Geloofstoerusting

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Psalm
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jan 2024 20:46

Geloofstoerusting

Berichtdoor Psalm » 05 feb 2024 21:57

Dit antwoord op Refoweb over Geloofstoerusting vind ik teleurstellend. De schrijver is van mening dat "verwarring" slecht is en daarom niet geschikt is om te bezoeken. Hier kan ik niet in mee komen. Het wel of niet verwarrend zijn is geen reden om avonden niet te bezoeken. Een mens moet eerst misschien met verwarring te maken krijgen om daarna helderheid te krijgen. De preken van Jezus waren voor veel mensen in zekere zin ook verwarrend, maar Hij heeft het wel willen gebruiken en het heeft tot bekering van velen geleid.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 498
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Geloofstoerusting

Berichtdoor Erik1960 » 05 feb 2024 22:08

De hele polemiek over ‘kleine lettertjes’ is in mijn ogen een blamage voor refo-land. Jouw samenvatting van het in jouw ogen teleurstellende antwoord is -wellicht- onbedoeld te kort door de bocht. De heer Van Steensel zegt: ‘kun je er tegen dat het schuurt, ga dan gerust. Kun je er niet tegen, blijf dan weg’. Dat lijkt me een suggestie die voor elke voorstelling geldt.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Psalm
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jan 2024 20:46

Re: Geloofstoerusting

Berichtdoor Psalm » 05 feb 2024 22:19

Ja, daar heb je misschien wel gelijk in, maar dat het een beschamende vertoning is voor heel refo-land is ook wat kort door de bocht. Liever had ik gezien dat deze discussies helemaal niet nodig waren, maar als je een beetje kennis hebt van de Gereformeerde Gezindte weet je dat het probleem groot is. In het verleden is er ook op liefdevolle wijze geprobeerd om deze zaken aan het ligt te brengen. Denk aan ds. Harinck, ds. Vreugdenhil, dr. K. de Zwaag en dhr. Blaauwendraad. Dit werd niet gewaardeerd. Nu komt ds. van den Brink met een scherpere toon. Dat is mijns inziens helemaal terecht.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 498
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Geloofstoerusting

Berichtdoor Erik1960 » 05 feb 2024 22:26

Psalm schreef:Ja, daar heb je misschien wel gelijk in, maar dat het een beschamende vertoning is voor heel refo-land is ook wat kort door de bocht. Liever had ik gezien dat deze discussies helemaal niet nodig waren, maar als je een beetje kennis hebt van de Gereformeerde Gezindte weet je dat het probleem groot is. In het verleden is er ook op liefdevolle wijze geprobeerd om deze zaken aan het ligt te brengen. Denk aan ds. Harinck, ds. Vreugdenhil, dr. K. de Zwaag en dhr. Blaauwendraad. Dit werd niet gewaardeerd. Nu komt ds. van den Brink met een scherpere toon. Dat is mijns inziens helemaal terecht.

Ik voel me gezegend met weinig kennis van de Gereformeerde Gezindte. Of de discussie nodig is of niet onttrekt zich dan ook aan mijn ‘snapperd’. De wijze waarop die discussie gevoerd wordt vind ik een blamage.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Psalm
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jan 2024 20:46

Re: Geloofstoerusting

Berichtdoor Psalm » 05 feb 2024 22:30

Erik1960 schreef:Ik voel me gezegend met weinig kennis van de Gereformeerde Gezindte. Of de discussie nodig is of niet onttrekt zich dan ook aan mijn ‘snapperd’. De wijze waarop die discussie gevoerd wordt vind ik een blamage.


Ja, het zou mooi geweest zijn als de discussie een vriendelijkere toon zou hebben. Maar ik denk dat jij, vanwege jouw geringe kennis van Gereformeerde Gezindte, het belang van de discussie dus niet helemaal inziet. Ik zou zeggen: luister eens een aantal preken van zeer rechtse GerGem-predikanten en je weet waar het over gaat.

Uit welke hoek ben jij dan afkomstig?

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 498
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Geloofstoerusting

Berichtdoor Erik1960 » 05 feb 2024 22:35

Afkomstig ben ik uit een keurig synodaal Gereformeerd nest. Maar ik heb veel bijgeleerd ;-)

Ongeacht het belang van de discussie (ik twijfel niet aan de oprechte intenties van alle betrokkenen) vind ik het een blamage dat mensen die zich Christen laten noemen zo met elkaar ‘in gesprek’ zijn. Hete hoofden, koude harten. En de hoofdrolspelers realiseren zich blijkbaar niet wat voor voorbeeld ze geven. Zie ook het andere forum.

En ik vermoed dat ik ook de meest linkse GerGem-predikant als zeer rechts zal ervaren.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Psalm
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jan 2024 20:46

Re: Geloofstoerusting

Berichtdoor Psalm » 05 feb 2024 22:44

Erik1960 schreef:Afkomstig ben ik uit een keurig synodaal Gereformeerd nest. Maar ik heb veel bijgeleerd ;-)

Ongeacht het belang van de discussie (ik twijfel niet aan de oprechte intenties van alle betrokkenen) vind ik het een blamage dat mensen die zich Christen laten noemen zo met elkaar ‘in gesprek’ zijn. Hete hoofden, koude harten. En de hoofdrolspelers realiseren zich blijkbaar niet wat voor voorbeeld ze geven. Zie ook het andere forum.


Hmm, van de synodalen is weinig over gebleven. Refo-land heeft het, ondanks de koude en hete hoofden, toch beter uitgehouden.

Op Refoforum zitten inderdaad wel wat fanatieke deelnemers. Maar het is daar wel wat levendiger dan hier.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 498
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Geloofstoerusting

Berichtdoor Erik1960 » 05 feb 2024 22:47

Psalm schreef:Hmm, van de synodalen is weinig over gebleven. Refo-land heeft het, ondanks de koude en hete hoofden, toch beter uitgehouden.

Op Refoforum zitten inderdaad wel wat fanatieke deelnemers. Maar het is daar wel wat levendiger dan hier.

Ja, de synodalen liepen vaak voorop. Refo-land volgt enkele decennia later.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 gasten