elbert schreef:@naamloos: wie zegt dat zonde/zondig zijn beperkt is tot onze daden?
Tja, dan moeten we eerst even helder hebben wat er onder zonde verstaan wordt.
Doel missen dekt de lading niet, het is breder: overtreding, schenden, slecht, ondeugden, misdaden, verkeerde dingen doen, afdwalen van de wet.
Dat gaat over daden: David: "Want ík ken mijn overtredingen, mijn zonde staat mij voortdurend voor ogen."
Zonde staat in verband met schuld en verantwoordelijkheid.
elbert schreef:Het is waar dat niemand zichzelf gemaakt heeft, maar mijn tegenvraag is of God dan degene is die ons zondig gemaakt heeft?
Het antwoord daarop is nee.
God heeft uit 'ondeugdelijk materiaal' (Adam en Eva) nieuw leven geschapen.
elbert schreef:Daarbij geldt wel dat God van ons vraagt dat we zondeloos zijn (dus ook zonder zondige gerichtheid), omdat Hij ons zondeloos gemaakt heeft.
Nee, hij heeft Adam en Eva zondeloos gemaakt. Wij zijn nooit zonder zonde-natuur geweest, daar zijn we buiten onze schuld mee geboren.
elbert schreef:We kunnen dit niet (zoals Adam en Eva deden) op de satan afschuiven, of op onze voorouders. Het is waar dat het hun daad is geweest, maar de zondigheid/verkeerde gerichtheid is wel degelijk ook de onze.
Daarom rekent God ons onze eigen verkeerde gerichtheid toe en dat geheel terecht.
Want het is onze verkeerde gerichtheid, niet die van iemand anders.
Ik ontken niet dat wij een verkeerde gerichtheid hebben, maar wel dat het onze schuld is dat we die hebben.
Wij zijn verantwoordelijk hoe we met die verkeerde gerichtheid omgaan.
Jeremia 16: wat is onze ongerechtigheid en wat is onze zonde waarmee wij tegen de HEERE, onze God, gezondigd hebben?
En dan volgen hun wan
daden: God verlaten, afgoderij, de wet niet acht genomen, zich laten
leiden (actief) door hun koppig boosaardig hart ipv naar God te luisteren.
elbert schreef:"Ja, maar daar kan ik toch niets aan doen?" is dan de tegenwerping. Dat klopt, maar als je als kind/erfgenaam met een miljardenschuld geboren bent, is die schuld nog steeds van jou. Want je wordt geboren als erfgenaam van Adam. Adam had een hemelhoge schuld en als zijn natuurlijke erfgenaam, is die schuld dus bij je geboorte ook van jou. Daarom heeft een kind vanaf de verwekking al Christus nodig. En niet alleen vanwege het feit dat we ooit nog eens zondige daden gaan doen.
Bovendien is het niet de vraag of we er iets aan kunnen doen, maar of onze zondige aard verkeerd is en dus Gods toorn opwekt. En het antwoord op die vraag is ja.
Gelukkig mogen we een negatieve erfenis weigeren dus de vergelijking gaat niet op.
Inderdaad heeft iedereen vanaf het begin Jezus nodig. En het Lam Gods
heeft de zonde der wereld weggenomen.
Je gaat in op de tegenwerping ''daar kan ik toch niets aan doen'' dus is dat hier wél de vraag.
Verder roept onze zondige aard Gods genade, barmhartigheid, liefde, medelijden op. Daarom heeft hij zijn zoon gegeven, om voor de zonde en zonden te sterven.
elbert schreef:"Ja, maar God kan ons toch alleen maar vanwege onze daden veroordelen en niet vanwege de daden van iemand anders?" is de volgende tegenwerping. Is dat zo? Rom. 5:16-19 zegt wat anders, want daar wordt gezegd dat de schuld door 1 misdaad tot ons komt en dat we door 1 daad van gerechtigheid van onze vele misdaden worden gerechtvaardigd. Door de ongehoorzaamheid van Adam zijn we tot zondaars gesteld, nog zonder dat we zelf iets gedaan hebben. En door de gehoorzaamheid van Christus zijn we tot rechtvaardigen gesteld, ook zonder dat we er zelf iets aan gedaan hebben.
Dat is maar een klein stukje van wat de bijbel zegt over het herhaal van de mens, net zoals deze conclusie van het door jouw aangehaalde betoog uit Romeinen 5 niet de hele bijbelse werkelijkheid weergeeft: "Kortom, zoals de overtreding van één enkel mens ertoe heeft geleid dat allen werden veroordeeld, zo zal de rechtvaardigheid van één enkel mens ertoe leiden dat
allen worden vrijgesproken en daardoor zullen leven. Zoals door de ongehoorzaamheid van één mens alle mensen zondaars werden, zo zullen door de gehoorzaamheid van één mens alle mensen rechtvaardigen worden."
Het loopt allemaal hier op uit, en daaraan zien we dat God ons
niet veroordeeld vanwege de daden van iemand anders:
* Want wij moeten allen voor de rechterstoel van Christus verschijnen, zodat ieder van ons krijgt wat hij verdient voor wat hij in zijn leven heeft gedaan, of het nu goed is of slecht. (persoonlijke zonden of goede daden)
* De doden werden op grond van wat in de boeken stond geoordeeld naar hun daden. (alweer persoonlijke daden)
* God beloont (vergeldt) ieder mens naar zijn daden op de dag dat hij zijn rechtvaardig vonnis uitspreekt en uitvoert. (en nogmaals persoonlijke daden)
elbert schreef:"Ja, maar de vaders zullen toch niet omgebracht worden voor de kinderen en de kinderen voor de vaders (Deut. 24:16)" is de derde tegenwerping. Tja, maar hier moet je naar de context kijken. Dit gaat over de rechtspraak in Israel, niet over de zonde van Adam die ons allen aankleeft en die we allemaal hebben.
En jij denkt dat God m.b.t. het eeuwige gericht opeens met een ander maatje gaat meten en ons veroordeeld voor de persoonlijke schuld van onze eerste ouders? In mijn bijbel staat het anders, daar is een rechtvaardige God aan het woord.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)