Berichtdoor Johan100 » 14 mei 2017 20:11
We moeten onderscheid maken tussen 2 verschillende eenheden. Valse eenheid versus ware eenheid. Een valse eenheid is de kerk van verlost tijdens de Reformatie. Het draaide voor de reformatie in de kerk niet meer om Christus als middelpunt.
We kunnen daarentegen niet alle eenheid over dezelfde kam scheren en als alternatief dan maar beter voor verdeeldheid zijn.
Jezus heeft namelijk gebeden dat Zijn volgelingen één zouden zijn.
Johannes 17:11 En Ik ben niet meer in de wereld, maar dezen zijn in de wereld, en Ik kom tot U. Heilige Vader, bewaar hen in Uw Naam, die Gij Mij gegeven hebt, opdat zij één zijn, gelijk als Wij.
In Joh. 17: 20-23 staat:
20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen die door hun woord in Mij geloven zullen.
21 Opdat zij allen één zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zijn, opdat de wereld gelove dat Gij Mij gezonden hebt.
22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt, opdat zij één zijn, gelijk als Wij één zijn:
23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in één, en opdat de wereld bekenne dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.
De gemeente is het lichaam van Christus (Efeziërs 1:22,23). Jezus zei dat Hij Zijn gemeente zou bouwen (Matteüs 16:18).
En dan komt het moeilijke, de gemeente, volgens sommigen de onzichtbare Kerk genoemd, bestaat i.i.g. uit alle oprecht gelovigen. Er loopt een scheidslijn door de zichtbare kerk tussen gelovigen en ongelovigen. Toch zou je zeggen dat het niet helemaal klopt dat deze Kerk onzichtbaar is.
Jezus bidt tenslotte: 'opdat zij volmaakt zijn in één, en opdat de wereld bekent dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt'. Nou, zou je denken. Duizend(en) denominaties, is dat één zijn en een voorbeeld voor de wereld? Welke kerk gaat het dan om? Al die stromingen en verdeeldheid en dan lees ik in Joh. 17 dat Jezus bidt of allen één zullen zijn. De vervolgde Kerk, Noord-Korea bijvoorbeeld, die zijn wel één denk ik weleens.
Jezus bad in Joh. 17 dan ook voor degene die Hem door de Vader gegeven waren (Joh.17:11), maar ook voor degene die door hun woord (het woord van degene die door de Vader gegeven zijn) in Hem geloven zullen. (toekomende tijd).
Om deze eenheid te bereiken moest ook het onderscheid tussen Jood en niet-Jood verdwijnen.
Jezus zei namelijk tegen de Joden in Joh. 10:16 'Ik heb nog andere schapen, die van dezen stal niet zijn; deze moet Ik ook toebrengen; en zij zullen Mijn stem horen, en het zal worden één kudde en één Herder'.
Paulus schrijft dan ook in Efeze 2:
Jood en heiden één in Christus
11 Daarom, gedenkt dat gij, die eertijds heidenen waart in het vlees, en die voorhuid genaamd werd van degenen die genaamd zijn besnijdenis in het vlees, die met handen geschiedt;
12 Dat gij in dien tijd waart zonder Christus, vervreemd van het burgerschap Israëls, en vreemdelingen ivan de verbonden der belofte, geen hoop hebbende, en zonder God in de wereld.
13 Maar nu in Christus Jezus, zijt gij, die eertijds verre waart, nabij geworden door het bloed van Christus.
14 Want Hij is onze Vrede, Die deze beiden één gemaakt heeft, en den middelmuur des afscheidsels gebroken hebbende,
15 Heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees tenietgemaakt, namelijk de wet der geboden in inzettingen bestaande; opdat Hij die twee in Zichzelven tot één nieuwen mens zou scheppen, vrede makende,
16 En opdat Hij die beiden met God in één lichaam zou verzoenen door het kruis, de vijandschap aan hetzelve gedood hebbende.
Paulus noemt hier in vers 11 de heidenen die tot geloof gekomen zijn, voorhuid. Voorhuid van degene die besneden zijn in het vlees, van de Joden dus. De besnijdenis was dus uiteindelijk een heenwijzing naar de gemeente die Christus zou stichten via en uit het volk Israël waaruit de Messias zou geboren worden. God zei tegen Abram in
Genesis 22:18
En in uw zaad zullen gezegend worden alle volken der aarde, naardien gij Mijn stem gehoorzaam geweest zijt.
Jood en heiden één in Christus dus. Nu zijn er helaas mensen die hun best doen om de dwaalleer te verkondigen dat de gelovige Jood en de gelovigen uit de heidenen twee aparte volken van God zijn. Ook hier op het forum.
Bernard, ik doel hierboven niet op jou, maar ik zou jou willen meegeven het stukje uit Ef.2 vers 11-16 en met name vers 15, waar vers 15 spreekt over
' Heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees tenietgemaakt, namelijk de wet der geboden in inzettingen bestaande; opdat Hij die twee in Zichzelven tot één nieuwen mens zou scheppen, vrede makende,...'
De wet der geboden wordt hier vijandschap genoemd! De wet brengt de zonden aan het licht, de wet leer de zonde kennen, tuchtmeester tot Christus!
Paulus roemt niet in het zich houden aan de geboden, maar hij roemt in het kruis van Christus. Vers 16. Christus heeft verzoening mogelijk gemaakt.
Niemand kan zonder het werk van Christus en de Geest van Christus/wedergeboorte aan Zijn geboden voldoen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.