar ik ben ten einde raad.

Mijn CPU staat regelmatig op 100%, zelfs als ik eigenlijk niet al te veel doe. Het lijkt door de browser Chrome te komen, hoewel Firefox ook niet al te best loopt. (en ik haat Firefox, dus echt een alternatief is het niet.)

Alles loopt dus supertraag en daar wil ik graag van af. Ik heb Chrome al opnieuw geïnstalleerd, en de affiniteit beperkt tot 1 core van de CPU ipv 4, dat helpt al iets, maar het is nog steeds niet ideaal. De virusscanner kan niets vinden. Nu schijnt het proces svchost.exe ook soms voor problemen te zorgen, en de oplossing is alle services 1 voor 1 uitschakelen totdat je de boosdoener hebt, maar daar ben ik nog niet aan begonnen.

Ik overweeg zelfs om te upgraden naar Win10 in de hoop dat dat het probleem oplost, maar ideaal is dat zeker ook niet. Ik blijf liever bij Win7, maar dan wel met een CPU die niet continu maximaal staat. Over een half jaar koop ik een nieuwe pc, maar zou tot die tijd graag nog van deze gebruikmaken zonder al te veel ergernissen.

Alle suggesties zijn welkom!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Snelle vragen (deel 3)

Berichtdoor Mortlach » 20 jun 2016 22:55

Boekenlezer schreef:Vernieuwing behoort toch vooruitgang te zijn, ook in kwaliteit? Maar als het alleen maar makkelijker wordt, maar ondertussen kwalitatief wat minder, dan pas ik.


Dat is wel een denkfout die je maakt. De meeste mensen geven geen zier om audio-kwaliteit, en als die factor dus wegvalt, dan gaat de gemaksfactor ineens veel zwaarder wegen. Ik bedoel, soms hoor die iemand de speakertjes van zijn iphone gebruiken voor muziek (meestal in de trein, lekker aso) en dan klinkt het net alsof het in een conservenblik wordt afgespeeld. Dat soort lui geeft dus niet veel om kwaliteit. (of om zijn medepassagiers)

Ik bedoel natuurlijk niet dat je er in mee moet gaan. Ik heb zelf ook een hekel aan ondermaatse geluidskwaliteit, maar dat is tegenwoordig inderdaad lastig vol te houden, soms.

Verder kan je op je computer natuurlijk prima CD's rippen, maar volgens mij worden dat altijd mp3's, en dat betekent kwaliteitverlies. Wat er op een CD staat moet toch gewoon onomgezet gekopieerd kunnen worden? Dan behoud je de originele kwaliteit.


Ik moet zeggen dat als je een hoge bitrate neemt (512 bit/s), ik niet heel veel verschil meer hoor in mp3's. Je kunt natuurlijk gewoon de .wav bestanden gebruiken. Bij 128 bit en lager hoor je het inderdaad wel. Je kunt trouwens gewoon kijken naar de bestandsgrootte. De .wav zal niet heel veel kleiner zijn dan een mp3 met 512bit/s, en je ziet dus dat er fysiek weinig informatie verloren gaat.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Autoliefhebber
Verkenner
Verkenner
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 dec 2015 01:03

Re: Snelle vragen (deel 3)

Berichtdoor Autoliefhebber » 21 jun 2016 00:25

Mortlach schreef:Niet echt een snelle vraag, vrees ik, maar ik ben ten einde raad.

Mijn CPU staat regelmatig op 100%, zelfs als ik eigenlijk niet al te veel doe. Het lijkt door de browser Chrome te komen, hoewel Firefox ook niet al te best loopt. (en ik haat Firefox, dus echt een alternatief is het niet.)

Alles loopt dus supertraag en daar wil ik graag van af. Ik heb Chrome al opnieuw geïnstalleerd, en de affiniteit beperkt tot 1 core van de CPU ipv 4, dat helpt al iets, maar het is nog steeds niet ideaal. De virusscanner kan niets vinden. Nu schijnt het proces svchost.exe ook soms voor problemen te zorgen, en de oplossing is alle services 1 voor 1 uitschakelen totdat je de boosdoener hebt, maar daar ben ik nog niet aan begonnen.

Ik overweeg zelfs om te upgraden naar Win10 in de hoop dat dat het probleem oplost, maar ideaal is dat zeker ook niet. Ik blijf liever bij Win7, maar dan wel met een CPU die niet continu maximaal staat. Over een half jaar koop ik een nieuwe pc, maar zou tot die tijd graag nog van deze gebruikmaken zonder al te veel ergernissen.

Alle suggesties zijn welkom!

Dat kun je beter niet doen, beste is om gewoon een nieuwe pc te kopen met Windows 10 erop.
Verder helaas geen tips over de CPU, ik ben niet zo technisch aangelegd.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Snelle vragen (deel 3)

Berichtdoor Mortlach » 21 jun 2016 07:55

Marnix schreef:Ga ze stiekem wel een beetje missen :)


Ik speel het geluid van mijn televisie af via mijn versterker/speakers. Ze worden dus nog gewoon gebruikt en ik zou ook niet gauw meer terug willen naar de brakke speakertjes van de tv zelf. :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Snelle vragen (deel 3)

Berichtdoor Mortlach » 21 jun 2016 07:57

Autoliefhebber schreef:Dat kun je beter niet doen, beste is om gewoon een nieuwe pc te kopen met Windows 10 erop.
Verder helaas geen tips over de CPU, ik ben niet zo technisch aangelegd.


Ik ben helaas ook niet zo goed met pc's. Ik vind het al heel wat dat ik het aantal cores kan instellen dat een programma gebruikt, maar werken aan de svchost.exe is toch een brug te ver.

De nieuwe pc komt aan het einde van het jaar, nadat ik belasting heb betaald (ben zzp'er) en dus weet wat mijn budget is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Snelle vragen (deel 3)

Berichtdoor de passant » 21 jun 2016 10:01

Mortlach schreef:Niet echt een snelle vraag, vrees ik, maar ik ben ten einde raad.

Mijn CPU staat regelmatig op 100%, zelfs als ik eigenlijk niet al te veel doe. Het lijkt door de browser Chrome te komen, hoewel Firefox ook niet al te best loopt. (en ik haat Firefox, dus echt een alternatief is het niet.)

Alles loopt dus supertraag en daar wil ik graag van af. Ik heb Chrome al opnieuw geïnstalleerd, en de affiniteit beperkt tot 1 core van de CPU ipv 4, dat helpt al iets, maar het is nog steeds niet ideaal. De virusscanner kan niets vinden. Nu schijnt het proces svchost.exe ook soms voor problemen te zorgen, en de oplossing is alle services 1 voor 1 uitschakelen totdat je de boosdoener hebt, maar daar ben ik nog niet aan begonnen.

Ik overweeg zelfs om te upgraden naar Win10 in de hoop dat dat het probleem oplost, maar ideaal is dat zeker ook niet. Ik blijf liever bij Win7, maar dan wel met een CPU die niet continu maximaal staat. Over een half jaar koop ik een nieuwe pc, maar zou tot die tijd graag nog van deze gebruikmaken zonder al te veel ergernissen.

Alle suggesties zijn welkom!
Is het misschien een idee om op Linux over te stappen? , DVDtje branden installeren en klaar, ik draai linux mint al bijna 2 jaar met behoorlijke tevredenheid,games uitgezonderd , daar is Windows weer beter in. https://www.linuxmint.com/
https://en.wikipedia.org/wiki/Linux_Mint
http://distrowatch.com/

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Snelle vragen (deel 3)

Berichtdoor Mortlach » 21 jun 2016 10:38

Laten games nu net een van de hoofddoelen zijn van mijn pc. Ik denk dat ik Linux dus beter kan laten voor wat het is.

Ik zou Win7 opnieuw installeren, maar toen ik de pc kocht (nu alweer 4 jaar geleden), zat er volgens mij geen cd bij.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Snelle vragen (deel 3)

Berichtdoor Marnix » 22 jun 2016 19:47

Windows downloaden en op een usb zetten. Je hebt een computer met windows gekocht dus ik vind dat je daar recht op hebt. Chrome zuigt gewoon qua geheugengebruik... Beter zo snel mogelijk ontwennen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Snelle vragen (deel 3)

Berichtdoor Marnix » 22 jun 2016 20:05

Mortlach schreef:
Ik speel het geluid van mijn televisie af via mijn versterker/speakers. Ze worden dus nog gewoon gebruikt en ik zou ook niet gauw meer terug willen naar de brakke speakertjes van de tv zelf. :-)


Ik soms ook wel, ligt er aan wat ik kijk. Maar ze zijn gewoon te kamervullend en niet handig met een kruipend kind. Dus ga er kleine boekenplank-speakers of een soundbar, al dan niet met woofer voor in de plaats neerzetten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Snelle vragen (deel 3)

Berichtdoor hans0166 » 22 jun 2016 20:09

Mortlach schreef:Laten games nu net een van de hoofddoelen zijn van mijn pc. Ik denk dat ik Linux dus beter kan laten voor wat het is.

Ik zou Win7 opnieuw installeren, maar toen ik de pc kocht (nu alweer 4 jaar geleden), zat er volgens mij geen cd bij.


als het goed is zit de sticker met de product code op je kast geplakt ... even de juiste versie downloaden en je kunt een schone installatie doen. ( wel even back up van je eigen bestanden maken :) )


eventjes nog over geluidsbestanden... tegenwoordig wordt ook flac best veel gebruikt, is betere compressie techniek dan mp3

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Snelle vragen (deel 3)

Berichtdoor Mortlach » 23 jun 2016 08:15

Marnix schreef:Windows downloaden en op een usb zetten. Je hebt een computer met windows gekocht dus ik vind dat je daar recht op hebt. Chrome zuigt gewoon qua geheugengebruik... Beter zo snel mogelijk ontwennen.


Het is niet het geheugengebruik maar CPU-gebruik. Verder bedankt voor de tip, ik zal er eens naar kijken. Ik heb in de bestellingse-mail gezien dat ik waarschijnlijk destijds een Win7-cd heb gekregen, maar geen idee waar dat ding is gebleven.

Ik kan niet wachten tot het einde van het jaar. Dan kan ik eindelijk weer eens een nieuwe pc kopen met meer van alles. Meer SSD's, meer RAM (van 8 naar 32GB), meer CPU (van i5, 3,5Ghz naar i7 4,1Ghz), veel meer GPU (van 1 Geforce GTX 670 naar 2 Geforce GTX1080's). Prijs zal ook wel iets meer zijn, maar ik heb er voor gespaard :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Snelle vragen (deel 3)

Berichtdoor Mortlach » 23 jun 2016 08:15

hans0166 schreef:als het goed is zit de sticker met de product code op je kast geplakt ... even de juiste versie downloaden en je kunt een schone installatie doen. ( wel even back up van je eigen bestanden maken :) )


Goeie tip, ik ga er naar kijken.

eventjes nog over geluidsbestanden... tegenwoordig wordt ook flac best veel gebruikt, is betere compressie techniek dan mp3


Maar niet alles speelt dat automatisch af, toch? Of tegenwoordig wel?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten