Jezus verlaten door God tijdens kruisiging

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Als je instemt met de voorwaarden krijg je direct toegang.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht
(Off topic en niet-serieuze postings worden verwijderd)

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

coby5
Sergeant
Sergeant

Re: Jezus verlaten door God tijdens kruisiging

Berichtdoor coby5 » 12 jan 2018 18:09

hans0166 schreef:dat is dus niet kloppend met de (vertaling van de) geloofsbelijdenis, want die verteld dat Hij nedergedaald is in de hel.
In de hel is geen verlossing meer mogelijk. Ook prediking is nutteloos.

Tenzij de geloofsbelijdenis niet klopt natuurlijk, wat zo ook is helaas, hij ging naar het Dodenrijk het Voorgeborgte, waar bijna alle zielen wachten op de Wederkomst en dan hun oordeel te horen krijgen.

Maar dan nog, met de praktijk van de geloofsbelijdenis in het achterhoofd, Christus heeft niet gepreekt in de hel. En dat was je stelling.

Ik snap 'm niet. In de gevangenis is niet in Abrahams schoot. Er staat dat Hij gepredikt heeft tegen die lui van voor de zondvloed. Weet niet of dat betekent of ze nog een kans kregen, maar er staat dat Hij predikte tegen ze.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jan 2018 12:48

hans0166 schreef:dat is dus niet kloppend met de (vertaling van de) geloofsbelijdenis, want die verteld dat Hij nedergedaald is in de hel.
In de hel is geen verlossing meer mogelijk. Ook prediking is nutteloos.

Tenzij de geloofsbelijdenis niet klopt natuurlijk, wat zo ook is helaas, hij ging naar het Dodenrijk het Voorgeborgte, waar bijna alle zielen wachten op de Wederkomst en dan hun oordeel te horen krijgen.

Maar dan nog, met de praktijk van de geloofsbelijdenis in het achterhoofd, Christus heeft niet gepreekt in de hel. En dat was je stelling.

De meeste vertalingen zeggen dan ook: neergedaald in het dodenrijk. “Hel” betekent in ieder geval niet de hel als definief, eeuwig eindpunt zoals wij het meestal gebruiken. Dat is er pas na de wederkomst als levenden en doden worden be/geoordeeld. (Staat ook in de geloofsbelijdenis)
“He died not for men, but for each man. If each man had been the only man made, He would have done no less.”
― C.S. Lewis

Flawsome
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Flawsome » 07 feb 2018 08:23

Om terug te gaan on topic: Jezus werd door de Vader verlaten omdat deze twee verschillende personen zijn. Dit kun je ook zien wanneer Jezus tot Zijn vader bidt.

Het is belangrijk om het modalisme en de drie-éénheid niet met elkaar te verwarren:

Ik kan wat betreft de drie-éénheid 3 dingen uit de bijbel opmaken:

1- de bijbel zegt dat er maar één God is.
2- de bijbel omschrijft 3 personen als God (Vader, Zoon en Heilige Geest bezitten alle drie eigenschappen van de ware God)
3- de bijbel geeft aan dat deze drie personen niet dezelfde personen zijn.

De combinatie van deze drie beweringen die de bijbel zelf maak, vormt samen de drie-éénheid.

Andere geloofsvormen laten een van deze dingen los:
2 en 3 samen is het polytheïsme
1 en 3 samen is het arianisme
1 en 2 samen is het modalisme

Zoek op youtube maar eens naar Tim Martin. Hij legt het in zijn video: "Jehovah's Witnesses and the Trinity" vrij duidelijk uit.
Hopelijk heb je hier iets aan.

Veendam
Mineur
Mineur

Berichtdoor Veendam » 25 mar 2018 00:06

rotterdam schreef:Dit is eigenlijk een vraag waar geen antwoord op is.
Waar ook niet over gepreekt kan en mag worden.
Mijn God waarom hebt Gij mij verlaten ?
Christus weet het niet en God geeft het antwoord niet.
Dus wie gaat dan pretenderen dat zij of hij het wel weet ?

Natuurlijk wist Jezus wel waarom dat was.
Jezus zegt het omdat Hij hiermee de profetie in Psalm 22 in vervulling laat gaan.
Jezus was volledig gescheiden van God.
Dat is dus dat Hij gegaan is naar de staat waarin Hij al onze zonden op Zich nam.
Zonde maakt scheiding tussen de mens en God.
Daarom moest Jezus dit volledig doormaken.
Omdat God een Heilig God is kan Jezus op dat moment dus niet in relatie met God zijn maar is Hij volledig alleen aan het kruis en vervulde daarmee de Schriften.

Ik pretendeer hiermee niets maar ik zeg gewoon wat God zegt in de Bijbel.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 25 mar 2018 16:06

Veendam schreef:Natuurlijk wist Jezus wel waarom dat was.
Jezus zegt het omdat Hij hiermee de profetie in Psalm 22 in vervulling laat gaan.
Jezus was volledig gescheiden van God.
Dat is dus dat Hij gegaan is naar de staat waarin Hij al onze zonden op Zich nam.
Zonde maakt scheiding tussen de mens en God.
Daarom moest Jezus dit volledig doormaken.
Omdat God een Heilig God is kan Jezus op dat moment dus niet in relatie met God zijn maar is Hij volledig alleen aan het kruis en vervulde daarmee de Schriften.

Ik pretendeer hiermee niets maar ik zeg gewoon wat God zegt in de Bijbel.

Jaja, dat bedoelde ik dus.

Jesaja40
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jesaja40 » 25 mar 2018 19:09

Kluifje citeert:

Ik weet niet of ik het goed kan verworden, maar toen Jezus verlaten werd door God bij de kruisiging. God is de 3 eenheid. Hoe kon dan dat God Jezus verliet? Hoe was dit mogelijk?
(Excusses als de vraag niet helemaal duidelijk is.)

Als u dit benaderd vanuit de drieeenheid zult u daar altijd in vastlopen. De drieeenheid is een kerkelijke terminologie om op deze wijze de oneindige veelvuldigheid van G'd samen te vatten. Het past niet in een kader van een drieeenheid.

Wat is hier aan de hand en waarom staat het er zo dat Yeshua door G'd wordt verlaten? Best wel wat ingewikkeld, maar toch wel te begrijpen.
Wanneer de Eeuwige de tijd rijp acht treed Yeshua op een wonderlijke wijze in de moederschoot van Mirjam. Hij legt een deel van Zijn G'dheid af om zo gelijkvormig te zijn aan de mensheid. Hij groeit op en heeft ook dagelijks eten en drinken nodig. Bij Yeshua zien we dat Hij geen zonde doet in woorden, daden en gedachten. Hij is puur, net zoals de Eeuwige Adam had geschapen die ook zonder zonde was. Hier vindt dus een herschepping van de mens plaats in de moederschoot van Mirjam. Ook Yeshua kon pijn hebben ondervonden van hen die tegen Hem in opstand kwamen en hem niet geloofden. Deze pijn was te dragen door Hem. Maar wat de zondige mens niet meer ten volle bewust was of wilde erkennen dat de pijn om eeuwig van G'd verlaten te zijn de allerzwaarste last is. Yesuha die ook in de moederschoot en na de geboorte nog steeds een G'ddelijke status bezit beseft heel veel. Een deel van Zijn kennis heeft Hij niet met Zich meegedragen tijdens Zijn aardse bestaan. Hij had het zeker aan Zijn discipelen meegedeeld en op dat onderdeel had Hij de kennis vanuit Zijn almacht niet meebracht op deze aarde. Dat maakt ook Zijn uitspraken zeer menselijk, in die zin dat Hij werkelijk pijn kon lijden.

Hij wist als en besefte maar al tegoed wat de status is van de mens die van de Eeuwige is verlaten. Kijk eens naar de zegen van Jacob en de restzegen van Ezau. Een verschil van dag en nacht. Of je hebt alles of je hebt helemaal niets. Omdat Yeshua ook waarlijk G'd is kent Hij de leegte van de eeuwige verlatenheid. Maar zelfs die drie dagen waren zo verschrikkelijk zwaar voor Yeshua. Hij wist dat vanuit de hemel er geen blik was op Hem. Dat benauwde Hem, dat weren niet alleen de spijkers, de smaad, de spot, de pijn enzovoort. Hier werd het contact verbroken en kwam er een diepe duisternis in en deel van de Eeuwige naar boven. Iets wat wij mensen niet kunnen bevatten maar alleen G'd weet dat. Dit is de genade die de Eeuwige laat zien naar de mensheid. Zij beseffen het gelukkig niet ten volle. Anders zou het mensenleven een voortdurende knelling en kwelling zijn.

Dan mogen wij met diep ontzag ons neerbuigen aan de voet van het kruis en Hem danken die dit allemaal voor ons deed. Dan verbleekt de vraag, die ik overigens zeer goed vind in een ongekende blijdschap. Het leert mij dat ik iedere dag dicht bij de Eeuwige moet leven en dat is een hele klus.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Terug naar “[Religie] - Algemeen”