"Maak preek begrijpelijk voor jongeren"

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4607
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

"Maak preek begrijpelijk voor jongeren"

Berichtdoor Spreeuw » 05 dec 2016 12:25

Met belangstelling las ik het artikel "Maak preek begrijpelijk voor jongeren" van de heer A. van der Horst, docent aan het Hoornbeeck College te Kampen. Dit artikel is gepubliceerd in het Reformatorisch Dagblad van 1 december 2016. De oorzaak van het probleem van onbegrijpelijkheid ligt volgens Van der Horst in het gebruik van bepaalde terminologie uit de refozuil, die door veel jongeren niet meer begrepen wordt. Mijn eigen ervaring is dat de bevindelijk-gereformeerde predikanten sterk verschillen in het voor jongeren begrijpelijk maken van hun preken. Oudere predikanten gebruiken vaker ouderwetse taal.

Het betreffende artikel is hier te lezen: http://www.rd.nl/opinie/maak-preek-begr ... -1.1355641

In het atikel geeft de heer Van der Horst een voorbeeld van een in een preek gebruikte zin:
"Jonge mensen, we zijn op weg en reis naar de nimmer eindigende eeuwigheid. En dan heb je een Borg nodig voor je ziel."
Als alternatief pleit hij voor:
"Jongelui, we gaan God ontmoeten. Misschien vanmiddag al. En kan dat dan? Zijn je zonden vergeven?"

Mijn vraag is: Is het inderdaad noodzakelijk dat de preken van bevindelijk-gereformeerde predikanten begrijpelijker worden voor jongeren?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: "Maak preek begrijpelijk voor jongeren"

Berichtdoor Teus » 05 dec 2016 19:21

Inderdaad zijn veel preken moeilijk maar waarom zouden ze makkelijker moeten?
Wat moet de jeugd begrijpen?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: "Maak preek begrijpelijk voor jongeren"

Berichtdoor benefietdiner » 05 dec 2016 19:52

Teus schreef:Inderdaad zijn veel preken moeilijk maar waarom zouden ze makkelijker moeten?
Wat moet de jeugd begrijpen?
Dit bijvoorbeeld

Afbeelding

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: "Maak preek begrijpelijk voor jongeren"

Berichtdoor lekkerbek » 05 dec 2016 20:14

We hebben het toch over die jongeren die met een pc, tablet, mobieltje, spelcomputer het nieuwste van het nieuwste als eerste uitvinden? Die het uit onze handen pakken en zeggen: laat mij maar want jullie snappen er geen bal van? Die als er nieuwe apparatuur in huis aangeschaft worden zeggen: kom maar hier dat pruts ik even in elkaar en dat sluit ik wel aan.
Zij zouden de preken niet snappen? Of willen ze het niet snappen? Een klein beetje moeite mogen ze hier wel voor doen hoor. Makkelijk gezegd dat het logisch is dat ze "kanseltaal" niet snappen. Niet te snel in meegaan. Als ze voor alles tijd kunnen maken om iets uit te zoeken dan kunnen ze ook tijd maken om de preek aan te horen en dit te vragen als ze het niet snappen. Komt er thuis ook nog eens een goed gesprek aan tafel.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: "Maak preek begrijpelijk voor jongeren"

Berichtdoor Johan100 » 05 dec 2016 20:28

Spreeuw schreef:
"Jonge mensen, we zijn op weg en reis naar de nimmer eindigende eeuwigheid. En dan heb je een Borg nodig voor je ziel."
Als alternatief pleit hij voor:
"Jongelui, we gaan God ontmoeten. Misschien vanmiddag al. En kan dat dan? Zijn je zonden vergeven?"

Mijn vraag is: Is het inderdaad noodzakelijk dat de preken van bevindelijk-gereformeerde predikanten begrijpelijker worden voor jongeren?


Dat is nogal breed. Wat kan wel en wat kan niet.
Ik denk wel dat je gewoon hedendaags taalgebruik kan gebruiken in plaats van taal wat uit de tijd en dus ouderwets is. Daar is bovenstaande een mooi voorbeeld van.

Nog een voorbeeld van zo'n oude zin is : ''Gedenkt U ons des ontfermens'' die geeneens klopt. In wezen vraag je: ''Gedenkt U ons van de ontfermens.''
Ik pleit voor normaal begrijpelijk taalgebruik. Waarom opeens anders praten dan je doordeweeks doet!?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: "Maak preek begrijpelijk voor jongeren"

Berichtdoor benefietdiner » 05 dec 2016 20:49

lekkerbek schreef:We hebben het toch over die jongeren die met een pc, tablet, mobieltje, spelcomputer het nieuwste van het nieuwste als eerste uitvinden? Die het uit onze handen pakken en zeggen: laat mij maar want jullie snappen er geen bal van? Die als er nieuwe apparatuur in huis aangeschaft worden zeggen: kom maar hier dat pruts ik even in elkaar en dat sluit ik wel aan.
Zij zouden de preken niet snappen? Of willen ze het niet snappen? Een klein beetje moeite mogen ze hier wel voor doen hoor. Makkelijk gezegd dat het logisch is dat ze "kanseltaal" niet snappen. Niet te snel in meegaan. Als ze voor alles tijd kunnen maken om iets uit te zoeken dan kunnen ze ook tijd maken om de preek aan te horen en dit te vragen als ze het niet snappen.
Er staat een antwoord op jou vraag in het stukje wat de topicstarter uit het RD kopieerde.

Ik sprak een gewaardeerd lid van een van onze kerken dat zei dat de jongeren dan maar eens een beetje moeite moeten doen om de preken te begrijpen. Dat zou kunnen, maar op de school waar ik werk hebben we te maken met doeners. Het zijn geen jongeren die redeneren en filosoferen. Zij willen klip-en-klaar concrete dingen horen.

Daar gaat het in principe om bijvoorbeeld de woorden die een ander betekenis geworden zijn.

De Prediker:

SV.
Ijdelheid der ijdelheden, zegt de prediker; ijdelheid der ijdelheden, het is al ijdelheid. Wat voordeel heeft de mens van al zijn arbeid, dien hij arbeidt onder de zon?

BGT
‘Alles gaat voorbij zegt,’ de prediker. ‘Er is niets dat blijft. Het is allemaal zinloos.’ Wat heeft de mens aan al zijn bezit ? waarom zou hij zijn leven lang hard werken ? mensen worden geboren en gaan weer dood. Alleen de aarde blijft bestaan.

Duidelijk toch die BGT
lekkerbek schreef: Komt er thuis ook nog eens een goed gesprek aan tafel.
Bij de gereformeerde gezindten over het algemeen niet. de oorzaak is het feit dat de ouders zelf niet weten wat het is in Christus te zijn. orthodoxe regels zijn er in overvloed maar in Jezus zijn is evangelisch en afgekeurd. En…… daarna blijft het stil.
Laatst gewijzigd door benefietdiner op 05 dec 2016 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: "Maak preek begrijpelijk voor jongeren"

Berichtdoor Johan100 » 05 dec 2016 20:55

"Jonge mensen, we zijn op weg en reis naar de nimmer eindigende eeuwigheid. En dan heb je een Borg nodig voor je ziel."
Als alternatief pleit hij voor:
"Jongelui, we gaan God ontmoeten. Misschien vanmiddag al. En kan dat dan? Zijn je zonden vergeven?"

Wat is wel mis in het alternatief is het woord 'eeuwigheid'.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: "Maak preek begrijpelijk voor jongeren"

Berichtdoor Teus » 05 dec 2016 21:13

Het evangelie is door God heel eenvoudig omschreven.
Dat is een eerste vereiste dat dat ons hartelijk wordt.
Wat hebben we er aan als we de preek “begrijpen”en de verzoening door het bloed en het sterven van Christus ons niet deelachtig is?
Jezus zegt dat alles wat je doet zonder Hem nutteloos is.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: "Maak preek begrijpelijk voor jongeren"

Berichtdoor benefietdiner » 05 dec 2016 21:13

Predikanten zijn meestal slimme mensen met een hoog taalniveau en een heel grote (actieve) woordenschat. Ze lezen ingewikkelde boeken en kunnen abstract denken. Ze spreken anders dan een marktverkoper of iemand uit de fabriek. Zo zijn ze vertrouwd met theologisch jargon. Predikanten ‘werken’ dagelijks met begrippen als genade, vergeving, rechtvaardiging en verbond.

De valkuil van het houden van een van te voren geschreven voordracht (een preek) is dat je in schrijftaal praat. Of dat je een gewichtig klinkende voordrachtstaal gebruikt. Dat is niet de taal die het gros van je publiek gewend is.

Bovendien: bij het luisteren naar een voordracht of preek kun je niet pauzeren of teruglezen. Dat kan natuurlijk wel bij het lezen van een tekst.

Veel predikanten vinden het best lastig om een preek in eenvoudige, begrijpelijke taal te brengen. En dat zonder oppervlakkig te worden of belangrijke elementen weg te laten. Veel sprekers en schrijvers worstelen hiermee.

De Raad van Europa heeft onderzoek gedaan naar niveaus van taalvaardigheid. Daaruit blijkt dat meer dan de helft van de volwassen (!) mensen de taal die officiële instanties gebruiken, niet goed begrijpt. Laat staan kinderen of mensen met een verstandelijke beperking.

Afbeelding
Geloofsbegrippen kunnen gemakkelijk dubbelzinnig worden opgevat. We duiden in heel korte, eenvoudig klinkende woorden immers een hele wereld aan abstracte begrippen en thema’s aan. Een voorbeeld: een begrip als in zonde vallen kan, letterlijk opgevat, zorgen voor onbegrip, onduidelijkheid en angst.

Daarom is het belangrijk om kritisch te kijken naar taalgebruik in preken en lessen. Stem zorgvuldig af op de ervaring en woordenschat van de hoorder(s). Maak korte, persoonlijke, actieve zinnen met een logische opbouw en gebruik hoogfrequente woorden.
Johan100 schreef:Wat is wel mis in het alternatief is het woord 'eeuwigheid'.
omdat het eigenlijk niets toevoegt.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: "Maak preek begrijpelijk voor jongeren"

Berichtdoor benefietdiner » 05 dec 2016 21:19

Teus schreef:Het evangelie is door God heel eenvoudig omschreven.
Dat is een eerste vereiste dat dat ons hartelijk wordt.
Wat hebben we er aan als we de preek “begrijpen”en de verzoening door het bloed en het sterven van Christus ons niet deelachtig is?
Jezus zegt dat alles wat je doet zonder Hem nutteloos is.
Helemaal mee eens. Maar je bent het toch ook met me eens dat wij het eerst verstandelijk moeten begrijpen wil het ooit in ons hart kunnen ontvangen.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: "Maak preek begrijpelijk voor jongeren"

Berichtdoor Teus » 05 dec 2016 21:28

Teus schreef:Het evangelie is door God heel eenvoudig omschreven.
Dat is een eerste vereiste dat dat ons hartelijk wordt.
Wat hebben we er aan als we de preek “begrijpen”en de verzoening door het bloed en het sterven van Christus ons niet deelachtig is?
Jezus zegt dat alles wat je doet zonder Hem nutteloos is.
benefietdiner schreef:Helemaal mee eens. Maar je bent het toch ook met me eens dat wij het eerst verstandelijk moeten begrijpen wil het ooit in ons hart kunnen ontvangen.

M.i. is het evangelie goed te begrijpen. Als men uitlegt dat en waarom we zondaar zijn en Jezus nodig hebben is volgens mij ook niet moeilijk.
Verder verlangt God geen kennis van iets specifieks toch, Hij zegt kom zoals je bent.
Je weet zelf ook dat wanneer er bodem in je ziel is dat er dan pas wat geplant kan worden.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: "Maak preek begrijpelijk voor jongeren"

Berichtdoor Johan100 » 05 dec 2016 22:02

benefietdiner schreef:
Ik had een link geplaatst, maar die had je niet gelezen daarom kopieer ik hem dan maar hieronder.
(...)

Ja wel, gedeeltelijk. maar je legde de nadruk op de BGT.
omdat het eigenlijk niets toevoegt.

Voor jou niet blijkbaar..als het woord 'eeuwigheid' niet meer gebruikt gaat worden, verdwijnt..dan denk ik dat het besef daarvan onder de jeugd ook verdwijnt over een tijdje.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: "Maak preek begrijpelijk voor jongeren"

Berichtdoor Chaya » 06 dec 2016 14:54

Het is eigenlijk een oude discussie, die alleen maar nieuw leven in wordt geblazen, omdat er hier en daar blijkbaar toch teveel ingewikkelde kanseltaal wordt gesproken.
ds. van der Sluys zei in 2002 al:

Preektaal dient ondergedompeld te worden in de alledaagse spreektaal, om vervolgens gewassen en gereinigd te worden door het Woord van God. Wie tijdloos en cultuurloos preekt, preekt niet, maar sticht zichzelf, op een onstichtelijke wijze.
Prediking dient te gebeuren in eigentijdse taal, zonder platvloers of populistisch te zijn, zei ds. Van der Sluijs. „De kortsluiting in de prediking van vandaag is mogelijk hieraan te wijten dat de prediker te veel op de kansel blijft staan, dan wel zich opsluit in zijn preekstoel als in een bastion, om van daaruit bij tijd en wijle de nodige saluutschoten te doen horen. Of hij levert het nodige weerwerk in de vorm van vuurwerk. Spurgeon noemde dat „weerlichtprediking”, die ongevaarlijk is en niemand raakt.”

BRON

De cultuur waarin de jongeren zich bevinden is vol media: sociale media, film, clips, games, internet. De preek is dan het tegenovergestelde van deze fenomenen: geen interactie maar een monoloog, geen of nauwelijks beelden tegenover een stortvloed aan beelden. Op welke manier kan de preek jongeren die in een mediacultuur leven toch bereiken? Moet de preek elementen uit deze mediacultuur overnemen? Dat zijn belangrijke vragen als het gaat om preken met het oog op jongeren, die – in deel 1 genoemde boek – worden gethematiseerd door Johann Pock (hoogleraar voor Pastoraaltheologie in Bonn).
https://mjschuurman.wordpress.com/tag/p ... r-jongeren
Een drietal artikelen, genaamd Preken met het oog op jongeren
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: "Maak preek begrijpelijk voor jongeren"

Berichtdoor schaapje » 06 dec 2016 16:04

Chaya schreef
De cultuur waarin de jongeren zich bevinden is vol media: sociale media, film, clips, games, internet. De preek is dan het tegenovergestelde van deze fenomenen: geen interactie maar een monoloog, geen of nauwelijks beelden tegenover een stortvloed aan beelden. Op welke manier kan de preek jongeren die in een mediacultuur leven toch bereiken? Moet de preek elementen uit deze mediacultuur overnemen?

Een heel verkeerd voorbeeld is de preek van Pieter Tiemen op de eo jongerendag 2016
Ook een voorbeeld van een oppervlakkig evangelie, geen boodschap over verloren gaan, zonden vergeving, maar je lichtje aandoen op je mobiel als je gelooft dat God liefde is.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: "Maak preek begrijpelijk voor jongeren"

Berichtdoor Chaya » 06 dec 2016 16:50

schaapje schreef:Een heel verkeerd voorbeeld is de preek van Pieter Tiemen op de eo jongerendag 2016
Ook een voorbeeld van een oppervlakkig evangelie, geen boodschap over verloren gaan, zonden vergeving, maar je lichtje aandoen op je mobiel als je gelooft dat God liefde is.

Ach ja, maar dat mag je dan weer niet zeggen (hier). :?
Jongeren begrijpen niet meer dat we op reis zijn naar een nimmer eindigende eeuwigheid. Is dat misschien omdat de waarheid verdoezeld moet worden?
Je kunt ook zeggen, naar een eeuwigheid die nooit zal eindigen.
Vervolgens beland je in een discussie over God, die zo wreed heus niet zal zijn dat Hij jonge mensen verloren laat gaan.

Lees eens wat ds Paul Visser erover zei:

Visser: "Zou het kunnen zijn dat een opgroeiende generatie van kinds af aan inmiddels te veel wordt aangepraat dat Jezus op voorhand je beste vriend is? De gevolgen daarvan zie ik om me heen: geloof als het sluitstuk van een redenering, zonder daadwerkelijke bekering, zonder ‘goede strijd’ om met God in het reine te komen. Een geloof ‘van horen zeggen’, zonder zelf zijn overtuigende stem te hebben vernomen. Een geloof dat je jezelf voor een appel en een ei hebt eigengemaakt. (...) Geloof dat niet ontvonkt is aan de omgang met God, met alle verbijstering en verrukking vandien, wordt op den duur een saaie bedoening. Het wordt een riedel, die je steeds minder raakt en die je na verloop van tijd beu wordt."
http://www.cip.nl/god/september-2016/58 ... verdwijnen
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten