Hyperdordt

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Psalm
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jan 2024 20:46

Hyperdordt

Berichtdoor Psalm » 22 jan 2024 20:58

We kunnen hier een vervolg van de discussie houden als het op Refoforum niet toegestaan is om te discussiëren over Hyperdordt. Dit topic is dus een vervolg op Hyperdordt I.

Een mooi startpunt is het filmpje van ds. van den Brink over Wat geloof ik als ik geloof?.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Hyperdordt

Berichtdoor Prisma23 » 22 jan 2024 23:55

Psalm schreef:We kunnen hier een vervolg van de discussie houden als het op Refoforum niet toegestaan is om te discussiëren over Hyperdordt. Dit topic is dus een vervolg op Hyperdordt I.

Een mooi startpunt is het filmpje van ds. van den Brink over Wat geloof ik als ik geloof?.


Kan weer lekker polariserend worden. Ik doe mee als je mij het verschil tussen HyperDordt, UltraDordt en SuperDordt kan uitleggen. :)

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 498
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Hyperdordt

Berichtdoor Erik1960 » 23 jan 2024 06:46

Psalm schreef:We kunnen hier een vervolg van de discussie houden als het op Refoforum niet toegestaan is om te discussiëren over Hyperdordt. Dit topic is dus een vervolg op Hyperdordt I.

Een mooi startpunt is het filmpje van ds. van den Brink over Wat geloof ik als ik geloof?.

Alsjeblieft bespaar me… op RF is in honderden berichten een weinig fraai beeld neergezet van op elkaar inhakken en afgeven.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hyperdordt

Berichtdoor Marnix » 23 jan 2024 10:24

Ik vraag me af of het onderwerp hier zo leeft. Het is eigenlijk meer wat voor de orthodoxe gezindte en daarmee voor Refoforum, maar het moet dan wel respectvol gebeuren. Blijkbaar maakt het onderwerp nogal veel los.

Persoonlijk vind ik het goed om te zien dat iemand probeert terug te keren naar de boodschap van de Reformatie want als ik hoor van twijfel, onzekerheid en lege avondmaalstafels en dan men dat nogal normaal is gaan vinden, denk ik dat de gevolgen van de Nadere Reformatie zijn dan mensen af zijn gedwaald van waar de Reformatie voor staat. Dat zie je ook in allerlei andere facetten, uiterlijke dingen die enorm belangrijk zijn geworden, de Bijbel die per se moet worden voorgelezen is een taal die moeilijk te verstaan is (waar is het semper reformanda gebleven) en dat soort dingen maar het meest pijnlijk wordt het zichtbaar in de angst, de onzekerheid, je leven lang naar de kerk gaan maar je geen kind van God durven noemen, de hang naar bijzondere ervaringen enz. Iets gechargeerd misschien want ook in de orthodoxe hoek zijn veel verschillen... maar goed dat het bespreekbaar wordt gemaakt uit liefde voor de mensen en de kerk, maar dan loop je natuurlijk wel kans enorme tegenstand te krijgen. Want zo heeft men het al eeuwen gedaan, was dat dan allemaal fout, al dat soort sentimenten komen er dan bij kijken. Dat zie je overal als iemand voor verandering pleit. Maar niet tradities, geschriften van oudvaders enz moeten heilig en leidend zijn, we moeten altijd terug naar Gods Woord en zoals er 500 jaar geleden een reformatie nodig was (waar ook velen niet blij mee waren) is dat nu misschien wel weer het geval.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3471
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hyperdordt

Berichtdoor benefietdiner » 23 jan 2024 15:02

Psalm schreef:We kunnen hier een vervolg van de discussie houden als het op Refoforum niet toegestaan is om te discussiëren over Hyperdordt. Dit topic is dus een vervolg op Hyperdordt I.

Een mooi startpunt is het filmpje van ds. van den Brink over Wat geloof ik als ik geloof?.

Het gesprek wordt weer redelijk voorgezet op refoforum onder ‘Wat is hypercalvinisme’. https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... &start=405
Dat het er fel aan toe kan gaan is te begrijpen, ook De Dordtse Leerregels is een polemisch stuk tegen de Arminianen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hyperdordt

Berichtdoor Marnix » 23 jan 2024 17:57

benefietdiner schreef:Het gesprek wordt weer redelijk voorgezet op refoforum onder ‘Wat is hypercalvinisme’. https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... &start=405
Dat het er fel aan toe kan gaan is te begrijpen, ook De Dordtse Leerregels is een polemisch stuk tegen de Arminianen.


Hm ja en vervolgens is men wat later helemaal de andere kant op doorgeslagen. In een poging bij de reformatie te blijven is men in de strijd tegen het remonstranten zo hard de andere kant op gerend, hypercalvinist geworden en zo minstens zo ver van Calvijn en de reformatie afgeraakt als de Arminianen…. :roll:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3471
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hyperdordt

Berichtdoor benefietdiner » 23 jan 2024 18:03

Marnix schreef:Hm ja en vervolgens is men wat later helemaal de andere kant op doorgeslagen. In een poging bij de reformatie te blijven is men in de strijd tegen het remonstranten zo hard de andere kant op gerend, hypercalvinist geworden en zo minstens zo ver van Calvijn en de reformatie afgeraakt als de Arminianen…. :roll:

:mrgreen: Ja inderdaad zit wat in.

Cyrillus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 jan 2024 21:56

Re: Hyperdordt

Berichtdoor Cyrillus » 23 jan 2024 18:57

Mooi initiatief @Psalm. Inmiddels sluit ik ook aan :-).

Gebruikersavatar
Psalm
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jan 2024 20:46

Re: Hyperdordt

Berichtdoor Psalm » 23 jan 2024 19:22

Ik ben jammergenoeg verbannen van Refoforum. Reden is dat ik tegen het mod-beleid ben ingegaan. Je mag daar geen vragen stellen en ook je onvrede niet uiten als je het niet eens bent met het sluiten van het topic Hyperdordt. De vragen worden ook niet inhoudelijk beantwoord op je emails die je stuurt. Je krijgt dan een enkele zin terug waarom er een mod-actie is uitgevoerd. Best vreemde gang van zaken. Ik heb naar mijn weten het gehele topic rustig gehouden en heb een hoge mate van respect getoont voor mijn gesprekspartners. Ik heb meer het idee dat sommige moderatoren wat partijdig zijn, omdat ze aan de andere kant van de discussie stonden.

Gebruikersavatar
Psalm
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jan 2024 20:46

Re: Hyperdordt

Berichtdoor Psalm » 23 jan 2024 19:24

benefietdiner schreef:Het gesprek wordt weer redelijk voorgezet op refoforum onder ‘Wat is hypercalvinisme’. https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... &start=405
Dat het er fel aan toe kan gaan is te begrijpen, ook De Dordtse Leerregels is een polemisch stuk tegen de Arminianen.


Ja, maar ik plaatste elders een filmpje van ds. van den Brink. Die post werd meteen weggehaald. Dus je mag niet te veel naar ds. van den Brink refereren. En ik kan ook niet meer deelnemen aan discussie omdat ze me verbannen hebben. Jammer dat het zo moet gaat.

Gebruikersavatar
Psalm
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jan 2024 20:46

Re: Hyperdordt

Berichtdoor Psalm » 23 jan 2024 19:30

Cyrillus schreef:Mooi initiatief @Psalm. Inmiddels sluit ik ook aan :-).


Bedankt! Ja, ik kan niet meer op Refoforum deelnemen aan discussies. Ze hebben mij jammer genoeg permanent verbannen. Dus moeten we het hier maar voortzetten.

Ik was nog benieuwd naar jouw mening over de bijdrage van dr. Sluijs op CIP. Vind jij dat hij een punt heeft?

PS: Wat mij opvalt is dat je hier in berichten leest dat mensen gewoon naar het Refoforum mogen verwijzen: kijk hier of daar eens op Refoforum. Maar andersom mocht ik niet naar het forum van Refoweb verwijzen. Lijkt een soort dictatuur. Je mag toch gewoon verwijzen naar een ander forum waar wel een discussie wordt gefaciliteerd?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3471
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hyperdordt

Berichtdoor benefietdiner » 23 jan 2024 19:42

Psalm schreef:Ja, maar ik plaatste elders een filmpje van ds. van den Brink. Die post werd meteen weggehaald. Dus je mag niet te veel naar ds. van den Brink refereren. En ik kan ook niet meer deelnemen aan discussie omdat ze me verbannen hebben. Jammer dat het zo moet gaat.
Ja begrepen ze zijn daar wel hyperrefo :lol: zoals Marnix hierboven het ook verwoord ook hij is op refoforum verbannen.
Laatst gewijzigd door benefietdiner op 23 jan 2024 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Psalm
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jan 2024 20:46

Re: Hyperdordt

Berichtdoor Psalm » 23 jan 2024 19:43

benefietdiner schreef:Ja begrepen ze zijn daar wel hyperrefo :lol:


Misschien is dat ook precies het verschil. Ik ben een echte Refo en zij zijn Hyperrefo's :lol:

Cyrillus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 jan 2024 21:56

Re: Hyperdordt

Berichtdoor Cyrillus » 23 jan 2024 19:54

Psalm schreef:Ik ben jammergenoeg verbannen van Refoforum. Reden is dat ik tegen het mod-beleid ben ingegaan. Je mag daar geen vragen stellen en ook je onvrede niet uiten als je het niet eens bent met het sluiten van het topic Hyperdordt. De vragen worden ook niet inhoudelijk beantwoord op je emails die je stuurt. Je krijgt dan een enkele zin terug waarom er een mod-actie is uitgevoerd. Best vreemde gang van zaken. Ik heb naar mijn weten het gehele topic rustig gehouden en heb een hoge mate van respect getoont voor mijn gesprekspartners. Ik heb meer het idee dat sommige moderatoren wat partijdig zijn, omdat ze aan de andere kant van de discussie stonden.

Het draadje werd gesloten in reactie op een terechte, maar wat provocerende opmerking van mij. Ik kreeg een ban van een week of zo. Hier zie ik de reden misschien nog wel in, maar het draadje sluiten was veel te kort door de bocht en doet geen recht aan jou en de andere deelnemers. Ik heb de indruk dat het wachten was op een reden om Hyperdordt te sluiten. Overigens mag ik nog wel op refoforum. Zal het zo nog even checken :-).

Cyrillus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 jan 2024 21:56

Re: Hyperdordt

Berichtdoor Cyrillus » 23 jan 2024 19:59

Psalm schreef:Bedankt! Ja, ik kan niet meer op Refoforum deelnemen aan discussies. Ze hebben mij jammer genoeg permanent verbannen. Dus moeten we het hier maar voortzetten.

Ik was nog benieuwd naar jouw mening over de bijdrage van dr. Sluijs op CIP. Vind jij dat hij een punt heeft?

PS: Wat mij opvalt is dat je hier in berichten leest dat mensen gewoon naar het Refoforum mogen verwijzen: kijk hier of daar eens op Refoforum. Maar andersom mocht ik niet naar het forum van Refoweb verwijzen. Lijkt een soort dictatuur. Je mag toch gewoon verwijzen naar een ander forum waar wel een discussie wordt gefaciliteerd?

Ik ben geen lid van CIP (CVandaag), zal moeten kijken naar de paar zinnen die geciteerd zijn. Verwijzen gebeurt vaak, in ieder geval is RefoWeb vaak aangehaald vanwege de voorbeelden van dr. Van den Brink. Dus ook hier tast ik in het duister.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 111 gasten