Bijbel lezen dagelijks

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yoshi

Re: Bijbel lezen dagelijks

Berichtdoor Yoshi » 02 okt 2018 14:23

cornelis schreef:Dat is toch heel normaal,dat Christenen dagelijks uit de Bijbel lezen.

Het komt wel voor en is zeker niet abnormaal. Maar veruit de meeste christenen lezen denk ik niet dagelijks uit de bijbel.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Bijbel lezen dagelijks

Berichtdoor Veendam » 02 okt 2018 19:49

Yoshi schreef:Het komt wel voor en is zeker niet abnormaal. Maar veruit de meeste christenen lezen denk ik niet dagelijks uit de bijbel.


Sommigen nog een Bijbels dagboekje elke dag, met daar dan een half bijbelvers er bij.........

En dan vragen de kerkgangers zich af waarom er toch zo weinig kennis is onder het kerkvolk...... tja, das een moeilijk te beantwoorden vraag natuurlijk.............................

cornelis
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1214
Lid geworden op: 22 mei 2004 19:56
Locatie: Boskoop

Re: Bijbel lezen dagelijks

Berichtdoor cornelis » 03 okt 2018 19:59

Ik blijf het vreemd vinden.
Bij mijn schoonouders lazen ze na elke maaltijd een stukje uit de Bijbel.
En dat doen wij nog steeds.Het kinderversje Lees je Bijbel,bid elke dag,opdat je groeien mag.
Dat is nog steeds de volle waarheid.
Er staat een tekst in de Bijbel,die zegt,Mijn volk gaat verloren,opdat het geen kennis heeft.
Ik zou niet meer zonder de Bijbel kunnen, ik heb dit geweldige boek lief gekregen.
Het is voor mij een genot.
Natuurlijk snap ik ook niet alles,
Maar mijn hobby is Bijbelstudie,en daarom heb ik meerdere Bijbelvertalingen.
En kom er dan vaak wel uit wat het betekend.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.
Psalm 9 vers 11.
Een vriendelijke groet van Cornelis

Olifant89

Re: Bijbel lezen dagelijks

Berichtdoor Olifant89 » 18 okt 2018 16:52

Mooi Cornelis!

Je moedigt me weer aan!

Het is inderdaad als christen denk ik heel belangrijk om een dagelijks ritme van Bijbelstudie aan te houden.
Denk aan de mensen in Noord Korea. Die komen in de gevangenis voor een blaadje uit de Bijbel.
Of de mensen in China.
Die zijn zo blij met een Bijbel. Of Corrie ten Boom in het concentratiekamp. Wat was ze blij toen ze haar Bijbel kon houden!

Yoshi

Re: Bijbel lezen dagelijks

Berichtdoor Yoshi » 18 okt 2018 16:54

Olifant89 schreef:Mooi Cornelis!

Je moedigt me weer aan!

Het is inderdaad als christen denk ik heel belangrijk om een dagelijks ritme van Bijbelstudie aan te houden.

En hoe vergaat het je tot nu toe sinds het openen van dit topic?

Olifant89

Re: Bijbel lezen dagelijks

Berichtdoor Olifant89 » 19 okt 2018 16:20

Hoi,

Hoe het me vergaat. Het lukt me in ieder geval elke dag tot nu toe om het ritme aan te houden.
Ik merk op een aantal gebieden de zegen ervan al. Voel me veel meer ontspannen.
Maar het is een kwestie van nog even volhouden. Ik ben op het moment best depressief en heb heel veel last van dwanggedachten en ervaar God daardoor echt niet.
Ik hoop dat de combinatie therapie/ Bijbellezen ervoor gaat zorgen op de lange termijn dat ik God weer ga ervaren.
Ik wil het in ieder geval volhouden, het dagelijks Bijbellezen.
Ook al dringt het nu niet echt tot mij door. En ook al heb ik ontzettend veel dwanggedachten tijdens het lezen.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Bijbel lezen dagelijks

Berichtdoor Veendam » 20 okt 2018 13:45

Olifant89 schreef:Hoi,

Hoe het me vergaat. Het lukt me in ieder geval elke dag tot nu toe om het ritme aan te houden.
Ik merk op een aantal gebieden de zegen ervan al. Voel me veel meer ontspannen.
Maar het is een kwestie van nog even volhouden. Ik ben op het moment best depressief en heb heel veel last van dwanggedachten en ervaar God daardoor echt niet.
Ik hoop dat de combinatie therapie/ Bijbellezen ervoor gaat zorgen op de lange termijn dat ik God weer ga ervaren.
Ik wil het in ieder geval volhouden, het dagelijks Bijbellezen.
Ook al dringt het nu niet echt tot mij door. En ook al heb ik ontzettend veel dwanggedachten tijdens het lezen.


Ik weet niet of je ook Engels kent, maar wellicht is dit een mooi opzetje voor je: met allemaal teksten die zijn tegen depressie:
Anxiety in a man’s heart weighs it down (depression), but a good word cheers it up. Proverbs 12:25 Holman Christian Standard Bible

These scriptures on depression will give you hope and will build your faith. Confess and meditate on them to win the fight against depression. The key is not losing Hope. Allow the hope of God to seep back into you. Remember, there is a real Person (God) behind each and every one of these promises. He promised them to you for a reason – to help you.

Deuteronomy 31:8 – The Lord himself goes before you and will be with you; he will never leave you nor forsake you. Do not be afraid; do not be discouraged.

Deuteronomy 33:27 – The eternal God is your refuge, and underneath are the everlasting arms.

2 Samuel 22:17-22 – He sent from above, he took me; he drew me out of many waters; (18) He delivered me from my strong enemy, and from them that hated me: for they were too strong for me. (19) They prevented me in the day of my calamity: but the Lord was my stay. (20) He brought me forth also into a large place: he delivered me, because he delighted in me. (21) The Lord rewarded me according to my righteousness: according to the cleanness of my hands hath he recompensed me. (22) For I have kept the ways of the Lord, and have not wickedly departed from my God.

2 Samuel 22:29 – You are my lamp O Lord; the Lord turns my darkness into light.

Ecclesiastes 9:4 – Anyone who is among the living has hope.

Psalms 9:9 – The Lord is a refuge for the oppressed, a stronghold in times of trouble.

Psalm 27:14 – Wait on the LORD: be of good courage, and He shall strengthen thine heart: wait, I say, on the LORD.

Psalm 31:22,24 – You heard my cry for mercy when I called to you for help… Be strong and take heart, all you who hope in the Lord.

Psalm 34:18, 19 – The LORD is close to the brokenhearted and saves those who are crushed in spirit. (19) A righteous man may have many troubles, but the Lord delivers him from them all.

Psalm 37:23-24 – If the Lord delights in a man’s way, he makes his steps firm; though he stumbles, he will not fall, for the Lord upholds him with his hand.

Psalm 43:5 – Why are you downcast, O my soul? Why so disturbed within me? Put your hope in God.

Psalm 55:22 – Cast your cares on the Lord and he will sustain you; he will never let the righteous fall.

Psalm 62:5 – Find rest, O my soul, in God alone; my hope comes from him.

Psalm 126:5 – Those who sow in tears will reap with songs of joy.

Psalm 143:7-8 – Answer me quickly, O Lord; my spirit fails. Do not hide your face from me or I will be like those who go down to the pit. Let the morning bring me word of your unfailing love, for I have put my trust in you. Show me the way I should go, for to you I’ll lift up my soul.

Psalm 147:3 – He heals the brokenhearted and binds up their wounds.

Psalm 145:14 – The LORD upholds all those who fall and lifts up all who are bowed down.

Proverbs 12:25 – Anxiety in a man’s heart weighs it down (depression), but a good word cheers it up.

Isaiah 26:3-4, Thou wilt keep him in perfect peace, whose mind is stayed on Thee: because he trusts in Thee. Trust ye in the LORD for ever: for in the LORD JEHOVAH is everlasting strength. (Perfect means complete. If I keep my part of the promise by staying steadfastly focused on the Lord Jesus Christ, He will keep His promise to give me His perfect peace. See also Philippians 4:6-7 below)

Isaiah 35:10 – And the ransomed of the Lord will return. They will enter Zion with singing; everlasting joy will crown their heads. Gladness and joy will overtake them, and sorrow and sighing will flee away

Isaiah 40:31, But they that wait upon the LORD shall renew their strength; they shall mount up with wings as eagles; they shall run, and not be weary; and they shall walk, and not faint.

Isaiah 53:4 – Surely he took up our sicknesses and carried our sorrows.

Mark 9:23 – Everything is possible for him who believes.

Romans 4:18-22 – Who against hope believed in hope, that he might become the father of many nations, according to that which was spoken, so shall they seed be. (19) And being not weak in faith, he considered not his own body now dead, when he was about a hundred years old, neither yet the deadness of Sarah’s womb: (20) He staggered not at the promise of God through unbelief; but was strong in faith, giving glory to God. (21) And being fully persuaded that, what he had promised, he was able to perform. (22) And therefore it was imputed to him for righteousness.

Romans 15:13 – May the God of hope fill you with all joy and peace as you trust in him, so that you may overflow with hope by the power of the Holy Spirit.

II Corinthians 7:6-7 – Nevertheless, God, that comforts, those that are depressed, comforted us by the coming of Titus; (7) And not by his coming only, but by the consolation wherewith he was comforted in you, when he told us your earnest desire, your mourning, your fervent mind toward me; so that I rejoiced the more.

Philippians 4:6-7 – Be anxious for nothing, but in everything by prayer and supplication with thanksgiving let your requests be made known to God. And the peace of God, which surpasses all comprehension, will guard your hearts and your minds in Christ Jesus.

James 4:8 – Come near to God and he will come near to you. Wash your hands, you sinners, and purify your hearts, you double-minded.

James 4:10 – Humble yourselves before the Lord, and he will lift you up.

2 Peter 2:9 – The Lord knows how to rescue godly men from trials.

1 Peter 4:12 – Dear Friends, do not be surprised at the painful trial you are suffering, as though something strange were happening to you.

1 Peter 4:13 – But rejoice that you participate in the sufferings of Christ, so that you may be overjoyed when his glory is revealed

1 Peter 5:7 – Cast all your anxiety on him because he cares for you.

Yoshi

Re: Bijbel lezen dagelijks

Berichtdoor Yoshi » 20 okt 2018 15:02

Dezelfde teksten staan natuurlijk ook gewoon in elke Nederlandstalige bijbel.

Nina

Re: Bijbel lezen dagelijks

Berichtdoor Nina » 20 okt 2018 15:13

Beste Olifant89, ik zou je deze tip willen geven: zorg dat je een vaste structuur hebt. Het eerste wat ik doe 's morgens is mijn Bijbel app pakken, bidden en lezen volgens het rooster. Als ik ga wachten tot ik er tijd voor heb, komt dat moment niet omdat ik een bezige bij ben en altijd uren tekort kom op een dag. Natuurlijk bid ik gedurende de dag ook en lees ik wel eens extra (bijvoorbeeld na de avondmaaltijd lezen we gezamenlijk) maar 's morgens zet ik er bewust tijd voor apart.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Bijbel lezen dagelijks

Berichtdoor Veendam » 20 okt 2018 16:08

Yoshi schreef:Dezelfde teksten staan natuurlijk ook gewoon in elke Nederlandstalige bijbel.


Ohh meen je dat ???

Was alleen makkelijker zo met knippen en plakken.

Predew
Verkenner
Verkenner
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 aug 2018 18:35

Re: Bijbel lezen dagelijks

Berichtdoor Predew » 20 okt 2018 17:04

Ik had hier ook last van, er was een tijd geweest dat ik heel weinig de Bijbel las, maar ik wist waar bij mij het probleem zat. Door die probleem bij de Heere te brengen werd het steeds minder een probleem.

Het is geweldig als je elke dag de bijbel kan lezen, maar zodra het een verplichting gaat worden kan je het niet meer volhouden.
Als we door omstandigheden de Bijbel niet meer kunnen lezen lijkt mij dat niet erg zolang we Jezus in ons hart hebben. Maar wanneer Hij in ons hart is dan lijkt het mij juist fijn om dagelijks Zijn woord te openen.
Maar door er een verplichting van te maken dan gaat het moeilijk worden! En als men helemaal niet meer de Bijbel lees, hoe wil je anders door Hem onderwezen/ opgevoed worden?

De rede waarom ik elke dag in Zijn Woord lees is omdat ik het wil. Maar als ik elke dag uit Zijn Woord lees om dat het in mijn rooster staat kan het als een verplichting voelen? Al weet ik zelf niet hoe dat is om via een rooster de Bijbel te lezen. Elk persoon is anders. De een heeft er baat bij de ander niet.
Als die rooster je helpt om dichter bij Jezus te komen door Zijn Woord moet je dat zeker doen, geweldig zelfs!!! Als het maar met de juiste intentie is en dat is Jezus en Hij alleen!

Groetjes :D
2 Korinthe 12:9

Predew
Verkenner
Verkenner
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 aug 2018 18:35

Re: Bijbel lezen dagelijks

Berichtdoor Predew » 20 okt 2018 17:05

Ik had hier ook last van, er was een tijd geweest dat ik heel weinig de Bijbel las, maar ik wist waar bij mij het probleem zat. Door die probleem bij de Heere te brengen werd het steeds minder een probleem.

Het is geweldig als je elke dag de bijbel kan lezen, maar zodra het een verplichting gaat worden kan je het niet meer volhouden.
Als we door omstandigheden de Bijbel niet meer kunnen lezen lijkt mij dat niet erg zolang we Jezus in ons hart hebben. Maar wanneer Hij in ons hart is dan lijkt het mij juist fijn om dagelijks Zijn woord te openen.
Maar door er een verplichting van te maken dan gaat het moeilijk worden! En als men helemaal niet meer de Bijbel lees, hoe wil je anders door Hem onderwezen/ opgevoed worden?

De rede waarom ik elke dag in Zijn Woord lees is omdat ik het wil. Maar als ik elke dag uit Zijn Woord lees om dat het in mijn rooster staat kan het als een verplichting voelen? Al weet ik zelf niet hoe dat is om via een rooster de Bijbel te lezen. Elk persoon is anders. De een heeft er baat bij de ander niet.
Als die rooster je helpt om dichter bij Jezus te komen door Zijn Woord moet je dat zeker doen, geweldig zelfs!!! Als het maar met de juiste intentie is en dat is Jezus en Hij alleen!

Groetjes :D
2 Korinthe 12:9

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Bijbel lezen dagelijks

Berichtdoor naamloos » 21 okt 2018 11:44

Predew schreef:Ik had hier ook last van, er was een tijd geweest dat ik heel weinig de Bijbel las, maar ik wist waar bij mij het probleem zat. Door die probleem bij de Heere te brengen werd het steeds minder een probleem.

Het is geweldig als je elke dag de bijbel kan lezen, maar zodra het een verplichting gaat worden kan je het niet meer volhouden.
Als we door omstandigheden de Bijbel niet meer kunnen lezen lijkt mij dat niet erg zolang we Jezus in ons hart hebben. Maar wanneer Hij in ons hart is dan lijkt het mij juist fijn om dagelijks Zijn woord te openen.
Maar door er een verplichting van te maken dan gaat het moeilijk worden! En als men helemaal niet meer de Bijbel lees, hoe wil je anders door Hem onderwezen/ opgevoed worden?

De rede waarom ik elke dag in Zijn Woord lees is omdat ik het wil. Maar als ik elke dag uit Zijn Woord lees om dat het in mijn rooster staat kan het als een verplichting voelen? Al weet ik zelf niet hoe dat is om via een rooster de Bijbel te lezen. Elk persoon is anders. De een heeft er baat bij de ander niet.
Als die rooster je helpt om dichter bij Jezus te komen door Zijn Woord moet je dat zeker doen, geweldig zelfs!!! Als het maar met de juiste intentie is en dat is Jezus en Hij alleen!

Groetjes :D
Je kunt ook luisteren. Je oordoppen in en intussen een lekkere wandeling maken, of tijdens saaie klusjes ofzo.
W. Ouweneel kan heel onderhoudend spreken, gemakkelijk te volgen dus.
Op deze site leest hij eerst een hoofdstuk uit de Bijbel en daarna gaat hij het uitleggen, en zo behandeld hij hele Bijbelboeken.
https://www.groeieningeloof.nl/nieuwe-testament/
En mocht W. O. je niet liggen, d'r blijven nog zat anderen over.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Bijbel lezen dagelijks

Berichtdoor Veendam » 21 okt 2018 16:15

Er zijn best wel een heel aantal zaken bekend van mensen die op hun ziekbed lagen en die dag en nacht Bijbelgedeelten hoorden afspelen en na enige weken gewoon opstonden van hun ziekbed, gezond en wel. Dat alleen al door het horen van het Woord van God.

Zelf heb ik veel studies op MP3 formaat die ik dan afspeel op mijn MP3 speler met oordopjes in, dan kan je andere dingen onder tijd doen, wandelen, in de tuin aan de gang, klussen en nog veel meer.

Oordoppen is een mooie oplossing inderdaad.

Predew
Verkenner
Verkenner
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 aug 2018 18:35

Re: Bijbel lezen dagelijks

Berichtdoor Predew » 22 okt 2018 05:00

naamloos schreef:Je kunt ook luisteren. Je oordoppen in en intussen een lekkere wandeling maken, of tijdens saaie klusjes ofzo.
W. Ouweneel kan heel onderhoudend spreken, gemakkelijk te volgen dus.
Op deze site leest hij eerst een hoofdstuk uit de Bijbel en daarna gaat hij het uitleggen, en zo behandeld hij hele Bijbelboeken.
https://www.groeieningeloof.nl/nieuwe-testament/
En mocht W. O. je niet liggen, d'r blijven nog zat anderen over.


Oh ja,... dat is natuurlijk ook zo! :D . Ik heb heel wat van zijn preken/ studies gehoord en die zijn zeker geestesverrijkend! Daar worden dingen besproken dat men kan toepassen op je eigen leven. (Dat geld overigens ook voor andere sprekers).

Wel vind ik dat een spreker zich richt op een grote groep mensen en via een spreker kan God ook mensen raken.
Maar ik denk dat de enige manier om persoonlijk door Hem opgevoed te kunnen worden is door Zijn eigen Woord zelf. Ieder individu voed Hij op, op Zijn manier. Dat maakt de Bijbel zo uniek, zo bijzonder, zo Heilig. En wanneer men het Woord tot zich neemt heeft Hijzelf ons zodanig opgevoed dat we ook zelf kunnen onderscheiden wat goed en wat fout is (ook in de preken). Over sprekers kunnen we het e.e.a. nog discussiëren, maar over Zijn Woord niet! Sprekers kunnem mooie woorden gebruiken om iets duidelijk te maken (zowel goed als kwaad, maar ook goed voor kwaad). Maar door Zijn Woord te onderzoeken zonder inmenging van buitenaf denk ik dat Hij jou zodanig opvoed dat Hij jou de "harnas" geeft die bij je past (en lekker zit :D ). Zo kan je zelf (door Hem) onderzoeken wat goed is en wat slecht is. Je zou bij wijze van spreken onder het cadeau papier van mooie woorden kunnen kijken wat er werkelijk in zit. 8-[
(Ik richt me natuurlijk op mensen die strijd ervaren met het lezen van de Bijbel, niet op mensem die enorm ziek zijn of op hun sterf bed liggen. :wink: juist omdat ik dat zelf ook had ervaren en ter bemoediging juist de Bijbel te gaan lezen)

Maar ik heb veel van Ouweneel gehoord en ik vind hem ook geweldig! Als hij ergens bij mij in de buurt zou spreken zou ik daar zeker naar toe gaan. Dat geld overigens ook voor andere (minder bekende) sprekers. En de laatste tijd gebruik ik ook oordoppen om via mp3 te kunnen luisteren tijdens bezigheden, geweldig is dat!

Ook vraag ik mij af of jullie misschien weten of er zieits bestaat als een gesproken Bijbel op mp3 formaat? Dus de hele Bijbel zonder comentaren, geen studies, maar puur alleen de Bijbel. Ik weet dat je tegenwoordig boeken kunt luisteren, daarom vraag ik mij af of je ook de (hele) Bijbel kunt luisteren?

Groetjes :D
2 Korinthe 12:9


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten