Reformatieavonden Nunspeet

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bambi

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor Bambi » 25 okt 2017 12:44

Marnix schreef:? Wat heeft die tekst uit Johannes 6 te maken met het gebed in Johannes 17?

Alles, omdat de Heere Jezus in dat gebed bidt voor de mensen die Hem van God gegeven heeft

Maar Omega zei dat het over de mensen naast de discipelen ging, maar dat is niet zo

Ook te zien aan Johannes 17:
12 Toen Ik met hen in de wereld was, bewaarde Ik ze in Uw Naam. Die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik bewaard, en niemand uit hen is verloren gegaan, dan de zoon der verderfenis, opdat de Schrift vervuld worde.
en
18 Gelijkerwijs Gij Mij gezonden hebt in de wereld, alzo heb Ik hen ook in de wereld gezonden.
en
20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen, die door hun woord in Mij geloven zullen.

Terwijl je in Johannes 6 ziet, dat vele volgelingen weglopen en die 12 blijven

66 Van toen af gingen velen Zijner discipelen terug, en wandelden niet meer met Hem.
67 Jezus dan zeide tot de twaalven: Wilt gijlieden ook niet weggaan?
68 Simon Petrus dan antwoordde Hem: Heere, tot Wien zullen wij heengaan? Gij hebt de woorden des eeuwigen levens.
69 En wij hebben geloofd en bekend, dat Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods.
70 Jezus antwoordde hun: Heb Ik niet u twaalf uitverkoren? En een uit u is een duivel.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor Marnix » 25 okt 2017 14:31

Bambi schreef:Alles, omdat de Heere Jezus in dat gebed bidt voor de mensen die Hem van God gegeven heeft

Maar Omega zei dat het over de mensen naast de discipelen ging, maar dat is niet zo

Ook te zien aan Johannes 17:
12 Toen Ik met hen in de wereld was, bewaarde Ik ze in Uw Naam. Die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik bewaard, en niemand uit hen is verloren gegaan, dan de zoon der verderfenis, opdat de Schrift vervuld worde.
en
18 Gelijkerwijs Gij Mij gezonden hebt in de wereld, alzo heb Ik hen ook in de wereld gezonden.
en
20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen, die door hun woord in Mij geloven zullen.

Terwijl je in Johannes 6 ziet, dat vele volgelingen weglopen en die 12 blijven

66 Van toen af gingen velen Zijner discipelen terug, en wandelden niet meer met Hem.
67 Jezus dan zeide tot de twaalven: Wilt gijlieden ook niet weggaan?
68 Simon Petrus dan antwoordde Hem: Heere, tot Wien zullen wij heengaan? Gij hebt de woorden des eeuwigen levens.
69 En wij hebben geloofd en bekend, dat Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods.
70 Jezus antwoordde hun: Heb Ik niet u twaalf uitverkoren? En een uit u is een duivel.



Lijkt me niet correct. Zoals je weet had Jezus 12 discipelen dicht om zich heen maar Hij had veel meer leerlingen en volgelingen. In Johannes 6 zie je dat veel discipelen teruggingen maar niet dat er maar 12 overbleven. Uit alle evangeliën kan je opmaken dat hij nog steeds veel meer dan 12 leerlingen had. Denk aan de uitzending van de 70. Jezus spreekt echter vaak tot zijn 12 discipelen, zo ook in Johannes 6. Als Jezus in Johannes 17 bidt voor hen die hij in de wereld gezonden heeft gaat dat niet alleen om die 12 discipelen maar om al zijn volgelingen. Denk weer aan de 70 die hij had uitgezonden. In Vers 6-8 van hoofdstuk 17 zie je dat het gaat om hen die Gods woord hebben bewaard en Jezus hebben aangenomen. Zijn volgelingen dus. En Hij bidt vervolgens ook voor iedereen die door het getuigenis van die volgelingen tot geloof komt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor Bambi » 25 okt 2017 16:49

Marnix schreef:Lijkt me niet correct. Zoals je weet had Jezus 12 discipelen dicht om zich heen maar Hij had veel meer leerlingen en volgelingen. In Johannes 6 zie je dat veel discipelen teruggingen maar niet dat er maar 12 overbleven. Uit alle evangeliën kan je opmaken dat hij nog steeds veel meer dan 12 leerlingen had. Denk aan de uitzending van de 70. Jezus spreekt echter vaak tot zijn 12 discipelen, zo ook in Johannes 6. Als Jezus in Johannes 17 bidt voor hen die hij in de wereld gezonden heeft gaat dat niet alleen om die 12 discipelen maar om al zijn volgelingen. Denk weer aan de 70 die hij had uitgezonden. In Vers 6-8 van hoofdstuk 17 zie je dat het gaat om hen die Gods woord hebben bewaard en Jezus hebben aangenomen. Zijn volgelingen dus. En Hij bidt vervolgens ook voor iedereen die door het getuigenis van die volgelingen tot geloof komt.

De kern van de discussie met Omega ging erom dat die 12 VAN TE VOREN uitverkoren waren en niet alle gelovigen van te voren uitverkoren waren

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor Marnix » 25 okt 2017 19:07

Ja, zit wel wat in. Ik denk ook dat we moeten oppassen om de uitverkiezing uit te willen maken. Door dat te proberen heb je hele rare situaties gekregen. Passsief gedrag want ja, je bent uitverkoren of niet, alles ligt al vast dus je verandert er niks aan. Als je uitverkoren bent bekeer je je en zo niet, dan niet. Of dat een uitverkiezing vanaf het begin ook een verwerping vanaf het begin impliceert. We moeten de uitverkiezing niet wegstrepen tegen de oproep tot geloof en bekering. En de oproep tot evangeliseren ook niet tegen de uitverkiezing van eeuwigheid.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor Bambi » 25 okt 2017 19:48

Precies, sommigen zijn van te voren uitverkoren (zoals bijv de apostelen) en anderen pas als ze gaan geloven en weer anderen omdat ze gewoon bij de geboorte al automatisch in het geloof opgroeien enz

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor Marnix » 26 okt 2017 08:16

Dat laatste weet ik ook weer niet helemaal. Het is meer dat je je eigen verantwoordelijkheid niet tegen de uitverkiezing kan wegstrepen. Hoe dat precies zit met uitverkiezing is lastig. Ik denk niet dat de apostelen eerder uitverkoren waren dan de rest. Ze waren uitgekozen voor een bijzondere taak. En ik denk dat als je gaat geloven, je ontdekt dat je uitverkoren bent. Niet vanaf het moment dat je ging geloven maar eerder, je ontdekt dat God al lang in je bezig was te werken, al lang in je aan het werk was omdat Hij al lang van je hield.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor Bambi » 26 okt 2017 12:27

God en de Heere Jezus houden van alle mensen en zijn voor en met alle mensen bezig

Ik vind dit een mooi voorbeeld

Lukas 23:34
En Jezus zeide: Vader, vergeef het hun; want zij weten niet, wat zij doen. En verdelende Zijn klederen, wierpen zij het lot.

Hier bad de Heere Jezus voor mensen die niet in Hem geloofden en Hem bespotten, dat God ze toch wilde vergeven

Later kun je lezen in Handelingen 2 dat Petrus mensen aanspreekt dat zij de Heere Jezus gekruisigd hebben en dan krijgen ze berouw

En vergeet niet dat ook Adam en Eva een eigen wil hadden om God te gehoorzamen of niet
En zij kozen voor het laatste

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor Chaya » 26 okt 2017 14:42

Bambi schreef:God en de Heere Jezus houden van alle mensen en zijn voor en met alle mensen bezig

Dan neig je naar de alverzoening, maar dat bedoel je niet?
Als God van alle mensen zou houden, zou dat betekenen dat Hij er niet één verloren laat gaan en dat is dus niet zo.

J.C. Ryle heeft het in één van zijn preken over de liefde van het medelijden en de liefde van het welbehagen.
De liefde van het medelijden is idd die algemene liefde tot alle mensen (als je het zo bedoelt, klopt het)
De liefde van het welbehagen is Zijn liefde voor de uitverkorenen.

2 Petr. 3: De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.

Het is soms net een nuanceverschil he. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bambi

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor Bambi » 26 okt 2017 15:00

Nee, ik neig niet naar de alverzoening
Maar als het aan God ligt, wil Hij dat iedereen gaat geloven en iedereen het offer aanneemt, maar de mens wil het niet
Net als Adam en Eva
Die waren zelfs gewaarschuwd dat ze de dood zouden sterven als ze die vrucht aten en toch aten ze
Hoevelen hebben niet gedacht:" Ik zou die vrucht nooit gegeten hebben"
Zijn dat de gelovigen die dat denken?
Ja, dat zijn de gelovigen en die kennen hun eigen hart nog niet, wat we zijn allemaal zo zwak dat we die vrucht gegeten zouden hebben

En zo zijn er veel ongelovigen, die de waarschuwing dat ze de dood zullen sterven ook niet aan willen nemen. Die willen het niet weten.
Niet omdat ze niet door God van te voren zijn uitverkoren
Want waarom liet God Adam en Eva dan wel van die vrucht eten?
Omdat God al andere mensen op het oog had, in duuzende jaren tijd en Hij daarom een situatie moest scheppen, dat Hij de rest van de mensen kon dumpen, die Hij toen voor de hel had uitverkoren?
Onzin dus
Als Adam en Eva niet gegeten hadden, waren we allemaal bij God gebleven en was er sowieso niemand verloren gegaan

Ik snap ook niet waarom gelovigen zo hoogmoedig zijn, dat ze graag vast willen houden aan het idee, dat ze al voor de grondlegging uitverkozen zijn
Alleen dat te denken zegt al dat je vol overgave van die vrucht gegeten zou hebben en net zo belangrijk als God wil zijn en belangrijker dan andere mensen

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor schaapje » 26 okt 2017 15:33

Ik las vanmorgen in 2 Kor.4:3-4
Maar in het geval dat ons Evangelie nog bedekt is, dan is het bedekt in hun die verloren gaan.
Van hen de ongelovigen, geldt dat de god van deze eeuw hun gedachten heeft verblindt, opdat de verlichting met het Evangelie
van de heerlijkheid van Christus, Die het beeld van God is, hun niet zou bestralen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Bambi

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor Bambi » 26 okt 2017 16:18

schaapje schreef:Ik las vanmorgen in 2 Kor.4:3-4
Maar in het geval dat ons Evangelie nog bedekt is, dan is het bedekt in hun die verloren gaan.
Van hen de ongelovigen, geldt dat de god van deze eeuw hun gedachten heeft verblindt, opdat de verlichting met het Evangelie
van de heerlijkheid van Christus, Die het beeld van God is, hun niet zou bestralen.

Maar dat begint al met hun wil, dat ze de duvel willen volgen, omdat die beter bij hun wil aansluit
Er wordt niet voor niks gezegd dat God het hart aanziet, om te zien wat de echte wil van mensen is in dat hart en waar ze liefde voor hebben

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor schaapje » 26 okt 2017 18:03

Bambi schreef:Maar dat begint al met hun wil, dat ze de duvel willen volgen, omdat die beter bij hun wil aansluit
Er wordt niet voor niks gezegd dat God het hart aanziet, om te zien wat de echte wil van mensen is in dat hart en waar ze liefde voor hebben

Waarom schrijf je altijd "duvel" in plaats van de duivel? Een duvel is heel wat anders. 8)
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Bambi

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor Bambi » 26 okt 2017 18:10

schaapje schreef:Waarom schrijf je altijd "duvel" in plaats van de duivel? Een duvel is heel wat anders. 8)


(Het is geen sluikreclame hoor :0~ ) maar omdat ik het woord duivel te plechtig vind klinken,

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor schaapje » 26 okt 2017 19:17

Bambi schreef:(Het is geen sluikreclame hoor :0~ ) maar omdat ik het woord duivel te plechtig vind klinken,

:lol: :lol: :lol:

Duivel is toch niet plechtig eerder beladen, en duvel maakt het allemaal wat minder intens. :lol:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Bambi

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor Bambi » 26 okt 2017 20:09

schaapje schreef::lol: :lol: :lol:

Duivel is toch niet plechtig eerder beladen, en duvel maakt het allemaal wat minder intens. :lol:

Komt door mijn achtergrond. Duvel is in dialect en duivel was Algemeem BESCHAAFD Nederlands :wink:


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten