Polarisatie tussen 'linkse' en 'rechtse' christenen

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Polarisatie tussen 'linkse' en 'rechtse' christenen

Berichtdoor hans0166 » 31 aug 2023 13:19

Pcrtje schreef: Dit is een pareltje.


maar..eh... welke gaan we vertalen? .. ook in de grondtalen zijn er nogal wat varianten.

Strijd is nog niet ten einde vrees ik.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Polarisatie tussen 'linkse' en 'rechtse' christenen

Berichtdoor Pcrtje » 31 aug 2023 15:36

hans0166 schreef:maar..eh... welke gaan we vertalen? .. ook in de grondtalen zijn er nogal wat varianten.
Dat je dat nog moet vragen, joh. De textus receptus natuurlijk. Iets met Openbaring 22:18-19, ofzo.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Polarisatie tussen 'linkse' en 'rechtse' christenen

Berichtdoor Prisma23 » 16 sep 2023 11:03

Marnix schreef:Beetje off-topic, dit gaat niet om polarisatie tussen linkse en rechtse christenen maar om polarisatie tussen rechtse christenen. :mrgreen:


Heet dat dan hyper-polarisatie of micro-polarisatie? :roll:

Staphorst
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 dec 2023 19:05

Re: Polarisatie tussen 'linkse' en 'rechtse' christenen

Berichtdoor Staphorst » 28 dec 2023 19:24

Gtn schreef:Het lijkt wel alsof de polarisatie tussen 'linkse' en 'rechtse' christenen toeneemt.

Het lijkt ook wel dat men elkaar écht niet meer begrijpt.

Als voorbeeld, de discussie in het vragen topic: de Heere moet overgekomen.

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... ergekomen/

Wat vinden jullie daarvan? Wat zijn de oorzaken? Het is eigenlijk toch erg dat we als christenen onderling niet eens op een normale manier met elkaar omgaan?

Ben benieuwd naar jullie meningen.


Polarisatie is op ieder vlak te betreuren. Het betekent altijd dat er een kloof tussen mensen ontstaat. Dat gezegd hebbende: soms is deze kloof onoverbrugbaar. Zo staat de ware christelijke leer (pro-life) diametraal tegenover wat men noemt 'het recht op zelfbeschikking'. Echter is de kloof tussen christenen onderling misschien nog wel verdrietiger. Ik ben zelf van de zogenaamde 'rechterflank'. Dit wordt door de linkerflank nogal als behoudend gezien, echter ik voel mij er prettig bij. Ook bij de rol van de vrouw die op de rechterflank behoudender is. Helaas moet ik opmerken dat ik daarop ook vaak kritiek krijg van de linkerflank. Daarbij kan ik me voorstellen dat de linkerflank kritiek krijgt omdat zij te 'los' zou zijn, wellicht ook waar het op de geloofsleer aankomt. Het lijkt me dat dit bij beide partijen verdriet oplevert en dat dat niet de bedoeling kan zijn. De Schrift zegt zo duidelijk dat wij niet mogen oordelen. Als we dat nou eens achterwege zouden laten en het oordelen aan Hem over zouden laten, zouden we dan al niet nader tot elkander komen? A. Polinder-Kok

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3472
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Polarisatie tussen 'linkse' en 'rechtse' christenen

Berichtdoor benefietdiner » 29 dec 2023 09:53

Staphorst schreef:Polarisatie is op ieder vlak te betreuren. Het betekent altijd dat er een kloof tussen mensen ontstaat. Dat gezegd hebbende: soms is deze kloof onoverbrugbaar. Zo staat de ware christelijke leer (pro-life) diametraal tegenover wat men noemt 'het recht op zelfbeschikking'. Echter is de kloof tussen christenen onderling misschien nog wel verdrietiger. Ik ben zelf van de zogenaamde 'rechterflank'. Dit wordt door de linkerflank nogal als behoudend gezien, echter ik voel mij er prettig bij. Ook bij de rol van de vrouw die op de rechterflank behoudender is. Helaas moet ik opmerken dat ik daarop ook vaak kritiek krijg van de linkerflank. Daarbij kan ik me voorstellen dat de linkerflank kritiek krijgt omdat zij te 'los' zou zijn, wellicht ook waar het op de geloofsleer aankomt. Het lijkt me dat dit bij beide partijen verdriet oplevert en dat dat niet de bedoeling kan zijn. De Schrift zegt zo duidelijk dat wij niet mogen oordelen. Als we dat nou eens achterwege zouden laten en het oordelen aan Hem over zouden laten, zouden we dan al niet nader tot elkander komen? A. Polinder-Kok

De stelling dat polarisatie verdrietig zou zijn komt omdat men democratie niet wil onderschrijven maar dictatoriaal wil zijn.
Soms is polarisatie nodig om botsende standpunten, scheidslijnen of conflicterende belangen helder te maken niet door extreme denkbeelden, maar door het benoemen ervan, door mensen erop aan te spreken.
Elke felle discussie of onenigheid van sociaal-maatschappelijke of godsdienstige aard wordt tegenwoordig al snel getypeerd als 'polariserend'. Het voorbeeld wat de topicstarter benoemd is er zo één over de standenleer bij de Ger.Gem. daar kun je het wel of niet over eens zijn. Er zijn inmiddels 100 reactie op gekomen in de vragenrubriek waaruit blijkt dat het niet tot een eenheid komt over die standenleer. Ik vind dat geen kloof maar verschil van mening die je moet laten. Zoveel hoofden zoveel meningen, leven en laten leven dus.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Polarisatie tussen 'linkse' en 'rechtse' christenen

Berichtdoor Marnix » 29 dec 2023 10:42

benefietdiner schreef:De stelling dat polarisatie verdrietig zou zijn komt omdat men democratie niet wil onderschrijven maar dictatoriaal wil zijn.
Soms is polarisatie nodig om botsende standpunten, scheidslijnen of conflicterende belangen helder te maken niet door extreme denkbeelden, maar door het benoemen ervan, door mensen erop aan te spreken.
Elke felle discussie of onenigheid van sociaal-maatschappelijke of godsdienstige aard wordt tegenwoordig al snel getypeerd als 'polariserend'. Het voorbeeld wat de topicstarter benoemd is er zo één over de standenleer bij de Ger.Gem. daar kun je het wel of niet over eens zijn. Er zijn inmiddels 100 reactie op gekomen in de vragenrubriek waaruit blijkt dat het niet tot een eenheid komt over die standenleer. Ik vind dat geen kloof maar verschil van mening die je moet laten. Zoveel hoofden zoveel meningen, leven en laten leven dus.


Precies en als iedereen dat zou doen zou is er niet zoveel aan de hand. Alleen vinden vee mensen dat je het verschil niet zo moet laten en respecteren ze niet dat anderen ergens anders over denken dan ze zelf doen. Bij polarisatie is er naast meningsverschil vaak ook een bepaalde mate van vijandschap en gebrek aan acceptatie en dan wordt het we verdrietig.

Overigens wordt een goede discussie daar wel een mee verward, mensen kunnen vaak niet zo goed tegen kritiek & een weerwoord, ik heb hier wel geregeld meegemaakt dat een inhoudelijk prima discussie toch zorgde dat iemand zei: ik ga wel weg want voor mijn visie is hier geen ruimte terwijl er niet veel gebeurde dan dat iemand een andere visie ergens tegenover stelde. Dus een vraag van Staphorster: krijg je echt kritiek of veroordeling van anderen of stellen die er gewoon een andere mening tegenover die conflicteert met hoe je zelf tegen die dingen aankijkt?

Verder helemaal mee eens, laten we stoppen met elkaar veroordelen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Polarisatie tussen 'linkse' en 'rechtse' christenen

Berichtdoor Prisma23 » 07 feb 2024 21:35

Marnix schreef:....

Verder helemaal mee eens, laten we stoppen met elkaar veroordelen.


"Vrede op aarde" van Stefan Paas is helemaal in deze lijn Marnix.

citaat (pagina 341) ¨ Verder hoop ik dat mijn boek bijdraagt aan het overwinnen van de ongezonde tegenstelling tussen 'orthodoxen' en 'vrijzinnigen' op het protestantse erf¨

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Polarisatie tussen 'linkse' en 'rechtse' christenen

Berichtdoor Prisma23 » 26 apr 2024 11:55

Hier weer een verdrietig voorbeeld. Eerst een positie kiezen en pas dan eventueel een gesprek gaan voeren.
(Wel realiseren dat rechts/links binnen de CGK een relatief begrip is als je hele breedte van de kerk bekijkt)

Als de Christelijke Gereformeerde Kerken instemmen met vrouwelijke ambtsdragers, maken ze daarmee de plaats voor kerken die daar tegen zijn ‘onmogelijk’. Dat schrijft een groep behoudende dominees in een verklaring.

https://www.nd.nl/geloof/protestant/122 ... closemodal

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2282
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Polarisatie tussen 'linkse' en 'rechtse' christenen

Berichtdoor Speedy » 26 apr 2024 14:37

Prisma23 schreef:Hier weer een verdrietig voorbeeld. Eerst een positie kiezen en pas dan eventueel een gesprek gaan voeren.
(Wel realiseren dat rechts/links binnen de CGK een relatief begrip is als je hele breedte van de kerk bekijkt)

Als de Christelijke Gereformeerde Kerken instemmen met vrouwelijke ambtsdragers, maken ze daarmee de plaats voor kerken die daar tegen zijn ‘onmogelijk’. Dat schrijft een groep behoudende dominees in een verklaring.

https://www.nd.nl/geloof/protestant/122 ... closemodal


Het gesprek is al jaren gevoerd. En terwijl het gesprek gaande was, zijn er gemeenten die alle afspraken overboord hebben gezet en zijn overgegaan tot bevestiging van vrouwen. En dan nu janken dat er een gedeelte van de CGK zegt dat ze dat niet mee kunnen maken. Nou wie niet bereid is de afspraken te volgen en dan onder het mom van de liefde van Christus de zin probeert te krijgen, kan je niet langer meer kerk zijn. En het zit niet alleen vast op vrouwelijke ambtsdragers. Zaterdag is gebleken dat het Schriftgezag aangetast is en dat je zo niet verder kan gaan.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Polarisatie tussen 'linkse' en 'rechtse' christenen

Berichtdoor Marnix » 26 apr 2024 15:21

Speedy schreef:Het gesprek is al jaren gevoerd. En terwijl het gesprek gaande was, zijn er gemeenten die alle afspraken overboord hebben gezet en zijn overgegaan tot bevestiging van vrouwen. En dan nu janken dat er een gedeelte van de CGK zegt dat ze dat niet mee kunnen maken. Nou wie niet bereid is de afspraken te volgen en dan onder het mom van de liefde van Christus de zin probeert te krijgen, kan je niet langer meer kerk zijn. En het zit niet alleen vast op vrouwelijke ambtsdragers. Zaterdag is gebleken dat het Schriftgezag aangetast is en dat je zo niet verder kan gaan.


Mooi hoe alles bij de ene flank wordt neergelegd. De flank die tot voor kort te horen kreeg: “we doen het op deze manier en als het niet bevalt ga je maar ergens anders heen”. Maar omdat de groep die elkaar wel ruimte wil gunnen een stuk groter blijkt dan men dacht slaat het nu om naar “dan moeten we zelf maar weg”. Vreemd is wel dat bij al die synoden waar de beslissingen die je noemt werden genomen de verhouding tussen progressief en behoudend heel anders waren waardoor die ruimte er telkens totaal niet kwam. En dat gaat niet alleen om vrouwen in het ambt.

Over “onder het mom van de liefde voor Christus” je zin proberen te krijgen gesproken. Als ik zie hoe er soms wordt gesproken over de linkerflank en de verbanden waarmee wordt samengewerkt geeft dat weinig hoop op het gebied van kerkelijke eenheid. Ja, dan denk ik ook even terug aan jouw bericht een poos terug met daarin hoe je tegen mijn predikant aankeek. Eigenlijk neemt men elkaar dus al decennia niet meer serieus en gunt men elkaar geen ruimte, of men kijkt weg maar hangt er ondertussen wel een oordee aan vast.

De CGK is enorm divers en de enige manier om haar bij elkaar te houden is om elkaar in die diversiteit ruimte te geven. Als dat niet kan (blijkbaar zijn er die niet eens meer met hun medechristenen de geloofsbelijdenis kunnen uitspreken omdat dat ongemakkelijk is) is het misschien inderdaad beter om uit elkaar te gaan, hou pijnlijk ook.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Polarisatie tussen 'linkse' en 'rechtse' christenen

Berichtdoor Prisma23 » 26 apr 2024 15:22

Speedy schreef:Het gesprek is al jaren gevoerd. En terwijl het gesprek gaande was, zijn er gemeenten die alle afspraken overboord hebben gezet en zijn overgegaan tot bevestiging van vrouwen. En dan nu janken dat er een gedeelte van de CGK zegt dat ze dat niet mee kunnen maken. Nou wie niet bereid is de afspraken te volgen en dan onder het mom van de liefde van Christus de zin probeert te krijgen, kan je niet langer meer kerk zijn. En het zit niet alleen vast op vrouwelijke ambtsdragers. Zaterdag is gebleken dat het Schriftgezag aangetast is en dat je zo niet verder kan gaan.


Feitelijk heb je vast gelijk Speedy, ik ben geen CGK-kenner. Maar toch, Ds. J. R. Vugt zegt het vandaag mooi op RefoWeb als reactie op een vraag over de CHE;

Vanuit de refo-hoek kunnen we dingen soms ook op een heel vervelende en veroordelende manier zeggen. Communicatief doen ‘we’ het niet altijd erg handig. De liefdevolle verhoudingen en benadering is bij ons refo’s soms heel, heel ver te zoeken. Dat moeten we ons ook eerlijk aantrekken. Maar vriendelijk blijven, open het gesprek aangaan, te allen tijde bereid ons te verantwoorden, blijven argumenteren, zoeken naar wat verbindt en personen waarmee we ons verbonden weten... Ga ervoor staan! Laat je niet uit het veld blazen. Bid om licht, wijsheid en leiding van de Heilige Geest. Je bent naar de CHE geleid. Van schuren ga je glimmen.

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... chool-ede/

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2282
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Polarisatie tussen 'linkse' en 'rechtse' christenen

Berichtdoor Speedy » 26 apr 2024 15:56

Prisma23 schreef:Feitelijk heb je vast gelijk Speedy, ik ben geen CGK-kenner. Maar toch, Ds. J. R. Vugt zegt het vandaag mooi op RefoWeb als reactie op een vraag over de CHE;

Vanuit de refo-hoek kunnen we dingen soms ook op een heel vervelende en veroordelende manier zeggen. Communicatief doen ‘we’ het niet altijd erg handig. De liefdevolle verhoudingen en benadering is bij ons refo’s soms heel, heel ver te zoeken. Dat moeten we ons ook eerlijk aantrekken. Maar vriendelijk blijven, open het gesprek aangaan, te allen tijde bereid ons te verantwoorden, blijven argumenteren, zoeken naar wat verbindt en personen waarmee we ons verbonden weten... Ga ervoor staan! Laat je niet uit het veld blazen. Bid om licht, wijsheid en leiding van de Heilige Geest. Je bent naar de CHE geleid. Van schuren ga je glimmen.

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... chool-ede/


Klopt zo zou het moeten zijn, maar hier ligt een geschiedenis van decennia achter met pappen en nathouden. En men moet eerlijk zijn en zeggen zo kan het niet langer. Het is voorbij.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 498
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Polarisatie tussen 'linkse' en 'rechtse' christenen

Berichtdoor Erik1960 » 26 apr 2024 16:16

Speedy schreef:Klopt zo zou het moeten zijn, maar hier ligt een geschiedenis van decennia achter met pappen en nathouden. En men moet eerlijk zijn en zeggen zo kan het niet langer. Het is voorbij.
Ik vind het altijd wat teleurstellend wanneer Christenen zich uitlaten in termen als ‘kan niet’ en ‘voorbij’. Ons hele geloof is gebaseerd op wat niet kan. De Bijbel staat vol met verhalen die niet kunnen. En wij maar denken dat we bouwen aan Zijn Koninkrijk terwijl we elkaar de tent uitvechten.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Polarisatie tussen 'linkse' en 'rechtse' christenen

Berichtdoor Marnix » 26 apr 2024 23:51

Erik1960 schreef:Ik vind het altijd wat teleurstellend wanneer Christenen zich uitlaten in termen als ‘kan niet’ en ‘voorbij’. Ons hele geloof is gebaseerd op wat niet kan. De Bijbel staat vol met verhalen die niet kunnen. En wij maar denken dat we bouwen aan Zijn Koninkrijk terwijl we elkaar de tent uitvechten.


Plus dat er al decennia lang enorme verschillen zijn. Van Statenvertaling en 1773 op hele noten tot NBV en nieuwe berijming plus opwekking, verschillen in prediking enz . Ik vind het prima zolang Jezus Christus centraal staat en men elkaar ruimte geeft en niet gelijk met een oordeel klaarstaat.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 498
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Polarisatie tussen 'linkse' en 'rechtse' christenen

Berichtdoor Erik1960 » 27 apr 2024 09:15

Marnix schreef:Plus dat er al decennia lang enorme verschillen zijn. Van Statenvertaling en 1773 op hele noten tot NBV en nieuwe berijming plus opwekking, verschillen in prediking enz . Ik vind het prima zolang Jezus Christus centraal staat en men elkaar ruimte geeft en niet gelijk met een oordeel klaarstaat.
Ik denk met genoegen terug aan de tijd dat we in Brabo-land woonden. Er was 1 (forse) vrijgemaakte kerk en 1 kleine PKN-gemeente. Daarin vonden mensen van vrijzinnige tot orthodoxe snit elkaar. Het is niet alleen ‘nood leert bidden’, maar ook ‘nood leert kerken’. Je had t maar te doen met elkaar.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 120 gasten