Reformatieavonden Nunspeet

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor 3parels » 17 okt 2017 10:08

Bambi schreef:Ik moet voelen dat God bij me is in mijn hart. Zonder dat ben ik niet alleen God kwijt, maar ook mijn 'nieuwe' zelf. Het is een onderdeel van mezelf geworden.


Geloven gaat inderdaad niet zonder ervaren en voelen. Maar de Heere Jezus zegt zelf: 'Zalig zijn zij die niet zien en toch geloven.' Iets willen ervaren is hetzelfde als zien. Eerst ervaren dan vertrouwen. Nee de Heere wil dat we van alles van onszelf afzien, zelfs van ons gevoel. Want onze gevoelens kunnen beïnvloed zijn door gedachten. Leugens in je leven kun je flink angstig maken. Leugens over God kunnen je vreselijk onzeker maken. Daarom geeft God ons Zijn Woord van Waarheid. Daarop te leunen, geeft houvast. Alleen dat is waar, alleen dat geloof ik. En gevoel komt zeker wanneer je kind van God bent, maar mag echt niet de grond zijn van je steun. Want ook zonder dat gevoel is het waar! Wanneer het soms wat stiller is voor je gevoel, blijft waar dat Hij nog steeds je zonden vergeven heeft en je leidt door Zijn Heilige Geest. Geloof je dat?
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

Bambi

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor Bambi » 17 okt 2017 11:10

3parels schreef:Geloven gaat inderdaad niet zonder ervaren en voelen. Maar de Heere Jezus zegt zelf: 'Zalig zijn zij die niet zien en toch geloven.' Iets willen ervaren is hetzelfde als zien. Eerst ervaren dan vertrouwen. Nee de Heere wil dat we van alles van onszelf afzien, zelfs van ons gevoel. Want onze gevoelens kunnen beïnvloed zijn door gedachten. Leugens in je leven kun je flink angstig maken. Leugens over God kunnen je vreselijk onzeker maken. Daarom geeft God ons Zijn Woord van Waarheid. Daarop te leunen, geeft houvast. Alleen dat is waar, alleen dat geloof ik. En gevoel komt zeker wanneer je kind van God bent, maar mag echt niet de grond zijn van je steun. Want ook zonder dat gevoel is het waar! Wanneer het soms wat stiller is voor je gevoel, blijft waar dat Hij nog steeds je zonden vergeven heeft en je leidt door Zijn Heilige Geest. Geloof je dat?

Ja hoor, dat geloof ik. God leert me Zelf steeds, dat ik hoe dan ook steeds op Hem moet blijven vertrouwen, zelfs al snap ik er niks meer van, zelfs al zie of voel ik niks.
Ook leert Hij me, dat juist mijn eigen gevoelens en alles wat de mens zelf is, er voor zorgt het zicht op Hem en het vertrouwen in Hem kwijt te raken. (wat ook foute regels en eisen en foute uitleg van teksten doen)

Moet je je eens voorstellen wat er gebeurt, als een kind van zijn of haar vader houdt en gelooft dat het haar vader is en anderen zeggen dat die vader niet van het kind houdt, omdat het kind niet genoeg voelt in haar hart dat het zo is.
Dat is een fout gevoel geloof, wat aangepraat wordt en riekt zelfs naar mishandeling.
Daarom zijn er zoveel mensen door getraumatiseerd

Het is ook werkelijk 'niet te geloven' dat het gebeurt in kerkelijk Nederland
Iemand gelooft heilig, maar dan wordt er weer een bepaald gevoel geëist
Geloven dat God bestaat en de Heere Jezus, is al vanuit een zeker weten in het hart.............
Maar die vaste grond en de hele Hebreëen brief die daarover gaat, wordt dan weggevaagd, want mensen MOETEN dan weer een ander gevoel hebben
En zo word het geloof ontnomen
Ook van Rachab de hoer en van velen, want was het niet Jacob, die door God pas in de relatie geleerd werd, het allemaal van Hem Zelf te verwachten en het volk Israël met de regels en wetten en hun gedrag, geleerd gaandeweg, dat ze vanuit zichzelf steeds weer zondigen?
Maar de Christenen, daar is alles niet genoeg voor, die worden pas door mensen als echte christenen gezien, tegen de Bijbel in zelfs, als ze VOELEN hoe fout ze zijn en pas als ze VOELEN dat ze de Heere Jezus Zelf daarvoor nodig hebben.

En als je dan dit vers leest in Hebreëen 11
26 Achtende de versmaadheid van Christus meerderen rijkdom te zijn, dan de schatten in Egypte; want hij zag op de vergelding des loons.

Kende Hij Christus?
Nee, maar als de Joden in God geloofden, in al hun tegenstrijdige en menselijke gevoelens en gedachten, dan werden ze toch al uitverkoren in Christus.
Daarmee is ook allang een vraagstuk van velen die de Bijbel niet goed gelezen hebben over de Joden en waar die nu zijn en hoe het later met de huidige Joden gaat, opgelost

Dus als je bedenkt dat de Joden in het Oude Testament, door hun menselijke geloof in God, waarvan ze wel wisten dat Hij bestond, als een zekerheid, en in hun leven met God zelfs via de hoge priester en profeten geleerd werden te stoppen met hun zonden, terwijl ze als ongehoorzame kinderen vaak dwars waren, gewoon in Christus uitverkoren werden
Denk je dan niet, dat Christenen, die geloven in God en in de Heere Jezus, als een zekerheid, ook in een relatie met God(die ze wel degelijk mogen hebben) geleerd worden als ongehoorzame kinderen en toch uitverkoren zijn, omdat ze geloven?

Marcus 10:14
Maar Jezus, dat ziende, nam het zeer kwalijk, en zeide tot hen: Laat de kinderkens tot Mij komen, en verhindert ze niet; want derzulken is het Koninkrijk Gods.
23 Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeën, gij geveinsden, want gij vertient de munte, en de dille, en den komijn, en gij laat na het zwaarste der wet, namelijk het oordeel, en de barmhartigheid, en het geloof. Deze dingen moest men doen, en de andere niet nalaten.

Bambi

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor Bambi » 17 okt 2017 12:24

weet je wat het punt is?
Ik heb altijd geloofd dat God bestond en de Heere Jezus
Het werd er met de paplepel ingegoten en is er nooit meer uitgegaan
Zelfs toen ik jaaren en jaaren dacht dat God een boeman in de hemel was en er ingeprent werd dat het alleen voor een klein groepje, als die in het zwart geklede mensen aan het avondmaal, was. Die dan 6000 jaar geleden al gekozen werden
Zelfs toen ik in de wereld leefde en alles deed wat God verboden had en alleen nog mijn uit het hoofd geleerde gebedjes opzegde

En als ik dan velen mag geloven, dan had ik verloren gegaan als ik toen was overleden

Maar als ik terugkijk, dan zie ik, dat God me al die tijd Zelf, nooit in de steek heeft gelaten.
Hij was er altijd bij als Zijn kant van de relatie.
Wachtende totdat ik mijn kant in ging vullen
Niet omdat Hij me 6000 jaar geleden heeft gekozen, maar omdat Hij dat wil met alle heidenen, waarvan Hij bij de grondlegging bepaald heeft, dat die na de Joden de kans gingen krijgen. Als ze maar in de Heere Jezus gingen geloven.
Om ze net als de Joden, in Christus uit te verkiezen, wat Hij al voor de grondlegging heeft beslist.

En mensen die nu zitten te zoeken en wachten totdat ik ga vertellen, dat ik dat ene gevoelentje heb, zodat zij zeker weten dat ik net als hen, wel een kind van God ben. Totdat ze horen dat ik net als hen, Jezus nodig heb voor mijn zonde
Schaam je
Schaam je, dat je niet gezien hebt, dat God al van je hield en je al Zijn kind was, voordat Hij je op je knieën moest dwingen om in te zien dat je Hem nodig had.
En schaam je dat je God alleen voor je zonden nodig hebt
Want het begint bij het geloof in de Heere Jezus, die voor jouw zonden aan het kruis gehangen heeft, maar dat deed Hij maar voor 1 ding, nl dat je een relatie met God Zelf kon hebben.
Dus ipv mensen die die relatie met God Zelf al hebben, te onderwerpen aan een onderzoeking of ze Jezus wel nodig hebben voor hun zonden, kunnen jullie jezelf beter af vragen, waarom je het niet snapt, hoe ik die relatie met God Zelf al heb en je die zelf niet hebt
Schaam je dat je God Zelf nergens anders voor nodig hebt en niet wil kennen.
Dus ipv je rond te wentelen in je zonden en je vergeving en daarom de Heere Jezus nodig te hebben, kun je beter eens een stapje verder gaan in je geloofsleven en God Zelf nodig leren hebben voor alles in alles en de Heere Jezus dankbaar zijn, dat Hij dat met Zijn dood mogelijk gemaakt heeft voor je

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor 3parels » 17 okt 2017 14:05

Bambi schreef:Ja hoor, dat geloof ik. God leert me Zelf steeds, dat ik hoe dan ook steeds op Hem moet blijven vertrouwen, zelfs al snap ik er niks meer van, zelfs al zie of voel ik niks.
Ook leert Hij me, dat juist mijn eigen gevoelens en alles wat de mens zelf is, er voor zorgt het zicht op Hem en het vertrouwen in Hem kwijt te raken. (wat ook foute regels en eisen en foute uitleg van teksten doen)

Moet je je eens voorstellen wat er gebeurt, als een kind van zijn of haar vader houdt en gelooft dat het haar vader is en anderen zeggen dat die vader niet van het kind houdt, omdat het kind niet genoeg voelt in haar hart dat het zo is.
Dat is een fout gevoel geloof, wat aangepraat wordt en riekt zelfs naar mishandeling.
Daarom zijn er zoveel mensen door getraumatiseerd

Het is ook werkelijk 'niet te geloven' dat het gebeurt in kerkelijk Nederland
Iemand gelooft heilig, maar dan wordt er weer een bepaald gevoel geëist
Geloven dat God bestaat en de Heere Jezus, is al vanuit een zeker weten in het hart.............
Maar die vaste grond en de hele Hebreëen brief die daarover gaat, wordt dan weggevaagd, want mensen MOETEN dan weer een ander gevoel hebben
En zo word het geloof ontnomen
Ook van Rachab de hoer en van velen, want was het niet Jacob, die door God pas in de relatie geleerd werd, het allemaal van Hem Zelf te verwachten en het volk Israël met de regels en wetten en hun gedrag, geleerd gaandeweg, dat ze vanuit zichzelf steeds weer zondigen?
Maar de Christenen, daar is alles niet genoeg voor, die worden pas door mensen als echte christenen gezien, tegen de Bijbel in zelfs, als ze VOELEN hoe fout ze zijn en pas als ze VOELEN dat ze de Heere Jezus Zelf daarvoor nodig hebben.

En als je dan dit vers leest in Hebreëen 11
26 Achtende de versmaadheid van Christus meerderen rijkdom te zijn, dan de schatten in Egypte; want hij zag op de vergelding des loons.

Kende Hij Christus?
Nee, maar als de Joden in God geloofden, in al hun tegenstrijdige en menselijke gevoelens en gedachten, dan werden ze toch al uitverkoren in Christus.
Daarmee is ook allang een vraagstuk van velen die de Bijbel niet goed gelezen hebben over de Joden en waar die nu zijn en hoe het later met de huidige Joden gaat, opgelost

Dus als je bedenkt dat de Joden in het Oude Testament, door hun menselijke geloof in God, waarvan ze wel wisten dat Hij bestond, als een zekerheid, en in hun leven met God zelfs via de hoge priester en profeten geleerd werden te stoppen met hun zonden, terwijl ze als ongehoorzame kinderen vaak dwars waren, gewoon in Christus uitverkoren werden
Denk je dan niet, dat Christenen, die geloven in God en in de Heere Jezus, als een zekerheid, ook in een relatie met God(die ze wel degelijk mogen hebben) geleerd worden als ongehoorzame kinderen en toch uitverkoren zijn, omdat ze geloven?

Marcus 10:14
Maar Jezus, dat ziende, nam het zeer kwalijk, en zeide tot hen: Laat de kinderkens tot Mij komen, en verhindert ze niet; want derzulken is het Koninkrijk Gods.
23 Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeën, gij geveinsden, want gij vertient de munte, en de dille, en den komijn, en gij laat na het zwaarste der wet, namelijk het oordeel, en de barmhartigheid, en het geloof. Deze dingen moest men doen, en de andere niet nalaten.


Ik begrijp je posting niet helemaal. Het stukje over de joden niet. Je bent het toch met me eens dat ook de joden het geloof in de Messias als hun enige grond hebben voor hun zaligheid? Zonder geloof gaan Joden en heidenen gaan verloren. Voor de joden was dit een vooruitzien op de komst van de Messias als hun Borg, voor ons is dat terugblikken op het werk van Jezus. Ik ben het helemaal met je eens dat de joden uit het OT helemaal soms niet konden weten hoe en wat er allemaal nog moest gebeuren. Toch werden zij zalig op grond van het feit dat zij hierin op God vertrouwden. Ze vertrouwden de beloften van God dat Hij een Messias zou sturen en dat allen die daarop pleiten en vertrouwen, zalig werden. En zo is het nog steeds, al weten wij veel meer! Wij moeten ook simpel vertrouwen dat Gods beloften waar zijn en dat we hierdoor zalig worden. Wie gelooft dat het offer van Jezus ook voor hem is, is zalig... heel simpel... net zo als voor de stokbewaarder. Maar doordat het zo simpel is, is het moeilijk. Zo simpel kan het niet zijn, toch? Er moet toch iets meer gebeuren met je?
Ik ben het met je eens dat er verschrikkelijk veel voorwaarden en gevoelens worden gepreekt in sommige denominaties. Je moet dit kennen en dat. En dat er kinderen van God zijn die hierdoor echt hun hele leven in angst en vrezen leven omdat ze dat niet kennen. Terwijl het nergens in de Bijbel staat. Het is door de theologen allemaal uitgedokterd. Zij kennen zgn de wegen die God met al Zijn volk gaat. Dat deze wegen verschillend zijn, de Heere zelf bepaald wat Hij je leert op welk moment, dat vergeten ze... de Heere is geen methode. Eerst stap 1 dan 2 enzovoort. Nee de Heere is een persoonlijke God. Hij kent jou en weet wat je moet leren. Heerlijk toch. Dan kun je de Heere daarin vrij laten. Kijk maar eens naar de discipelen... ze leerden allemaal weer andere dingen van de Heere. Wel leren alle kinderen van God hun schuld tot op zekere hoogte kennen. Niet om daarmee in de wanhoop te komen, maar daarmee leer je wel je zonden te belijden en het in de heiliging ook van de Heere te verwachten. Dan wordt de dankbaarheid ook zo groot. Te weten dat HIJ alles doet! Want wie kan de zonde overwinnen dan alleen HIJ? De Heere laat je je zonden echt wel zien, alleen hoe diep hoe vaak en wanneer??? Dat is per gelovige verschillend.
Maar inderdaad als je de Heere alleen nodig hebt voor je schuld, dan leef je eigenlijk maar een bekrompen leven met Hem. Hij wil inderdaad veel meer zijn. Hij wil je Gids zijn in het dagelijks leven. Alles mag je overleggen met Hem. Zal ik solliciteren Heere? Hoe moet ik nou reageren op haar als ze me weer lastig valt? Heerlijk is dat... dat Hij niet alleen Verlosser is, maar ook je Leidsman. En inderdaad: veel gelovigen wandelen niet met Hem. Overleggen niet met Hem. Komen aleen maar toe aan schuldbelijdenis en vergeving terwijl er zoveel meer is!
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor 3parels » 17 okt 2017 14:19

En wat ook gereformeerd moet worden in onze tijd, zijn onze formulieren. Deze hebben bijna dezelfde waarde als de Bijbel gekregen. We moeten hen ondertekenen als zijnde de waarheid bij het aannemen van een bepaalde baan ed. Daar zou ik ook vanaf willen. Niks niet tekenen voor formulieren. Het zijn visies door mensen geschreven vanuit een bepaalde opinie vanuit een bepaalde tijd. En we moeten ze toetsen!! Aan Gods Woord want dat is het enige boek wat gezag heeft. De rest heeft geen gezag, daar kun je het mee eens zijn of niet, maar het heeft geen gezag. Je kunt niet zeggen: de formulieren zeggen het dus het is waar. Maar dat wordt tegenwoordig wel gezegd. "Het staat in de Heidelbergse Catechismus dus!!" Ja en?? Kan er in de HC of welk formulier dan ook, ook geen foutje geslopen zijn, net als in de visie van Luther op de beelden en het Avondmaal?
Het waardeoordeel wat er ligt op de formulieren vind ik zo sterk dat ik het bijna eng vindt. Daar is ook wel wat hervorming in nodig. Ik zeg niet dat ik ze niet waardevol vindt of dat er niet heel veel waarheden in staan, maar er staan ook fouten in. Wanneer we deze niet zouden willen zien of erkennen, maken we er een soort Bijbel van.. wat mijn inziens echt Godonterend is.
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

Bambi

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor Bambi » 18 okt 2017 22:16

3parels schreef:Ik begrijp je posting niet helemaal. Het stukje over de joden niet. Je bent het toch met me eens dat ook de joden het geloof in de Messias als hun enige grond hebben voor hun zaligheid? Zonder geloof gaan Joden en heidenen gaan verloren. Voor de joden was dit een vooruitzien op de komst van de Messias als hun Borg, voor ons is dat terugblikken op het werk van Jezus. Ik ben het helemaal met je eens dat de joden uit het OT helemaal soms niet konden weten hoe en wat er allemaal nog moest gebeuren. Toch werden zij zalig op grond van het feit dat zij hierin op God vertrouwden. Ze vertrouwden de beloften van God dat Hij een Messias zou sturen en dat allen die daarop pleiten en vertrouwen, zalig werden. En zo is het nog steeds, al weten wij veel meer! Wij moeten ook simpel vertrouwen dat Gods beloften waar zijn en dat we hierdoor zalig worden. Wie gelooft dat het offer van Jezus ook voor hem is, is zalig... heel simpel... net zo als voor de stokbewaarder. Maar doordat het zo simpel is, is het moeilijk. Zo simpel kan het niet zijn, toch? Er moet toch iets meer gebeuren met je?

Ik wil niet te ver afdwalen van het onderwerp reformatie, maar ik denk dat voor de Joden die door God met opzet verblind zijn, zodat de heidenen geroepen zouden worden, wel degelijk een terugweg is.
Ik ben het met je eens dat er verschrikkelijk veel voorwaarden en gevoelens worden gepreekt in sommige denominaties. Je moet dit kennen en dat. En dat er kinderen van God zijn die hierdoor echt hun hele leven in angst en vrezen leven omdat ze dat niet kennen. Terwijl het nergens in de Bijbel staat. Het is door de theologen allemaal uitgedokterd. Zij kennen zgn de wegen die God met al Zijn volk gaat. Dat deze wegen verschillend zijn, de Heere zelf bepaald wat Hij je leert op welk moment, dat vergeten ze... de Heere is geen methode. Eerst stap 1 dan 2 enzovoort. Nee de Heere is een persoonlijke God. Hij kent jou en weet wat je moet leren. Heerlijk toch. Dan kun je de Heere daarin vrij laten. Kijk maar eens naar de discipelen... ze leerden allemaal weer andere dingen van de Heere. Wel leren alle kinderen van God hun schuld tot op zekere hoogte kennen. Niet om daarmee in de wanhoop te komen, maar daarmee leer je wel je zonden te belijden en het in de heiliging ook van de Heere te verwachten. Dan wordt de dankbaarheid ook zo groot. Te weten dat HIJ alles doet! Want wie kan de zonde overwinnen dan alleen HIJ? De Heere laat je je zonden echt wel zien, alleen hoe diep hoe vaak en wanneer??? Dat is per gelovige verschillend.
Maar inderdaad als je de Heere alleen nodig hebt voor je schuld, dan leef je eigenlijk maar een bekrompen leven met Hem. Hij wil inderdaad veel meer zijn. Hij wil je Gids zijn in het dagelijks leven. Alles mag je overleggen met Hem. Zal ik solliciteren Heere? Hoe moet ik nou reageren op haar als ze me weer lastig valt? Heerlijk is dat... dat Hij niet alleen Verlosser is, maar ook je Leidsman. En inderdaad: veel gelovigen wandelen niet met Hem. Overleggen niet met Hem. Komen aleen maar toe aan schuldbelijdenis en vergeving terwijl er zoveel meer is!

Het begin is gewoon het geloof in de Heere Jezus en verder is het een unieke persoonlijke weg voor iedere gelovige tussen God en hem/haar.
En als je als 'kenner' eisen gaat stellen aan gemeenteleden, om te bepalen wat ze verder nog moeten vertonen om kind van God genoemd te mogen worden, dan ga je op de troon van God zitten en loop je Hem voor de voeten.
Want er staat overal duidelijk dat het door geloof is
En iedereen kijkt er maar overheen.
Zien niet in dat de heidenen in het Nieuwe Testament mensen zonder God waren maar met een geloof in afgoden, die helemaal om moesten turnen
Die voor het eerst in God en de Heere Jezus gingen geloven.
En dat 'bekeert u' tegen de gemeente betekende dat ze bepaalde zonden moesten nalaten

Als ik God dichtbij wil voelen wordt het gevoelsgeloof genoemd, maar als mensen geloven in God en de Heere Jezus, moeten ze wel een ander gevoel hebben. Namelijk dat ze zondig zijn. En een relatie met God hebben, lijkt iets vreemds te zijn, terwijl daar de Heere Jezus voor aan het kruis gehangen heeft en daar het voorhangsel voor scheurde. We hadden die menselijke hoge priester niet meer nodig, dankzij De Hogepriester de Heere Jezus. Nu konden we dankzij Hem zelf naar God toe. Maar dat is een raadsel voor velen.
En dat is dan weer een raadsel voor mij
Hoe kun je Gods nabijheid missen?
Dat snap ik niet
Ik heb vanmiddag boodschappen gedaan met God. Hij vertelde me wat ik nodig had. Ik had geen briefje gemaakt, was niet van plan om boodschappen te doen. Maar moest toch langs de winkel van God
Dat wordt door velen gezien als een vloeken, hoe durf ik God die zo hoog is boven ons, voor zoiets te verlagen

God vraagt geen moeilijke termen en moeilijke gevoelens, alleen een simpel geloof in Hem en de Heere Jezus en een kinderlijke vertrouwen. En een relatie met Hem waarin je in afhankelijkheid van Hem, met Hem leeft.
Wat is daar zo moeilijk aan? Daar zijn geen trappen in het geestelijk leven voor nodig, alleen je hart op Hem richten ipv op jezelf en anderen.
Ellende, verlossing en dankbaarheid. Dat zou alles zijn. En dan ben je er.
Ik voel me juist flink ellendig als ik God moet missen en me verlost als ik Hem weer voel/hoor.
Wat heb ik dan aan een leven zonder Hem met alleen maar voelen dat ik Hem voor mijn zonde nodig heb
Wow, dat wordt wennen voor velen in de Hemel, als je Hem eindelijk over je zonden heen ziet

En vergeet niet, dat het de duvel alles aan gelegen is, om mensen bij God Zelf weg te houden. Hij wilde niet voor niks dat de Heere Jezus niet aan het kruis zou hangen, maar het aanbod van hem aannam. Hij met onze zonden stonden tussen God en mens in
De Heere Jezus heeft dat weggenomen en de duvel zet nog steeds alles op alles om tussen de mens en God in te blijven staan.
En daar gebruikt hij ook Bijbelteksten voor

Terwijl de duvel toen alleen te maken had met de Joden, die het volk van God al waren
Hij wist niks van de heidenen
Dat was een verborgenheid. Pas na de zondeval door God verzonnen.
Het ging de duvel er dus echt om, dat de Joden geen relatie met God zouden krijgen, daarom verzocht hij de Heere jezus
Dus wat doe je als je mensen die al in de Heere Jezus geloven bij God vandaan houdt? En wat doe je zelf als je God alleen maar voor je zonden en daarvan verlost worden nodig hebt en geen relatie met Hem begint? Precies wat de duvel wil
En de beste aanklager van de zonden is trouwens de duvel himself

Maar goed, ik maak me er verder niet druk om. Of mensen nu graag alleen met hun zonden en theologie daar omtrent bezighouden, ipv God
En ook niet of mensen maar bang blijven dat ze het zondebesef en de big boom missen
Weet je waarom niet? Je mag je leven zo zwaar en moeilijk maken als je zelf wil. Ik zou God niet willen missen. geen dag,maar als jullie het wel zonder willen, be my guest
Maar ik weet ook 1 ding, nl dat je met het geloof in de Heere Jezus al zalig bent. Dus verpest je leven, zoals je zelf wil.
Ik doe er niet aan mee, het leven zelf heeft al problemen genoeg, waar ik God dag en nacht al bij nodig heb. Dus als je het niet erg vind, ik hou me met al die afleidingstechnieken, die me just van God afhouden niet bezig
Ik zie jullie allemaal toch wel in de hemel

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor mona » 19 okt 2017 10:21

Dit onderstaande stukje kreeg ik vanmorgen in mijn mailbox, en ik wil het graag delen in dit topic.
Want we hebben een reformatie nodig in ons denken dat we zelf verantwoordelijk zijn voor opwas in ons geloof.
Sommigen zullen zeggen dat we niets kunnen, anderen dat God alles moet doen, en weer anderen zeggen dat heiligmaking een kruk is om jezelf in de hemel te werken. Dit bedoel ik in het algemeen, dus niemand hoeft zich aangesproken te voelen, tenzij de Gods Geest je overtuigt van het volgende:

‘Wast op in de genade en kennis van onze Heere en Zaligmaker Jezus Christus’ 2 Petrus 3:18.

Wanneer ik over ‘groei in de genade’ spreek, bedoel ik daar niet mee dat het aandeel van een gelovige in Christus kan groeien. Ik bedoel niet dat hij kan groeien in veiligheid, aanneming bij God of geborgenheid. Ook niet dat hij ooit meer gerechtvaardigd kan worden, meer vergeving kan ontvangen of meer vrede met God kan hebben. Vanaf het moment dat hij gelooft, kan er niets aan zijn rechtvaardigmaking worden toegevoegd of van worden weggenomen. Wanneer ik over groei in de genade spreek, bedoel ik alleen maar een toename in de trap, mate, sterkte, vitaliteit en kracht van de genaden die de Heilige Geest in het hart van een gelovige plant. Ik geloof dat berouw, geloof, hoop, liefde, nederigheid, ijver, moed en dergelijke, klein of groot, sterk of zwak, vitaal of slap kunnen zijn, en in verschillende perioden van het leven van dezelfde persoon heel erg kunnen afwisselen. Met opwas in de genade bedoel ik dit: dat zijn zondebesef dieper wordt, zijn geloof sterker, zijn hoop helderder, zijn liefde uitgestrekter, zijn geestelijke gezindheid opvallender. Hij gevoelt meer van de kracht der godzaligheid in zijn eigen hart. Hij geeft er meer blijk van in zijn leven.

Eén belangrijke grond waarop ik dit leerstuk van de opwas in de genade bouw, is de heldere taal van de Schrift. Wat zegt Petrus? ‘Zijt zeer begerig naar de redelijke onvervalste melk, opdat gij door dezelve moogt opwassen’( 1 Petr. 2:2).

De andere grond van dit leerstuk is de grond van feiten en bevinding. De Schrift spreekt over zwak geloof en sterk geloof, en over christenen als kinderkens, jongelingen en vaders.

Ik wil dat mensen de opwas in de genade zien als iets wat van oneindig belang voor de ziel is.

We moeten weten dat opwas in de genade het beste bewijs is van geestelijke gezondheid.

Er is een enorm verschil tussen de hoeveelheid gevoelige genieting die de ene of de andere gelovige in zijn godsdienst heeft. Degene die groeit, is normaal gesproken ook degene die de meeste blijdschap en vrede in het geloven voelt, en het helderste getuigenis van de Geest in zijn hart heeft.

We moeten weten dat opwas in de genade God behaagt. De boer ziet graag dat de planten waaraan hij arbeid besteed heeft, goed groeien en vrucht dragen. Nu, wat zegt onze Heere Zelf? ‘Ik ben de ware Wijnstok, en Mijn Vader is de Landman’. ‘Hierin is Mijn Vader verheerlijkt, dat gij veel vrucht draagt’ (Joh. 15:1). De Heere heeft een welgevallen aan al Zijn volk, maar vooral aan hen die groeien.

Opwas in de genade is niet alleen iets wat mogelijk is, maar ook iets waarvoor gelovigen verantwoordelijk zijn. De gelovige heeft een nieuw beginsel vanbinnen, en het is zijn ernstige plicht om dat niet uit te blussen en de Geest niet te bedroeven. God verlustigt Zich erin om meerdere genade te geven. Hij heeft lust tot de vrede van Zijn knechten (vgl. Jak. 4:6; Ps. 35:27). Als we niet groeien is dat aan onszelf te wijten en aan niemand anders.

Auteur: J.C.Ryle (1816-1900).
Titel: Heiligmaking, pg. 159-164

_________________________________________________

Laten we terug keren naar dit heerlijke Bijbelse geluid! Groeien is tot eer van Hem. Klein blijven en op onszelf zien is on-Bijbels. Want het verwacht te weinig van onze Heere. Door Zijn lijden en sterven heeft Hij alles verdient aan goederen, die een mens nodig heeft om te groeien in genade. Daaraan voorbij gaan en deze laten liggen, is voorbij gaan aan Hem, en daarmee is het een grote zonde!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Bambi

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor Bambi » 19 okt 2017 19:15

Laat alle dominees en alle gelovigen maar eens gaan vertellen over persoonlijke ervaringen. En over ervaringen van mensen uit de Bijbel
Daar leren mensen van
Stel dat we op school de nederlandse wet uit ons hoofd hadden moeten leren en die wet alles was wat er aan leerstof was ipv het echte leven en voorbeelden van anderen

Bezinningsavonden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 okt 2017 12:24

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor Bezinningsavonden » 20 okt 2017 14:33

Hierbij de link om de avond terug te bekijken.
https://www.youtube.com/watch?v=Bk1uaPL_7C0

Bambi

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor Bambi » 20 okt 2017 17:51

Bezinningsavonden schreef:Hierbij de link om de avond terug te bekijken.
https://www.youtube.com/watch?v=Bk1uaPL_7C0

Ik miste de Statenvertaling om eerlijk te zijn.
En de gevouwen handen (of opgeheven handen) van iemand die voorgaat in gebed
Daar wilde ik het maar bij laten

Bezinningsavonden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 okt 2017 12:24

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor Bezinningsavonden » 20 okt 2017 23:12

Bambi schreef:Ik miste de Statenvertaling om eerlijk te zijn.
En de gevouwen handen (of opgeheven handen) van iemand die voorgaat in gebed
Daar wilde ik het maar bij laten


Ik zie er naar uit dat je de volgende keer aanwezig bent zodat je een hele avond kan meemaken.
Waarschijnlijk voorjaarsvakantie 2018 Bezinningsavonden.

Tja de vertaling blijft voor een ieder een persoonlijk keuze. Ook Luther had zijn vertaling en zo zijn er vele vertalingen.
Als we de bijbel echt willen lezen zullen we Hebreeuws en Grieks moeten leren. Uiteindelijk blijft een vertaling een vertaling waarbij de vertalers keuzes moeten maken. Voor mijzelf gebruik ik sv maar ook hsv juist om beter te begrijpen wat er met een tekst bedoelt wordt. Ik zou wensen dat mensen zelf gaan onderzoeken wat er in de bijbel staat i.p.v een vertaling af te serveren. Wat mij helpt is strong codering dan krijg je een klein beetje beeld wat er in de grondtekst staat.

Bambi

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor Bambi » 21 okt 2017 00:39

Bezinningsavonden schreef:Ik zie er naar uit dat je de volgende keer aanwezig bent zodat je een hele avond kan meemaken.
Waarschijnlijk voorjaarsvakantie 2018 Bezinningsavonden.

Tja de vertaling blijft voor een ieder een persoonlijk keuze. Ook Luther had zijn vertaling en zo zijn er vele vertalingen.
Als we de bijbel echt willen lezen zullen we Hebreeuws en Grieks moeten leren. Uiteindelijk blijft een vertaling een vertaling waarbij de vertalers keuzes moeten maken. Voor mijzelf gebruik ik sv maar ook hsv juist om beter te begrijpen wat er met een tekst bedoelt wordt. Ik zou wensen dat mensen zelf gaan onderzoeken wat er in de bijbel staat i.p.v een vertaling af te serveren. Wat mij helpt is strong codering dan krijg je een klein beetje beeld wat er in de grondtekst staat.

Ik kijk nog wel es hier.

http://www.scripture4all.org/

Of gewoon de KJV van 1611

Bambi

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor Bambi » 22 okt 2017 00:44

Omega schreef:
Joh. 17 is het hogepriesterlijk gebed van Jezus. Dat gaat niet alleen over de discipelen, maar hier bid Jezus tot de Vader voor "den mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt." In het Grieks staat hier "anthropos" en dat betekent mensen in algemene zin, oftewel de gelovigen naast de discipelen. Daarom bidt Jezus hier ook voor de eenheid onder christenen. Overigens maakt het voor de uitverkiezing in praktische zin niet uit of dit is gebeurd voor of tijdens de grondlegging van de wereld.

ik heb nog een tekst voor je gevonden, die aantonen dat het echt over de 12 gaat

Johannes 6: 70 Jezus antwoordde hun: Heb Ik niet u twaalf uitverkoren? En een uit u is een duivel.

Bambi

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor Bambi » 24 okt 2017 15:26

*Verwijderd door moderator. Jouw visie op de uitverkiezing heeft niets met dit topic te maken.*

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor Marnix » 25 okt 2017 12:27

Bambi schreef:ik heb nog een tekst voor je gevonden, die aantonen dat het echt over de 12 gaat

Johannes 6: 70 Jezus antwoordde hun: Heb Ik niet u twaalf uitverkoren? En een uit u is een duivel.


? Wat heeft die tekst uit Johannes 6 te maken met het gebed in Johannes 17?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten