Naar Gods gelijkenis

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Naar Gods gelijkenis

Berichtdoor oekaboeka » 30 jan 2018 13:33

Nu las ik dit waar Chaya schreef als reactie op IRHuman.

IRHuman schreef:
De mens is naar God's evenbeeld geschapen toch?

Chaya : In beginsel ja, maar zo is het na de zondeval niet meer.

Klopt dit wel ?
Als ik Jakobus lees staat daar , Jakobus 3 8t/m10 (statvert) Dat we met de tong mensen vervloeken die naar de gelijkenis van God gemaakt zijn en tegelijkertijd zegenen en dat dat niet zo moet zijn.
Lijkt mij dat Jakobus het niet eens is met dat we niet meer naar God,s evenbeeld zouden zijn.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Naar God,s gelijkenis

Berichtdoor johannes1 » 30 jan 2018 13:42

Als je vers 9 leest concludeer je dat we met onze tong de Heere loven, maar dat we met dezelfde tong ook de mensen bespotten die Godzalig willen leven. Ik denk dat Jakobus dat er mee bedoelde.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Naar God,s gelijkenis

Berichtdoor oekaboeka » 30 jan 2018 14:14

johannes1 waar lees jij dat het niet vervloeken slechts zou gelden voor mensen die Godzalig willen leven ?
Is het niet de Heere Jezus die vroeg om te bidden voor wie je vervolgt en te zegenen wie ons vervloeken ook denk ik omdat die mensen dat eigenlijk dus hard nodig hebben omdat ze afstormen op het oordeel.
Lijkt mij dus niet dat wij mensen mogen vervloeken en de reden lijkt mij uitgelegd in Jakobus of geloof jij dat jij niet gelovigen mag vervloeken ?

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Naar God,s gelijkenis

Berichtdoor johannes1 » 30 jan 2018 14:23

Beste,

Ik spreek nergens uit dat je andere mensen mag vervloeken. Ik wijs er alleen op hoe wispelturig de tong kan zijn. Aan de ene kant zegent hij de Heere, maar aan de andere kant kan het ook iedereen vervloeken ook Gods volk, maar ook heidenen (om het zo te noemen).
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Naar God,s gelijkenis

Berichtdoor oekaboeka » 30 jan 2018 15:03

Beste,

Dat de tong wispelturig is lijkt mij duidelijk maar mijn punt is dat aan de hand van Jakobus Jakobus zegt dat je mensen niet mag vervloeken omdat ze naar God,s gelijkenis zijn gemaakt. Er staat nergens dat dat allen zou slaan op Godzalige mensen wat jij dus beweert waarop ik vraag waar jij dat op baseert omdat je dan als conclusie kan trekken dat je niet Godzalige mensen wellicht wel mag vervloeken .?.
Waar zeg ik dat jij beweert dat je andere mensen mag vervloeken ?
Ik vroeg alleen of jij gelooft dat je niet gelovigen mag vervloeken niet dat jij dat uitspreekt maar of jij dat gelooft.
Jij hebt het trouwens over bespotten maar het gaat hier over vervloeken , maar dan nog hoe kom je erop dat dat zou slaan op alleen niet vervloeken van Godzalige mensen ?
Laatst gewijzigd door oekaboeka op 30 jan 2018 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Naar God,s gelijkenis

Berichtdoor oekaboeka » 30 jan 2018 15:11

Het lijkt er dus op dat wel alle mensen naar God,s gelijkenis zijn gemaakt volgens Jakobus , aangezien er nergens staat dat je alleen Godzalige mensen niet mag vervloeken dus lijkt mij dit wel te slaan op alle mensen als gelijkenis God,s .
Of iemand kan mij aantonen dat het niet vervloeken slaat op Godzalige mensen zoals johannes1 beweert.
Anders is dus de bewering van Chaya dat we niet meer God,s gelijkenis hebben na de zondeval onjuist.

Nina

Re: Naar God,s gelijkenis

Berichtdoor Nina » 30 jan 2018 22:04

Adam is naar Gods beeld geschapen, wij zijn naar her beeld van Adam (na de zondeval) geschapen.
In Genesis 5 staat: 'Op de dag dat God Adam schiep, maakte Hij hem naar de gelijkenis van God.......Adam leefde 130 jaar, en verwekte een zoon naar zijn gelijkenis, naar zijn beeld, en hij gaf hem de naam Seth.'

Gebruikersavatar
Bambi1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 jan 2018 21:05

Re: Naar God,s gelijkenis

Berichtdoor Bambi1 » 30 jan 2018 22:18

=
Laatst gewijzigd door Bambi1 op 20 feb 2018 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Naar God,s gelijkenis

Berichtdoor oekaboeka » 30 jan 2018 22:23

Maar dat zegt niks over dat wij niet naar God,s gelijkenis zouden zijn geschapen volgens jakobus.
Daar staat duidelijk : Dat we met de tong mensen vervloeken die naar de gelijkenis van God gemaakt zijn en tegelijkertijd zegenen en dat dat niet zo moet zijn.
Welke mensen heeft Jakobus het hier over dan ?

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Naar God,s gelijkenis

Berichtdoor oekaboeka » 30 jan 2018 22:24

Dat lijkt mij ook Bambi1 precies zoals in Jakobus dus staat.

Gebruikersavatar
Bambi1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 jan 2018 21:05

Re: Naar God,s gelijkenis

Berichtdoor Bambi1 » 30 jan 2018 22:53

=
Laatst gewijzigd door Bambi1 op 20 feb 2018 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Naar God,s gelijkenis

Berichtdoor oekaboeka » 30 jan 2018 23:46

Bambi1 dat is dus precies wat ik geloof en johannes1 blijkbaar niet.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Naar Gods gelijkenis

Berichtdoor oekaboeka » 30 jan 2018 23:50

Bedoel dus als Seth naar Adams gelijkenis is geschapen dat dat niks zegt over of wij als mensen naar God,s gelijkenis zijn geschapen zoals Jakobus dus zegt.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Naar God,s gelijkenis

Berichtdoor Johan100 » 31 jan 2018 14:08

Bambi1 schreef:Het lijkt me logisch dat de zoon van Adam op zijn vader leek

Maar de mens op zich wordt nog steeds naar Gods gelijkenis gemaakt. Net als Adam, met een vrije wil om God te dienen


Van een vrije wil om God te dienen zoals Hij wil is geen sprake.

Gen.2:17 Maar van den boom der kennis des goeds en des kwaads, daarvan zult gij niet eten; want ten dage als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven.

gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven zoudt hebben, Joh. 5:40

Rom. 9:16: Zo is het dan niet desgenen die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods

En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden. Efeze 2:1

Joh.5:25: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.

Ik las het volgende bij een predikant en het is zo waar: Maar het straalt in alles klaar door, dat de voorstanders en drijvers van de vrije wil, vreemdélingen zijn van hun eigen hart, en vreemdelingen van de staat der ellende, waarin de mens van nature gezonken is.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Naar Gods gelijkenis

Berichtdoor oekaboeka » 31 jan 2018 14:27

Een mens heeft wel een eigen wil en kan nog steeds kiezen , maar zegt verder niet veel of wij naar gelijkenis van God zouden zijn en Jakobus zegt dat mensen wel naar de gelijkenis van God zijn gemaakt.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten