" modernisering kerkgebruiken"

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor DeLange » 05 mei 2020 21:35

Gtn schreef:Daar ben ik het van harte mee eens.

Fijn om te lezen. :D
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor DeLange » 06 mei 2020 10:08

elburger schreef:
Daar ben ik mij van bewust en zovelen met mij.
Maar zegt het spreekwoord niet: een gewaarschuwd men telt voor twee?
Dat is tenminste zoals ik het verwoord.

En de anders denkenden negeren, zodat je niet dat hoeft te horen. Ik ervaar veel doofheid onder de reformatorische hoek. Heb je over de gave profetie of over de wonderen die Jezus vandaag doet, stoppen ze de vingers in hun oren. Wijs je ze de teksten in de bijbel aan, waar het er over gaat, willen ze het niet lezen.
Het heeft mij letterlijk van de PKN zelfs weg gedreven.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Chaya » 06 mei 2020 10:51

Gtn schreef:Is het heel vreemd dat ik denk: huh? Alleen bekeerde mensen in de kerk, oproep tot bekering niet meer nodig :?: :?: :?:

Ja daar gaat men in bepaalde kerken van uit.
Wie in de kerk zit kan zich christen noemen.
Als je die mensen het zou vragen, zouden ze verbaasd zijn: "bekeerd, waarvan?".
Het evangelie wordt ruim gepredikt, maar als de Wet niet benoemd wordt, wordt de zondekennis gemist.
DeLange schreef:Bij ons verstaan we onder bekering het moment dat je in Jezus gaat geloven.

Maar dan?
Veel mensen geloven wel in Jezus, dat Hij geleeft heeft, maar verder, geen idee.
Gtn schreef:Het blijven hangen in zondebesef is inderdaad niet goed. We mogen verder zien door het geloof in Jezus. Maar ook een kind van God heeft op zijn tijd een vermaning nodig toch? Bovendien hoort de prediking ook te komen tot degenen die niet geloven. Dus niet alleen de kinderen van God worden aangesproken. Tegelijkertijd moet er voor de kinderen van God ook voedsel in de prediking zitten. Zo zie ik het tenminste.

Helemaal mee eens Gtn!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor DeLange » 06 mei 2020 11:13

Chaya schreef:Ja daar gaat men in bepaalde kerken van uit.
Wie in de kerk zit kan zich christen noemen.
Als je die mensen het zou vragen, zouden ze verbaasd zijn: "bekeerd, waarvan?".
Het evangelie wordt ruim gepredikt, maar als de Wet niet benoemd wordt, wordt de zondekennis gemist.

Daar bereik je het niet mee. Je moet juist het werk van de Heilige Geest preken!

Maar dan?
Veel mensen geloven wel in Jezus, dat Hij geleeft heeft, maar verder, geen idee.


Ik zelf persoonlijk hoor daar juist in de Calvinistische minder over, dan bij ons. Maar dat hangt natuurlijk wel van de kerk af. Het is niet overal zo, maar bij jullie ligt de nadruk meer op de zonde, bij ons meer op het leven met Christus ná de bekering.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor MoesTuin » 06 mei 2020 11:44

Chaya schreef:Ja daar gaat men in bepaalde kerken van uit.
Wie in de kerk zit kan zich christen noemen.
Als je die mensen het zou vragen, zouden ze verbaasd zijn: "bekeerd, waarvan?".
Het evangelie wordt ruim gepredikt, maar als de Wet niet benoemd wordt, wordt de zondekennis gemist.

Maar dan?
Veel mensen geloven wel in Jezus, dat Hij geleeft heeft, maar verder, geen idee.

Helemaal mee eens Gtn!

bepaalde kerken, in alle kerken wel...de kudde schaapjes is overal zeer divers :wink:
Maar beslist niet alle schapen....en ten diepste kan je dat van de ander niet weten hoe de relatie met de Heere Jezus is vanuit het hart....

Dan het andere punt wet en evangelie

Het evangelie moet ook ruim gepredikt worden...
Galaten 5 vers 13 en 14 zegt zo mooi

13Want u bent tot vrijheid geroepen, broeders, alleen niet tot die vrijheid die aanleiding geeft aan het vlees; maar dien elkaar door de liefde.
14 Want de hele wet wordt in één woord vervuld, namelijk hierin: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.


Laten we daar als eerste maar mee beginnen....
Denk je dat het lukken gaat?
Hele kluif....

de mens kan de wet ook niet houden ook al denk je van wel.... gelukkig heeft Christus de gehele wet vervuld voor ons en vanuit dat Geloof mogen en kunnen we verder, iedere keer weer opnieuw...
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4555
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor naamloos » 06 mei 2020 11:57

Dat de zondekennis gemist wordt lijkt me ook maar een verzinsel.
Ik heb nog nooit gehoord van iemand die zichzelf volmaakt vind.
Ik vind wel dat je meer over jezelf leert als het over Jezus gaat dan wanneer het over de zonden gaat in al z'n zwartheid.
Juist dan kun je denken dat het bij jou nog wel meevalt. Zoals je smoezelige grauwe was naast een zwarte was er met een beetje goede wil best nog aardig uitziet, maar als die naast een kraakheldere witte was hangt is het opeens geen gezicht meer.
Nou kun je natuurlijk zeggen dat de wet diezelfde functie heeft, maar regels spreken veel minder aan dan een persoon.
Bij regels denk ik alleen dat ze wel oke zijn, maar een persoon leeft voor me en daar is mn hart bij betrokken. Bovendien wekt de wet juist de begeerten op itt tot Jezus die ons voorbeeld is.
En als het toch dezelfde functie heeft maakt het ook niet dat Jezus in het middelpunt staat, ook mbt zelfkennis - zondekennis.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Marnix » 06 mei 2020 12:18

Chaya schreef:Ja daar gaat men in bepaalde kerken van uit.
Wie in de kerk zit kan zich christen noemen.
Als je die mensen het zou vragen, zouden ze verbaasd zijn: "bekeerd, waarvan?".
Het evangelie wordt ruim gepredikt, maar als de Wet niet benoemd wordt, wordt de zondekennis gemist.

Maar dan?
Veel mensen geloven wel in Jezus, dat Hij geleeft heeft, maar verder, geen idee.

Helemaal mee eens Gtn!


Als ik dit aan mensen in de kerk vraag zegt haast niemand: bekeerd? Waarvan? Ze geloven ook niet alleen maar dat Jezus ooit heeft geleefd. En onder evangelische christenen is dat niet anders. De meesten aan wie ik vraag wie Jezus is belijden dat Hij Gods Zoon is die hen verlost heeft van de zonde, die voor hen gestorven is waardoor ze vergeving ontvangen. Juist daar waar de zondigheid centraal staat merk ik geregeld dat men zich vaak niet bekeerd weet. Dat mensen wel geloven in wat Jezus heeft gedaan maar niet durven te geloven dat Hij dat ook voor hen heeft gedaan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Gtn » 06 mei 2020 12:30

Bij "ons" wordt het volgende geleerd:

De wet ontdekt je aan je zonden, waardoor je Jezus nodig gaat krijgen. (Ellende)

Als je dan vervolgens gelooft in Jezus als Verlosser (Verlossing), dan wil je de wet houden uit dankbaarheid. (Dankbaarheid)

Dus de wet heeft een functie in de ellende en in de dankbaarheid.

Even heel kort in Jip en Janneke taal samengevat.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor elburger » 06 mei 2020 12:55

elburger schreef

k bedoel hier mee dat ik de woorden van de predikanten letter opschrijf.


na opmerking

Moestuin
Bedoel je letterlijk de preek uitschrijven hoe deze predikanten het verwoorden?


Ik heb hier een voorbeeld van een preek waar ik mee bezig ben om die uit te schrijven. Moet als ik de hele preek "klaar heb, nog worden nagekeken op kleine foutjes.
De predikant, het kerkverband en de kerk zal ik niet benomen omdat het nog zal worden uitgegeven in boekvorm met preken.
Maar ik weet nu al dat op deze preek wel het één en ander zal loskomen.
Geen probleem. Men houdt van dit soort preken of men heeft er een "afkeer" van.


Psalm 32 : Welgelukzalig is hij wiens zonden zijn vergeven.

Geliefden, Psalm 32 is volge een onderwijzing van David. Nou kan David niet onderwijzen als die zelf niet onderwezen is. Gij kunt niemand wat leren tenzij zij zelf geleerd zijn. Dus als David hier spreek als een onderwijzing gedreven door de heilige Geest, dan spreekt die uit de bevinding. Hij kent dit zelve. Daarom zegt die: ‘ welgelukzalig wiens overtreding vergeven en wiens zonden bedekt is”. David is zelf, welgelukzalig. Maar wat is de gelukzaligheid nu? Is dat de vergeving der zonde zelf? Ik meen van niet. De vergeving der zonde is de weg tot de zaligheid.
Moet je goed even over nadenken. Want wat is de zaligheid? Die God is onze zaligheid. Wie zou Die hoogste Majesteit dan niet met eerbied prijzen. Daarom eindigt de Psalm; verblijdt u in de Here. Wat scheiding tussen God en uw ziel? De zonde. Wat verbindt uw ziel met God in Christus? De gerechtigheid, de vergeving der zonde. Dus wat is nou een gelukkig mens? Die in God gelukkig wordt omdat zijn zonden vergeven zijn, z’n overtreding bedekt heeft. Hersteld in de gemeenschap met God. Nou, daar gaat het over.

:-)
Laatst gewijzigd door elburger op 07 mei 2020 09:21, 2 keer totaal gewijzigd.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Chaya » 06 mei 2020 13:07

Zet de uitgeschreven preek dan wel in het daartoe bestemde topic:

Als de predikant nog in leven is:
viewtopic.php?f=31&t=27039

Als het een oud- of kerkvader betreft:
viewtopic.php?f=31&t=26927
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Marnix » 06 mei 2020 13:23

Kan je niet beter de predikant een berichtje sturen of hij een kopie van de preek wil sturen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor elburger » 06 mei 2020 13:39

Marnix schreef

Kan je niet beter de predikant een berichtje sturen of hij een kopie van de preek wil sturen?


Kan niet, want dan was hetgeen ik doe niet nodig. Deze predikant preekte enkel met aandachtspunten.
Dus geen hele preek op papier.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor elburger » 06 mei 2020 13:41

Chaya schreef

Zet de uitgeschreven preek dan wel in het daartoe bestemde topic:


Het overgrote deel is aan het eind van deze week niet meer te lezen.
Dit gedeelte is maar het begin van de preek, zit nog wel 4x zoveel werk in.
Maar hartelijk dank voor jouw tip.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Chaya » 06 mei 2020 14:33

elburger schreef:Het overgrote deel is aan het eind van deze week niet meer te lezen.
Dit gedeelte is maar het begin van de preek, zit nog wel 4x zoveel werk in.
Maar hartelijk dank voor jouw tip.

Anders wordt het verwijderd wegens off topic nl. :wink:
Marnix schreef:Kan je niet beter de predikant een berichtje sturen of hij een kopie van de preek wil sturen?

Predikanten schreven of schrijven hun preek vaak wel uit, maar gebruik(t)en op de kansel slechts wat aantekeningen.
En dat gebeurt nog steeds.
Preken worden vaak wel meerdere keren gebruikt in een gastgemeente.
Er zijn predikanten die een administratie bijhouden welke preek ze wanneer en waar gehouden hebben.

Dus je kunt stellen dat de I pad onder modernisering valt, om weer on topic te geraken. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor MoesTuin » 06 mei 2020 21:21

elburger schreef:


Ik heb hier een voorbeeld van een preek waar ik mee bezig ben om die uit te schrijven. Moet als ik de hele preek "klaar heb, nog worden nagekeken op kleine foutjes.
De predikant, het kerkverband en de kerk zal ik niet benomen omdat het nog zal worden uitgegeven in boekvorm met preken.
Maar ik weet nu al dat op deze preek wel het één en ander zal loskomen.
Geen probleem. Men houdt van dit soort preken of men heeft er een "afkeer" van.


Jammer Elburger dat je toch bij voorbaat al weer een toon in de reactie van je legt....dat er wat zal loskomen..

Tja, wat moet kan je dan eerlijk nog zeggen zeggen?
Voor mij zelf ben ik meer een hoorder dan lezer, zeker bij moeilijk woordgebruik of als men dingen wat ingewikkelder wilt zeggen...
Door te lezen kom ik hier bijna niet door heen....
Ligt vast aan mij hoor... :wink:
In het kader van dit topic...
Ik ben groot voorstander voor heden daags taalgebruik in de prediking, praktische toepassing, dat spreekt veel meer ook voor de jeugd of de wat eenvoudigere mens....
Dit is wellicht een fijne preek voor de ouderen of intellectuelen.....
Maar dan is het een kwestie van jaren....maar dan is de jeugd al weg vrees ik....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: gravo en 139 gasten