" modernisering kerkgebruiken"

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor elburger » 04 mei 2020 17:10

Moestuin merkte op

Het gaat ten diepste ook om de inhoud, ongeacht de vorm....


Eigenlijk.......
Maar goed, nog 1 maal wil ik hier wel op reageren.

En zo is het!

Alleen, - en daar komt die weer - persoonlijk vind ik het jammer dat er zo weinig over de vermaning wordt gepredikt.
Volgens mij is dat een net zo belangrijke boodschap als de verkondiging van het genade verbond.
In welke kerk dan ook, van "licht tot zwaar", zitten mensen die daarop gewezen moeten worden.
En als er 1 kerk is waar allemaal oprechte gelovigen zitten, wel dan mag die kerkgemeenschap zich zeer gezegend voelen.


( dit stukje had net zo goed in de topic, "wanneer ben je lauw", kunnen staan ).
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor MoesTuin » 04 mei 2020 17:42

Die kerkgemeenschap bestaat niet Elburger :wink:
Is het nou heel raar als ik zeg dat ik mijzelf het beste ken en jij jezelf en de ander zichzelf.
Uiteraard staat de Alwetende nog ver daarboven.
Maar je kunt jezelf ook heel goed vermanen ben ik van mening...
Als je een beetje zelfkennis heb weet je je zwakten en valkuilen en kun je daar zelf aan werken ( jezelf vermanen, waarom moet een ander dat telkens doen?)
Volmaakt wordt het pas in de Eeuwige Vreugde des Heeren daar waar alles nieuw en goed zal zijn in het Hemels Jeruzalem....
Moet je voorstellen, al die gelovigen vanuit al die kerken en gemeenten enz....vandaan, samen één in Hem
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Gtn » 04 mei 2020 18:10

elburger schreef:
Alleen, - en daar komt die weer - persoonlijk vind ik het jammer dat er zo weinig over de vermaning wordt gepredikt


Ik denk dat elburger hier de vermaning bedoeld in de prediking, als bedoeld voor degenen die nog niet geloven: Bekeert u!

En dat is inderdaad ook nodig!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Marnix » 04 mei 2020 19:25

Gtn schreef:Ik denk dat elburger hier de vermaning bedoeld in de prediking, als bedoeld voor degenen die nog niet geloven: Bekeert u!

En dat is inderdaad ook nodig!


Ik denk eerder voor christenen die afdwalen, of die in zonde leven. Maar tegelijkertijd moet je daar ook weer voorzichtig mee zijn. Ik kan niet vaak bij kerkgenoten dat zien, als dat gebeurt gebeurt dat vaak “uit het zicht”. Ook kan het voor iemand een worsteling zijn. Denk aan verslavingen. Je weet dat iets niet goed is maar toch kom je er niet of moeilijk van los. Een vermaning dan dan heel pijnlijk zijn. En als laatste krijg je ook snel vermaning op basis van meningen. Wat je wel mag en niet mag volgens iemand anders. Op basis van culturele dingen. Vermaning moet altijd opbouwend zijn en op basis van de bijbel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor DeLange » 04 mei 2020 23:02

Marnix schreef:Klopt. God mag met oude en nieuwe liederen geloofd worden. En die vullen elkaar ook mooi aan. De Psalmen zijn in een heel andere tijd (voor Christus, vooruitziend op Zijn komst) geschreven dan liederen na het leven van Jezus op aarde.

Dat is zeker zo.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor DeLange » 04 mei 2020 23:05

Gtn schreef:Wat ik mij persoonlijk regelmatig afvraag, hoe zou ík reageren als ik voor de keuze gesteld wordt: je geloof verloochenen of anders de brandstapel op. Van mezelf ben ik best een lafaard, een angsthaas.

Hoe zou ik in zo'n situatie staande kunnen blijven, als ik slechts een "bekommerde" was, die niet genoeg "standen" had meegemaakt?

Gelukkig kunnen we op God vertrouwen, en krijgen we zekerheid van Hem.

Wij kunnen het ons (gelukkig!) niet voorstellen. Maar als je alles eens in dit licht bekijkt, doen al die bijzaken er echt niet toe!

Zeker. Ik moet wel denken nu aan de tekst: "God zal ons niet boven onze krachten beproeven en Hij biedt met de beproeving ook de uitweg."

Maar dat soort dingen gebeuren helaas nog steeds. In Noord Korea komen christenen op gruwelijke wijzen om het leven. Doordat ze door duizenden mensen onder de voet gelopen worden. Doordat ze stikken in een mestkelder. Doordat ze overgoten worden met vloeibaar metaal. Ik las het in een boek over iemand die uit dat kamp kwam.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor DeLange » 04 mei 2020 23:16

Gtn schreef:Ik denk dat elburger hier de vermaning bedoeld in de prediking, als bedoeld voor degenen die nog niet geloven: Bekeert u!

En dat is inderdaad ook nodig!

Tja, maar ik zit in een kerk waarin iedereen al bekeerd is 8-[
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor elburger » 05 mei 2020 08:34

Gtn schreef

Ik denk dat elburger hier de vermaning bedoeld in de prediking, als bedoeld voor degenen die nog niet geloven: Bekeert u!

En dat is inderdaad ook nodig!


Dat bedoel ik nu! U heeft het goed gelezen.

Ik ben al enige jaren preken aan het uitschrijven van 2 predikanten.
Ik zal tzt er er eens 2 plaatsen.
Een preek uit de jaren 90 en een van 3 jaar geleden. Beiden van predikanten vanuit de PKN.

Dan kan men het verschil zien, al zal men wel zeggen: Ja maar, die is zwaarder.
Ik zou dan zeggen, lees eens goed en plaats hem in het gedachteveld van deze topic..
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor DeLange » 05 mei 2020 09:52

elburger schreef:Dat bedoel ik nu! U heeft het goed gelezen.

Ik ben al enige jaren preken aan het uitschrijven van 2 predikanten.
Ik zal tzt er er eens 2 plaatsen.
Een preek uit de jaren 90 en een van 3 jaar geleden. Beiden van predikanten vanuit de PKN.

Dan kan men het verschil zien, al zal men wel zeggen: Ja maar, die is zwaarder.
Ik zou dan zeggen, lees eens goed en plaats hem in het gedachteveld van deze topic..

Wat is het doel daarvan? Jezus zegt toch: "je bent al rein door het Woord wat Ik zeg?"
Satan is de openbare aanklager. Luister toch niet naar hem, want dan ga je alleen maar zondigen. De beste manier om te stoppen met zondigen is om er niet meer over te hebben en je te focussen op Jezus.

Jezus zegt niet voor niks: "wie de hand aan de ploeg slaat en achterom blijft kijken, is niet geschikt om Mij te volgen."
Door al dat schuld en zondebesef blijven jullie maar achterom kijken en steken in het verleden. Het maakt het heden tot een verlammende drama.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor MoesTuin » 05 mei 2020 10:42

elburger schreef:Dat bedoel ik nu! U heeft het goed gelezen.

Ik ben al enige jaren preken aan het uitschrijven van 2 predikanten.
Ik zal tzt er er eens 2 plaatsen.
Een preek uit de jaren 90 en een van 3 jaar geleden. Beiden van predikanten vanuit de PKN.

Dan kan men het verschil zien, al zal men wel zeggen: Ja maar, die is zwaarder.
Ik zou dan zeggen, lees eens goed en plaats hem in het gedachteveld van deze topic..


Bedoel je letterlijk de preek uitschrijven hoe deze predikanten het verwoorden?
Ik ben wel benieuwd wat je precies bedoeld en naar de preken en mogelijke verschillen...
Wat je precies bedoeld is me nu niet duidelijk, maar als je het geplaatst hebt misschien wel..... :wink:

Binnen de gemeente kan men ook imuun geworden zijn voor die oproep?
Hoort men het nog wel?
Onderschat niet hoeveel trouwe kerkgangers horende doof zijn geworden.... (ook mbt dat de tijd niet stil staat, de tijd door gaat....zo ook de kerk gebruiken....)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Marnix » 05 mei 2020 11:13

elburger schreef:Dat bedoel ik nu! U heeft het goed gelezen.

Ik ben al enige jaren preken aan het uitschrijven van 2 predikanten.
Ik zal tzt er er eens 2 plaatsen.
Een preek uit de jaren 90 en een van 3 jaar geleden. Beiden van predikanten vanuit de PKN.

Dan kan men het verschil zien, al zal men wel zeggen: Ja maar, die is zwaarder.
Ik zou dan zeggen, lees eens goed en plaats hem in het gedachteveld van deze topic..


Vermanen is volgens mij wel wat anders dan oproepen tot bekering toch? Volgens mij is het het terechtwijzen van gelovigen, van je broers en zussen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Gtn » 05 mei 2020 12:00

Is het heel vreemd dat ik denk: huh? Alleen bekeerde mensen in de kerk, oproep tot bekering niet meer nodig :?: :?: :?:

Ik ken dat totaal niet, en begrijp dan misschien elburger zijn opmerkingen wat beter.

Wat betreft het horende doof zijn, dat geloof ik zeker dat het kan! Dan komt de boodschap niet meer over...

Het blijven hangen in zondebesef is inderdaad niet goed. We mogen verder zien door het geloof in Jezus. Maar ook een kind van God heeft op zijn tijd een vermaning nodig toch? Bovendien hoort de prediking ook te komen tot degenen die niet geloven. Dus niet alleen de kinderen van God worden aangesproken. Tegelijkertijd moet er voor de kinderen van God ook voedsel in de prediking zitten. Zo zie ik het tenminste.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor elburger » 05 mei 2020 14:07

Moestuin schreef

Bedoel je letterlijk de preek uitschrijven hoe deze predikanten het verwoorden?


Ik bedoel hier mee dat ik de woorden van de predikanten letter opschrijf.
Zoals er prekenboeken zijn van Spurgeon, v.d. Groe, en zelf preken van predikanten in deze eeuw gepredikt worden ik op papier gezet om later als boekvorm te worden uitgegeven.

Onderschat niet hoeveel trouwe kerkgangers horende doof zijn geworden.... (ook mbt dat de tijd niet stil staat, de tijd door gaat....zo ook de kerk gebruiken....)


Daar ben ik mij van bewust en zovelen met mij.
Maar zegt het spreekwoord niet: een gewaarschuwd men telt voor twee?
Dat is tenminste zoals ik het verwoord.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor DeLange » 05 mei 2020 20:25

Gtn schreef:Is het heel vreemd dat ik denk: huh? Alleen bekeerde mensen in de kerk, oproep tot bekering niet meer nodig :?: :?: :?:

Ik ken dat totaal niet, en begrijp dan misschien elburger zijn opmerkingen wat beter.

Wat betreft het horende doof zijn, dat geloof ik zeker dat het kan! Dan komt de boodschap niet meer over...

Het blijven hangen in zondebesef is inderdaad niet goed. We mogen verder zien door het geloof in Jezus. Maar ook een kind van God heeft op zijn tijd een vermaning nodig toch? Bovendien hoort de prediking ook te komen tot degenen die niet geloven. Dus niet alleen de kinderen van God worden aangesproken. Tegelijkertijd moet er voor de kinderen van God ook voedsel in de prediking zitten. Zo zie ik het tenminste.



Bij ons verstaan we onder bekering het moment dat je in Jezus gaat geloven. Jezus zegt dan: "je bent rein door het Woord dat Ik zeg." Verder moeten we wel overwinning na overwinning op het vlees behalen, maar we vallen niet meer uit Jezus' handen. We zijn geheiligden door het bloed van Christus en satan kan ons niet meer uit Zijn handen roven.

Aangezien er op dit moment alleen maar christenen in onze kerk zitten, hebben wij geen mensen bij ons die nog niet bekeerd zijn tot Jezus Christus.
Vorig jaar zijn er 2 mensen tot geloof gekomen, die nog niet christen waren.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Gtn » 05 mei 2020 20:47

DeLange schreef:Bij ons verstaan we onder bekering het moment dat je in Jezus gaat geloven. Jezus zegt dan: "je bent rein door het Woord dat Ik zeg." Verder moeten we wel overwinning na overwinning op het vlees behalen, maar we vallen niet meer uit Jezus' handen. We zijn geheiligden door het bloed van Christus en satan kan ons niet meer uit Zijn handen roven.


Daar ben ik het van harte mee eens.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 120 gasten