Synode Gereformeerde Gemeente 2016

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Synode Gereformeerde Gemeente 2016

Berichtdoor GDK » 01 feb 2017 13:32

Chaya schreef:Ja hoor, dat recht hebben zij.
Sterker nog, iedereen mag zeggen wat een ernstige zonde is, als dit gegrond is op de Bijbel.


Iedereen mag altijd alles zeggen. Maar als in een kerk die ambtelijk wordt geregeerd het hoogste college een uitspraak doet, dan is dat meer dan dat iemand gewoon iets zegt. De Heere regeert niet alleen via Zijn Woord de gemeente, maar ook via de belijdenis en de ambten. Natuurlijk kan het een keer te gek worden in de kerk, maar tot het normale christen-zijn behoort dat je je onderwerpt aan de opzieners van de gemeente -ook als je het niet met hen eens bent- en veel voor ze bidt.
Vooruit met de geit!

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Synode Gereformeerde Gemeente 2016

Berichtdoor Johan100 » 01 feb 2017 13:44

GDK schreef:
(...) maar tot het normale christen-zijn behoort dat je je onderwerpt aan de opzieners van de gemeente ..


Niet als predikanten en ouderlingen tegen de Bijbel ingaan.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Synode Gereformeerde Gemeente 2016

Berichtdoor benefietdiner » 01 feb 2017 13:52

GDK schreef:Iedereen mag altijd alles zeggen. Maar als in een kerk die ambtelijk wordt geregeerd het hoogste college een uitspraak doet, dan is dat meer dan dat iemand gewoon iets zegt. De Heere regeert niet alleen via Zijn Woord de gemeente, maar ook via de belijdenis en de ambten. Natuurlijk kan het een keer te gek worden in de kerk, maar tot het normale christen-zijn behoort dat je je onderwerpt aan de opzieners van de gemeente -ook als je het niet met hen eens bent- en veel voor ze bidt.

Hiermee kweek je dus dode orthodoxie en die overheerst ook.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Synode Gereformeerde Gemeente 2016

Berichtdoor mona » 01 feb 2017 14:20

GDK schreef: tot het normale christen-zijn behoort dat je je onderwerpt aan de opzieners van de gemeente -ook als je het niet met hen eens bent- en veel voor ze bidt.


Met je laatste vijf woorden ben ik het van harte eens.
Ik ben er van overtuigd dat dit echt veel te weinig wordt gedaan.
Als het meer werd gedaan, zou er meer vrucht op te zien zijn, mbt tot eenheid in de gemeente.

Wij moeten ons onderwerpen aan het gezag van de opzieners, mits dit gezag Bijbels is. Zodra gezag overgaat in macht, is het per definitie fout!
Bij macht is er geen gesprek/discussie meer mogelijk, en is er ook geen ruimte meer voor een verschillende visie, ook al is die Bijbels onderbouwd.
Ik meen dat toch rondom regelmatig waar te nemen, en de vragenrubriek is er ook getuige van.
Dat er verschillende Bijbelse visies kunnen bestaan in de gemeente hoeft echt niet erg te zijn. Maar het moet wel fundament hebben in de Schrift. Als je geen andere visie mag hebben dan alleen de visie van de opzieners, dan is de kans op tunnelvisie erg groot. Het kan voor het geloofsleven van de leden erg schadelijk zijn, als men geleid wordt door een opziener met tunnelvisie!
In de vroege kerk is er een tijd geweest, dat kinderdoop en geloofsdoop naast elkaar bestonden, omdat er verschillende visie's op waren. Nu noemt men het een ernstige zonde....
Een aantal eeuwen geleden werden de wederdopers zelfs tot de dood toe vervolgd om hun doopstandpunt, we gaan toch hopelijk niet wéér die kant op?


GDK schreef:Natuurlijk kan het een keer te gek worden in de kerk

Wat bedoel je hier precies mee? Wat is 'te gek worden'? Wie bepaalt wat dat is, en wie bepaald hóé gek het precies mag worden?
Serieuze vragen met een :wink:
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Synode Gereformeerde Gemeente 2016

Berichtdoor GDK » 01 feb 2017 15:11

mona schreef:Wij moeten ons onderwerpen aan het gezag van de opzieners, mits dit gezag Bijbels is. Zodra gezag overgaat in macht, is het per definitie fout!
Bij macht is er geen gesprek/discussie meer mogelijk, en is er ook geen ruimte meer voor een verschillende visie, ook al is die Bijbels onderbouwd.
Ik meen dat toch rondom regelmatig waar te nemen, en de vragenrubriek is er ook getuige van.


Klopt, want ambtsdragers zijn soms net mensen. Ik kan niet in de synode-keuken kijken, maar ik wil niet geloven dat deze ambtsdragers niet gewetensvol over de dingen nadenken in afhankelijkheid van de Heere. En als dat zo is, dan gaat het me er niet een zo om of een synodebesluit goed of slecht is, maar wel om hoe je er als gelovige er mee omgaat en dan met name wat de Bijbel erover zegt. En dan denk ik dat de bijbel daarover duidelijk is : liefdevol gehoorzamen.


Wat bedoel je hier precies mee? Wat is 'te gek worden'? Wie bepaalt wat dat is, en wie bepaald hóé gek het precies mag worden?
Serieuze vragen met een :wink:


Let niet op de gebreken in je kerk, maar dank de Heere voor wat Hij je telkens weer in de kerk schenkt. Dan is je glas niet half leeg met water, maar opeens half vol met wijn.
Vooruit met de geit!

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Synode Gereformeerde Gemeente 2016

Berichtdoor mona » 02 feb 2017 16:30

GDK schreef: ik wil niet geloven dat deze ambtsdragers niet gewetensvol over de dingen nadenken in afhankelijkheid van de Heere.


Nee, dat geloof ik ook niet. Zij zullen dat zeker zeer gewentensvol doen. Maar dat wil niet zeggen dat alle besluiten, die genomen worden in de synode, waarheid zijn. Iedere kerk heeft zijn eigen dwaling. Als je denkt dat je geen dwaling hebt, maar in alles de rechte leer verkondigt, dan is dat ook een dwaling. We moeten altijd bereid zijn ons te laten onderwijzen. Vanmorgen luisterde ik een lezing van Leen van Valen over de puriteinen. Ook zij verschilden soms van visie, ook over de doop. Maar dat deed niets af van het feit dat zij allemaal er naar verlangden voluit naar de Schrift te leven en te preken.
Een aantal heeft zich, door verdergaand onderwijs, laten overdopen. Dat was even goed toen ook een stap hoor!
Van Spurgeon lezen we dat zijn ouders (die hem als kind hadden laten dopen) toch ook helemaal achter zijn besluit konden staan.
Niets geen uitsluiting of ruzie of predikaat: "ernstige zonde"
Leen van Valen deed een uitspraak die mij erg trof:
'Breng je eigen visie onder de gehoorzaamheid van Christus. Dat maakt je ootmoedig en nederig. En het geeft je een luisterend oor voor je naaste".
Een uitspraak die het doordenken waard is!
Als we dat nu in onze kerken, en in ons persoonlijk leven toepassen, dan (ver)oordeelt men elkaar een stuk minder snel.
'Heere, is mijn visie goed? Leid mij in Uw waarheid. Corrigeer mij en onderwijs mij."
Het zou zo goed zijn als een synode of kerkenraad de houding heeft dat zij ook gecorrigeerd willen worden door het Woord, en vragen uit de gemeente niet direct zien als kritiek.

GDK schreef:Let niet op de gebreken in je kerk, maar dank de Heere voor wat Hij je telkens weer in de kerk schenkt. Dan is je glas niet half leeg met water, maar opeens half vol met wijn.

Mooi!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten