Naar Gods gelijkenis

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Naar Gods gelijkenis

Berichtdoor oekaboeka » 31 jan 2018 16:17

johan100 : Oorspronkelijk zijn we naar Gods gelijkenis geschapen. Daar is door de zonde heel weinig van over.
We moeten allen vernieuwd worden, ook inboorlingen.


Dus zijn wij niet meer naar Gods gelijkenis ?
Jakobus is duidelijk daar staat : naar de gelijkenis van God gemaakt ZIJN ( niet waren ).
En dat wij alleen vernieuwd moeten worden inclusief inboorlingen en Eskimo enz... lijkt mij duidelijk , maar wat heeft dat met het topic te maken ?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Naar Gods gelijkenis

Berichtdoor Johan100 » 31 jan 2018 16:18

Ik wil ook een link
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Naar God,s gelijkenis

Berichtdoor Chaya » 31 jan 2018 16:19

Johan100 schreef:Begrijp ik niet zo! Ik wil graag de context lezen waarin dit gezegd is.

Dat is grappig, we posten tegelijk en vragen naar de context. :D

Ik kan dat bewuste artikel niet zo snel vinden, wel een ander, waarin dit citaat ook staat.
https://cip.nl/34092-met-een-vrije-wil- ... nen-redden
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Naar Gods gelijkenis

Berichtdoor oekaboeka » 31 jan 2018 16:20

Chaya topic is zwanger naar verkrachting zoek maar weet niet hoe ik link moet aanklikken maar dit stond er :

IRHuman schreef:
De mens is naar God's evenbeeld geschapen toch?

Chaya : In beginsel ja, maar zo is het na de zondeval niet meer.

Context lijkt mij duidelijk.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Naar Gods gelijkenis

Berichtdoor Johan100 » 31 jan 2018 16:24

oekaboeka schreef:

Dus zijn wij niet meer naar Gods gelijkenis ?
Jakobus is duidelijk daar staat : naar de gelijkenis van God gemaakt ZIJN ( niet waren ).
En dat wij alleen vernieuwd moeten worden inclusief inboorlingen en Eskimo enz... lijkt mij duidelijk , maar wat heeft dat met het topic te maken ?


Beste oekaboeka, je stelt een vraag in de openingspost, maar je weet toch het antwoord?

Chaya schreef:
Dat is grappig, we posten tegelijk en vragen naar de context. :D

Ik kan dat bewuste artikel niet zo snel vinden, wel een ander, waarin dit citaat ook staat.
https://cip.nl/34092-met-een-vrije-wil- ... nen-redden

Ja, haha. Dankje Chaya.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Naar Gods gelijkenis

Berichtdoor Chaya » 31 jan 2018 16:26

Gevonden!
viewtopic.php?f=1&t=26081&p=2025424&hilit=De+mens+is+naar+God%27s+evenbeeld+geschapen+toch%3F#p2025424

Ik ga het even op mijn gemak bestuderen.
En inderdaad, waarom heb je dit topic geopend? De vraag stellen is hem beantwoorden kennelijk.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Naar God,s gelijkenis

Berichtdoor Teus » 31 jan 2018 16:28

Wij zijn gemaakt naar Gods beeld.
Later is de smet over ons gekomen en zij die Jezus lief hebben zijn deze smet kwijtgeraakt. Zij hebben een nieuw leven, een leven in Jezus Christus. We mogen niet oordelen over de mens zoals God naar de mens kijkt en lief heeft, wel of niet gelovig. Hun gedrag mogen we toetsen aan Gods Woord.

Chaya schreef:Calvijn zegt het zo:

Hadden we een vrije wil, dan zou God afhankelijk worden van de keuze van mensen. Dat is onverenigbaar met Gods almacht. Bovendien, als het van onze eigen wil afhangt, wordt de toekomst heel onzeker: ik kan vijfentwintig jaar vast geloven in God en daarna besluiten ermee te stoppen. Maar dan kan het voor altijd te laat zijn.”

Als de mens een vrije wil zou hebben, ontken je Gods souvereiniteit!


Dit klopt alleen binnen het kader van de uitverkiezing.

Er wordt in de Bijbel vele malen opgeroepen om te bekeren, de keuze is aan de mens.
Wij hebben God verlaten en wij zijn verantwoordelijk of we ons bekeren.
Zelfs de zaligheid kan de mens kwijtraken, als dat de keuze is.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Naar Gods gelijkenis

Berichtdoor oekaboeka » 31 jan 2018 16:41

johan100 : Beste oekaboeka, je stelt een vraag in de openingspost, maar je weet toch het antwoord?


johan100 ik las toevallig laatst Jakobus en ook wat Chaya schreef en wilde wat ophelderen voor mijn mede broeders en zusters als er ergens iets word beweerd waar ik door in de Bijbel te lezen tot andere conclusies kom wil ik dat graag ophelderen of anders weerlegd worden met de Bijbel dat ik het fout zie maar tot nu toe lijkt mijn weerlegging van de claim van Chaya nog steeds sterk aan de hand van Jakobus ,waarom zo argwanend ? beetje jammer.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Naar God,s gelijkenis

Berichtdoor Johan100 » 31 jan 2018 16:44

Chaya schreef:

Ik kan dat bewuste artikel niet zo snel vinden, wel een ander, waarin dit citaat ook staat.
https://cip.nl/34092-met-een-vrije-wil- ... nen-redden

Ik begrijp het nog steeds niet! Ligt dat aan mij?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Naar God,s gelijkenis

Berichtdoor Chaya » 31 jan 2018 16:49

Johan100 schreef:Ik begrijp het nog steeds niet! Ligt dat aan mij?

Tja, dat weet ik niet.
Er gaan steeds 2 dingen door elkaar denk ik.
De vrije wil van de mens en de schepping naar Zijn gelijkenis.
Ik vind het nogal ingewikkeld geworden, zeker nadat ik dat andere topic weer heb doorgenomen.
Ik ga niet herhalen wat ik daar gezegd heb, want dat gaat echt over een ander onderwerp.
Maar ik dacht dat wij wel op 1 lijn zitten nu, toch?
oekaboeka schreef:ik las toevallig laatst Jakobus en ook wat Chaya schreef en wilde wat ophelderen voor mijn mede broeders en zusters als er ergens iets word beweerd waar ik door in de Bijbel te lezen tot andere conclusies kom wil ik dat graag ophelderen of anders weerlegd worden met de Bijbel dat ik het fout zie maar tot nu toe lijkt mijn weerlegging van de claim van Chaya nog steeds sterk aan de hand van Jakobus

Ik begrijp deze zin niet zo. :-k
Weet je nu hoe het zit of niet?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Naar God,s gelijkenis

Berichtdoor Johan100 » 31 jan 2018 16:55

Teus schreef:

Zelfs de zaligheid kan de mens kwijtraken, als dat de keuze is.


Kun je uitleggen wat je hiermee bedoelt?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Naar God,s gelijkenis

Berichtdoor Johan100 » 31 jan 2018 16:59

Chaya schreef:Tja, dat weet ik niet.
Er gaan steeds 2 dingen door elkaar denk ik.
De vrije wil van de mens en de schepping naar Zijn gelijkenis.
Ik vind het nogal ingewikkeld geworden, zeker nadat ik dat andere topic weer heb doorgenomen.
Ik ga niet herhalen wat ik daar gezegd heb, want dat gaat echt over een ander onderwerp.
Maar ik dacht dat wij wel op 1 lijn zitten nu, toch?



Ja dat wel geloof ik, alleen ik vind dat stukje uit die link nogal ... onsamenhangend....is dat het juiste woord? Ik hoop misschien straks nog eens een poging te doen te begrijpen wat Schumacher bedoelt.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Naar Gods gelijkenis

Berichtdoor oekaboeka » 31 jan 2018 17:02

oekaboeka schreef:
ik las toevallig laatst Jakobus en ook wat Chaya schreef en wilde wat ophelderen voor mijn mede broeders en zusters als er ergens iets word beweerd waar ik door in de Bijbel te lezen tot andere conclusies kom wil ik dat graag ophelderen of anders weerlegd worden met de Bijbel dat ik het fout zie maar tot nu toe lijkt mijn weerlegging van de claim van Chaya nog steeds sterk aan de hand van Jakobus

Ik begrijp deze zin niet zo.
Weet je nu hoe het zit of niet?


Lijkt mij niet zo ingewikkeld jij hebt een claim gemaakt dat de mens na de zondeval niet meer naar Gods gelijkenis zou zijn nu heb ik in Jakobus gelezen dat wij mensen niet moeten vervloeken met als reden dat de mensen naar Gods gelijkenis zijn gemaakt dus wil ik jouw claim graag corrigeren aan de hand van Jakobus .
Aan de hand van Jakobus lijkt het erop dat wij mensen (alle ) naar Gods gelijkenis zijn gemaakt , weet jij hoe het zit ? weerleg en onderbouw dan zodat iedereen er wat van opsteekt.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Naar Gods gelijkenis

Berichtdoor Chaya » 31 jan 2018 17:16

Nee ik heb geen claim gemaakt. Wat betekent dat eigenlijk? Een claim dien je in, maar maak je niet.
Sorry maar je maakt zulke lange zinnen, zonder leestekens, dat ik ze niet begrijp.
En ik heb je nu een aantal keren geantwoord.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Naar Gods gelijkenis

Berichtdoor Johan100 » 31 jan 2018 17:22

Oekaboeka: Wat houdt volgens jou dan in dat we alle mensen Gods gelijkenis hebben?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten