games

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: games

Berichtdoor Chaya » 04 aug 2015 14:02

In het AD van gisteren las ik een artikel over gamejunks.
Ik wist dat dit heel erg kan zijn, zoals bij andere verslavingen, maar zo erg? :shock:

Hij sliep nauwelijks, was broodmager, had geen oog voor zijn zwangere vriendin en wilde slechts non-stop gamen. Wat begon als even een spelletje spelen, liep voor de 21-jarige D uit op een zware verslaving.

Hij is geen uitzondering!

Ze zitten 18 uur per dag te spelen, gaan niet meer naar school en reageren geprikkeld.
Omdat er online - met andere gamers - wordt gespeeld, is de sociale druk erg hoog.


D. heeft zich laten opnemen in een kliniek in de Ardennen, zonder computer. Op zich niet zo moeilijk om niet meer te kunnen spelen, maar bij alles wat hij zag - een boom, een rivier - dacht hij wel aan een spel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: games

Berichtdoor Mortlach » 04 aug 2015 16:21

Ja, spelverslaving is inderdaad een groot probleem voor de mensen die er last van hebben en hun omgeving. Niets minder groot dan drank of drugs, helaas.

Ik heb zelf ook een periode gehad dat ik 80 uur per week World of Warcraft speelde. (en niet meer omdat ik ook nog gewoon 40 uur werkte). Daar ben ik gelukkig jaren geleden mee gestopt, want het liep uit de hand en nu weet ik dat ik dat soort spellen (MMORPG's, Massively Multiplayer Online Role Playing Games) niet meer moet doen. Eigenlijk geen enkele MMO.

Er zijn helaas ook gevallen bekend waarbij jonge kinderen slachtoffer zijn geworden van de verslaving van beide ouders en zijn omgekomen door de verwaarlozing. Intriest is dat.

Dat allemaal gezegd, is het ook weer niet zo dat iedereen die wel eens een spelletje speelt, meteen verslaafd is, of dat het 'de schuld' van de spelletjes is dat mensen er verslaafd aan raken. Wat dat betreft is het net zoals alle andere sociaal geaccepteerde zaken waar men verslaafd aan kan raken (alcohol, sporten, etc).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: games

Berichtdoor tulp » 05 aug 2015 08:58

Chaya schreef:Hij sliep nauwelijks, was broodmager, had geen oog voor zijn zwangere vriendin en wilde slechts non-stop gamen. Wat begon als even een spelletje spelen, liep voor de 21-jarige D uit op een zware verslaving.

Hij is geen uitzondering!

Ze zitten 18 uur per dag te spelen, gaan niet meer naar school en reageren geprikkeld.
Omdat er online - met andere gamers - wordt gespeeld, is de sociale druk erg hoog.




Dit klinkt in mijn oren 'gewoon' als een verslaving en het is bekend dat je ook aan computerspelletjes verslaafd kunt zijn.

Heeft je ontzetting niet te maken met de devaluatie van het woord verslaving?
Ik lees zo vaak van ouders over hun kinderen die aan de computer 'verslaafd' zijn zodat ze met een kookwekker in de weer moeten, of mensen die aan suiker 'verslaafd' zijn (het heel erg graag willen). Dat is geen verslaving, maar zo devalueert het woord wel.Wat het artikel aanhaalt, dát is verslaving.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: games

Berichtdoor Marnix » 05 aug 2015 09:15

Mortlach schreef:Ja, spelverslaving is inderdaad een groot probleem voor de mensen die er last van hebben en hun omgeving. Niets minder groot dan drank of drugs, helaas.

Ik heb zelf ook een periode gehad dat ik 80 uur per week World of Warcraft speelde. (en niet meer omdat ik ook nog gewoon 40 uur werkte). Daar ben ik gelukkig jaren geleden mee gestopt, want het liep uit de hand en nu weet ik dat ik dat soort spellen (MMORPG's, Massively Multiplayer Online Role Playing Games) niet meer moet doen. Eigenlijk geen enkele MMO.

Er zijn helaas ook gevallen bekend waarbij jonge kinderen slachtoffer zijn geworden van de verslaving van beide ouders en zijn omgekomen door de verwaarlozing. Intriest is dat.

Dat allemaal gezegd, is het ook weer niet zo dat iedereen die wel eens een spelletje speelt, meteen verslaafd is, of dat het 'de schuld' van de spelletjes is dat mensen er verslaafd aan raken. Wat dat betreft is het net zoals alle andere sociaal geaccepteerde zaken waar men verslaafd aan kan raken (alcohol, sporten, etc).


Ja, dat is het nadeel van online spelen met dit soort spellen. Als je het goed wil doen ga je bij een clan maar dan krijg je naast alle andere aspecten die je gameverslaafd kunnen maken ook nog eens de groepsdruk. Je moet het met z'n allen doen dus kan je moeilijk afhaken. Plus je ziet iedereen om je heen zich ontwikkelen en daar wil je dan ook in mee. Als anderen veel uren maken en jij maakt minder uren, dan hou je het niveau niet bij. En op een gegeven moment hebben mensen soms (bijna) alleen nog game-vrienden. Je clan is gelijk ook je sociale leven, je vrienden heb je online. Extra reden om veel online te blijven komen en weinig dingen in real life te ondernemen. Dat zijn wel nieuwe aspecten die volgens mij ook zorgen dat meer mensen aan games verslaafd raken.

Ik ben toch wel weer meer fan aan het raken van Single Player (Dragon Age 3 en Pillars of Eternity momenteel) die je gewoon bij mooi weer een poos kan laten liggen, die je kan pauzeren als er wat aan de hand is enzovoorts :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: games

Berichtdoor Mortlach » 05 aug 2015 09:29

Marnix schreef:Ja, dat is het nadeel van online spelen met dit soort spellen. Als je het goed wil doen ga je bij een clan maar dan krijg je naast alle andere aspecten die je gameverslaafd kunnen maken ook nog eens de groepsdruk. Je moet het met z'n allen doen dus kan je moeilijk afhaken. Plus je ziet iedereen om je heen zich ontwikkelen en daar wil je dan ook in mee. Als anderen veel uren maken en jij maakt minder uren, dan hou je het niveau niet bij. En op een gegeven moment hebben mensen soms (bijna) alleen nog game-vrienden. Je clan is gelijk ook je sociale leven, je vrienden heb je online. Extra reden om veel online te blijven komen en weinig dingen in real life te ondernemen. Dat zijn wel nieuwe aspecten die volgens mij ook zorgen dat meer mensen aan games verslaafd raken.


Ja, dat maakt het wel 'gemakkelijker' afhankelijk te worden. Er is wel een soort van sociale controle binnen een clan (als het goed is), maar je kunt weinig doen als je merkt dat anderen echt problematische uren maken. Ik herinner me nog wel mensen die inderdaad zo goed als 24 uur per dag online waren (meestal in de studentenleeftijd) maar ook een jonger gastje waarvan we op een gegeven moment zoiets hadden van "hoor jij niet op school te zitten?" Maar veel meer dan iemand uit de clan kicken als ontmoediging kun je niet doen, helaas.

Ik ben toch wel weer meer fan aan het raken van Single Player (Dragon Age 3 en Pillars of Eternity momenteel) die je gewoon bij mooi weer een poos kan laten liggen, die je kan pauzeren als er wat aan de hand is enzovoorts :)


Over PoE hoor ik goede dingen. Misschien toch maar eens oppikken als het in de aanbieding is op Steam. DA3 kon me niet echt boeien, eerlijk gezegd. Ik speel nog steeds voornamelijk XCOM: Enemy Within, The Long War-mod en kijk erg uit naar Just Cause 3, Fallout 4 en XCOM 2.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: games

Berichtdoor Marnix » 05 aug 2015 09:45

Hm ik ben altijd fan geweest van de Dragon Age games, vooral deel 1 trouwens. Moest er even inkomen maar vind het toch wel weer een mooi verhaal en leuk om te spelen.

PoE doet echt heel erg denken aan Baldur's Gate / Icewind Dale. Grafisch heel erg identiek dus niet spectaculair. Maar voor wie van die spellen hield en vooral voor een ijzersterk verhaal en echt roleplayen gaat is het een heerlijk spel. En leuk ook omdat het als crowdfunding-project is gestart door liefhebbers en voor liefhebbers van het genre.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: games

Berichtdoor Chaya » 05 aug 2015 11:28

tulp schreef:
Dit klinkt in mijn oren 'gewoon' als een verslaving en het is bekend dat je ook aan computerspelletjes verslaafd kunt zijn.

Heeft je ontzetting niet te maken met de devaluatie van het woord verslaving?
Ik lees zo vaak van ouders over hun kinderen die aan de computer 'verslaafd' zijn zodat ze met een kookwekker in de weer moeten, of mensen die aan suiker 'verslaafd' zijn (het heel erg graag willen). Dat is geen verslaving, maar zo devalueert het woord wel.Wat het artikel aanhaalt, dát is verslaving.

Mijn ontzetting heeft te maken met het hoge aantal en het feit dat het niet alleen puberjongens of adolescenten zijn die hier het slachtoffer zijn.
Als je leven zich slechts online afspeelt, dat betekent dat je altijd in een schijnwereld leeft, is er iets heel ernstig mis!
Want je hebt het contact met de werkelijkheid volledig verloren.

W.b. kinderen waar je de kookwekker bij moet zetten. Ik zou dit (nog) geen verslaving willen noemen, maar meer dat het soms heel lastig is om met iets te stoppen wat je zo leuk vindt.
Zoals een kind dat heerlijk buiten speelt en naar binnen wordt geroepen. Nu al?
Wie heeft dit nooit gedacht als kind?
Het wordt pas een probleem als het zodanig wordt dat het kind niet meer naar school wil, of tot s'avonds laat achter een scherm zit en dus slaap tekort gaat komen.
Ik denk dat simpelweg een kookwekker zetten dan niet genoeg is, want je krijgt altijd gezeur en machtsstrijd.
Ik heb het probleem nooit gehad, maar ik zou denk ik SAMEN met het kind een redelijke tijd afspreken, dus geen half uur of zo, hem/haar die wekker laten zetten op de afgesproken tijd en dan 5/10 minuten de gelegenheid geven om af te ronden.
Maar ja, misschien werkt dat ook niet in alle gevallen.
Games kan natuurlijk ook gewoon heel leuk en spannend zijn. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: games

Berichtdoor Mortlach » 05 aug 2015 11:52

Chaya schreef:Mijn ontzetting heeft te maken met het hoge aantal en het feit dat het niet alleen puberjongens of adolescenten zijn die hier het slachtoffer zijn.
Als je leven zich slechts online afspeelt, dat betekent dat je altijd in een schijnwereld leeft, is er iets heel ernstig mis!
Want je hebt het contact met de werkelijkheid volledig verloren.


Natuurlijk, maar dat is met alle verslavingen toch zo? Als je niet nuchter kunt functioneren, als je hele leven zich slechts op de loopband afspeelt, etc...

W.b. kinderen waar je de kookwekker bij moet zetten. Ik zou dit (nog) geen verslaving willen noemen, maar meer dat het soms heel lastig is om met iets te stoppen wat je zo leuk vindt.
Zoals een kind dat heerlijk buiten speelt en naar binnen wordt geroepen. Nu al?
Wie heeft dit nooit gedacht als kind?
Het wordt pas een probleem als het zodanig wordt dat het kind niet meer naar school wil, of tot s'avonds laat achter een scherm zit en dus slaap tekort gaat komen.
Ik denk dat simpelweg een kookwekker zetten dan niet genoeg is, want je krijgt altijd gezeur en machtsstrijd.
Ik heb het probleem nooit gehad, maar ik zou denk ik SAMEN met het kind een redelijke tijd afspreken, dus geen half uur of zo, hem/haar die wekker laten zetten op de afgesproken tijd en dan 5/10 minuten de gelegenheid geven om af te ronden.
Maar ja, misschien werkt dat ook niet in alle gevallen.
Games kan natuurlijk ook gewoon heel leuk en spannend zijn. :D


Ik denk dat het in dat geval - kind wil niet meer naar school - al vrij ver gevorderd is en ik weet niet of je er dan nog met onderhandelen en rationele aanpak komt. De dochter hier wilde dolgraag een hond, en na lang inprenten dat zij verantwoordelijk is voor dat beest is die er ook gekomen. En omdat de dochter nog jong is, is het een paar keer voorgekomen dat ze zat te computeren terwijl ze was vergeten hem eten te geven of uit te laten. Toen volgde er uiteraard een nogal forse straf, want zorg voor dieren neem ik serieus.

Ik heb geen enkel probleem met veel spelletjes spelen - doe ik zelf ook namelijk - maar wel pas als je al je verantwoordelijkheden hebt afgewerkt. Samen afspraken maken en je daar dan ook aan houden, dat is in de meeste gevallen wel genoeg. Je zult kinderen toch moeten leren hoe ze goed met dat soort media moeten omgaan. Maar in het geval van verslaving is het ongetwijfeld niet genoeg. Net zo goed moet je je kind leren verstandig te zijn met alcohol, en toch ontstaan er toch alcoholisten.

We hebben ook een kennis die net doet alsof ze in de jaren '50 leeft en die dus absoluut niet wil dat haar kind computerspelletjes speelt (het kind heeft een ontwikkelingsstoornis, asperger geloof ik en de artsen zeggen allemaal dat het goed zou zijn als hij visueel-abstracte dingen zou doen, in andere woorden: Minecraft). Maar goed, ik ben het dus absoluut niet eens met wat die kennis doet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: games

Berichtdoor Mortlach » 05 aug 2015 11:54

Marnix schreef:PoE doet echt heel erg denken aan Baldur's Gate / Icewind Dale. Grafisch heel erg identiek dus niet spectaculair. Maar voor wie van die spellen hield en vooral voor een ijzersterk verhaal en echt roleplayen gaat is het een heerlijk spel. En leuk ook omdat het als crowdfunding-project is gestart door liefhebbers en voor liefhebbers van het genre.


Even gekeken, maar het is dus 42 euro op steam. Iets te veel geld voor een spel dat ik waarschijnlijk toch voor Long War laat liggen :-). Even wachten op de Winter Sale dus :-)

Het is zo te zien alleen nogal 'text heavy'. Ik lees de hele dag al tekst voor mijn werk, en heb dan vaak geen zin om 's avonds ook nog eens een boekwerk in een spel door te nemen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: games

Berichtdoor Chaya » 05 aug 2015 12:29

Mortlach schreef:
Ik denk dat het in dat geval - kind wil niet meer naar school - al vrij ver gevorderd is en ik weet niet of je er dan nog met onderhandelen en rationele aanpak komt. De dochter hier wilde dolgraag een hond, en na lang inprenten dat zij verantwoordelijk is voor dat beest is die er ook gekomen. En omdat de dochter nog jong is, is het een paar keer voorgekomen dat ze zat te computeren terwijl ze was vergeten hem eten te geven of uit te laten. Toen volgde er uiteraard een nogal forse straf, want zorg voor dieren neem ik serieus.

In dit geval was het een jongen van een jaar of 16 geloof ik, dat komt niet ineens, dat zie je als ouder toch toenemen dan?
Maar hoe vaak ben je als ouder thuis en zie je wat er gebeurt?
Je hebt gelijk dat je dochter hiervoor straft, al vind ik persoonlijk dat die straf dan wel van toepassing moet zijn op het vergrijp.
Ik bedoel, als hond binnen geplast of gepoept heeft dan, dat haar op laten ruimen.
En niet 3 avonden vroeg naar bed of zo.
Ik heb zelf moeite met het begrip straf(fen). Ik probeer me altijd in het kind te verplaatsen en soms is zoiets nonchalance, of inderdaad, zo verdiept in het gamen, helemaal vergeten.
Ik kan wel makkelijk straffen als bewust de wet is overtreden en er nog brutaal gedaan wordt bovendien.
Mortlach schreef:Net zo goed moet je je kind leren verstandig te zijn met alcohol, en toch ontstaan er toch alcoholisten.

Dat geeft inderdaad geen garantie.
Ook niet hoe je als ouders hiermee omgaat.
Mijn buurtjes rookten allebei, maar geen van hun 4 kinderen is gaan roken.
Ze houden beide van een goed glas whiskey en een biertje gaat er ook wel in (regelmatig) maar de zoons gaan alleen maar aan de fris.
Mortlach schreef:We hebben ook een kennis die net doet alsof ze in de jaren '50 leeft en die dus absoluut niet wil dat haar kind computerspelletjes speelt (het kind heeft een ontwikkelingsstoornis, asperger geloof ik en de artsen zeggen allemaal dat het goed zou zijn als hij visueel-abstracte dingen zou doen, in andere woorden: Minecraft). Maar goed, ik ben het dus absoluut niet eens met wat die kennis doet.

Oei lastig, is het bespreekbaar?
Mijn vriendin liet haar zoontje schiet- en oorlogspellen spelen, als mijn zoon van dezelfde leeftijd met hem achter de computer ging, vond hij daar niks aan en wilde dat niet. Hij wilde dan graag FIFA of Mario spelen, dat gaf heibel in de tent.
Ik begreep niet dat mijn vriendin deze spelletjes toestond, maar volgens haar kocht hij die niet zelf, maar kreeg ze te leen.
Zij vond het geen probleem, ik zou het niet willen. Op dat punt werden we het dus niet eens.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: games

Berichtdoor Mortlach » 05 aug 2015 14:40

Chaya schreef:In dit geval was het een jongen van een jaar of 16 geloof ik, dat komt niet ineens, dat zie je als ouder toch toenemen dan?
Maar hoe vaak ben je als ouder thuis en zie je wat er gebeurt?


Het lijkt me sterk dat het je als ouder niet opvalt dat je kind niet naar school gaat. Maar goed, ik werk thuis, en naar school moet hier met de auto, dus dat smokkel je er niet even tussendoor.

Je hebt gelijk dat je dochter hiervoor straft, al vind ik persoonlijk dat die straf dan wel van toepassing moet zijn op het vergrijp.
Ik bedoel, als hond binnen geplast of gepoept heeft dan, dat haar op laten ruimen.
En niet 3 avonden vroeg naar bed of zo.


O, nee. De hond 'vergeten' eten te geven maar wel 3 uur lang Minecraft zitten spelen totdat ik je eraan moet herinneren, dan speel je dat spel dus een week niet meer.

Ik heb zelf moeite met het begrip straf(fen). Ik probeer me altijd in het kind te verplaatsen en soms is zoiets nonchalance, of inderdaad, zo verdiept in het gamen, helemaal vergeten.
Ik kan wel makkelijk straffen als bewust de wet is overtreden en er nog brutaal gedaan wordt bovendien.


Gelukkig valt het straffen ook wel weer mee; het hoeft niet zo heel vaak. Maar je zult je kind toch ook moeten aanleren verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen gedrag. Dus niet enkel en alleen bezig zijn met wat nu leuk is. Dat verwachten we later toch ook van hen?

Dat geeft inderdaad geen garantie.
Ook niet hoe je als ouders hiermee omgaat.
Mijn buurtjes rookten allebei, maar geen van hun 4 kinderen is gaan roken.
Ze houden beide van een goed glas whiskey en een biertje gaat er ook wel in (regelmatig) maar de zoons gaan alleen maar aan de fris.


Garanties zijn er helaas nooit. :?


Oei lastig, is het bespreekbaar?
Mijn vriendin liet haar zoontje schiet- en oorlogspellen spelen, als mijn zoon van dezelfde leeftijd met hem achter de computer ging, vond hij daar niks aan en wilde dat niet. Hij wilde dan graag FIFA of Mario spelen, dat gaf heibel in de tent.
Ik begreep niet dat mijn vriendin deze spelletjes toestond, maar volgens haar kocht hij die niet zelf, maar kreeg ze te leen.
Zij vond het geen probleem, ik zou het niet willen. Op dat punt werden we het dus niet eens.


Nee, dat is niet bespreekbaar, helaas.

Qua inhoud maakt het mij totaal niet uit wat ze hier speelt. Ja, een spel als Grand Theft Auto dat zwaar leunt op het kennen van de maatschappelijke en culturele context om de enorme vrouw- en mensonvriendelijkheid te kunnen plaatsen, daar zou ik nee tegen zeggen. Niet vanwege het geweld, maar omdat ze het nog niet kan plaatsen. Maar verder kan ik geen spel of reden verzinnen waar ik nee tegen zou zeggen. Ze speelt al jaren Skyrim, een fantasy-spel met veel vechtpartijen en grafisch geweld, en daar zie ik echt geen kwaad in. Ze kan zelf bepalen of ze het bloed wil uitschakelen en regelmatig herinneren we haar er even aan dat je je in het echte leven niet zo kunt gedragen.

Schietspellen zie ik letterlijk als weinig meer dan virtueel tikkertje, dus prima geschikt voor jongere kinderen. Wel even zorgen dat alle microfoons van de tegenstanders zijn uitgeschakeld, want daar zit voor mij wel een probleem.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: games

Berichtdoor Marnix » 06 aug 2015 09:15

Mortlach schreef:
Even gekeken, maar het is dus 42 euro op steam. Iets te veel geld voor een spel dat ik waarschijnlijk toch voor Long War laat liggen :-). Even wachten op de Winter Sale dus :-)

Het is zo te zien alleen nogal 'text heavy'. Ik lees de hele dag al tekst voor mijn werk, en heb dan vaak geen zin om 's avonds ook nog eens een boekwerk in een spel door te nemen.


Ja ik weet niet of je ooit Baldur's Gate hebt gespeeld, daar is het wel mee te vergelijken. Veel dialoog. Maar dat maakt dat het verhaal ook wel levendig en boeiend. Het is als het lezen van een leuk boek maar dan mag je zelf nog delen van de verhaallijn bepalen :)

Heb hem zelf gekocht toen ik zag dat hij in de aanbieding was in de Mac App Store, 30 euro. Voor dat geld kan je wel een hoop plezier hebben :)

Chaya schreef:Mijn ontzetting heeft te maken met het hoge aantal en het feit dat het niet alleen puberjongens of adolescenten zijn die hier het slachtoffer zijn.
Als je leven zich slechts online afspeelt, dat betekent dat je altijd in een schijnwereld leeft, is er iets heel ernstig mis!
Want je hebt het contact met de werkelijkheid volledig verloren.


Mensen ervaren dat niet zo en ik snap wel goed waarom. Je noemt het een schijnwereld maar je speelt daarin wel met echte mensen. Die je kent, waar je mee praat over allerlei dingen, die reageren. Dankzij het online-aspect zijn "schijnwereld" en de "echte wereld" juist niet meer zo te scheiden. Ik heb vrienden die ik voor het grootste deel online, in spellen spreek. We spelen een spel en ondertussen praten we over allerlei dingen. Hoe het thuis gaat, op het werk enzovoorts. Kan je het dan een schijnwereld noemen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: games

Berichtdoor Chaya » 06 aug 2015 11:45

Dan zou je eigenlijk naar editieNL, uitzending van gisteravond moeten kijken.
Het ging over mannen en vrouwen die online gamen en veel mannen kunnen er helemaal niet tegen dat een vrouw van hen wint.
En dit omzetten in bedreigingen en digitale pesterijen.
Er kwam een game-ontwikkelaar aan het woord, die zei dat ze nu spellen ontwikkelen waarbij die mogelijkheid wordt uitgeschakeld.
Als vrouw snap ik niet wat er zo leuk is aan het doodschieten van mensen of oorlog voeren, maar de vrouwen die daar lol aan beleven, moeten zo sterk in hun schoenen staan, dat ze zelfs tegen echte bedreigingen kunnen!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: games

Berichtdoor Marnix » 06 aug 2015 13:08

Hm ik ben dat nog niet tegengekomen maar goed, er zullen altijd zielige mannen zijn, ook online ;) Maar de schietspellen betreft, de lol zit hem niet in het doden maar in de vaardigheden... om slimmer en sneller te zijn dan de ander. Het competitieve element dus. Daar schijnen vrouwen dan ook weer erg van te houden ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: games

Berichtdoor Mortlach » 06 aug 2015 13:16

Marnix schreef:Ja ik weet niet of je ooit Baldur's Gate hebt gespeeld, daar is het wel mee te vergelijken. Veel dialoog. Maar dat maakt dat het verhaal ook wel levendig en boeiend. Het is als het lezen van een leuk boek maar dan mag je zelf nog delen van de verhaallijn bepalen :)

Heb hem zelf gekocht toen ik zag dat hij in de aanbieding was in de Mac App Store, 30 euro. Voor dat geld kan je wel een hoop plezier hebben :)


Ik heb BG inderdaad gespeeld, erg leuk. Ik denk dat ik het tijdens de Winter Sale van Steam wel aanschaf. Daar krijg je vaak 75-90% korting op spellen.

Mensen ervaren dat niet zo en ik snap wel goed waarom. Je noemt het een schijnwereld maar je speelt daarin wel met echte mensen. Die je kent, waar je mee praat over allerlei dingen, die reageren. Dankzij het online-aspect zijn "schijnwereld" en de "echte wereld" juist niet meer zo te scheiden. Ik heb vrienden die ik voor het grootste deel online, in spellen spreek. We spelen een spel en ondertussen praten we over allerlei dingen. Hoe het thuis gaat, op het werk enzovoorts. Kan je het dan een schijnwereld noemen?


Dat mengt zich tegenwoordig inderdaad steeds meer, en dat is op zich zo erg niet. Maar als iemand van die lui in de buurt is en een keer een biertje wil gaan drinken, en je zegt dan Nee, dan lijkt het me wel een probleem.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten