Origenes schreef:Ik ben me ervan bewust dat het tegendraads is wat ik schrijf. Maar ik meen het ècht.
In de evangeliën heb ik geen aanwijzing kunnen ontdekken waaruit blijkt dat Jezus houding ten overstaan van vrouwen vreemd overkwam bij de omstanders. Je zou dan toch verwachten dat Hij daar kritiek op kreeg? Er was genoeg kritiek naar Jezus toe maar niet over dit soort zaken.
De enige plaats die ik heb kunnen vinden is Joh. 4:27 waar de discipelen zich verwonderden omdat Jezus met een vrouw sprak (de Samaritaanse vrouw). Het 'Kommentar zum NT aus Talmud und Midrasch (S.438) vermeldt bij deze tekst een verhaal over een Rabbi die onderweg was naar Lydda en die een vrouw naar de weg vroeg. Dat deed hij wat omslachtig, waarop de vrouw hem bekritiseerde. De regel was namelijk dat een man niet veel (langdurig) met een vrouw mocht spreken. Het was een manier om roddel te voorkomen en had dus niets te maken met minachting naar vrouwen toe.
Een voorbeeld van beeldvorming over vrouwen in bijbelse tijden: Spreuken 31:10vv. Volgens het opschrift in klassieke Bijbelvertalingen zou het hier gaan over een deugdzame cq degelijke huisvrouw. De tekst van het gedeelte voldoet helemaal niet aan die beeldvorming. Het gaat over een zeer zelfstandige vrouw (niet over een huisvrouw). De beschrijving doet zelfs vermoeden dat het over een zakenvrouw gaat.
Doorgaans komt Paulus er helemaal niet goed vanaf bij feministes. In de regel wordt Galaten 3:28 alleen maar van stal gehaald om andere uitspraken van Paulus te neutraliseren. Bijvoorbeeld bij discussies over vrouwen in kerkelijke ambten.
Zonder Jezus was die overspelige vrouw doodgestenigd door die Farizeeen. Dat was gewoon de wet. Voor een man ook, maar die konden daar toch vaker mee wegkomen. Juda met Tamar bijvoorbeeld. Hij wilde haar al doden. Oeps het kind was van hem.
https://bible.org/article/christianity- ... ened-women
Maar ik heb ook wel gelezen dat vrouwen helemaal niet zo slecht behandeld werden in het O.T. Ligt eraan welke denk ik. Deborah was een richter. Abraham luisterde naar zijn vrouw. Maar een slavin werd gewoon als vrouw genomen en had alleen basisrechten. Dat heeft Jezus wel afgeschaft, die polygamie en een reut slavinnen als vrouw.