Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor MoesTuin » 29 nov 2016 10:10

Zelf vind ik dit onderwerp ook lastig.
satan verdiend het niet om (te)veel aandacht te krijgen.
satan is zichtbaar in de hele samenleving en soms gaat het zeker ongemerkt op een sussende op de achtergrond zijnde wijze.
Hier op aarde zijn we allen kwetsbaar en ook (deels) in de greep van satan (ook al denken we nog zo goed het te doen in godsdienst, geloof of levenswandel) maar dat is een illusie.

We staan continue bloot aan van alles en doen ook bewust en zeker onbewust het verkeerde.
We zijn zondig hierin en veel schuldig tegenover God.
God heeft hier verdriet van en is boos hierover.
Dit diepe besef doet pijn.
Een Vader die Zijn kinderen keer op keer de fout ziet ingaan is hier boos over en heeft hier vooral veel verdriet van.
Hoe erg.
Wat wonderlijk dat diezelfde Vader om ons te redden Zijn eigen enig geboren Zoon gegeven heeft tot Verzoening van onze zonden, duur betaald met Zijn bloed
Ja als het besef hiervan diep inwerkt in je verstand, maar vooral tot in je hart op je ziel.
Dan wordt je heel klein en stil en kan je dit wonder wat niet te begrijpen is enkel maar in Genade aanvaarden en aanpakken en hier diep diep dankbaar voor Zijn en God de Vader hiervoor danken loven en prijzen.
En God zal nooit meer terug komen op zonden waar Hij vergeving voor gegeven heeft en als we telkens weer iedere dag uur minuut in nieuwe zonden vervallen, O Zijn Genade is zo rijkelijk en oneindig Groot!



Wilt gij van zonde en schuld zijn verlost?
Daar's kracht in het bloed!
Daar's kracht in het bloed!
Weet dat uw redding zoveel heeft gekost.
Daar's kracht in het bloed van het Lam.

Refrein:
Daar is kracht, kracht, wonderbare kracht,
in het bloed van het Lam.
Daar is kracht, kracht, wonderbare kracht
in het dierbaar bloed van het Lam.

Satan gaat rond als een briesende leeuw.
Daar's kracht in het bloed!
Daar's kracht in het bloed!
Wilt gij verlost zijn en witter dan sneeuw?
Daar's kracht in het bloed van het Lam.

Refrein:
Daar is kracht, kracht, wonderbare kracht,
in het bloed van het Lam.
Daar is kracht, kracht, wonderbare kracht
in het dierbaar bloed van het Lam.

Wilt gij de macht van de boze ontvliên?
Daar's kracht in het bloed!
Daar's kracht in het bloed!
Wilt gij de Heiland in glorie eens zien?
Daar's kracht in het bloed van het Lam.

Refrein:
Daar is kracht, kracht, wonderbare kracht,
in het bloed van het Lam.
Daar is kracht, kracht, wonderbare kracht
in het dierbaar bloed van het Lam.

Komt dan tot Jezus, Hij stierf ook voor U.
Daar's kracht in het bloed!
Daar's kracht in het bloed!
Hoort naar Zijn Woord en geloof in Hem nu.
Daar's kracht in het bloed van het Lam.

Refrein:
Daar is kracht, kracht, wonderbare kracht,
in het bloed van het Lam.
Daar is kracht, kracht, wonderbare kracht
in het dierbaar bloed van het Lam.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor mona » 29 nov 2016 11:07

Moestuin, het woord satan met zulke kleine letters schrijven vind ik ook weer wat overdone.
Zo staat zijn naam ook niet geschreven in de Bijbel.

Bambi schreef:Waarom zoveel vijandigheid over en weer?

Dat is nu het akelige van het forum hier.
Iemand opent een topic (Teus).
Vervolgens komt er iemand (Gravo) met gestrekt been het topic binnen gestormd.

gravo schreef:Ik ben ook erg blij dat ik hem niet "dagelijks hoef weg te jagen". Wat een toestand, zeg.
gravo schreef:Laat die vreemde voorliefde voor satan maar niet uit de hand lopen.
gravo schreef:Hij is een volstrekt nutteloze figuur, die we niet meer kracht en wijsheid moeten toedichten dan Jezus Christus.


Vervolgens komen er reacties op deze reactie, en als die wat zuur uitvallen is dat natuurlijk de schuld van de reageerders :(
Zoals zo vaak gezegd: het is de toon die de muziek maakt.

Je zult maar erg gebukt gaan onder aanvallen van de satan (het bestaat echt dat dat gebeurt) (nee, niet bij iedereen, dat niet)
Je kunt daar echt zeer zwaar van te lijden hebben.
Vervolgens komt er iemand die zegt dat je je niet aan moet stellen, en er vooral niet veel over praten, want dan geef je de satan meer eer dan Christus.
Ik vind dat akelig.

Goed, hier laat ik het dan maar weer bij.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Bambi

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor Bambi » 29 nov 2016 14:49

mona schreef:
Je zult maar erg gebukt gaan onder aanvallen van de satan (het bestaat echt dat dat gebeurt) (nee, niet bij iedereen, dat niet)
Je kunt daar echt zeer zwaar van te lijden hebben.
Vervolgens komt er iemand die zegt dat je je niet aan moet stellen, en er vooral niet veel over praten, want dan geef je de satan meer eer dan Christus.
Ik vind dat akelig.

Ik zal de laatste zijn om te zeggen, dat je niet gebukt kan gaan onder de aanvallen van de duvel.
Maar weet wel dat de oorzaak van zowel de aanvallen, als van dat ik er last van heb, in mij zelf zitten.
Dan ben ik zelf verder van God verwijderd, of zelf opstandig, verdrietig, boos, heb minder vertrouwen, probeerde weer eens zelf de controle te hebben over dingen,wilde dat mijn wil gedaan werd, ipv naar Gods wil te vragen en het aan Hem over te laten en me dan daar bij neer te leggen, enz
Dus vaak zijn we het zelf die de deur naar de duvel openzetten, om ons aan te kunnen vallen.
En het zijn ook onze eigen emoties en zwakheden, die zorgen dat we eronder gebukt gaan en het langer duurt

Dus hoe hard zo'n opmerking dan ook klinkt, het is wel waar.

gravo schreef:Laat die vreemde voorliefde voor satan maar niet uit de hand lopen.

gravo schreef:Hij is een volstrekt nutteloze figuur, die we niet meer kracht en wijsheid moeten toedichten dan Jezus Christus.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor Teus » 29 nov 2016 22:21

gravo schreef:Wat is dit voor lasterlijk stukje tekst?
Omdat ik niet genoeg eerbied betuig aan satan?


Het is niet de bedoeling geweest om lasterlijk te zijn, wat ik duidelijk wilde maken is dat in dit geval het een het andere uitsluit.
Maar jammer is dat je niet begrijpt hoe pijnlijk jou stukje kan zijn?

Nee, niet omdat je eerbied moet hebben voor satan maar omdat je zegt geen last van hem te hebben.
Jezus had zelfs last van satan, Hij moest satan wegjagen.
Indirect heeft God zelfs last van hem maar door Zijn Rechtvaardigheid neemt Hij zijn macht niet af die Hij hem destijds gegeven heeft.
Jij denkt dat het altijd de goede weg is wanneer je geen last van satan hebt, je vindt het zelfs onzin om last van hem te hebben. Je zult het dan ook wel overdreven van Jezus vinden dat Hij de wapenrusting voorstelt.
Je bent ook nooit ziek en je zondigt nooit? Als je geen last van satan hebt zondig je ook niet.
Je zegt dat Jezus overwinnaar is en jij in Hem overwinnaar bent maar hoe kun je dan overwinnaar zijn als je nooit gestreden hebt?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor mona » 30 nov 2016 09:42

Bambi schreef:Dus hoe hard zo'n opmerking dan ook klinkt, het is wel waar.


Twee dingen:
1) Het hoeft niet hard te klinken, want het hoeft niet hard gezegd te worden.
Zeg het maar normaal, dat maakt de discussie een stuk plezieriger.
2) een half jaar geleden had ik in je reactie toegestemd. Maar soms gebeuren er dingen waardoor je anders leert kijken.
In dit geval: hoe de satan kan werken. Niet alles heeft te maken met je eigen zonden en zwakten, al kan dit een hele grote rol spelen, daar ben ik het echt mee eens.
Maar de satan is zo listig, hij wil juist de uitverkorenen verleiden. En hij bedient zich van duivelse manieren!
Als je daar kennis mee hebt gemaakt, dan laat je het wel uit je hoofd om te zeggen:
mona schreef:gravo schreef:
Laat die vreemde voorliefde voor satan maar niet uit de hand lopen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor Teus » 30 nov 2016 11:02

mona schreef:Je zult maar erg gebukt gaan onder aanvallen van de satan (het bestaat echt dat dat gebeurt) (nee, niet bij iedereen, dat niet)
Je kunt daar echt zeer zwaar van te lijden hebben.
Vervolgens komt er iemand die zegt dat je je niet aan moet stellen, en er vooral niet veel over praten, want dan geef je de satan meer eer dan Christus.
Ik vind dat akelig.

Bambi schreef:
Ik zal de laatste zijn om te zeggen, dat je niet gebukt kan gaan onder de aanvallen van de duvel.
Maar weet wel dat de oorzaak van zowel de aanvallen, als van dat ik er last van heb, in mij zelf zitten.
Dan ben ik zelf verder van God verwijderd, of zelf opstandig, verdrietig, boos, heb minder vertrouwen, probeerde weer eens zelf de controle te hebben over dingen,wilde dat mijn wil gedaan werd, ipv naar Gods wil te vragen en het aan Hem over te laten en me dan daar bij neer te leggen, enz
Dus vaak zijn we het zelf die de deur naar de duvel openzetten, om ons aan te kunnen vallen.
En het zijn ook onze eigen emoties en zwakheden, die zorgen dat we eronder gebukt gaan en het langer duurt

Dus hoe hard zo'n opmerking dan ook klinkt, het is wel waar.


Dit onderwerp gaat er om of we satan nog wel opmerken, als je gebukt gaat onder zijn aanvallen dan merk je hem absoluut op.
We merken satan kennelijk niet altijd op. Als je hem niet opmerkt wil het nog niet zeggen dat je geen last van hem hebt.
Tot een paar jaar geleden maakte satan me bekend dat ik mezelf niet kon bekeren en wanneer ik uitverkoren ben dan komt God vanzelf wel. Elke week werd het me verteld en het paste me geweldig goed. Ik kon er toch niets aan doen en kon mijn eigen gang gaan, lekker doen wat ik zelf wil. Het zou mijn ondergang worden maar satan was ongemerkt mijn grote vriend. Het was mijn eigen schuld, ik luisterde naar de mensen die hij ervoor gebruikte en zocht niet in Gods Woord of het wel klopte. Satan was de aanstichter maar het was mijn schuld dat ik zo leefde.
Nu mag ik een relatie met God hebben en ben regelmatig vervuld met de Heilige Geest.
Dan weet je niet meer dat je hier nog bent, dan gaat de wereld aan je voor bij en leeft geheel in aanbidding. Dan kun je je werk niet meer doen en ben je geheel vrij van zonden want er is totaal geen plaats meer voor satan. Dan zit je vol van Zijn Liefde, ik heb God wel eens gevraagd of het minder mocht omdat ik het niet aan kon.
En dat wil ik veel vaker en weet je waarom dat niet vaker is? Omdat er iets in de weg staat maar je weet niet wat en dan vraag het aan God wat er in de weg staat en of Hij dat weg wil nemen omdat het je relatie met Hem belemmerd.
Wanneer je relatie met God niet optimaal kan zijn staat satan, wij zelf, God in de weg en je hebt dat niet altijd in de gaten. Ik wilde eens weten hoe jullie dat ervaren zodat we wellicht iets van elkaar kunnen leren. Daarom heb ik dit onderwerp gekozen.
Maar helaas, doel gemist.

Wanneer iemand zegt geen last van satan te hebben, heeft of constant een relatie met God die dus nog nooit iemand buiten Jezus Zelf gehad heeft, die merkt satan niet op omdat hij er werkelijk niet is.
Of leeft zonder rekening te houden met God en daar veel plezier aan beleefd. Satan is er in volle glorie maar je merkt hem niet op heeft dan ook geen last van hem.
Of heeft geen benul wat en hoe satan iets aan kan richten.
God heeft satan macht gegeven, kun je dan altijd zeggen. `maar niet over mij`?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor schaapje » 30 nov 2016 12:31

Teus schreef:
Nu mag ik een relatie met God hebben en ben regelmatig vervuld met de Heilige Geest.
Dan weet je niet meer dat je hier nog bent, dan gaat de wereld aan je voor bij en leeft geheel in aanbidding. Dan kun je je werk niet meer doen en ben je geheel vrij van zonden want er is totaal geen plaats meer voor satan. Dan zit je vol van Zijn Liefde, ik heb God wel eens gevraagd of het minder mocht omdat ik het niet aan kon.

Ik heb een vraag teus, wat is de reden dat je deze dingen opschrijf op dit forum, wat is de bedoeling hiervan?

Verder wil ik niet in discussie ik ben alleen ben alleen nieuwsgierig wat de reden hiervan is.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Bambi

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor Bambi » 30 nov 2016 12:47

mona schreef:
Twee dingen:
1) Het hoeft niet hard te klinken, want het hoeft niet hard gezegd te worden.
Zeg het maar normaal, dat maakt de discussie een stuk plezieriger.
2) een half jaar geleden had ik in je reactie toegestemd. Maar soms gebeuren er dingen waardoor je anders leert kijken.
In dit geval: hoe de satan kan werken. Niet alles heeft te maken met je eigen zonden en zwakten, al kan dit een hele grote rol spelen, daar ben ik het echt mee eens.
Maar de satan is zo listig, hij wil juist de uitverkorenen verleiden. En hij bedient zich van duivelse manieren!
Als je daar kennis mee hebt gemaakt, dan laat je het wel uit je hoofd om te zeggen:

Ik weet hoe verschrikkelijk hij is.
Van me het gevoel geven dat alles wel goed zit met God, als ik juist afgedwaald was, tot aan dat God me haat.
Van het idee dat het leven niet meer stuk kan met God, tot aan dat je net zo goed zelfmoord kan plegen, want je komt toch in de hel, want God wil me toch niet en dan totale eenzaamheid voelen.
En ik zie zijn listen in mijn nabije omgeving. Mensen die gelovig waren, die ineens niet meer geloven in God. Dat is wat met kinderen van mijn broer en zus is gebeurd.
En mensen die de Bijbel als verzinsel zien van mensen, om ons onder de duim te houden en de duvel en hel om ons bang te maken. Dat laatste zijn mijn eigen broer en zus, die dat geloven. Allemaal door beinvloeding van websites, graag gelovend wat daar verteld wordt, om van de angst van de hel af te zijn.
Ook geloven ze niet meer dat Jezus de Zoon van God is, maar een man die goed deed.
En ik krijg dat niet uit hun hoofd.
Ik ben de enige van het gezin, (buiten mijn ouders) die nog gelooft in de Bijbel en wat daar in staat.
En ja @Teus, niet geloven dat de duvel bestaat, is juist het bewijs van zijn aanwezigheid.

En als ik juist dicht bij God leef, worden andere mensen gebruikt, om me dwars te zitten.

Maar toch heb ik daarmee moeten leren, dat het aan mijn vertrouwen in God ligt, om te zorgen, dat het geen vat op me krijgt en als het dan anders gaat, dan mijn verwachtingen, moet ik het leren loslaten.
Ook wil ik graag dingen begrijpen, waarom het gebeurde, wat God daar dan mee wil laten zien, of me wil leren en als ik dan geen antwoord krijg, voel ik me in een niemandsland en dan kan de duvel zo vat op je gedachten krijgen. Maar ik moet dan leren, dat ook al is alles om me heen, omver en snap ik er niks van, waarom God het laat gebeuren, als ik op Hem blijf vertrouwen, dan krijg ik rust. En dat is het moeilijkste, maar daarom tegelijk ook mijn zwakheid, die andere zwakheden naar boven haalt. Zoals het negatief denken en dan alles wat ik wel met God had, dan ook maar als niks gaan zien en dat ik toch niks ben.
En ook al zijn het dan aanvechtingen van de duvel, die me dan zelfs als een deken, in een depressie kan trekken, toch gebeurt het, om mij steeds verder te leiden en leren, in mijn geloofsvertrouwen op God. Want dat heeft jaren goed gevoeld, maar dat was dat kind, wat nu weer verder geleid wordt, in die les van vertrouwen en dat voelt vaak niet zo goed en dan voel ik God ook vaak niet. Maar God laat de duvel vaak zijn gang gaan, omdat Hij hem, net als bij Job, wil gebruiken, om ons verder te leiden en leren in ons geloof. En weer dingen van onszelf af te leren. Want God laat me dan wel steeds weer zien, dat ik degene ben, die met mijn zwakheden, mijn eigen goede gevoel om zeep help. En mijn eigen rust.

Ik kan ook mijn familie niet terugbrengen in het geloof.
Als ik dat zou gaan proberen, dan ga ik proberen alles onder controle te krijgen en dat zal me nooit lukken.
Ik moet ook daarin op God vertrouwen en doe ik dat niet, dan loop ik God juist in de weg.

En zo ben ik ook dagelijks bezig, om de duvel in dingen te herkennen en zien, maar toch laat God me dan Zelf zien, dat mijn zwakheden om me druk te maken daarover, mij juist verzwakt en de duvel juist macht geef over mij,.
Als ik zie 2 jaar geleden, dat er door medegelovigen hier op het forum, mijn relatie met God belachelijk werd gemaakt, met de hatelijke opmerking, dat ik dan wel moe in mijn hoofd zou worden, als ik al die stemmen van God zo moet horen enzo, dan herken ik daar zeker het listige van de duvel daarin. Want ik hoor God ten eerste niet als stem in mijn hoofd, maar als gedachte of gevoel.
Mijn eigen natuur had me harde woorden laten gebruiken, maar God maande me toen tot kalmte. Want als een mens naar de duvel luistert, moet je nooit een ruzie met hem uitlokken. Het maakte me wel verdrietig, dat die personen wel de mond vol hadden over wat allemaal wel mag en niet, maar zelf niet wisten hoe een relatie met God dan echt werkt. En ik kon daar alleen maar voor bidden.
En dat is wat je altijd als beste kan doen, bidden, het aan God vertellen en los proberen te laten en het aan God overlaten. En als dat bijv iets in de liefde is, is dat het moeilijkste wat er is
Als het van mensen veraf is kan dat nog wel, maar als het uit je eigen privé is, dan is dat loslaten moeilijk en toch moet je dat doen, want anders gaat de duvel weer met je gedachten aan de haal.
En dat heb ik het laatste jaar moeten leren, als ik het dan blijf proberen om zelf dingen op te lossen, creëer ik de hel zelf en de duvel in mezelf, die de ergste dingen kan denken en zeggen.
En dan is het heel moeilijk, om dan de duvel te zien, omdat je zelf als mens, in het heetst van een strijd, de ergste dingen denken en zeggen kan. Maar dan leer je ook, dat je zelf de oorzaak bent, van de misleidingen en aanvechtingen, omdat het slechte in jezelf, graag naar de duvel luistert.
En zo werkt het ook bij andere mensen, waar we de duvel dan in horen, dat is ook vaak de slechte kant van de mens zelf, waar de duvel dan weliswaar het vuurtje aanwakkert, maar het is de mens zelf die het doet en wil voeden.

Bambi

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor Bambi » 30 nov 2016 13:04

schaapje schreef:Teus schreef:
Nu mag ik een relatie met God hebben en ben regelmatig vervuld met de Heilige Geest.
Dan weet je niet meer dat je hier nog bent, dan gaat de wereld aan je voor bij en leeft geheel in aanbidding. Dan kun je je werk niet meer doen en ben je geheel vrij van zonden want er is totaal geen plaats meer voor satan. Dan zit je vol van Zijn Liefde, ik heb God wel eens gevraagd of het minder mocht omdat ik het niet aan kon.

Ik heb een vraag teus, wat is de reden dat je deze dingen opschrijf op dit forum, wat is de bedoeling hiervan?

Verder wil ik niet in discussie ik ben alleen ben alleen nieuwsgierig wat de reden hiervan is.

Omdat @Teus daar blij mee is @Schaap
Hij is opgegroeid in een negatief voelende kerkwereld, waar alleen negatief denken en voelen, normaal was.
En nu voelt hij vreugde en liefde van God.

En als mensen die het lezen daar jaloers om worden, is het zaak dat ze zelf aan God vragen, om het zelf ook te mogen ervaren, ipv hem te verdenken dat hij zich daar beter door voelt.
Ik snap wel wat hij bedoelt met dat gevoel. Ik heb jaren alleen met God geleefd en als je dan de liefde van God voelt, met je menselijke gevoel, is dat te groot, omdat ons hart, vol zit met pijn en andere beperkingen

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor Teus » 30 nov 2016 13:31

Teus schreef:
Nu mag ik een relatie met God hebben en ben regelmatig vervuld met de Heilige Geest.
Dan weet je niet meer dat je hier nog bent, dan gaat de wereld aan je voor bij en leeft geheel in aanbidding. Dan kun je je werk niet meer doen en ben je geheel vrij van zonden want er is totaal geen plaats meer voor satan. Dan zit je vol van Zijn Liefde, ik heb God wel eens gevraagd of het minder mocht omdat ik het niet aan kon.

schaapje schreef:Ik heb een vraag teus, wat is de reden dat je deze dingen opschrijf op dit forum, wat is de bedoeling hiervan?

Verder wil ik niet in discussie ik ben alleen ben alleen nieuwsgierig wat de reden hiervan is.


Om duidelijk te maken wat ik met het onderwerp bedoel, schaapje.
Kenbaar wil maken wanneer je totaal, en uitsluitend dan, geen last van satan hebt.
Om te laten zien hoe Groot God is en dat ik nog meer wil maar dat dat niet altijd kan omdat we, vaak ongemerkt, last van satan hebben.
Dat er iemand is die zegt dat ook te herkennen en daarmee eventueel eens in gesprek kan.
Om duidelijk te maken dat we niet kunnen zeggen dat we nooit last van satan hebben.
Omdat dit een feit is en niemand kan zeggen "dat denk jij" of, wat al eerder gebeurd is "jij denkt dat je alles van God weet".
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor Chaya » 30 nov 2016 14:22

Teus schreef:Zouden we niet meer het werk van satan herkennen als we God gehoorzamen of meer zicht op Zijn Werk hebben?

Ja, zeer zeker.
Lekkerbek schreef:
Satan is juist daar waar hij mogelijkheden ziet. In de kerk, zelfs op de preekstoel, maar ook op dit forum. Zolang er gewoon gebabbeld wordt vindt hij het prima. Maar zodra hij iets ruikt van iemand die voor God in de schuld komt is hij er als de kippen bij.
Ben ik met je eens.

Een oud gezegde is: soms komt de satan op klompen - dan merk je dat - maar soms op kousenvoeten - en dat is gevaarlijker.
Dat moest Eva ondervinden, ze herkende hem niet.

Ik vond een mooi stukje op CIP, wat wel toepasselijk is hier:
"God laat geestelijke strijd toe opdat we bij Hem onze toevlucht zoeken. Want Christus is Overwinnaar. Maar de strijd gaat door." Ds. G. H. Vlijm spreekt 7 maart op Mannendag Groenehart met een collega predikant over geestelijke strijd. Het thema luidt: ‘Tegenstand, maar van welke kant?’ "Terwijl de listen van satan blijven komen, mogen we weten dat we alleen ín Christus meer dan overwinnaars zijn."
Voor wie het GEHELE ARTIKEL wil lezen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor Johan100 » 30 nov 2016 14:42

gravo schreef:

Je hebt een hele serie Bijbelteksten opgesomd, maar daar bedoel je toch niet mee dat het heilsnoodzakelijk is dat ook ik (net als Simon) gezift dien te worden als de tarwe? Of dat ik ook , net als Paulus, een doorn in mijn vlees zou moeten hebben? Of dat ik de rampspoed zou moeten ondergaan die Job heeft ondergaan?


Twee Bijbelteksten vind ik geen hele serie. En dan schrijf je een heleboel tekst, wat algemeen bedoeld is neem ik aan.
En de vragen die je stelt vervolgens m.b.t. Simon, Paulus, Job dat heb ik niet gezegd. Vandaar dat je het vraagt uiteraard.
Maar die teksten, dat was een reactie op jouw reactie: Dat het wat overdreven over komt bij jou.
gravo schreef:Ik zal wel weer een vreemde eend in de bijt zijn, maar ik merk eigenlijk helemaal niets van (het werk van) satan. De meeste zaken die aangedragen worden door sommige gelovigen komen op mij wat overdreven over.
gravo


Terwijl satan realiteit was in het leven van de Bijbelgelovigen. Dat laat ik zien met die Bijbelteksten.
Hij is misschien wel het meest actief daar waar zijn grootste tegenstander, Jezus, is.
Dat zie je in het nieuwtestamentische tijdperk. Er waren geloof ik nooit zoveel bezetenen als tijdens Jezus rondwandeling op aarde. En Hij is zelf ook verzocht geweest en verleidt door de duivel.
Dus bij een persoonlijk geloof in Jezus, daar komt de duivel ook altijd op af.
Mensen die in de discotheek staan heeft hij geen werk aan, met een oppervlakkige godsdienst ook niet, dus die zoekt ie niet snel op, maar zodra je gaat nadenken over je ziel en over Jezus krijg je last.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor gravo » 30 nov 2016 21:49

Johan100 schreef:(...) maar zodra je gaat nadenken over je ziel en over Jezus krijg je last.

Teus schreef:(...)Jij denkt dat het altijd de goede weg is wanneer je geen last van satan hebt, je vindt het zelfs onzin om last van hem te hebben. Je zult het dan ook wel overdreven van Jezus vinden dat Hij de wapenrusting voorstelt.
Je bent ook nooit ziek en je zondigt nooit? Als je geen last van satan hebt zondig je ook niet.
Je zegt dat Jezus overwinnaar is en jij in Hem overwinnaar bent maar hoe kun je dan overwinnaar zijn als je nooit gestreden hebt?

mona schreef:Vervolgens komt er iemand (Gravo) met gestrekt been het topic binnen gestormd.


Omdat er tal van bovenstaande verwijten ontstaan wil ik wel even toelichten waarom ik het eigenlijk nooit over satan heb.
Als belangrijkste punt is dat toch dat ik eerlijk waar nog nooit iets heb meegemaakt of ervaren heb van wat dan (het werk van) satan zou zijn.
Uiteraard ken ik wel de jammerklachten van vroeger en nu over allerlei wereldse dingen waarin de duivel zou zitten: van de TV (kijkkast van de duivel), de popmuziek, de disco van vroeger tot aan de tegenwoordige gevaren op geestelijk gebied. En ik snap heus wel dat je waarschuwt voor het duivelse karakter van verslavingen aan drugs, alcohol, seks of gokken. Ik vind dat ook verschrikkelijke uitingen van het kwaad, waarin mensen zich helaas door eigen schuld laten meeslepen. Maar dat leidt bij mij in de verste verten niet tot een duidelijk aanwijsbaar gepersonifieerd optreden van satan.
Ik krijg steeds de indruk dat hier een lans wordt gebroken voor een volwaardige plaats van satan in onze theologie.
Sterker nog, dat er een sfeer ontstaat van: "als je aan de satan komt, kom je aan mij" . Ik kan niet anders constateren dan dat de satan voor veel christenen kennelijk een onmisbare rol vervult. Uiteraard niet in de heilsorde van God en ook niet als een gewaardeerde persoon, maar wel als een persoon (is dat theologisch overigens houdbaar?) die elke christen in feite zou moeten ervaren en kennen. Ik lees regelmatig dat elke christen te maken krijgt (moet krijgen?) met het listige of openlijke werk van satan.

Ik denk daar anders over. Ik merk niets van satan op de manier zoals hierboven beschreven. Het kwaad, in alle gruwelijke gedaanten zie ik wel: het geweld van oorlog, armoede, ziekte, misdaden, leugen, bedrog...het maakt mensen kapot. Maar toch zijn veel van die gruwelen terug te brengen tot menselijke verantwoordelijkheid. Als je van alle misdadigers, alle moordenaars, geweldplegers, dieven en rovers gaat zeggen dat ze allemaal door de satan bezeten zijn, dan blijft er niet veel meer over van de zonde en de schuld die de mens van nature met zich meedraagt. Dan dient satan als afleiding zodat we onze eigen verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid niet hoeven te erkennen. Dan zijn wij mensen niet anders meer dan toeschouwers bij een slagveld waar God en satan met elkaar strijden. En dat lijkt me niet Bijbels.

Innerlijke strijd ken ik ook. Dat is de strijd van de oude, zondige mens (Adam) tegen de nieuwe mens, die zijn zaligheid ontvangt door het geloof alleen.
Maar echt, heel eerlijk gezegd, ik kan dat niet projecteren op de een of andere aanwezigheid van satan. Als ik stemmen zou horen, of onverklaarbaar angstig zou zijn, als ik duistere werelden ingesleept zou worden of werkelijke beelden en gestalten van duivelsfiguren zou zien, dan zou dat voor mij eerder reden zijn om aan een psychische ziekte te denken, waar in veel gevallen ook wat aan gedaan kan worden.
Het valt me trouwens op dat satan in veel posts vooral beschreven wordt als de grote onzichtbare aanwezige. Je ziet niet dat hij er is, je merkt niet dat hij werkt,...maar hij is er wel degelijk en hij werkt in het geniep. Ja, zo heb je altijd gelijk natuurlijk. Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet.
Maar voor hetzelfde geld kan zo'n opmerking ook pure fantasie zijn. Iets wat onzichtbaar is, daar kun je alleen in geloven (maar dat werkwoord reserveer ik alleen voor God).
Steeds heb ik het gevoel dat al die verhalen over satan ook echt verhalen zijn (in de zin van verzinsels). En volgens mij vervullen die verhalen een functie. Zou het misschien kunnen samenhangen met de steeds verdere vervreemding die christenen voelen bij de inhoud van het christelijk geloof. Het christendom schrompelt ineen, geloven is niet vanzelfsprekend meer, we voelen dat veel waarden en normen op de schop gaan, we gaan een periode van eenzaamheid tegemoet, we worden een minderheid. God lijkt kleiner en kleiner te worden. Zou dan die nieuwe visie op satan als de grote boosdoener die dit alles in het werk stelt geen uitkomst kunnen bieden? Zou die aandacht voor satan niet een belangrijke en nuttige verklaring kunnen zijn om onze tijden mee te duiden? Aha, nou weten we hoe het zit: deze wereld wordt overgenomen door de overste dezer wereld, door de duivel. Hij zit overal achter. Hij heeft kennelijk alle macht in hemel en op aarde.
Praten we daarom zoveel over satan? En daarom zo weinig over Jezus Christus?

Zelf vind ik het een teken van kleingeloof, van ongeloof soms. Ik neem het verhaal van de storm op zee er maar bij: als de discipelen niet geloven en Jezus niet verwachten, dan is hun eerste indruk van Hem dat Hij een spooksel is. De angst regeert. Hun geest staat niet open voor de trouw en redding die Jezus hen brengt. Ze interpreteren alles als een duivelse werkelijkheid. Ze vergeten dat Jezus overwinnaar is (voor hen...ze hoeven niet zelf te strijden). Maar als ze Jezus zien en hem vertrouwen en geloven, dan kunnen ze opeens op water lopen. De kracht van het geloof. Maar precies op het moment dat ze hun geloof weer laten varen (omdat ze overal om hen heen gevaren zien) dan zinken ze weer weg. Ik vind dat een heel treffend beeld voor christenen van nu. Vreesachtig en bang. Beter bekend soms met al dan niet ingebeelde werken van satan, dan met het heil van God dat hen genadig wordt aangeboden en dat hen vrijwaart van elk gevaar.

Naar mijn ervaring bestaat satan niet, is hij een hersenspinsel waarmee we onze angsten en ervaringen van het kwaad personifieren óf is hij definitief door de Opgestane Christus van zijn macht beroofd en is zijn kop vermorzeld. Het is denk ik één van deze drie.

Maar uit mijn eigen ervaring kan ik niets zinnigs zeggen over (het werk van) satan, aangezien ik er echt niets van heb meegemaakt.
Gelukkig maar.

gravo

PS. hopelijk wordt er niet weer zo zuur gereageerd; wees ook eens blij dat iemand dit onderwerp van een hele andere kant beziet.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor Johan100 » 30 nov 2016 22:40

Johan100 schreef:(...) maar zodra je gaat nadenken over je ziel en over Jezus krijg je last.



gravo schreef:Omdat er tal van bovenstaande verwijten ontstaan wil ik wel even toelichten waarom ik het eigenlijk nooit over satan heb.
(....)


Wat is hier een verwijt?
Eerst reageer je dat ik met een hele serie Bijbelteksten kom. Dat waren er twee, ik heb in m'n tweede post uitgelegd waarom en meer heb ik niet gezegd. Vervolgens vul je weer een heel verhaal in.
Dat doe je nu dus weer. ''Jij vindt, jij denkt, jij meent, jij ervaart, jij krijgt, zelf vind je''..., etc. enz.
Maar de teksten die genoemd zijn door mij en anderen daar praat je over heen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor gravo » 30 nov 2016 23:11

Johan100 schreef:Vervolgens vul je weer een heel verhaal in.
Dat doe je nu dus weer. ''Jij vindt, jij denkt, jij meent, jij ervaart, jij krijgt, zelf vind je''..., etc. enz.


Tja, weer niet goed.
Lees mijn post nog even rustig door. Volgens mij is het goed te volgen. Het enige dat ik wil uitleggen is dat ik als christen geen aanleiding zie om mezelf erg te verdiepen in (het werk van) satan. Hij komt in mijn leven niet voor en dat wil ik graag zo houden. Ja, dat vind ik, denk ik, meen ik, ervaar ik zo.
Als dat tegen het zere been is, dan is dat maar zo. Er zijn nu eenmaal christenen die ergens soms anders tegen aan kijken.
Dat krijg je ervan, wanneer je je op een christelijk forum beweegt.

Verder kan ik helaas geen enkele zinnige bewering toevoegen aan het gesprek dat christenen onderling over satan hebben, waarin ze ook van alles vinden, denken, menen en ervaren.
Tot zover mijn "hele verhaal".

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 138 gasten