Evangelischen? (Misstanden om hun geloof)

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Evangelischen? (Mistanden om hun geloof)

Berichtdoor Chaya » 30 dec 2019 14:58

DeLange schreef:Weer een vooroordeel. Dat de mens centraal zou staan. Ik ben van mening dat dit misplaatst is. Geen enkele oprechte christen zet zichzelf centraal. Elly en Rikkert probeerden met het beeld "parel in Gods hand" uit te drukken dat je voor God kostbaar bent en ik geloof dat Hij ons inderdaad als Zijn oogappel ziet.
Maar los hiervan, wat komt er "na" de ontdekking?


Het was een droom die ik had, wat me aan het denken zet. Een christen dient te veranderen. Anders gaat hij verloren.

O dank je, zal ik mee bezig gaan.
Wat de wet betreft: die wordt wel gepredikt in de PKN, dus dat is het niet.
Het ligt veel complexer en eerlijk gezegd heb ik het antwoord op het probleem daar niet kunnen vinden.

Je praat jezelf nogal tegen. Zie dikgemaakte.
En nu heb je het ineens over de PKN, terwijl het topic over de misverstanden bij de evangelischen zou moeten gaan.
Wat bedoel je nou?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Evangelischen? (Mistanden om hun geloof)

Berichtdoor DeLange » 30 dec 2019 15:55

Chaya schreef:Je praat jezelf nogal tegen. Zie dikgemaakte.
En nu heb je het ineens over de PKN, terwijl het topic over de misverstanden bij de evangelischen zou moeten gaan.
Wat bedoel je nou?

Dan moet je de draad even rustig terug lezen, het ging me namelijk om de leer die jij er bij haalde en ik reageerde ermee met wat dit bij mij persoonlijk oproept. De droom ging me niet om dat ik dit in de tijd van de PKN over iemand uit de PKN droomde. Het ging me erom dat het mij zelf aan het denken zette over de kracht van het evangelie. Dat het levensveranderend is.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4555
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Evangelischen? (Mistanden om hun geloof)

Berichtdoor naamloos » 30 dec 2019 15:58

Chaya schreef:Ik weet dat in bepaalde kerken wordt gepredikt dat we een parel in Gods hand zijn, mooi zoals we nu zijn, maar dat is niet de bijbelse waarheid!
Hmm, nou ja ... Jezus vindt parels blijkbaar zo belangrijk dat hij er alles voor over had om die te kopen.
Hij verliet de hemel en kwam naar de aarde, en betaalde de hoogste prijs, zijn leven, om de parel (de Gemeente) te kopen.

'Ook is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een koopman die mooie parels zoekt. Toen hij een parel van grote waarde gevonden had, ging hij heen en verkocht alles wat hij had, en hij kocht hem.'
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Evangelischen? (Mistanden om hun geloof)

Berichtdoor DeLange » 30 dec 2019 16:02

Veendam schreef:Dus als iemand gered is en dan niet gaat veranderen gaat hij verloren ?
Was iemand dan wel gered of deed God dan alsof ?
Of ben je christen zonder gered te zijn en als je dan zelf aan de slag gaat met je eigen werken dan bewerk je je eigen redding ?

Dit soort denken komt voort uit het niet snappen van hele simpele termen, namelijk redding en verlossing.
iemand die zegt bij Jezus te horen, maar niet in levenswandel bekeerd, daartegen zegt Jezus op het dag van het oordeel: "Ik heb jou nog nooit gekend". In De bijbel staat dat zo iemand bewijst niet echt in Jezus te geloven, maar bij satan te horen. Echte geloof brengt vruchten voort. Zie gelijkenis van de zaaier. Zelfs de misdadiger aan het kruis bracht vrucht voort, hij nam het namelijk voor Jezus op. En zie het schapen en Bokken oordeel ook eens. Matth. 25:32-46

Juist in de prediking der wet ligt de dood en het vasthouden aan het zondaars zijn en het lezen van de Wet van Mozes is de bedekking die genoemd wordt door Paulus, waardoor het volk niet tot geloof kan komen in de Messias.

Ik denk dat daar verschillend over gedacht wordt. Het zit niet zo zwart wit. Jij gaat niet door als ik tegen jou zeg: "gij zult niet doden".
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Evangelischen? (Mistanden om hun geloof)

Berichtdoor Chaya » 30 dec 2019 16:25

naamloos schreef:Hmm, nou ja ... Jezus vindt parels blijkbaar zo belangrijk dat hij er alles voor over had om die te kopen.
Hij verliet de hemel en kwam naar de aarde, en betaalde de hoogste prijs, zijn leven, om de parel (de Gemeente) te kopen.

'Ook is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een koopman die mooie parels zoekt. Toen hij een parel van grote waarde gevonden had, ging hij heen en verkocht alles wat hij had, en hij kocht hem.'

Die gelijkenis betekent niet dat wij die pareltjes zijn.
Die parel is het symbool van het koninkrijk der Hemelen en de koopman heeft daar alles voor over om dat te kunnen verkrijgen.
Wat hebben wij er voor over? is dan de vraag.
Zijn wij bereid om ALLES in te lossen, om dat ene?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4555
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Evangelischen? (Mistanden om hun geloof)

Berichtdoor naamloos » 30 dec 2019 16:55

Chaya schreef:Die gelijkenis betekent niet dat wij die pareltjes zijn.
Die parel is het symbool van het koninkrijk der Hemelen en de koopman heeft daar alles voor over om dat te kunnen verkrijgen.
Wat hebben wij er voor over? is dan de vraag.
Zijn wij bereid om ALLES in te lossen, om dat ene?
Dat is niet wat er staat. 'Ook is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een koopman die mooie parels zoekt. Toen hij een parel van grote waarde gevonden had, ging hij heen en verkocht alles wat hij had, en hij kocht hem.'

Zijn wij de koopman van het koninkrijk der hemelen? Zijn wij op zoek naar Hem? Moeten wij kopen?
Welnee, dat is andersom. Hij heeft de hemel verlaten, Hij zoekt ons, Hij heeft alles voor ons over gehad, ons gekocht en betaald met Zijn bloed.
Laatst gewijzigd door naamloos op 30 dec 2019 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Evangelischen? (Mistanden om hun geloof)

Berichtdoor Veendam » 30 dec 2019 17:05

DeLange schreef:iemand die zegt bij Jezus te horen, maar niet in levenswandel bekeerd, daartegen zegt Jezus op het dag van het oordeel: "Ik heb jou nog nooit gekend". In De bijbel staat dat zo iemand bewijst niet echt in Jezus te geloven, maar bij satan te horen. Echte geloof brengt vruchten voort. Zie gelijkenis van de zaaier. Zelfs de misdadiger aan het kruis bracht vrucht voort, hij nam het namelijk voor Jezus op. En zie het schapen en Bokken oordeel ook eens. Matth. 25:32-46


Ik denk dat daar verschillend over gedacht wordt. Het zit niet zo zwart wit. Jij gaat niet door als ik tegen jou zeg: "gij zult niet doden".


Dus die man die die churchkiller dood schoot die deed zonde door die shooter dood te schieten ?
Of mag je wel iemand om zeep helpen wanneer je daarmee het leven van anderen redt ?
Zo zie je dat sommige zaken niet zo eenvoudig liggen.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Evangelischen? (Mistanden om hun geloof)

Berichtdoor DeLange » 30 dec 2019 19:26

Veendam schreef:Dus die man die die churchkiller dood schoot die deed zonde door die shooter dood te schieten ?
Of mag je wel iemand om zeep helpen wanneer je daarmee het leven van anderen redt ?
Zo zie je dat sommige zaken niet zo eenvoudig liggen.

Kerel, lees de bijbel zelf, want ik zeg niks anders dan: de zaaier zaait. Er valt zaad dat verschroeid, er valt zaad dat verstikt, er valt zaad dat vruchten voort brengt. En Jezus kwam zelf met het schapen en Bokken oordeel. Maar daar ga je allemaal niet op in, ook niet op mijn opmerking dat wie zegt te geloven, maar de niet breekt met zonden, bewijst bij de duivel te horen
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Evangelischen? (Mistanden om hun geloof)

Berichtdoor Veendam » 30 dec 2019 23:22

DeLange schreef:Kerel, lees de bijbel zelf, want ik zeg niks anders dan: de zaaier zaait. Er valt zaad dat verschroeid, er valt zaad dat verstikt, er valt zaad dat vruchten voort brengt. En Jezus kwam zelf met het schapen en Bokken oordeel. Maar daar ga je allemaal niet op in, ook niet op mijn opmerking dat wie zegt te geloven, maar de niet breekt met zonden, bewijst bij de duivel te horen


Beetje aangebrand ?
Wat voor vrucht bracht de misdadiger aan het kruis dan voort ?
Zachtmoedigheid ? Zelfbeheersing ?
Dat hij het opname voor Jezus is niet vrucht dragen.
Het enigste wat hem toegezegd werd is dat hij met Jezus in het paradijs zou zijn en dat was eigenlijk zon beetje het maximale wat je kon bereiken toen als mens, wachtend in Abrahams schoot op de verlossing.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Evangelischen? (Mistanden om hun geloof)

Berichtdoor DeLange » 30 dec 2019 23:25

Veendam schreef:Beetje aangebrand ?
Wat voor vrucht bracht de misdadiger aan het kruis dan voort ?
Zachtmoedigheid ? Zelfbeheersing ?
Dat hij het opname voor Jezus is niet vrucht dragen.
Het enigste wat hem toegezegd werd is dat hij met Jezus in het paradijs zou zijn en dat was eigenlijk zon beetje het maximale wat je kon bereiken toen als mens, wachtend in Abrahams schoot op de verlossing.

Laat maar, ik geef het op met je.
Jij gaat maar alleen met geloof en zonder een persoonlijke relatie met Jezus en Zijn Vader die "Liefde is" proberen in de hemel te komen. Vele demonen geloven ook en zij sidderen van angst voor Hem.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Evangelischen? (Mistanden om hun geloof)

Berichtdoor Marnix » 30 dec 2019 23:41

Chaya schreef:Het is een artikel uit onze geloofsbelijdenis. Het is niet bedoeld als ontmoedigend, maar als ontdekkend!
Ik weet dat in bepaalde kerken wordt gepredikt dat we een parel in Gods hand zijn, mooi zoals we nu zijn, maar dat is niet de bijbelse waarheid!
Als de mens centraal wordt gezet, komt God op de tweede plaats.


Dat ligt er aan wat je positie is. Als je kind van God bent en je Jezus als je Verlosser hebt leren is het volkomen Bijbels dat je een parel in Gods hand hebt. Dan ben je ook geen zondaar meer maar vrijgesproken van schuld. Dan doe je zonde. Jezus stierf voor ons toen wij nog zondaren waren. Over de bijbelse waarheid gesproken. Als God op de eerste plaats staat wordt Hij en Zijn verlossend werk ook groter. Als de mens centraal wordt gezet krijgt zijn falen soms ook een prominente plaats.
Laatst gewijzigd door Marnix op 30 dec 2019 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Evangelischen? (Mistanden om hun geloof)

Berichtdoor DeLange » 30 dec 2019 23:45

.
Laatst gewijzigd door DeLange op 30 dec 2019 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Evangelischen? (Mistanden om hun geloof)

Berichtdoor DeLange » 30 dec 2019 23:47

Marnix schreef:Dat ligt er aan wat je positie is. Als je kind van God bent en je Jezus als je Verlosser hebt leren is het volkomen Bijbels dat je een parel in Gods hand hebt. Dan ben je ook geen zondaar meer maar vrijgesproken van schuld. Dan doe je zonde. Jezus stierf voor ons toen wij nog zondaren waren. Over de bijbelse waarheid gesproken. Als God op de eerste plaats staat wordt Hij en Zijn verlossend werk ook groter. Als de mens centraal wordt gezet krijgt zijn falen ook een prominente plaats.

Wat houdt Zijn verlossend werk concreet volgens jou in?
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Evangelischen? (Mistanden om hun geloof)

Berichtdoor Marnix » 30 dec 2019 23:57

DeLange schreef:Wat houdt Zijn verlossend werk concreet volgens jou in?


Dat je gelooft en belijdt dat Jezus gestorven is voor je zonden en je daarom kind van God bent. En dat je zo je leven in dienst van Hem mag stellen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Evangelischen? (Mistanden om hun geloof)

Berichtdoor DeLange » 31 dec 2019 00:25

Marnix schreef:Dat je gelooft en belijdt dat Jezus gestorven is voor je zonden en je daarom kind van God bent. En dat je zo je leven in dienst van Hem mag stellen.

Mooi. Vanuit mijn vorige gemeente in Ede hoorde ik een mooi nieuwe begrip voor ons, dat Jezus je ook vrij zet voor zijn dienst. En vrij zet van banden van de duisternis. Ze baden voor elkaar dat mensen vrijgezet worden. Ook zegenenden ze elkaar daarmee. Het komt in het begin onwennig over, maar we vinden dat ook heel mooi.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 125 gasten