Verliefdheid en God

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Matthias04
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 sep 2021 16:22
Locatie: België, Limburg, Hoeselt

Verliefdheid en God

Berichtdoor Matthias04 » 21 jan 2024 21:28

Goedenavond, kostbare broer of zus.

Ik ben Matthias, een jonge kerel die een man van God's hart wilt zijn en een discipel van Jezus geleid door de Geest. Volgens mij hebben veel van ons zo een verlangen of zo iets gelijkaardig. Toch worden we vaak geconfronteerd met verlangens die haaks staan op Gods wil. Sommige beslissingen maken we doelbewust tegen God andere wat minder. Soms overvallen ons verleidingen en gevoelens die uit ons zelf komen of zijn dat dan brandende pijlen?

Gevoelens zoals verliefdheid kunnen heel innemend en bij mij toch alleszins. Verliefd, zalig gevoel maar tegelijk ook wat akelig, bij mij wordt mijn ziel flink door elkaar schudden en wordt het soms een soepje.

Mijn vraag is dus persoonlijk en ook situatiegebonden: Vanwaar komt verliefdheid? Hoe komt dat verliefdheid (gevoel) in ons ontstaat?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Verliefdheid en God

Berichtdoor Marnix » 22 jan 2024 09:35

Matthias04 schreef:Goedenavond, kostbare broer of zus.

Ik ben Matthias, een jonge kerel die een man van God's hart wilt zijn en een discipel van Jezus geleid door de Geest. Volgens mij hebben veel van ons zo een verlangen of zo iets gelijkaardig. Toch worden we vaak geconfronteerd met verlangens die haaks staan op Gods wil. Sommige beslissingen maken we doelbewust tegen God andere wat minder. Soms overvallen ons verleidingen en gevoelens die uit ons zelf komen of zijn dat dan brandende pijlen?

Gevoelens zoals verliefdheid kunnen heel innemend en bij mij toch alleszins. Verliefd, zalig gevoel maar tegelijk ook wat akelig, bij mij wordt mijn ziel flink door elkaar schudden en wordt het soms een soepje.

Mijn vraag is dus persoonlijk en ook situatiegebonden: Vanwaar komt verliefdheid? Hoe komt dat verliefdheid (gevoel) in ons ontstaat?


Oei, welk antwoord wil je horen? Het romantische antwoord, het theoretische antwoord, het christelijke antwoord?

Theoretisch gezien is het natuurlijk een proces in de hersenen, je reageert op iets dat je ziet, hoort, ruikt, voelt, op je zintuigen. Dat is heel rationeel en als het je overkomt ben je doorgaans helemaal niet zo rationeel. Liede komt van God, Hij is de bron van liefde. Wij zijn naar Gods beeld gemaakt dus kunnen ook liefhebben, op allerlei verschillende manieren. Tegelijkertijd is het ook een lichamelijke reactie. Dat liefde van God komt wil niet zeggen dat als je verliefd wordt op iemand, dat dus per definitie goed is en je dat gevoel dus ook moet volgen. Je kan ook op iemand verliefd worden waarvan je denkt: dat is niet verstandig, dit werkt moet, dit gaat niet, ik moet deze gevoelens negeren. Uiteindelijk moet je toch wel een overwogen beslissing nemen wat je met het gevoel doet. Je kan verliefd worden op iemand en dat voelt allicht fijn, maar op een gegeven moment moet je toch beslissen of je op die persoon afstapt of niet en die overweging kan je als volgeling van Jezus en met hulp van zijn Geest wel maken.

Waarom stel je deze vraag precies? Zie je verliefdheid als bedreiging van je geestelijke leven? Word je verliefd op mensen waarop je denkt niet verliefd te moeten worden? Of vind je het lastig om als je verliefd bent, concrete stappen naar die ander te zetten?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Matthias04
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 sep 2021 16:22
Locatie: België, Limburg, Hoeselt

Re: Verliefdheid en God

Berichtdoor Matthias04 » 22 jan 2024 16:01

Bedankt Marnix voor je snelle reactie.

Als ik het goed begrijp dan leg jij uit dat verliefdheid ontstaat vanuit je hersenen. Dat klinkt heel wetenschappelijk. Dit laatste zinnetje begrijp ik deels, wat bedoel je met "dat is heel rationeel" dat dit een rationeel proces is?

Marnix schreef:Theoretisch gezien is het natuurlijk een proces in de hersenen, je reageert op iets dat je ziet, hoort, ruikt, voelt, op je zintuigen. Dat is heel rationeel en als het je overkomt ben je doorgaans helemaal niet zo rationeel.



Marnix schreef:Waarom stel je deze vraag precies? Zie je verliefdheid als bedreiging van je geestelijke leven? Word je verliefd op mensen waarop je denkt niet verliefd te moeten worden? Of vind je het lastig om als je verliefd bent, concrete stappen naar die ander te zetten?


Ik vraag mij af waar verliefdheid uit kan ontstaan?
Zou het kunnen dat verliefdheid ook kan ontstaan vanuit:
-Door God een ingezonden gevoel.
-Door lust? Door ons eigen vleselijke verlangen
-Een brandende pijl van de duivel.
Efeze 6:11 (HSV)
Bekleed u met de hele wapenrusting van God, opdat u stand kunt houden tegen de listige verleidingen van de duivel.
Efeze 6:16 (HSV)
Neem bovenal het schild van het geloof op, waarmee u alle vurige pijlen van de boze zult kunnen uitblussen.

Dit is voor mijn belangrijk, denk ik? Want zo weet ik beter wat ik hier mee moet doen en wat mijn volgende stappen zouden zijn. (als deze opties bestaan) bijvoorbeeld: Is dit van God, ah dan kan ik een stap dichter zetten. Is dit uit mij eigen? Ah hoe komt dat? Een brandende pijl van de duivel, dan lijkt het me goed om dit uit mijn hoofd te zetten.

Wat ik nu weet, is dat ik verliefd ben. Maar ik weet niet vanwaar het kwam of waar het naar toegaat.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Verliefdheid en God

Berichtdoor Marnix » 22 jan 2024 17:33

Matthias04 schreef:Bedankt Marnix voor je snelle reactie.

Als ik het goed begrijp dan leg jij uit dat verliefdheid ontstaat vanuit je hersenen. Dat klinkt heel wetenschappelijk. Dit laatste zinnetje begrijp ik deels, wat bedoel je met "dat is heel rationeel" dat dit een rationeel proces is?


Ik bedoel dat je vanuit verschillende perspectieven antwoord kan geven. Meer vanuit de ratio meer vanuit gevoel.

Ik vraag mij af waar verliefdheid uit kan ontstaan?
Zou het kunnen dat verliefdheid ook kan ontstaan vanuit:
-Door God een ingezonden gevoel.
-Door lust? Door ons eigen vleselijke verlangen
-Een brandende pijl van de duivel.
Efeze 6:11 (HSV)
Bekleed u met de hele wapenrusting van God, opdat u stand kunt houden tegen de listige verleidingen van de duivel.
Efeze 6:16 (HSV)
Neem bovenal het schild van het geloof op, waarmee u alle vurige pijlen van de boze zult kunnen uitblussen.

Dit is voor mijn belangrijk, denk ik? Want zo weet ik beter wat ik hier mee moet doen en wat mijn volgende stappen zouden zijn. (als deze opties bestaan) bijvoorbeeld: Is dit van God, ah dan kan ik een stap dichter zetten. Is dit uit mij eigen? Ah hoe komt dat? Een brandende pijl van de duivel, dan lijkt het me goed om dit uit mijn hoofd te zetten.

Wat ik nu weet, is dat ik verliefd ben. Maar ik weet niet vanwaar het kwam of waar het naar toegaat.


Verliefdheid op zich is heel menselijk en ook niet verkeerd. Als Adam Eva voor het eerst ziet komt er wel een ietwat verliefde reactie. Eindelijk iemand zoals ik, iemand die bij me past, mijn botten, mijn vlees. Als jij verliefd bent is dat geen verkeerd gevoel. Maar de vraag of je dat gevoel moet volgen of niet ligt nog steeds in het midden. Je kan bijvoorbeeld verliefd worden op iemand die al een relatie heeft of die dingen doet waar jij je totaal niet mee wil identificeren, iemand waarvan je weet dat het op langere termijn totaal niet gaat werken. En dan kan is het goed om te besluiten je gevoelens zoveel mogelijk te negeren totdat het weer over is. Het is de keuze die je maakt die bepaalt of het verkeerd is of niet. Niet het gevoel zelf is verkeerd.. Als jij verliefd wordt op iemand is dat geen brandende pijl van de duivel als je de goede keuze maakt. Maar je kan ook verliefd worden op een leuk persoon en er een relatie mee aangaan. Verliefdheid is niet goed of fout, hoe jij er mee omgaat, welke keuzes je maakt als je verliefd wordt, die bepalen dat.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Matthias04
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 sep 2021 16:22
Locatie: België, Limburg, Hoeselt

Re: Verliefdheid en God

Berichtdoor Matthias04 » 22 jan 2024 18:48

Beste Marnix , bedankt voor het meedenken en het advies.
Ik denk dat vragen als deze wat te complex zijn voor op een forum, toch was het waardevol om een mening te horen van iemand buiten onze kerk gemeenschap.
De zaak wordt alleen maar ingewikkelder als ik meer zou openen.
Ik ga dit verder bespreken met God en mijn verlangens en vragen Hem voorleggen.
Ook ga ik spreken met mijn vader en mentoren van mijn kerk.

Vriendelijke groet

Matthias

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Verliefdheid en God

Berichtdoor Marnix » 22 jan 2024 22:15

Matthias04 schreef:Beste Marnix , bedankt voor het meedenken en het advies.
Ik denk dat vragen als deze wat te complex zijn voor op een forum, toch was het waardevol om een mening te horen van iemand buiten onze kerk gemeenschap.
De zaak wordt alleen maar ingewikkelder als ik meer zou openen.
Ik ga dit verder bespreken met God en mijn verlangens en vragen Hem voorleggen.
Ook ga ik spreken met mijn vader en mentoren van mijn kerk.

Vriendelijke groet

Matthias


Heel verstandig, als je meer de diepte in wil moet je ook meer openstellen en ik snap dat dit daar niet de juiste plek voor is maar dat je dat liever doet met mensen die je wat beter kent.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 129 gasten

cron