Naar Gods gelijkenis

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Naar God,s gelijkenis

Berichtdoor Chaya » 31 jan 2018 14:30

Johan100 schreef:Ik las het volgende bij een predikant en het is zo waar: Maar het straalt in alles klaar door, dat de voorstanders en drijvers van de vrije wil, vreemdélingen zijn van hun eigen hart, en vreemdelingen van de staat der ellende, waarin de mens van nature gezonken is.

Calvijn zegt het zo:

Hadden we een vrije wil, dan zou God afhankelijk worden van de keuze van mensen. Dat is onverenigbaar met Gods almacht. Bovendien, als het van onze eigen wil afhangt, wordt de toekomst heel onzeker: ik kan vijfentwintig jaar vast geloven in God en daarna besluiten ermee te stoppen. Maar dan kan het voor altijd te laat zijn.”

Als de mens een vrije wil zou hebben, ontken je Gods souvereiniteit!

Ik las een uitspraak van Robin Schumacher (Theoloog) is:
Maar als u zich vasthoudt aan de zelfbeschikking van een ander, dan geeft u daarmee aan dat die persoon zonder Jezus Christus zal blijven leven.' "Is dit echt wat u wilt? Als u gelooft dat God niet onze vrije wil zal schenden, wordt het misschien tijd om te denken over uw eigen geloof."
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Naar Gods gelijkenis

Berichtdoor oekaboeka » 31 jan 2018 14:49

Chaya het gaat in dit topic niet om vrije wil wel of niet. De mens heeft zoiezo een eigen wil maar dat is niet belangrijk voor dit topic.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Naar Gods gelijkenis

Berichtdoor oekaboeka » 31 jan 2018 15:01

Maar je komt mooi op tijd Chaya in dit topic aangezien het jouw claim was dat de mens niet meer naar God,s gelijkenis zou zijn, terwijl Jakobus anders schrijft waar dus word geschreven dat je mensen niet zou moet vervloeken omdat ze naar de gelijkenis van God zijn.
Als jij of anderen vinden dat met die mensen slechts de wedergeboren christenen bedoelt word mag jij/jullie dat aantonen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Naar Gods gelijkenis

Berichtdoor Chaya » 31 jan 2018 15:03

oekaboeka schreef:Chaya het gaat in dit topic niet om vrije wil wel of niet. De mens heeft zoiezo een eigen wil maar dat is niet belangrijk voor dit topic.

Ja je hebt gelijk, maar ik gaf een antwoord.
Het was een zijweggetje, omdat iemand de vrije wil inbracht in de discussie.
Wij kunnen niet letterlijk op God lijken, want God is een drie-eenheid en geen mens van vlees en bloed.
Toen Hij de mens schiep, was deze volmaakt. En toen dus met Zijn eigenschappen, als het ware.
Die eigenschappen zijn wij verloren na de zondeval.
Zoals Johannes1 zei: wij kunnen zegenen en vervloeken. Het is Genade als wij voor uitbrekende zonde bewaard worden en geen vloek uitspreken.
Maar van binnen zitten ze soms wel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Naar Gods gelijkenis

Berichtdoor Johan100 » 31 jan 2018 15:12

oekaboeka schreef:Een mens heeft wel een eigen wil en kan nog steeds kiezen , maar zegt verder niet veel of wij naar gelijkenis van God zouden zijn en Jakobus zegt dat mensen wel naar de gelijkenis van God zijn gemaakt.


Van een vrije wil om God te dienen zoals Hij wil is geen sprake.

Wat bedoelt Jakobus dan? Als hij zegt....... en door haar vervloeken wij de mensen, die naar de gelijkenis Gods gemaakt zijn, doelt hij naar mijn mening op Gen. 1:27 En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld Gods schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen.
Dus oorspronkelijk zijn we naar het beeld Gods geschapen.

Door de zonde is het beeld Gods in ons helemaal aangetast. We hebben nog wel iets overgehouden en dat is ons geweten en doordat God Zijn hand niet heeft afgetrokken van de schepping en door algemene genade kunnen we nog steeds 'goede' dingen doen.

Als we in Christus zijn worden we weer hersteld naar het beeld Gods. Hier op aarde in beginsel en straks volkomen.

Hebreeen 2 zegt ons:
5 Want Hij heeft aan de engelen niet onderworpen de toekomende wereld, van welke wij spreken.
6 Maar iemand heeft ergens betuigd, zeggende: Wat is de mens, dat Gij zijner gedenkt, of des mensen zoon, dat Gij hem bezoekt?
7 Gij hebt hem een weinig minder gemaakt dan de engelen; met heerlijkheid en eer hebt Gij hem gekroond, en Gij hebt hem gesteld over de werken Uwer handen;
8 Alle dingen hebt Gij onder zijn voeten onderworpen. Want daarin dat Hij hem alle dingen heeft onderworpen, heeft Hij niets uitgelaten dat hem niet onderworpen zij. Doch nu zien wij nog niet dat hem alle dingen onderworpen zijn;

Maar wel op de nieuwe aarde. Dan zal het weer zijn zoals het bedoelt was: Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als Onze gelijkenis, opdat zij heersen over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over het vee en over de gehele aarde en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt'. Gen.1:26.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Naar Gods gelijkenis

Berichtdoor oekaboeka » 31 jan 2018 15:13

Dus beweer jij Chaya dat wij niet meer naar God,s gelijkenis zijn ?
Dan wil ik graag weten waarom jij Jakobus in twijfel trekt waar Jakobus dus zegt dat wij mensen niet moeten vervloeken met een reden , welke is dat wij naar God,s gelijkenis zijn.
En dat wij kunnen zegenen en vervloeken lijkt mij duidelijk daar gaat het over en word door Jakobus dus gezegd dat je niet moet vervloeken met dus een duidelijke reden erachter.
Laatst gewijzigd door oekaboeka op 31 jan 2018 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Naar Gods gelijkenis

Berichtdoor oekaboeka » 31 jan 2018 15:19

Johan100:Van een vrije wil om God te dienen zoals Hij wil is geen sprake.

johan100 nogmaals het gaat niet om vrij wil wel of niet, is ook niet relevant en ik zeg ook niet dat de mens wel een vrij wil heeft maar wel een eigen wil voor wat het verder nog toevoegd want daar gaat het hier niet om.


Johan100 : Wat bedoelt Jakobus dan? Als hij zegt....... en door haar vervloeken wij de mensen, die naar de gelijkenis Gods gemaakt zijn, doelt hij naar mijn mening op Gen. 1:27 En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld Gods schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen.
Dus oorspronkelijk zijn we naar het beeld Gods geschapen.


Dus Jakobus heeft het over dat je Adam en Eva niet mag vervloeken voor de zondeval ??
Wij zijn oorspronkelijk naar het beeld Gods geschapen maar waar staat dat dat nu meer het geval is , over wie heeft Jakobus het anders ? mag ja dan alleen wedergeboren christenen niet vervloeken ?
Laatst gewijzigd door oekaboeka op 31 jan 2018 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Naar Gods gelijkenis

Berichtdoor Johan100 » 31 jan 2018 15:38

oekaboeka schreef:
Dus Jakobus heeft het over dat je Adam en Eva niet mag vervloeken voor de zondeval ??
Wij zijn oorspronkelijk naar het beeld Gods geschapen maar waar staat dat dat nu meer het geval is , over wie heeft Jakobus het anders ? mag ja dan alleen wedergeboren christenen niet vervloeken ?


Nee oekaboeka (wat een moeilijke naam trouwens, kom je uit Ghana?) Ik heb geprobeerd uit te leggen dat Jakobus bedoelt dat je geen één mens mag vervloeken, we zijn allemaal oorspronkelijk naar het beeld Gods geschapen. Wij in Adam.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Naar Gods gelijkenis

Berichtdoor oekaboeka » 31 jan 2018 15:45

jphan100 : Nee oekaboeka (wat een moeilijke naam trouwens, kom je uit Ghana?) Ik heb geprobeerd uit te leggen dat Jakobus bedoelt dat je geen één mens mag vervloeken, we zijn allemaal oorspronkelijk naar het beeld Gods geschapen. Wij in Adam.



Oke daar ik mij wel in vinden , neem dus aan dat jij ook vind naar aanleiding van Jakobus dat mensen ( allemaal ) naar Gods gelijkenis zijn , dus niet waren maar zijn.
Ben gewoon Nederlander en moest een naam verzinnen en dacht ineens aan inboorlingen die om kampvuur oekaboeka aan het roepen waren :mrgreen:

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Naar Gods gelijkenis

Berichtdoor Johan100 » 31 jan 2018 15:53

oekaboeka schreef:


Oke daar ik mij wel in vinden , neem dus aan dat jij ook vind naar aanleiding van Jakobus dat mensen ( allemaal ) naar Gods gelijkenis zijn , dus niet waren maar zijn.
Ben gewoon Nederlander en moest een naam verzinnen en dacht ineens aan inboorlingen die om kampvuur oekaboeka aan het roepen waren :mrgreen:

Nee, ik heb duidelijk uitgelegd hoe ik het zie. Oorspronkelijk zijn we naar Gods gelijkenis geschapen. Daar is door de zonde heel weinig van over.
We moeten allen vernieuwd worden, ook inboorlingen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Naar Gods gelijkenis

Berichtdoor Chaya » 31 jan 2018 15:57

oekaboeka schreef:Dus beweer jij Chaya dat wij niet meer naar God,s gelijkenis zijn ?

Dat heb ik je net uitgelegd.
Ik denk dat jij het begrip gelijkenis te letterlijk opvat.
oekaboeka schreef:Dan wil ik graag weten waarom jij Jakobus in twijfel trekt waar Jakobus dus zegt dat wij mensen niet moeten vervloeken met een reden , welke is dat wij naar God,s gelijkenis zijn.


Jakobus 3 vers 8 t/m 10 (rood zijn de kanttekeningen)

Maar de tong kan geen mens temmen; zij is een onbedwingelijk kwaad, vol van dodelijk venijn.
Namelijk hoe heilig hij ook zij, en welke moeite en zorg hij daartoe ook aanwendt.
Door haar loven wij God en den Vader, en door haar vervloeken wij de mensen, die naar de gelijkenis van God gemaakt zijn.
Grieks in haar. De apostel toont nu, dat het misbruik der tong ook een gans wanschapen zaak is en geheel onbetamelijk, dat men met dezelfde tong, waarmede men God looft, zijn naaste naar Gods evenbeeld geschapen, zou lasteren of vloeken, en dat zo door een en dezelfde tong geheel tegenstrijdige werken zouden voortgebracht worden.


Uit denzelfden mond komt voort zegening en vervloeking. Dit moet, mijn broeders, alzo niet geschieden.
Dat is, deze misbruiken der tong, die tevoren aangewezen zijn.

Jakobus waarschuwt voor het venijn dat in het spreken kan zitten als het spreken vanuit een boos hart komt.
Diezelfde Jakobus zegt eerder ook: Want wij struikelen allen dikwijls.
D.w.z. bekeerd en onbekeerd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Bambi1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 jan 2018 21:05

Re: Naar God,s gelijkenis

Berichtdoor Bambi1 » 31 jan 2018 16:01

=
Laatst gewijzigd door Bambi1 op 20 feb 2018 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Naar Gods gelijkenis

Berichtdoor oekaboeka » 31 jan 2018 16:12

Chaya ik denk dat jij het juist letterlijk opvat maargoed jij hebt gezegd tegen IRHuman dat wij niet meer naar Gods beeld zijn na de zondeval.
Nu zeg jij via de kantekening die jij dus blijkbaar wel gelooft waar dus wat anders staat dan wat jij beweerde zoals ik het zie

waarmede men God looft, ZIJN NAASTE NAAR GODS EVENBEELD GESCHAPEN, zou lasteren of vloeken, en dat zo door een en dezelfde tong geheel tegenstrijdige werken zouden voortgebracht worden.

En ik sluit mij inderdaad bij de kanttekening aan waar dus ook staat net zoals Jakobus schrijft naar Gods evenbeeld

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Naar God,s gelijkenis

Berichtdoor Johan100 » 31 jan 2018 16:15

Chaya schreef:

Ik las een uitspraak van Robin Schumacher (Theoloog) is:
Maar als u zich vasthoudt aan de zelfbeschikking van een ander, dan geeft u daarmee aan dat die persoon zonder Jezus Christus zal blijven leven.' "Is dit echt wat u wilt? Als u gelooft dat God niet onze vrije wil zal schenden, wordt het misschien tijd om te denken over uw eigen geloof."

Begrijp ik niet zo! Ik wil graag de context lezen waarin dit gezegd is.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Naar Gods gelijkenis

Berichtdoor Chaya » 31 jan 2018 16:16

oekaboeka schreef:Chaya ik denk dat jij het juist letterlijk opvat maargoed jij hebt gezegd tegen IRHuman dat wij niet meer naar Gods beeld zijn na de zondeval.
Nu zeg jij via de kantekening die jij dus blijkbaar wel gelooft waar dus wat anders staat dan wat jij beweerde zoals ik het zie

waarmede men God looft, ZIJN NAASTE NAAR GODS EVENBEELD GESCHAPEN, zou lasteren of vloeken, en dat zo door een en dezelfde tong geheel tegenstrijdige werken zouden voortgebracht worden.

En ik sluit mij inderdaad bij de kanttekening aan waar dus ook staat net zoals Jakobus schrijft naar Gods evenbeeld

Kun je me even een link aanreiken? Want ik zou het graag in de context willen zien.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten