games

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: games

Berichtdoor Mortlach » 09 jul 2015 12:12

Tante Pollewop schreef:De koning van Frankrijk is vooralsnog erg blij met mij. :)

Als ik zelf ook uit blijf breiden en de andere vazallen happy houdt, lukt het denk ik wel. Ik kan beschikken over best heel veel legers. In Andalusië alleen al 10k aan legers.

De koningin van Portugal is al eens in opstand gekomen, maar die is nu dus geen koningin meer. In plaats daarvan een collega-duchy van haar koning gemaakt.

Heb jij wel eens te maken gehad met een karakter met de incapable treat?


Bij incapable lig je in coma, toch, en heb je te maken met een regent. Dat gebeurt wel eens ja. Altijd maar hopen dat die regent zich niet te veel ingraaft.

Het voordeel van mensen koning maken is dat ze inderdaad erg blij me je zijn, maar zodra die titel overgaat op de opvolger ben je die bonus kwijt en dan begint de ellende vaak :-)

Een goed advies is mensen macht geven die de trait content hebben; die zorgen over het algemeen het minste voor problemen. Ambitieuze mensen moet je vermijden, want die willen maar onafhankelijkheid enzo...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: games

Berichtdoor tulp » 09 jul 2015 12:36

Ik vind het grappig om dit gesprek te volgen, maar ik heb geen idee waar jullie het over hebben.
Wat ik het meest verwarrend vind is: is het een spel wat je met jezelf speelt? Waar komen die andere karakters vandaan (koningen/ schoonzussen/ vazallen/ enz)? Zitten die ingebouwd in het spel of zijn dat andere mensen waar je online mee speelt?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: games

Berichtdoor Mortlach » 09 jul 2015 13:42

tulp schreef:Ik vind het grappig om dit gesprek te volgen, maar ik heb geen idee waar jullie het over hebben.
Wat ik het meest verwarrend vind is: is het een spel wat je met jezelf speelt? Waar komen die andere karakters vandaan (koningen/ schoonzussen/ vazallen/ enz)? Zitten die ingebouwd in het spel of zijn dat andere mensen waar je online mee speelt?


Het spel heet Crusader Kings 2, van paradox games. http://store.steampowered.com/app/203770/?l=dutch

Het is inderdaad een spel voor 1 persoon, in principe, hoewel multiplayer wel mogelijk is, maar daar heb ik geen ervaring mee. Je speelt dus een persoon en als die sterft, speel je je opvolger (meestal je zoon, soms een oom of neef). Als je sterft en je hebt helemaal geen opvolger, dan is het spel afgelopen.

Alle andere personen worden door de computer gegenereerd en bestuurd. (Dus ook je opvolger terwijl jij die eerste persoon speelt). Het is erg indrukwekkend, want na een aantal jaren speltijd zijn er letterlijk duizenden personages die de computer heeft aangemaakt en bestuurd, allemaal met eigen plannen en karaktertrekjes.

Om eerlijk te zijn, zijn de meeste van die NPC's (Non-player characters) niet interessant voor de speler. Als koning van Frankrijk ben je meestal niet erg geïnteresseerd in de hofhouding van de Tsaar van Rusland, bijvoorbeeld, tenzij die tsaar weer een dochter heeft die je kunt uithuwelijken :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: games

Berichtdoor Tante Pollewop » 09 jul 2015 14:13

Mortlach schreef:Bij incapable lig je in coma, toch, en heb je te maken met een regent. Dat gebeurt wel eens ja. Altijd maar hopen dat die regent zich niet te veel ingraaft.
Nee, of hopen dat je huidige karakter snel het loodje legt zodat je zelf weer meer kunt beslissen.

Mortlach schreef:Het voordeel van mensen koning maken is dat ze inderdaad erg blij me je zijn, maar zodra die titel overgaat op de opvolger ben je die bonus kwijt en dan begint de ellende vaak :-)

Een goed advies is mensen macht geven die de trait content hebben; die zorgen over het algemeen het minste voor problemen. Ambitieuze mensen moet je vermijden, want die willen maar onafhankelijkheid enzo...

Ja, ik heb nu in ieder geval in Portugal een blij ei zitten. En content is hij ook nog. :)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: games

Berichtdoor Mortlach » 09 jul 2015 14:18

Tante Pollewop schreef:Nee, of hopen dat je huidige karakter snel het loodje legt zodat je zelf weer meer kunt beslissen.


Dat kan ook ja :-) Gewoon de plots op je eigen leven niet meer tegenhouden. :-)

Ja, ik heb nu in ieder geval in Portugal een blij ei zitten. En content is hij ook nog. :)


Op het moment dat je echt groot wordt, zoals jij nu, is vazalmanagement het leukste aan het spel.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: games

Berichtdoor Boerin » 09 jul 2015 15:41

Nou m'n zoontje kan eindelijk FIFA 15 spelen op de XBOX. Vond het toch wat jammer dat ik alles voor niks had gekocht en die hulpsite daar kwam ik niet doorheen. Er kwam een jongen van de kerk op z'n verjaardag van in de 20, ik dacht: die zal het wel weten. Hij belde ff z'n broer op toen ik de foutmelding gaf. Ah zei ie, Ik weet het al, je moet dat snoer van internet erin stoppen. Nou dat was het dus. Hij is er reuze blij mee.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: games

Berichtdoor tulp » 09 jul 2015 19:01

Mortlach schreef:Alle andere personen worden door de computer gegenereerd en bestuurd. (Dus ook je opvolger terwijl jij die eerste persoon speelt). Het is erg indrukwekkend, want na een aantal jaren speltijd zijn er letterlijk duizenden personages die de computer heeft aangemaakt en bestuurd, allemaal met eigen plannen en karaktertrekjes.

Dank je wel, dat dacht ik ook al wel uit de conversatie op te maken. Het is jammer dat ik geen 95 ben, dan had ik met goed fatsoen kunnen zeggen: wat kunnen ze toch veel tegenwoordig...
In mijn geval kan ik beter mijn mond houden en terug kruipen onder de steen waar ik leef. :redface:

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: games

Berichtdoor Mortlach » 09 jul 2015 20:13

tulp schreef: Dank je wel, dat dacht ik ook al wel uit de conversatie op te maken. Het is jammer dat ik geen 95 ben, dan had ik met goed fatsoen kunnen zeggen: wat kunnen ze toch veel tegenwoordig...
In mijn geval kan ik beter mijn mond houden en terug kruipen onder de steen waar ik leef. :redface:


Of dat spel gewoon kopen en ook gaan spelen, natuurlijk :-) Wij helpen je wel op weg. Het is ook vaak genoeg in de aanbieding voor het basisspel.

En dan wachten op het moment dat je jezelf betrapt dat je plannen aan het smeden bent je eigen vrouw te laten vermoorden, of je zoon omdat je andere zoon een betere opvolger zou zijn. :mrgreen:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: games

Berichtdoor Katlheen » 10 jul 2015 08:49

Klinkt als het betere Bijbelwerk uit het Oude Testament :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: games

Berichtdoor Mortlach » 10 jul 2015 12:17

Katlheen schreef:Klinkt als het betere Bijbelwerk uit het Oude Testament :mrgreen:


Hehehe, en net als toen wil je ook echt geen ketter worden. Soms komt je hofkapelaan ineens aanzetten met een "interessante" interpretatie van bepaalde Bijbelgedeelten, en dan kun je kiezen katholiek te blijven of ketter te worden. Dat laatste is over het algemeen een ontzettend slecht idee, want dan krijg je je eigen hof, je land, je vazallen, je buurlanden en met name de paus tegen je. Die paus wil dan wel eens een kruistocht tegen je uitroepen en die overleef je over het algemeen niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: games

Berichtdoor tulp » 10 jul 2015 18:43

Mortlach schreef:
Hehehe, en net als toen wil je ook echt geen ketter worden. Soms komt je hofkapelaan ineens aanzetten met een "interessante" interpretatie van bepaalde Bijbelgedeelten, en dan kun je kiezen katholiek te blijven of ketter te worden. Dat laatste is over het algemeen een ontzettend slecht idee, want dan krijg je je eigen hof, je land, je vazallen, je buurlanden en met name de paus tegen je. Die paus wil dan wel eens een kruistocht tegen je uitroepen en die overleef je over het algemeen niet.


O help! Nee, laat maar...
Ik lees en leer hier vol bewondering en met plezier maar ik heb zo mijn eigen hobby's waar ik van geniet.
Vind mijn man ook geen probleem, denk ik zomaar. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: games

Berichtdoor Mortlach » 11 jul 2015 11:16

tulp schreef:O help! Nee, laat maar...
Ik lees en leer hier vol bewondering en met plezier maar ik heb zo mijn eigen hobby's waar ik van geniet.
Vind mijn man ook geen probleem, denk ik zomaar. :mrgreen:


Het is gelukkig allemaal maar een spelletje, er zit echt geen diepgravende theologie achter hoor. Dat is iets te veel detail.

Maar inderdaad, ieder zijn hobby. En je kunt er zo veel of weinig tijd in steken als je zelf wilt. Je gezin moet er natuurlijk niet onder gaan lijden, maar daar is de save-functie voor. :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: games

Berichtdoor tulp » 11 jul 2015 12:55

Mortlach schreef:
Het is gelukkig allemaal maar een spelletje, er zit echt geen diepgravende theologie achter hoor. Dat is iets te veel detail.

Maar inderdaad, ieder zijn hobby. En je kunt er zo veel of weinig tijd in steken als je zelf wilt. Je gezin moet er natuurlijk niet onder gaan lijden, maar daar is de save-functie voor. :-)


Ja, daar ga je al... 'save-functie'??

Computerspelletjes is een wereld waar ik weinig van weet, ik vind de computer zelf al ingewikkeld genoeg maar ik lees met plezier jullie vorderingen en steek zo af en toe heus wel wat op.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: games

Berichtdoor Mortlach » 11 jul 2015 13:24

tulp schreef:Ja, daar ga je al... 'save-functie'??


Oeps, oké, echt de basis dus: saven/opslaan is je spelletje op een bepaald punt 'bewaren' zodat je er later mee verder kunt spelen. Een spelletje Crusader Kings duurt over het algemeen erg lang, talloze uurtjes, maar die hoef je gelukkig niet in 1 ruk te spelen. Gewoon zo nu en dan een uurtje of wat, dan opslaan en een dag of paar dagen later weer verder.

Computerspelletjes is een wereld waar ik weinig van weet, ik vind de computer zelf al ingewikkeld genoeg maar ik lees met plezier jullie vorderingen en steek zo af en toe heus wel wat op.


Daar doen we het dan maar voor he :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: games

Berichtdoor tulp » 12 jul 2015 12:37

Mortlach schreef:Daar doen we het dan maar voor he :-)


Deze draad vind ik in ieder geval een stuk leuker om bij te houden dan de folder van Dixons. Die lees ik af en toe in een poging om niet helemaal computer-wereldvreemd te worden.
Dus mijn dank is groot. :mrgreen:


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 46 gasten