En het was avond geweest, en het was morgen geweest....
Steeds die volgorde.
Klopt!
Steeds aan het einde van een scheppingsdag zegt de Bijbel dit.
Maar niet altijd tegelijkertijd inhoudende het begin van de volgende dag.
Zowel de tweede t/m de zesde scheppingsdag begon gewoon aan het afgekondigde einde van de voorgaande dag.
Echter, van de eerste scheppingsdag wordt geen gedefinieerd begin vermeld.
In Genesis 1 vers 5 verklaart de Heere God dat alles wat Hij vóór het begin van de tweede dag schiep, te zijn gebeurd op de eerste dag waarvan het begin, omdat er geen voorgaande dag wordt vermeld zoals dat wel het geval is met de andere scheppingsdagen, in de eeuwigheid moet liggen.
Hoewel er zes scheppingsdagen zijn geweest, verschilt de eerste dag toch van de overige.
De tweede dag en de dagen daarna, waren gewone dagen (wij zeggen dan: dagen van 24 uur).
In Genesis 1 vers 3 lezen we dat God het licht schiep.
Naar mijn mening begon toen de natuurkundige grootheid genaamd: 'tijd'.
En vanaf dát moment tot aan het einde van die eerste dag en dus tot aan het begin van de tweede dag, duurde het mijns inziens net zo lang als de tijd die verstreek tussen elk van de opvolgende dagen.
De eerste scheppingsdag begon -zoals ik dat dus begrijp- in de eeuwigheid.
En die eerste scheppingsdag eindigde met een periode die qua duur overeenkwam met de duur van elk van de opvolgende dagen.
De eerste scheppingsdag als geheel is dus niet qua duur vergelijkbaar met de opvolgende scheppingsdagen.
Maar dat doet geenszins af van wat Gods Woord ons in Exodus 20 vers 11 meedeelt:
"Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven".
Het bijzondere dat we aangaande de 6 scheppingsdagen kunnen opmerken is dat er aan de schepping van 'de eerste Adam' dus 4 dagen (van 24 uur) voorafgingen en dat er voorafgaand aan de geboorte van 'de laatste Adam', Christus, óók 4 'dagen' (van 1000 jaren elk) voorbijgingen.
Jezus werd namelijk exact 4000 jaren ná de schepping van Adam geboren.
Er is een heel bijzondere perfectie te ontdekken met betrekking tot de gematria van Genesis 1 vers 1 en het totaal aantal dagen tot op de zondeval.
Met dat toe te lichten ga ik teveel off topic maar die perfectie berust absoluut niet op toeval (want dat is onmogelijk!).
Deze perfectie onderstreept als het ware het hierboven toegelichte verschil tussen de eerste scheppingsdag en de overige scheppingsdagen.