Jezus verlaten door God tijdens kruisiging

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Jezus verlaten door God tijdens kruisiging

Berichtdoor coby5 » 12 jan 2018 18:09

hans0166 schreef:dat is dus niet kloppend met de (vertaling van de) geloofsbelijdenis, want die verteld dat Hij nedergedaald is in de hel.
In de hel is geen verlossing meer mogelijk. Ook prediking is nutteloos.

Tenzij de geloofsbelijdenis niet klopt natuurlijk, wat zo ook is helaas, hij ging naar het Dodenrijk het Voorgeborgte, waar bijna alle zielen wachten op de Wederkomst en dan hun oordeel te horen krijgen.

Maar dan nog, met de praktijk van de geloofsbelijdenis in het achterhoofd, Christus heeft niet gepreekt in de hel. En dat was je stelling.

Ik snap 'm niet. In de gevangenis is niet in Abrahams schoot. Er staat dat Hij gepredikt heeft tegen die lui van voor de zondvloed. Weet niet of dat betekent of ze nog een kans kregen, maar er staat dat Hij predikte tegen ze.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Jezus verlaten door God tijdens kruisiging

Berichtdoor Marnix » 16 jan 2018 12:48

hans0166 schreef:dat is dus niet kloppend met de (vertaling van de) geloofsbelijdenis, want die verteld dat Hij nedergedaald is in de hel.
In de hel is geen verlossing meer mogelijk. Ook prediking is nutteloos.

Tenzij de geloofsbelijdenis niet klopt natuurlijk, wat zo ook is helaas, hij ging naar het Dodenrijk het Voorgeborgte, waar bijna alle zielen wachten op de Wederkomst en dan hun oordeel te horen krijgen.

Maar dan nog, met de praktijk van de geloofsbelijdenis in het achterhoofd, Christus heeft niet gepreekt in de hel. En dat was je stelling.


De meeste vertalingen zeggen dan ook: neergedaald in het dodenrijk. “Hel” betekent in ieder geval niet de hel als definief, eeuwig eindpunt zoals wij het meestal gebruiken. Dat is er pas na de wederkomst als levenden en doden worden be/geoordeeld. (Staat ook in de geloofsbelijdenis)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Flawsome
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 sep 2017 07:37

Re: Jezus verlaten door God tijdens kruisiging

Berichtdoor Flawsome » 07 feb 2018 08:23

Om terug te gaan on topic: Jezus werd door de Vader verlaten omdat deze twee verschillende personen zijn. Dit kun je ook zien wanneer Jezus tot Zijn vader bidt.

Het is belangrijk om het modalisme en de drie-éénheid niet met elkaar te verwarren:

Ik kan wat betreft de drie-éénheid 3 dingen uit de bijbel opmaken:

1- de bijbel zegt dat er maar één God is.
2- de bijbel omschrijft 3 personen als God (Vader, Zoon en Heilige Geest bezitten alle drie eigenschappen van de ware God)
3- de bijbel geeft aan dat deze drie personen niet dezelfde personen zijn.

De combinatie van deze drie beweringen die de bijbel zelf maak, vormt samen de drie-éénheid.

Andere geloofsvormen laten een van deze dingen los:
2 en 3 samen is het polytheïsme
1 en 3 samen is het arianisme
1 en 2 samen is het modalisme

Zoek op youtube maar eens naar Tim Martin. Hij legt het in zijn video: "Jehovah's Witnesses and the Trinity" vrij duidelijk uit.
Hopelijk heb je hier iets aan.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Jezus verlaten door God tijdens kruisiging

Berichtdoor Veendam » 25 mar 2018 00:06

rotterdam schreef:Dit is eigenlijk een vraag waar geen antwoord op is.
Waar ook niet over gepreekt kan en mag worden.
Mijn God waarom hebt Gij mij verlaten ?
Christus weet het niet en God geeft het antwoord niet.
Dus wie gaat dan pretenderen dat zij of hij het wel weet ?


Natuurlijk wist Jezus wel waarom dat was.
Jezus zegt het omdat Hij hiermee de profetie in Psalm 22 in vervulling laat gaan.
Jezus was volledig gescheiden van God.
Dat is dus dat Hij gegaan is naar de staat waarin Hij al onze zonden op Zich nam.
Zonde maakt scheiding tussen de mens en God.
Daarom moest Jezus dit volledig doormaken.
Omdat God een Heilig God is kan Jezus op dat moment dus niet in relatie met God zijn maar is Hij volledig alleen aan het kruis en vervulde daarmee de Schriften.

Ik pretendeer hiermee niets maar ik zeg gewoon wat God zegt in de Bijbel.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Jezus verlaten door God tijdens kruisiging

Berichtdoor rotterdam » 25 mar 2018 16:06

Veendam schreef:Natuurlijk wist Jezus wel waarom dat was.
Jezus zegt het omdat Hij hiermee de profetie in Psalm 22 in vervulling laat gaan.
Jezus was volledig gescheiden van God.
Dat is dus dat Hij gegaan is naar de staat waarin Hij al onze zonden op Zich nam.
Zonde maakt scheiding tussen de mens en God.
Daarom moest Jezus dit volledig doormaken.
Omdat God een Heilig God is kan Jezus op dat moment dus niet in relatie met God zijn maar is Hij volledig alleen aan het kruis en vervulde daarmee de Schriften.

Ik pretendeer hiermee niets maar ik zeg gewoon wat God zegt in de Bijbel.


Jaja, dat bedoelde ik dus.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Jezus verlaten door God tijdens kruisiging

Berichtdoor Jesaja40 » 25 mar 2018 19:09

Verwijderd door moderator. Voor deze fora gelden de voorwaarden:
* De bijbel dient erkend te worden als onfeilbaar woord van God
* Respect voor de reformatorische belijdenis
* Instemming met de apostolische geloofsbelijdenis (o.a. Drie-eenheid)
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Jezus verlaten door God tijdens kruisiging

Berichtdoor krid » 10 aug 2018 18:45

Kluifje schreef:Ik weet niet of ik het goed kan verworden, maar toen Jezus verlaten werd door God bij de kruisiging. God is de 3 eenheid. Hoe kon dan dat God Jezus verliet? Hoe was dit mogelijk?
(Excusses als de vraag niet helemaal duidelijk is.)


Aan het kruis droeg Jezus al onze zonden. God is zo heilig, dat Hij de zonde niet kon aanzien. Gods oordeel kwam over Jezus, zodat wij (gelovigen) niet meer geoordeeld werden. Daarom werd Jezus door God verlaten. Overigens beviel Jezus Zijn Geest aan God, en dat bewijst ook weer dat Hij God is!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten