Fotografie, de apparatuur en de techniek

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Rolf

Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Rolf » 16 jun 2008 19:51

Toevoeging op za 21 juni.
Op dit moment is hier in een aantal posten iets uiteengezet over
verschillende digitale spiegelreflexcamera's, over lenzen, en over de
technische achtergrond ervan.
Ik hoop dat in de toekomst hier ook iets over de techniek van het
fotograveren op zich aan de orde komt. Met het oog daarop is de titel nu
veranderd (voorheen : Digitale camera's).


In een advertentie zag ik een Sony DSLR 200 staan, 10,1 MegaPx, met 17 - 70 mm
lens, voor €444,-.
Op dit moment maak ik foto's met een FujiFilm S5600.
Enkele vragen:
* Is deze Sony geschikt voor een amateur op gebied van fotografie (makkelijk te bedienen)?
* Is het t.o.v. de S5600 (5.1 MegaPx) echt een hele verbetering (zo'n uitgave waard)?
* Een 17 - 70 mm lens, is dat te vergelijken met 10 maal optische zoom?
* Voor €629 is de camera verkrijgbaar met een 75 - 300 mm lens, zinvol?
Laatst gewijzigd door Rolf op 21 jun 2008 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 16 jun 2008 20:20

Als je het je kunt permitteren, koop dan de Sony A350. Dat is een wereld verder dan de A200 die echt een instapper is. De set met een 17-70mm objectief ligt nu op veel plaatsen al voor ca € 575,- te koop.

Met een 70-300 blijf je wisselen, omdat je in de praktijk juist die afstand tot 70 mm het meest gebruikt.

Mijn advies: ga lekker aan de slag met een 17-70mm en koop later de prachtige Tamron 28-300 mm(al v.a. 199 Euries...)

Ik heb zelf net de Sony A700 gekocht. Echt onegelofelijk spul!

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Berichtdoor Spons » 16 jun 2008 21:54

Rolf , ik weet niet of je kleine handen hebt of grote, want bij grote kan je mischen beter voor een nikkon gaan,

bv de d60 met 18-55 lens voor 499 euro ! ( kamera-express ) bovendien heeft nikkon als zowel Cannon enorme keuze in lenzen in tegenstelling tot Sony !

btw , een 28-300 mm lens voor 200 euro is alleen leuk als je overdag met goed licht fotografeert !

De D60 is een hoogwaardige DX-formaat digitale reflexcamera met 10,2 megapixels effectief. De camera is eenvoudig te bedienen, gebruiksvriendelijk en uitermate geschikt om de magie van digitale spiegelreflexfotografie te ontdekken. Alledaagse situaties kunnen probleemloos worden vastgelegd in de auto-stand, terwijl u voor meer creatieve vrijheid de vele cameraopties kunt gebruiken. Ingebouwde functies zijn eenvoudig toegankelijk via een intuïtief menu. Het gebruiksgemak wordt verder vergroot door een draaiende informatieweergave die wordt aangepast aan de stand van de camera, een zelfreinigend intern mechanisme en een sensor in de zoeker waarmee de monitor wordt uitgeschakeld. De camera is overal en altijd gebruiksklaar met een extreem korte opstarttijd en een kleine, lichte body.

* DX-formaat beeldsensor met 10,2 megapixels voor uitzonderlijk levendige en gedetailleerde beelden met een hoge resolutie, ideaal voor vergrotingen.
* EXPEED-concept voor beeldverwerking voor optimale prestaties en de hoogste beeldkwaliteit.
* Innovatief stofverwijderingssysteem: beeldsensorreiniging en Airflow Control-systeem zorgen dat de beeldsensoren van de camera stofvrij blijven voor heldere, ruisvrije beelden.
* Dankzij een groot gevoeligheidsbereik van 100 – 1600 ISO kunt u kortere sluitertijden gebruiken, waardoor de kans op onscherpte bij opnamen van snel bewegende onderwerpen of met weinig licht aanzienlijk wordt verminderd.
* Klein, licht en comfortabel: slechts 495 gram, met intuïtieve bedieningselementen en een handige greep.
* Op de grote, heldere 2,5-inch LCD-monitor kunt u eenvoudig belangrijke camera-informatie bekijken en de gemaakte opnamen op prettige wijze bekijken en bewerken.
* Snelle respons: een zeer korte opstarttijd van 0,19 sec. en een vrijwel onmerkbare sluitervertraging stellen u in staat om impulsief te fotograferen.
* Continuopnamen met 3 bps maken het mogelijk snelbewegende onderwerpen vast te leggen en maximaal 100 JPEG-foto's (FIJN, formaat Groot of kleiner) met een snelheid van circa 3 beelden per seconde vast te leggen.
* Scherpe en heldere zoeker met een vergroting van 0,8x voor nauwkeurige composities.
* De oogsensor schakelt de informatieweergave op de LCD-monitor automatisch uit als u door de zoeker kijkt. Hierdoor wordt stroom bespaard en wordt u minder afgeleid tijdens het fotograferen.
* Haarscherpe 3-velds autofocus zorgt ervoor dat u overal snel en nauwkeurig kunt scherpstellen, zelfs na zonsondergang.
* Actieve D-Lighting behoudt details in hoge lichten en schaduwen, zodat u altijd zeker bent van schitterende beelden met een natuurlijk contrast.
* Selecteerbare informatieweergaveformaten: kies uit verschillende weergave-indelingen, waaronder de grafische weergave met visuele informatiepictogrammen en de achtergrondweergave waarbij een van uw eigen beelden als achtergrond wordt gebruikt.
* Verticale LCD-informatieweergave: tijdens het fotograferen wordt de informatieweergave automatisch gedraaid aan de hand van de stand van de camera. De camera-informatie wordt in zowel de staande als de liggende stand goed weergegeven.
* 8 onderwerpsstanden (Digital Vari-Program) waarin de camera automatisch de optimale instellingen selecteert voor het beste resultaat.
* Uitgebreid retoucheermenu met keuze uit tien schitterende foto-effecten, waaronder NEF (RAW)-verwerking en Stop-motion. Er wordt in de D60 snel en eenvoudig een kopie van de foto gemaakt die u kunt bewerken en verbeteren in de camera, terwijl de oorspronkelijke foto behouden blijft.
* Ingebouwde NEF (RAW)-verwerking: geniet van creatieve vrijheid en controle over de camera-instellingen nadat de foto is gemaakt. Beeldkwaliteit, beeldgrootte, witbalans en zelfs belichtingscorrectie kunnen worden aangepast via een menu met eenvoudige navigatie.
* Met stop-motion kunt u films maken van een reeks opeenvolgende foto's. Selecteer eenvoudig het eerste en het laatste beeld in een reeks, en sla deze vervolgens op als een korte film die u kunt afspelen op de LCD-monitor van de camera of op een computer (AVI-indeling).
* Nikon's 3D-kleurenmatrixmeting II zorgt voor een ideale belichting in vrijwel alle lichtomstandigheden.
* Compatibel met de wereldberoemde NIKKOR-objectieven van hoge kwaliteit en geoptimaliseerd voor gebruik met AF-S en AF-I NIKKOR-objectieven.
* Oplaadbare Li-ion batterij: maak 500 of meer opnamen in de enkelvoudige opnamestand met één lading (volgens CIPA-standaards, ingebouwde flitser gebruikt voor de helft van de opnamen).

CGK<3
Luitenant
Luitenant
Berichten: 710
Lid geworden op: 02 feb 2007 16:57

Berichtdoor CGK<3 » 18 jun 2008 08:45

Een spiegelreflex is altijd een hele verbetering tov een camera als de s5600!De s5600 is al goed maar pas als je het geluid van de spiegel en de sluiter hoort van een dslr weet je wat je gemist hebt.

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 18 jun 2008 10:00

@ Rolf: wat de lenzen betreft, mijn ervaring is dat het niet zo prettig is om telkens lenzen te moeten wisselen. het is wat omslachtig elke keer, je moet er goed voor oppassen dat er geen stof in de sensor komt, en je zult altijd net zien dat je de verkeerde lens erop hebt staan. Ik weet verder niet waar voor je de camera gaat gebruiken, bij specifieke zaken zoals vogelfotografie heb je natuurlijk geen groothoek nodig, dan laat je de tele-lens er gewoon op staan. als ik jou was zou ik de foto's die je nu maakt eens doorspitten, en kijken wat voor hoeken je meestal maakt. zit je vaak tegen het maximum bereik in het tele-gebied aan, of zelden? doe je dat nooit, dan kun je starten met alleen de kitlens, en dan later evt. kijken wat je erbij zou willen hebben, doe je dat wel, dan is een 28-300 of een 18-200 wellicht een goede optie. je kunt ver inzoomen, terwijl het groothoekbereik altijd bruikbaar is. deze lenzen zijn kwalitatief over het algemeen ook niet slechter dan de combi 17-70 + 70-300

ik heb zelf een 18-200 lens. ik heb zitten twijfelen over de 28-300 lens, maar ik ben nu blij dat ik het niet gedaan heb, ik maak slechts heel zelden een foto op 200mm, en vrij vaak op 18mm (waarbij ik dan graag nog een grotere hoek zou willen hebben ook).

wat betreft optische zoom: deel het hoogste getal door het laagste, en je hebt de zoomfactor. 70/17= 4.12. een 28-300 heeft 10.71, en een 18-200 heeft 11.11. met de combi 17-70 + 70-300 zou je dus totaal 17.63 hebben.

En ik denk dat het wel een verbetering is t.o.v. je S5600, al ligt het er ook aan wat je ermee wil. je loopt er wel mee te 'slepen', het is minder handig om even mee te nemen ofzo. de voordelen zijn: veel minder ruis (groene en rode puntjes in je beeld, een gevolg van hoge iso-waarden bij weinig licht), meer instelmogelijkheden op de body (je hoeft dus niet elke keer in het menu de instellingen te wijzigen), prettig in de hand liggend (persoonlijk).

De bedienging is in feite minstens zo gemakkelijk als een compact, alleen zitten er vaak meer functies op. je kunt de camera gewoon op automatisch laten staan, net zoals de meeste mensen met hun compact-camera doen. niets moeilijks aan, maar goed, daar koop je niet zo'n mooi apparaat voor, daar wil je dan ook een beetje mee gaan spelen. Ik heb destijds mijn camera in het begin op automatisch gezet, en ben me vervolgens telkens op 1 punt gaan richten. Ik liet de camera alles bepalen, behalve de sluitertijd bijvoorbeeld. toen ik wat meer vertrouwd was met de sluitertijd, dus dat vrij automatisch ging, ging ik kijken wat je allemaal kunt doen met je wit-balans, en daarna wat de invloed is van bijvoorbeeld je ingestelde ISO-waarde. alles waar je je nog niet in verdiept hebt, laat je gewoon lekker door je camera bepalen, en met de rest ga je lekker spelen!
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 18 jun 2008 10:05

@ spons: volgens mij zijn de sony's die Rolf en Denkertje hier noemen niet veel kleiner dan de D60, die ook vrij klein is, een stuk kleiner dan jou D70s in ieder geval. Verder is de range aan lenzen bij Sony inderdaad kleiner dan bij Canon of Nikkor, maar dat is voornamelijk in het (semi)professionele segment. de oude Konica-Minolta-lenzen passen ook op de Sony's trouwens, waardoor je ook nog een aardig aanbod aan tweedehands lenzen hebt.

verder zijn alle Tamron's, Sigma's, en lenzen van andere "vrije merken" die voor Nikon en Canon geschikt zijn, ook geschikt voor Sony.

Maar inderdaad Rolf, het kan handig ook te kijken bij Nikon en Canon, want die hebben ook heel mooie spullen in de aanbieding :)
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Rolf

Berichtdoor Rolf » 18 jun 2008 17:13

Gebruik op dit moment:
- foto's voor advertenties
- voor wenskaarten (speciaal formaat voor op de S5600)
- landschappen
- close-ups
- oude auto's
- 'onderweg' (de camera gaat altijd mee, soms maak ik al rijdend opnames)
- overig

Mijn wens:
- iets meer scherpte (vooral zichtbaar bij uitvergroten)
- betere close-ups
- telelens (indien niet te duur)

Op dit moment biedt, Media Markt de Sony DSLR 200 met 18 - 70 lens aan
voor €444,-. (tot za 21 jun.)
"De Fujifilm S5600 is voorzien van 5.1 miljoen effectieve pixels, een
10x (vergelijkbaar met 38-380mm bij 35mm camera’s) zoom FUJINON
lens, f = 6,3 - 63 mm".

Dit las ik ergens. Betekent dat, dat voor hetzelfde bereik een Sony met 38 -
380 lens nodig is?

Tweedehands is ook een optie, bijv. de Nikon D70S, (6.1 Megapixel).
Of een Sony DSC F828 (8 Megapixel).

M.b.t. formaat, een S5600 is voor mij goed te hanteren, veel groter moet het niet zijn.

Bedankt allemaal, de kennis m.b.t. fotografie is weer wat uitgebreid. Ik wil
er even over nadenken.
Laatst gewijzigd door Rolf op 19 jun 2008 16:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 18 jun 2008 20:41

Rolf schreef:Gebruik op dit moment:
- foto's voor advertenties
- voor wenskaarten (speciaal formaat voor op de S5600)
- landschappen
- close-ups
- oude auto's
- 'onderweg' (de camera gaat altijd mee, soms maak ik al rijdend opnames)
- overig

Mijn wens:
- iets meer scherpte (vooral zichtbaar bij uitvergroten)
- betere close-ups
- telelens (indien niet te duur)

Op dit moment biedt, Media Markt de Sony DSLR 200 met 18 - 70 lens aan
voor €444,-. (tot za 21 jun.) Dit betekent dus wel minder geschikt voor
opnames op korte afstand, wat veel voorkomt. De S5600 heeft een lens
met f = 6,3 - 63 mm. Dan zou ik eigenlijk een 6 - 60 (of zoiets) en bijv.
een 20 - 200 lens erbij moeten hebben.
Tweedehands is ook een optie, bijv. de Nikon D70S, (6.1 Megapixel).
Of een Sony DSC F828 (8 Megapixel).

M.b.t. formaat, een S5600 is voor mij goed te hanteren, veel groter moet het niet zijn.

Bedankt allemaal, ik ben weer een stukje wijzer, en wil er even over
nadenken.


houd er rekening mee dat je de brandpuntsafstanden van een compact niet 1 op 1 over kunt zetten op een spiegelreflex! je krijgt hier te maken met de cropfactor. een compact-camera heeft nl. een lichtsensor van (ongeveer) 6 mm breed, een consumenten-reflex heeft zo'n 22 mm, en een "Fullframe" professionele reflex heeft 35 mm. de s5600 heeft, omgerekend naar full-frame, 38-380mm (25-250 voor een goedkopere reflex).

het F-getal heeft niets te maken met zoomen, maar met de diafragma-opening. dit is bij een s5600 (uit mijn hoofd) 2,8-8. bij de sigma- en tamron-18-200 (de enige lenzen uit dit segment die ik goed ken) is dit 3,5-22, veel groter dus. een groter getal zorgt voor een groter scherpte-veld, dus de foto zal van voor tot achter meer scherpte vertonen. dit is vooral handig bij landschappen. bij close-ups is het juist handig als maar een deel scherp is, bijvoorbeeld een gezicht van een persoon, terwijl de achtergrond erg vaag is, zodat de achtergrond niet van het onderwerp afleidt (bij deze foto heb ik die techniek gebruikt). nu lijkt het alsof de compact erg geschikt is voor close-ups, maar dit is juist niet zo, omdat hier de kleine lichtsensor weer om de hoek komt kijken. je gaat met een compact dus niet zo'n mooie vage achtergrond krijgen.

tweedehands is ook een optie, en zo'n D70s is een heel fijn apparaat, kan ik uit ervaring vertellen (net zoals de grotendeels gelijke D50 van Nikon). andere opties zijn wellicht de Canon EOS 350D of 400D. spiegelreflexen zijn overigens wel duidelijk groter dan een S5600.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 18 jun 2008 21:27

Heb nog een gebruikte Konica Minolta 7D voor je...

Afbeelding

sela

Berichtdoor sela » 18 jun 2008 21:30

nadeel sony: soft licht. je foto's zien er zweveriger uit met dan met een nikon. hoe kan ik het uitleggen [heb even geen voorbeeld].. de kleuren worden zachter met een sony.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 18 jun 2008 21:51

heb altijd met Minolta gewerkt. Digitaal ging men over met Konica-Minolta en nu is het dan van Sony. Maar ik ken niks beters.... Super resultaat!

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 18 jun 2008 22:22

Denkertje21 schreef:Heb nog een gebruikte Konica Minolta 7D voor je...

Afbeelding


ook met die lens? en wat voor specificaties heeft die 7D eigenlijk? want volgens mij is het (voor DSLR-begrippen) wel een oud beestje :)
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 19 jun 2008 10:21

Napoleon schreef: ook met die lens? en wat voor specificaties heeft die 7D eigenlijk? want volgens mij is het (voor DSLR-begrippen) wel een oud beestje :)


Kijk HIERmaar voor de specificaties....

Afbeelding

Ik heb er destijds € 2300,- voor betaald. En dat is ruim 3 jaar geleden. Ik heb er meerdere opjectieven bij, zoals de 28-200

Rolf

Berichtdoor Rolf » 19 jun 2008 11:14

Langzamerhand wordt meer duidelijk.

1 'oude' FujiFilm S5600
Niet verkopen. Op dit moment brengen ze €130 - €140 op. Gezien de
mogelijkheden van deze camera, snelle opstarttijd, 10* opt. zoom, kan
deze naast een refelxcamera nog wel eens van pas komen.

2 2ehands
Lijkt bij nader inzien niet zo aantrekkelijk. Goede reflexcamera's met
min. 10 megapixels, en evt. extra lens, worden niet zoveel aangeboden,.
en kosten toch vaak nog €400,- - €600,-.

3 Sony
'Soft licht' . @Sela, gaat het dan om een oudere Sony?
Sony heeft ongeveer 2 jaar geleden Minolta overgenomen.
Volgens kenners zijn de Sony's van de laatste 2 jaar net zo goed als
bijv. Nikon, Canon en Pentax.

4 Mijn voorlopige lijstje
a Canon EOS 400D + 18-55 lens, €399 (Mediamarkt, aanbieding, korting van MM en Canon)
b Nikon D60 + 18-55VR, €549 (Mediamarkt).
c Sony a 350 (14,2 Megapixel) + 18-70 lens, €€599,-
d Olympus E400 +14-52 en 40-150 lens, €499,-
Extra 55-200 zoomlens (Targa, of derg.) €125,-.
Laatst gewijzigd door Rolf op 19 jun 2008 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 19 jun 2008 12:13

Ga zeker op deze site kijken voor geweldig diepgaande reviews van alle digitale camera's!


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten