geloof, twijfel, ongeloof.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Hodia
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 09 apr 2020 10:19

geloof, twijfel, ongeloof.

Berichtdoor Hodia » 20 apr 2020 13:35

Geloof, twijfel, ongeloof.

Hierover valt zoveel te schrijven, zijn zovele meningen, maar ik heb bewust de topic zo genoemd als het er staat. Geloof, twijfel, ongeloof.
Men geloofd, men is ongelovig, is hetgeen gezegd wordt als je vraagt aan iemand of hij-zij geloofd in God. “Bijna” Nooit zal je horen, ik twijfel, en dat twijfelen zit in ieder mens. Men gaat met de familie de deur uit om een dagje weg te gaan. Onderweg zijnde vraagt één van hen, “zijn de slaapkamer ramen wel gesloten”, of “ hebben wij de deuren wel op slot gedaan”?

Zo ook vragen als “Is er wel een God?
Hoe weet ik dat God bestaat?
Zijn het niet allemaal verzinselen?

Twijfelen is van alle eeuwen, ja zelfs vanaf het begin der schepping. De eerste bewijzen van twijfel vinden wij als wij lezen in Genesis 3 vs 1 dat de duivel Eva aan het twijfelen brengt. : ..”….Is het ook dat God gezegd heeft: Gijlieden zult niet eten van de boom dezes hofs? “( lees er de kanttekening maar op na. ) De duivel speelde met Gods gebod om dat in twijfel te trekken.

In heb het boek, de zekerheid des geloofs, van dr. H.Bavinc, gelezen, toen hoogleraar aan de Theologische Hogeschool in Kampen staat: “Twijfelzucht is de zielsziekte onzer eeuw geworden…….. “ Dit is mijns inziens alleen maar sterker geworden door de eeuwen heen.
Een andere schrijver schreef eens, de mens is autonoom geworden.
Autos: zelf
Nomos: wet.
Auto-noom; zelf de wetstellend.

Alles wordt tegenwoordig in twijfel getrokken. De Bijbel en hetgeen daarin vermeld staat wordt door velen in twijfel getrokken. Het gezag van overheden wordt veel in twijfel getrokken. Ja zelfs vriendschappen worden soms in twijfel getrokken.
Jakobus verwoordde het heel mooi, Jakobus 1 : 6 :”Maar dat hij ze begere in geloof, niet twijfelende; want die twijfelt, is een baar der zee gelijk, die van den wind gedreven en op en neer geworpen wordt”.
Abraham had alle redenen om te twijfelen aan Gods beloften. Vijfentwintig jaar heeft hij moeten wachten . In Genesis 17 werd de belofte aan hem gedaan en 25 jaar later werd Izak geboren. Genesis 21 : 1 – 5 . Paulus verhaald hiervan in Rom. 4 : 20 : En hij, ( Abraham ) heeft aan de beloftenis Gods niet getwijfeld door ongeloof....

Hier komt nu duidelijk naar voren dat twijfel de wortel is van, ongeloof.
Ongeloof was de wortel van het twijfelend overleg van Eva, die zag dat de boom een lust was om te eten, een heerlijke verschijning, en om begerig te worden om daardoor verstandig te worden. Let op de woorden, goed, lust, en begerig. God had Adam en Eva juist gezegd: Maar van den boom der kennis des goeds en des kwaads, daarvan zult gij niet eten; want ten dage dat gij daarvan eet, zult gij den dood sterven. ( Gen. 2 : 17 ) Maar daaraan twijfelde Eva, door ongeloof.

De Bijbel staat vol van ongeloof door vertwijfeling. Een voorbeeld hiervan was Petrus.
Hij liep op het water, Jezus had hem zelf geroepen: “Kom”. Maar toen Petrus op de wind zag, werd hij bevreesd en begon te zinken, en hij schreeuwde het in al zijn zielsnood uit, Heere redt mij! ( Matth. 14 :30 )

Een voor velen minder bekende geschiedenis ( dewelke vol vertwijfelingen zitten aangaande het woord Gods ) is het verhaal van de maanzieke knaap. Jezus vraagt aan de vader over zijn enig geboren zoon: “ hoe langen tijd is het dat hem dit overkomt”? waarop de vader antwoordde:”Van zijn kindsheid af………. Maar zo Gij iets kunt, zijt met innerlijke ontferming over ons bewogen en help ons”. Dan zet de Heere Jezus die vader de noodzaak van het geloof voor. “…..ALLE DINGEN ZIJN MOGELIJK DEGENE DIE GELOOFD, waren de woorden die Jezus sprak.


Maar, er is een uitweg!
De weg der belijdenis van onze zonden en schuld een van het gebed om vergeving en vrijspraak.
Men moet/kan zich wenden tot God! Vlucht naar Hem, mét al de twijfel.
Zoek de Heere terwijl Hij te vinden is roep Hem aan terwijl Hij nabij is.
De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot den Heere, zo zal Hij zich zijner ontfermen, en tot onzen God, want Hij vergeeft menigvuldelijk.
Want mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de Heere.
Want gelijk de hemelen hoger zijn dan de aarde, alzo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen, en mijn gedachten dan ulieder gedachten.( Jes. 55: 6 – 9 )


Geloof, twijfel, ongeloof en ………………………… !
Hier kan eenieder wel zijn eigen invulling aan geven. Ben dus ook erg nieuwsgierig welke commentaren en leerstoffen worden aangeleverd.
Alles ter ere en glorie van den Heere.
1 Cor 1 vs 31b: Die roemt, roeme in den Heere.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: geloof, twijfel, ongeloof.

Berichtdoor Gtn » 20 apr 2020 17:24

Twijfel is ook zonde!

Veel twijfel wordt veroorzaakt door een voorwaardelijke prediking. Er is een stroming die meent dat de ware godzaligheid alleen kan worden afgemeten aan de mate van de zondekennis en de beleving van het gemis omdat we God kwijt zijn. Als we echt niet verder komen zullen we daarmee niet de eeuwigheid kunnen aandoen. Wij worden niet zalig door de diepte van onze zondekennis of ons gemis; slechts het bloed van onze Heere Jezus Christus reinigt ons van alle zonden!

Laten we er toch voor oppassen om de wangestalte van Gods volk te gaan verheffen tot norm voor het ware leven!

Deze les leerde ik van iemand. De moeite waard om te delen.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: geloof, twijfel, ongeloof.

Berichtdoor Teus » 21 apr 2020 10:55

Hodia schreef:
Geloof, twijfel, ongeloof en ………………………… !
Hier kan eenieder wel zijn eigen invulling aan geven. Ben dus ook erg nieuwsgierig welke commentaren en leerstoffen worden aangeleverd.
Alles ter ere en glorie van den Heere.

Lees hier een stukje praktijk.
https://dagelijkslevenmetgod.nl/vaders-antwoord
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 125 gasten