Protestants kerk (PKN) omarmt islam.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Protestants kerk (PKN) omarmt islam.

Berichtdoor benefietdiner » 06 jan 2017 20:48

Is de islam vreedzaam of gewelddadig?

Uit het nieuws van de afgelopen zeven dagen pik ik dit keer het interview dat dagblad Trouw had met René de Reuver, scriba van de Protestantse Kerk in Nederland.http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... inen.dhtml

Het gaat me vooral om wat De Reuver over de islam heeft gezegd. Ik citeer: ‘Natuurlijk heb ik ook de vraag: hoe zit het met de verknooptheid met geweld en de islam. Maar je zult het gesprek over islam en geweld pas echt kunnen voeren als je aanvaardt dat de islam ook een godsdienst is die vrede wil.’ Er wordt in het interview nog iets meer gezegd over de islam, maar dit is de kern. Trouw vroeg enkele PKN-predikanten om reacties op De Reuvers uitspraak, en die logen er niet om. Ds. Henk-Jan Prosman: ‘Veel vluchtelingen hangen een zeer strike variant van de islam aan. Ik voel geen enkele behoefte om me daarmee te verbinden. Het is niet verstandig dat een kerkleider dat wel wil.’ En ds. Willem Maarten Dekker: ‘De kerkleiding spreekt veel te naïef over de islam.’ Intussen heeft ds. Cornelis H.W. van den Berg vanwege De Reuvers uitspraak zelfs zijn lidmaatschap van de PKN opgezegd!

Aldus Willem J. Ouweneel op CIP.nl
Deze predikanten hebben gelijk het is inderdaad veel te naïef om te stellen dat de islam ook een godsdienst van vrede wil. =D>

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Protestants kerk (PKN) omarmt islam.

Berichtdoor benefietdiner » 06 jan 2017 21:11

Allah verdeelt dominees
„Islam is vrede, en de christendom en de islam zijn eigenlijk vergelijkbare godsdiensten.” In de Protestantse Kerk in Nederland is opschudding ontstaan over deze ’pro-islamitische’ uitspraken van de kerkleider, René de Reuver. Predikanten maken zich zorgen over deze ontwikkeling en zijn bang voor een kloof tussen de kerkleiding en gewone kerkleden.
http://www.telegraaf.nl/avond/27383994/ ... ees__.html

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Protestants kerk (PKN) omarmt islam.

Berichtdoor benefietdiner » 07 jan 2017 13:55

Allah verdeelt de dominees
„Islam is vrede, en de christendom en de islam zijn eigenlijk vergelijkbare godsdiensten.” In de Protestantse Kerk in Nederland is opschudding ontstaan over deze ’pro-islamitische’ uitspraken van de kerkleider, René De Reuver. Predikanten maken zich zorgen over deze ontwikkeling en zijn bang voor een kloof tussen de kerkleiding en gewone kerkleden.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2738 ... ees__.html

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Protestants kerk (PKN) omarmt islam.

Berichtdoor schaapje » 07 jan 2017 15:03

benefietdiner schreef:Allah verdeelt de dominees
„Islam is vrede, en de christendom en de islam zijn eigenlijk vergelijkbare godsdiensten.” In de Protestantse Kerk in Nederland is opschudding ontstaan over deze ’pro-islamitische’ uitspraken van de kerkleider, René De Reuver. Predikanten maken zich zorgen over deze ontwikkeling en zijn bang voor een kloof tussen de kerkleiding en gewone kerkleden.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2738 ... ees__.html

Ik had het al gelezen benefietdiner, en iedere keer ben ik weer boos, verdrietig, geschokt, sprakeloos, het is de tijd van de afval, een tijd waar alle Bijbelse waarden los worden gelaten, een tijd dat het Evangelie van Christus Jezus met de voeten vertreden wordt, en een grote lauwheid is opgekomen ook onder de Bijbelvaste christenen die maken zich er niet zo druk over.
Maar tja wat kan een mens doen hé....waarschuwen?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Protestants kerk (PKN) omarmt islam.

Berichtdoor Johan100 » 07 jan 2017 15:17

schaapje schreef:
Ik had het al gelezen benefietdiner, en iedere keer ben ik weer boos, verdrietig, geschokt, sprakeloos, het is de tijd van de afval, een tijd waar alle Bijbelse waarden los worden gelaten, een tijd dat het Evangelie van Christus Jezus met de voeten vertreden wordt, en een grote lauwheid is opgekomen ook onder de Bijbelvaste christenen die maken zich er niet zo druk over.
Maar tja wat kan een mens doen hé....waarschuwen?

Wat bedoel je met Bijbelvaste christenen?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Protestants kerk (PKN) omarmt islam.

Berichtdoor schaapje » 07 jan 2017 15:21

Tja Johan als je Islam en het Christendom een vergelijkbare religie vindt, hoe bijbel vast ben je dan als de Islam verkondigt dan God geen Zoon heeft?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Protestants kerk (PKN) omarmt islam.

Berichtdoor Johan100 » 07 jan 2017 15:25

Dat was mijn vraag niet. Maar kan ik daar uit concluderen dat iedereen die het geen vergelijkbare religie vindt Bijbelvast is?

Er wordt trouwens wel voor gewaarschuwd gezien de links hier zo. Veel mensen weten het geeneens denk ik, wat er zich afspeelt.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Protestants kerk (PKN) omarmt islam.

Berichtdoor schaapje » 07 jan 2017 15:29

Johan100 schreef:Dat was mijn vraag niet. Maar kan ik daar uit concluderen dat iedereen die het geen vergelijkbare religie vindt Bijbelvast is?

Er wordt trouwens wel voor gewaarschuwd gezien de links hier zo. Veel mensen weten het geeneens denk ik, wat er zich afspeelt.


Oh je kan het ook anders formuleren, ik denk als je bekeerd en opnieuw geboren bent en de Waarheid woont in je, dat je nooit maar dan ook nooit de Islam vergelijkbaar aan het Christendom kan vinden.

Wat bedoel je met waarschuwing?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Protestants kerk (PKN) omarmt islam.

Berichtdoor Johan100 » 07 jan 2017 15:38

IK bedoel met waarschuwing dat er hier sites genoemd worden die tegen de gedachtegang ingaan dat het christendom en de islam vergelijkbaar zijn.
Het is heel subtiel wat daar gebeurt, dan heb ik het over Reuver, want in zekere zin zijn er ook enkele overeenkomsten te vinden in het oude testament (ze kennen ook Abraham bijvoorbeeld), maar er zijn cruciale, levensbelangrijke verschillen die niet genoemd worden.
De koran komt niet van God, dus waar heeft die man het eigenlijk over?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Protestants kerk (PKN) omarmt islam.

Berichtdoor schaapje » 07 jan 2017 16:12

Johan100 schreef:IK bedoel met waarschuwing dat er hier sites genoemd worden die tegen de gedachtegang ingaan dat het christendom en de islam vergelijkbaar zijn.
Het is heel subtiel wat daar gebeurt, dan heb ik het over Reuver, want in zekere zin zijn er ook enkele overeenkomsten te vinden in het oude testament (ze kennen ook Abraham bijvoorbeeld), maar er zijn cruciale, levensbelangrijke verschillen die niet genoemd worden.
De koran komt niet van God, dus waar heeft die man het eigenlijk over?

Ik ben het helemaal met je eens, maar het OT was er wel wat eerder dan de koran, dus waarschijnlijk "overgenomen"
Was jij het die een link heeft geplaats over de ontwikkeling van de Koran, dat die aanzet is gekomen uit de toenmalige RK?
Ik kan het ook fout hebben hoor. :(
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Protestants kerk (PKN) omarmt islam.

Berichtdoor rotterdam » 07 jan 2017 16:17

benefietdiner schreef:Allah verdeelt de dominees
„Islam is vrede, en de christendom en de islam zijn eigenlijk vergelijkbare godsdiensten.” In de Protestantse Kerk in Nederland is opschudding ontstaan over deze ’pro-islamitische’ uitspraken van de kerkleider, René De Reuver. Predikanten maken zich zorgen over deze ontwikkeling en zijn bang voor een kloof tussen de kerkleiding en gewone kerkleden.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2738 ... ees__.html



Rene de Reuver had deze uitspraak nooit mogen zonder de christenen in Syrië, Irak, Libanon en Egypte te consulteren.
Een slag in het gezicht van onze zusters en broeders die onderdrukt, gediscrimineerd en/of vervolgd worden.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Protestants kerk (PKN) omarmt islam.

Berichtdoor hans0166 » 07 jan 2017 16:45

schaapje schreef: dat die aanzet is gekomen uit de toenmalige RK?
Ik kan het ook fout hebben hoor. :(


er was toen helemaal geen RK ...
Misschien dat je iets genuanceerder over andere kerkgenootschappen kunt spreken? Je basht nu een groepering die er niets mee te maken heeft,
Stellen dat een pre calvinistische stroming ten grondslag gelegen heeft is net zo waar als het de RK was.

Het behoort tot één van de theorieen dat de Islam idd is voortgekomen, of onder sterke invloed heeft gestaan van een min of meer vroeg christelijke stroming

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Protestants kerk (PKN) omarmt islam.

Berichtdoor benefietdiner » 07 jan 2017 16:59

rotterdam schreef:Rene de Reuver had deze uitspraak nooit mogen zonder de christenen in Syrië, Irak, Libanon en Egypte te consulteren.
Een slag in het gezicht van onze zusters en broeders die onderdrukt, gediscrimineerd en/of vervolgd worden.

Dat heb je goed gezien.

En ja ‘wat kun je er tegen doen’, de vraag van schaapje.
Ik ben nog niet eens zo lang lid van de PKN weliswaar een overkoepelende organisatie. In mij kerk zeggen ze tegen mij ach we zijn de ‘gereformeerde bond in de Nederlandse hervormde kerk’. Maar ja de overkoepeling is toch wel leidend.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Protestants kerk (PKN) omarmt islam.

Berichtdoor schaapje » 07 jan 2017 17:06

hans0166 schreef:
er was toen helemaal geen RK ...
Misschien dat je iets genuanceerder over andere kerkgenootschappen kunt spreken? Je basht nu een groepering die er niets mee te maken heeft,
Stellen dat een pre calvinistische stroming ten grondslag gelegen heeft is net zo waar als het de RK was.

Het behoort tot één van de theorieen dat de Islam idd is voortgekomen, of onder sterke invloed heeft gestaan van een min of meer vroeg christelijke stroming

Aarch ik had moeten typen: de paus.
Maar er is niet zoveel verandert de huidige paus maakt zich hard voor de z.g. wereldgodsdienst en dan moet zeker de islam omarmt worden als een vredelievende godsdienst want we aanbidden toch dezelfde God :mrgreen: :mrgreen:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Protestants kerk (PKN) omarmt islam.

Berichtdoor schaapje » 07 jan 2017 17:15

Off topic
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten